AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #21 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Første jeg tenkte med computational science var at det var informatikk (computer science), men ser at det er to forskjellige felt. Har jeg forstått det riktig er det at man bruker mer matematikk til å lage modeller av diverse slag, men er litt forvirra med at man skal velge en retning innenfor computational science på uio sine sider. Den du tenker å velge er selvsagt mattebasert, men er alle de andre det? Er ikke så kjent med uio sine sider da jeg har mest tenkt ntnu. Hva har du bachelor i ts? Vurderer fysmat og kjøre på med indmat som spesialisering ja. Men det er i stor grad valgfrie mattefag, tror du at man kan forme graden slik man ønsker slik at det blir ganske likt «rene fagområder», om det gir mening? Det jeg synes er litt fantastisk med UiO er at man har veldig spesifikke fagområder, som fluidmekanikk, astrofysikk, data science, mens på siving på ntnu så går alt gjerne inn i et par studier som gjør at det er vanskelig for oss utenfra å skjønne hva studiet egentlig innebærer og hva man kan lære… lagde tidligere en tråd her om data science, da jeg synes det høres spennende ut utfra det jeg har lest om det. Da ble det påstått at fysmat, indøk og datatek alle sammen var gode linjer for det. På UiO ville det vært så enkelt som å velge masterprogrammet som heter Data science. Nå går jeg som sagt på vgs, alt jeg har skrevet er bare mine inntrykk, correct me if I’m wrong. Anonymkode: 722dd...d0f Hei, skjønner at det er lett å forveksle computational science med computer science. Computational science handler om å løse naturvitenskapelige problemstillinger ved hjelp av datamaskiner. Ikke alle retningene er mattebaserte, men de fleste er det. Innen fysikken bygger ekstremt mye på en type matematiske ligninger som det ikke er mulig å regne ut med penn og papir og hvor man trenger datamaskiner for å gjøre regnejobben. Ja, realfagsstudiene på UiO og Siving er litt ulikt lagt opp og har litt ulike måter å navngi studiene. Skjønner at det ikke er lett å vite hva de ulike studiene handler om, man må nok gå inn på nettsidene til studiene og lese om dem. Et tips er også å kontakte NTNU, spørre studieveilederne der om hjelp. Når det er sagt så er det ikke så viktig hvilken linje man velger. De første årene på NTNU er like for alle og man kan alltids bytte linje. TS Anonymkode: 5ac41...dbb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #22 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, skjønner at det er lett å forveksle computational science med computer science. Computational science handler om å løse naturvitenskapelige problemstillinger ved hjelp av datamaskiner. Ikke alle retningene er mattebaserte, men de fleste er det. Innen fysikken bygger ekstremt mye på en type matematiske ligninger som det ikke er mulig å regne ut med penn og papir og hvor man trenger datamaskiner for å gjøre regnejobben. Ja, realfagsstudiene på UiO og Siving er litt ulikt lagt opp og har litt ulike måter å navngi studiene. Skjønner at det ikke er lett å vite hva de ulike studiene handler om, man må nok gå inn på nettsidene til studiene og lese om dem. Et tips er også å kontakte NTNU, spørre studieveilederne der om hjelp. Når det er sagt så er det ikke så viktig hvilken linje man velger. De første årene på NTNU er like for alle og man kan alltids bytte linje. TS Anonymkode: 5ac41...dbb Hei igjen, og takk for svar Da forstod jeg det litt bedre. Synes det høres spennende ut selv! Synes hvordan ting henger sammen i matte og fysikk er sykt spennende. Fysikk alene med kvalitative beskrivelser er ikke så gøy synes jeg, men kvantitativt liker jeg. Har også IT på vgs, men faget er så sykt lite mattebasert. Vi lager knapper på nettsider og får ting til å virke. Vi bruker variabler, løkker, array og slike ting og da, men skulle ønske vi jobba litt mer mattebasert. Det er en god del kommandoer man bare må lære seg uten at det gir noe logisk mening, om du skjønner. Tror du da at fysmat, deretter indmat vil passe bedre for meg enn f.eks. sivingstudiet datateknologi? Når det er sagt så har jeg lederambisjoner, og vurderer også å gå indøk. Hørt at det er lett å bytte linje. Men 1. og 2. året er jo ikke likt for alle linjene. For et par av dem så er det nesten likt, men det er sant at de har flere fellesfag. Men om jeg bytter linje må jeg ta opp fagene vel, og det blir jo litt stress med hele 5 fag i semesteret? 4 fag er mange nok, på uio har dere bare 3. Og så er det litt dumt å miste studiekameratene sine om man bytter linje, og man trivdes med dem... Vet du hva forskjellen mellom siving på ntnu og realfagene i uio er? Altså jobbmuligheter og hvordan man tilnærmer seg fagene? Anonymkode: 722dd...d0f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #23 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei igjen, og takk for svar Da forstod jeg det litt bedre. Synes det høres spennende ut selv! Synes hvordan ting henger sammen i matte og fysikk er sykt spennende. Fysikk alene med kvalitative beskrivelser er ikke så gøy synes jeg, men kvantitativt liker jeg. Har også IT på vgs, men faget er så sykt lite mattebasert. Vi lager knapper på nettsider og får ting til å virke. Vi bruker variabler, løkker, array og slike ting og da, men skulle ønske vi jobba litt mer mattebasert. Det er en god del kommandoer man bare må lære seg uten at det gir noe logisk mening, om du skjønner. Tror du da at fysmat, deretter indmat vil passe bedre for meg enn f.eks. sivingstudiet datateknologi? Når det er sagt så har jeg lederambisjoner, og vurderer også å gå indøk. Hørt at det er lett å bytte linje. Men 1. og 2. året er jo ikke likt for alle linjene. For et par av dem så er det nesten likt, men det er sant at de har flere fellesfag. Men om jeg bytter linje må jeg ta opp fagene vel, og det blir jo litt stress med hele 5 fag i semesteret? 4 fag er mange nok, på uio har dere bare 3. Og så er det litt dumt å miste studiekameratene sine om man bytter linje, og man trivdes med dem... Vet du hva forskjellen mellom siving på ntnu og realfagene i uio er? Altså jobbmuligheter og hvordan man tilnærmer seg fagene? Anonymkode: 722dd...d0f Jeg studerer ved UiO så tør ikke svare så mye angående NTNU. Tør heller ikke å si så mye om jobbmulighetene når det kommer til lederjobber og dataanayse for jeg har ikke vært i det arbeidsmarkedet. Alt jeg vet er at det er svært lett å bli IT-konsulent. Jeg studerer som sagt ved UiO og mitt inntrykk er at det at vi har tre fag i stedet for fire gjør det enklere. Når det er sagt så er det ikke lett på UiO, realfag er tungt for de fleste. Anonymkode: 5ac41...dbb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #24 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg studerer ved UiO så tør ikke svare så mye angående NTNU. Tør heller ikke å si så mye om jobbmulighetene når det kommer til lederjobber og dataanayse for jeg har ikke vært i det arbeidsmarkedet. Alt jeg vet er at det er svært lett å bli IT-konsulent. Jeg studerer som sagt ved UiO og mitt inntrykk er at det at vi har tre fag i stedet for fire gjør det enklere. Når det er sagt så er det ikke lett på UiO, realfag er tungt for de fleste. Anonymkode: 5ac41...dbb Jeg er trådstarter. Anonymkode: 5ac41...dbb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #25 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg studerer ved UiO så tør ikke svare så mye angående NTNU. Tør heller ikke å si så mye om jobbmulighetene når det kommer til lederjobber og dataanayse for jeg har ikke vært i det arbeidsmarkedet. Alt jeg vet er at det er svært lett å bli IT-konsulent. Jeg studerer som sagt ved UiO og mitt inntrykk er at det at vi har tre fag i stedet for fire gjør det enklere. Når det er sagt så er det ikke lett på UiO, realfag er tungt for de fleste. Anonymkode: 5ac41...dbb Aldri helt skjønt hva jobb som it konsulent egentlig innbærer. Skjønner den generelle definisjonen da selvsagt. Lager man apper og nettsider bare? Og siden det er mange som kommer fra forskjellige studier i jobben som it konsulent: vil arbeidsoppgavene da bli basert på det man lærer fra studiet sitt? Siden man kommer fra Anonymkode: 722dd...d0f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #26 Skrevet 13. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Aldri helt skjønt hva jobb som it konsulent egentlig innbærer. Skjønner den generelle definisjonen da selvsagt. Lager man apper og nettsider bare? Og siden det er mange som kommer fra forskjellige studier i jobben som it konsulent: vil arbeidsoppgavene da bli basert på det man lærer fra studiet sitt? Siden man kommer fra Anonymkode: 722dd...d0f Konsulent betyr at man er innleid. IT konsulent er konsulenter som jobber innen IT. Det kan være omtrent hva som helst innen IT. Man kan jobbe med å lage apper og nettsider, men også jobbe som data scientist som du ønsker. Det er enormt mange ulike IT-jobber. Mitt inntrykk er at arbeidsoppgavene som IT konsulent først og fremst handler om stillingen man har og hva man lærer i arbeidslivet og i liten grad hva man har studert på universitetet. Nå har jeg aldri jobbet som IT-konsulent så dette bør du egentlig sjekke med andre. TS Anonymkode: 5ac41...dbb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå