Gå til innhold

Marie Kondo

MarianneE

Anbefalte innlegg

Jeg har verken prøvd metoden eller sett serien, men...

Dere som driver med dette, tar dere hele huset rom for rom, områder bare eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her setter jeg meg ned og avventer opplysende svar.
Hennes smilende metoder er et stort mysterium for meg. :popcorn: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (8 timer siden):

Her setter jeg meg ned og avventer opplysende svar.
Hennes smilende metoder er et stort mysterium for meg. :popcorn: 

Stort mysterium for meg og. Men jeg tror jeg liker tilnærmingen hennes om hva man skal eie og hva man kan gi slipp på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ser serien så ser du hvilken rekkefølge hun gjør det i :) 

Anonymkode: f1b76...49b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja...Dette med å "spark joy" har jeg aldri helt forstått. 

Men videoene på nett er jo veldig inspirerende. Ikke av henne, men av folk som virkelig går grundig til verks.

Jeg følger teknikkene hennes i garderoben. Det meste henger, eller jeg bretter, og setter på høykant.

Har også sansen for det å samle/tømme alt innen en kategori. Og så rydde på plass igjen. I stedet for å sortere ut. Har merket at jeg klarer å kvitte meg med mye mer på den måten. Det behøver ikke være en hel kategori. Kan være så enkelt som at en kjøkkenskuff flyter over. Da samler jeg alt jeg har av stekespader, rørepinner, og slikt, på kjøkkenøya. Vasker ned skuffene. Og sorterer det jeg vet er i bruk på plass igjen. Gjør det samme med ting som lintøyskap, matbod, og så videre, jevnlig. 

Anonymkode: a2f37...143

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres vidunderlig ut å klare det boligen igjennom. Jeg har vært sterk og bastant i mine kjøkkenskap og skuffer og fått kastet det meste som kunne kastes/gis bort, men det gjenstår noen ting som jeg tenker "SELGES" om. Jeg bør få solgt det før st.hans tenker jeg. 

Så var det klærne mine. De har sånn makt over meg. :sukk: 
Jeg husker hva jeg planla og tenkte da jeg lurte på om jeg skulle kjøpe dem, nesten alle sammen. Hvilke situasjoner de ville bli artige å brukes i, sommerfester (som jeg ikke er på for mange av) og andre sammenkomster hvor det alltid er godt å ha forskjellige uttrykk å iføre seg for oppfriskelsens skyld...men, det har ikke blitt sånn. Det er supervanskelig, det blir som å skulle velge ut ett barn jeg vil beholde og så sende resten med jernbanen til Auswitch. Nesten. :grine: *hulk* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja...Dette med å "spark joy" har jeg aldri helt forstått. 

Men videoene på nett er jo veldig inspirerende. Ikke av henne, men av folk som virkelig går grundig til verks.

Jeg følger teknikkene hennes i garderoben. Det meste henger, eller jeg bretter, og setter på høykant.

Har også sansen for det å samle/tømme alt innen en kategori. Og så rydde på plass igjen. I stedet for å sortere ut. Har merket at jeg klarer å kvitte meg med mye mer på den måten. Det behøver ikke være en hel kategori. Kan være så enkelt som at en kjøkkenskuff flyter over. Da samler jeg alt jeg har av stekespader, rørepinner, og slikt, på kjøkkenøya. Vasker ned skuffene. Og sorterer det jeg vet er i bruk på plass igjen. Gjør det samme med ting som lintøyskap, matbod, og så videre, jevnlig. 

Det som er i bruk, gir deg glede/sparks joy ved at du får gjort det du vil/liker/trenger, som igjen gir glede ved at du blir mett/holder deg varm/kan ha det rent etc. Det er vel de færreste som gnistrer av glede over dobørsten, eksempelvis. Men bruken av den gir deg et renere toalett, som igjen både er mer hygienisk og ser bedre ut enn en doskål full av bremsestriper og kalkbelegg. En ullstilongs er sjeldent en fryd for øyet, men den holder deg varm når det er kaldt ute.

Eller man kan snu på det. Samboeren har samlet en masse verktøy i forbindelse med å rydde opp/kaste det som ikke blir brukt hos tidligere arbeidsgivere. Og joda, han er handy til tusen og bruker/trenger en del verktøy. Men fem verktøykasser fulle av hammere, skrutrekkere, syler, filer, skiftenøkkel og altmulig i kurante og ukurante størrelser og fasonger? Hva tilfører det livet vårt? De tar opp plass og gjør det vanskelig å holde orden og oversikt. De gir dårlig samvittighet fordi de ikke blir brukt, og dårlig samvittighet stjeler mye mental energi. Det er ikke mye "sparks joy" der. 

Anonymkode: a24c6...b5e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Det høres vidunderlig ut å klare det boligen igjennom. Jeg har vært sterk og bastant i mine kjøkkenskap og skuffer og fått kastet det meste som kunne kastes/gis bort, men det gjenstår noen ting som jeg tenker "SELGES" om. Jeg bør få solgt det før st.hans tenker jeg. 

Så var det klærne mine. De har sånn makt over meg. :sukk: 
Jeg husker hva jeg planla og tenkte da jeg lurte på om jeg skulle kjøpe dem, nesten alle sammen. Hvilke situasjoner de ville bli artige å brukes i, sommerfester (som jeg ikke er på for mange av) og andre sammenkomster hvor det alltid er godt å ha forskjellige uttrykk å iføre seg for oppfriskelsens skyld...men, det har ikke blitt sånn. Det er supervanskelig, det blir som å skulle velge ut ett barn jeg vil beholde og så sende resten med jernbanen til Auswitch. Nesten. :grine: *hulk* 

Jeg har mye mer klær enn jeg noen gang trenger. Man må jo ikke være minimalist på alle områder. 

For meg er det viktig at det jeg liker ikke drukner i plagg jeg aldri bruker, eller plagg som ikke passer. Men ut over det er jeg stolt eier av 30+ ytterjakker, og 50+ kjoler. Som er fint organisert, på hengere, eller med (Kondo) brettekanter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken om å samle alt i en kategori før man sorterer og kaster. Det fungerer godt for meg. 
Har også hengt og brettet tøy a la Marie Kondo. Det blir veldig oversiktlig. Har til og med fått med mannen på det. Plutselig fant han det som ellers lå nederst 😂

Endret av Inocybe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utvilsomt plassbesparende, oversiktlig og kjempepraktisk....men jeg mangler selve "sparken"....som jeg nok hadde trengt 24/7...jeg mistenker at Kondo falt i akkurat den gryta da hun var liten og ble gjennomsyret av "joy`en". Det gjorde ikke jeg som er av traust, norskt, tungt gråsteinsfjell og vi er ikke enkle å rikke vanene til, for å si det sånn. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
MarianneE skrev (På 9.3.2022 den 21.44):

Dere som driver med dette, tar dere hele huset rom for rom, områder bare eller hva?

du tar kategori for kategori, uansett hvor i huset ting i den kategorien befinner seg. Dvs at når du tar f.eks kategorien klær, så samler du sammen alle klærne, fra alle rom.

Anonymkode: fd1c9...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar rom for rom, men jeg står ikke der å «takker» tingene mine. Men det jeg liker er at man må tenke litt over hvilke ting man har og beholder.

Man akkumulerer ganske mye ting, klær og utstyr over årenes løp.

Så jeg kan vel ikke si at følger det til punkt og prikke 🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (På 9.3.2022 den 21.44):

Hvor kan man se den serien? YouTube?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (56 minutter siden):

Hvor kan man se den serien? YouTube?

netflix. Men det er også en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

netflix. Men det er også en bok.

Ja, jeg har boken, men tenkte det var enklere å se det "live" på skjerm. F.eks bretteteknikker og sånn.

Takk for svar!

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo la seg inspirere av henne, men jeg har ikke tid til å sitte å snakke med hver enkelt gjenstand.  Men så har legger ikke jeg store følelser i TING heller. 

Hun tar kategori for kategori.  

Det krever sin mann, men gud bedre så glad jeg er for at jeg har gjort det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

du tar kategori for kategori, uansett hvor i huset ting i den kategorien befinner seg. Dvs at når du tar f.eks kategorien klær, så samler du sammen alle klærne, fra alle rom.

Så utrolig tungvindt. Å samle sammen og rote i min datters sine klær når det er mine klær jeg vil rydde i et bare tull. Så her blir det aldri ryddet på den måten iallefall.

Det må være mine klær i såfall.

Anonymkode: 40951...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så utrolig tungvindt. Å samle sammen og rote i min datters sine klær når det er mine klær jeg vil rydde i et bare tull. Så her blir det aldri ryddet på den måten iallefall.

du misser i grunnen poenget.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan jo være fornuftig da kanskje å dele det inn i dine klær, din datters klær, men poenget er å samle ALT av klær som tilhører en person, alt fra truser til skibukser....sånn at du får sett på alt samlet og sortere, gi bort, selge og kvitte deg med på andre måter. Så beholder du kun det du bruker og elsker.

Mange sliter selvsagt med denne ryddemetodikken og sliter med å skille seg av med eiendeler av emosjonelle årsaker, eller at de finner på grunner til å beholde tingene ("den klasssiske, det KAN jo være en får bruk for det"). Men om du er der, så er du kanskje ikke helt klar, evt så må du jobbe med deg selv og hvorfor du beholder og samler på så mye ting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiniMjau skrev (44 minutter siden):

Det kan jo være fornuftig da kanskje å dele det inn i dine klær, din datters klær, men poenget er å samle ALT av klær som tilhører en person, alt fra truser til skibukser....sånn at du får sett på alt samlet og sortere, gi bort, selge og kvitte deg med på andre måter. Så beholder du kun det du bruker og elsker.

Mange sliter selvsagt med denne ryddemetodikken og sliter med å skille seg av med eiendeler av emosjonelle årsaker, eller at de finner på grunner til å beholde tingene ("den klasssiske, det KAN jo være en får bruk for det"). Men om du er der, så er du kanskje ikke helt klar, evt så må du jobbe med deg selv og hvorfor du beholder og samler på så mye ting. 

Jeg er ikke der ,men synes bare at Marie Kondo metoden høres lite effektiv ut. Jeg  fikk ryddet en stor bod på noen timer med effektiv kasting av unødvendige saker. Jeg orker ikke å løfte på hver ting og spørre om det gir meg glede,da blir jeg aldri ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...