Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det må være mine klær i såfall.

Ja, du tar dine klær. Man rydder i sine egne eiendeler før man eventuelt rydder andres. Så du samler alle dine klær fra alle rom de vanligvis oppbevares i, det er da man virkelig ser hva og hvor mye man egentlig har. Så velger du ut det som gir deg glede/sparks joy. Da enten ved at du føler deg fin/glad når du har det på deg, eller ved at det holder deg varm/tørr etc. Resten gir man bort eller kaster. Det samme med bøker og papirer, kosmetikk, sko og tilbehør, etc. Å finne noe tingene tross alt har bidratt med og takke dem for det, kan gjøre det lettere for dem som syns det er vanskelig å kvitte seg med fullt brukelige ting/klær som aldri blir brukt.

Anonymkode: a24c6...b5e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke der ,men synes bare at Marie Kondo metoden høres lite effektiv ut. Jeg  fikk ryddet en stor bod på noen timer med effektiv kasting av unødvendige saker. Jeg orker ikke å løfte på hver ting og spørre om det gir meg glede,da blir jeg aldri ferdig.

Anonymkode: 40951...d9d

høres ut som du omgir deg med store mengder ting som ikke gir deg glede. Da er Marie Kondos metode forbløffende effektiv.

Anonymkode: fd1c9...f83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja, du tar dine klær. Man rydder i sine egne eiendeler før man eventuelt rydder andres. Så du samler alle dine klær fra alle rom de vanligvis oppbevares i, det er da man virkelig ser hva og hvor mye man egentlig har. Så velger du ut det som gir deg glede/sparks joy. Da enten ved at du føler deg fin/glad når du har det på deg, eller ved at det holder deg varm/tørr etc. Resten gir man bort eller kaster. Det samme med bøker og papirer, kosmetikk, sko og tilbehør, etc. Å finne noe tingene tross alt har bidratt med og takke dem for det, kan gjøre det lettere for dem som syns det er vanskelig å kvitte seg med fullt brukelige ting/klær som aldri blir brukt.

Så må jeg i tillegg si at dette med å "takke tingene" og kjenne etter om de "sparks joy"  er jo en mental prosess, et slags verktøy om du vil, for å klare å kvitte oss med ting. Vi snakker jo ikke med eiendelene, bokstavelig talt.

Feks klær, så beholder jeg feks klær som passer og som jeg føler meg vel i. Så slipper jeg å åpne klesskapet og finne litt for trange bukser, en skjorte uten knapp  og jakker jeg aldri bruker.  Alt passer..og du elsker alt. Du kan ta hva som helst fra skapet, og det blir bra.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
MiniMjau skrev (25 minutter siden):

Så må jeg i tillegg si at dette med å "takke tingene" og kjenne etter om de "sparks joy"  er jo en mental prosess, et slags verktøy om du vil, for å klare å kvitte oss med ting. Vi snakker jo ikke med eiendelene, bokstavelig talt.

Feks klær, så beholder jeg feks klær som passer og som jeg føler meg vel i. Så slipper jeg å åpne klesskapet og finne litt for trange bukser, en skjorte uten knapp  og jakker jeg aldri bruker.  Alt passer..og du elsker alt. Du kan ta hva som helst fra skapet, og det blir bra.  

Ja, det er sant. Lurt med den utdypelsen om mental prosess/verktøy. Det virker som at en del av konseptene blir tatt litt for bokstavelig.

Og absolutt til siste avsnitt! 😍 Dit håper jeg å komme en vakker dag, når økonomien også tillater meg å erstatte det som strengt tatt ikke passer/gleder, med det som passer og gleder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke der ,men synes bare at Marie Kondo metoden høres lite effektiv ut. Jeg  fikk ryddet en stor bod på noen timer med effektiv kasting av unødvendige saker. Jeg orker ikke å løfte på hver ting og spørre om det gir meg glede,da blir jeg aldri ferdig.

Jeg bruker metoden på en slik måte at jeg her hadde tatt absolutt alt ut av boden, så lagt det inn igjen.

Det er utrolig hvor mye mer man blir kvitt om man tenker "er denne verdt å finne en plass til" i stedet for "skal jeg kaste denne"? 

Når det gjelder kategorier kan jeg for eksempel kjøre treningsklær som en kategori. hjemmeklær som en kategori. Etc. Så må ikke være "klær". 

Anonymkode: a2f37...143

• Liker 2
Gjest MuggenKanari
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den er ikke effektiv for folk som putter minner i tingene sine. Og det er de den "spørre om det gir meg glede" er for tror jeg. For de tar jo vare på alt fra faktiske minner til en serviett de fant på en fin dag der de og noen de var glad i gjorde ditten og datten. Og da er det klart de må sette seg ned og faktisk kjenne etter om den servietten sprer mere glede enn andre ting som minner om akkurat samme person. For eksempel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...