Gå til innhold

Computational science ved UiO, noen som har utdannelsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter og tenker over hva jeg bør ta master i. Synes Computational science virker spennende og spesielt programmet som går ut på å løse differensiallikninger ved hjelp av datamaskiner. Det var noe av det jeg likte best da jeg tok bachelor. Men hvordan er jobbmulighetene etterpå? Er det lett å få relevant jobb hvor man løser differensiallikninger eller ender man kun opp med de samme IT-jobbene som de med bachelor i programmering?

Anonymkode: 5ac41...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bachelor innen programmering har du?

Hvis du leser studieplanen så ser du hva du lærer. Det er rimelig mye mer enn hva du nevner her, og kan selvsagt brukes i mange ulike sammenhenger. Det er få med en bachelor som driver på med tyngre kryptografi, kanskje det er en retning?

Det er åpenbart mange veier å ta når man ser på studieplanen, og har erfaring med IT. Kanskje spesialisere seg på å optimalisere algoritmer kan være en vei å gå? 

Anonymkode: d94aa...93b

AnonymBruker
Skrevet

Følger 

Anonymkode: 722dd...d0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du leser studieplanen så ser du hva du lærer. Det er rimelig mye mer enn hva du nevner her, og kan selvsagt brukes i mange ulike sammenhenger. Det er få med en bachelor som driver på med tyngre kryptografi, kanskje det er en retning?

Det er åpenbart mange veier å ta når man ser på studieplanen, og har erfaring med IT. Kanskje spesialisere seg på å optimalisere algoritmer kan være en vei å gå? 

Jeg har bachelor i skjæringspunktet mellom matte og informatikk. 

Jeg ser på studieplanen hva de lærer på Computational science, det jeg lurer på er jobbmulighetene. Om man det er lett å få jobber hvor man løser matteprogblemer med datamaskiner.  Føler det blir litt bortkastet å ta master om jeg kun ender opp med de samme jobbene som en med bachelor. Eller "bortkastet". Det er jo gøy å lære. 

Det var Applied Mathematics and Risk Analysis jeg så på:

https://www.uio.no/english/studies/programmes/computational-science-master/programme-options/applied-mathematics/index.html

AnonymBruker
Skrevet

Men dette har man egne linjer for, nemlig datasikkerhet og algoritmer. Så da ville jeg heller tatt et av de. 

Anonymkode: f8e78...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på at du ønsker å jobbe innen programmering (?), ville jeg sett mer målrettet på det. En bachelor i informatikk lærer mer bredde i programmering, utviklingsmetoder, forskjellige språk og prinsipper. 

Det mest vanlige språket å bruker i science er Python (maskinlæring), R (Statistikk og datahåndtering) og MatLab (matriser). Så det er nok disse du kommer til å lære om. Men disse blir brukt lite i industrien for en programmerer, da lærer man gjerne Python, Java, JavaScript, Haskell og flere språk (som man har lært på studiet). 

Så selv om du velger denne retningen vil nok en med bachelor i informatikk være mer attraktiv hvis det er det du ønsker å gjøre. Hvis du derimot ønsker å jobbe innen forskning eller ikke ha programmering som ditt hovedfelt hadde jeg valgt dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med tanke på at du ønsker å jobbe innen programmering (?), ville jeg sett mer målrettet på det. En bachelor i informatikk lærer mer bredde i programmering, utviklingsmetoder, forskjellige språk og prinsipper. 

Det mest vanlige språket å bruker i science er Python (maskinlæring), R (Statistikk og datahåndtering) og MatLab (matriser). Så det er nok disse du kommer til å lære om. Men disse blir brukt lite i industrien for en programmerer, da lærer man gjerne Python, Java, JavaScript, Haskell og flere språk (som man har lært på studiet). 

Så selv om du velger denne retningen vil nok en med bachelor i informatikk være mer attraktiv hvis det er det du ønsker å gjøre. Hvis du derimot ønsker å jobbe innen forskning eller ikke ha programmering som ditt hovedfelt hadde jeg valgt dette. 

Takk. Det jeg ønsker er å jobbe med å løse matteproblemer ved hjelp av datamaskiner. Jeg ønsker å løse differensiallikninger i jobben min. Det jeg lurer på er hvor lett det er å få slike jobber om man tar master. Eller er de eneste jobbene som forsker på universitetet? Jeg ønsker ikke å måtte ta doktorgrad for å få jobb. 

Eksempel på jobb jeg kunne tenkt meg er i oljesektoren og regne på likningene for olje og gass. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Følger 

Vurderer du andre mastergrader også eller tenker du å bare stoppe med bachelor?

Jeg vurderer master i statistikk/forsikring.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vurderer du andre mastergrader også eller tenker du å bare stoppe med bachelor?

Jeg vurderer master i statistikk/forsikring.

TS

Rolig her nå, jeg går fortsatt på vgs… 😅

Vurderer å søke noe IT på universitetet, sannsynligvis siving. Følger med på tråder som dette for å få litt innsikt selv. :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Rolig her nå, jeg går fortsatt på vgs… 😅

Vurderer å søke noe IT på universitetet, sannsynligvis siving. Følger med på tråder som dette for å få litt innsikt selv. :) 

Skjønner. :) Computational Science minner om siving-linjern industriell matematikk ved NTNU. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke retninger innenfor programmering tror dere det er lurt å satse på? Med tanke på jobb/lønn osv. Har hørt at spillutvikling ikke er så godt betalt. Stemmer det?

Anonymkode: be4c6...c56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke retninger innenfor programmering tror dere det er lurt å satse på? Med tanke på jobb/lønn osv. Har hørt at spillutvikling ikke er så godt betalt. Stemmer det?

Jeg aner ikke, men mitt tips er at du lager en bruker på diskusjon.no og spør i denne tråden:  i denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1498623-hva-har-vi-i-it-bransjen-i-lønn/page/134/#comments De har diskutert lønn og arbeidsmuligheter i IT-sektoren i snart 10 år så de kan nok svare på spørsmålene dine. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg aner ikke, men mitt tips er at du lager en bruker på diskusjon.no og spør i denne tråden:  i denne tråden: https://www.diskusjon.no/topic/1498623-hva-har-vi-i-it-bransjen-i-lønn/page/134/#comments De har diskutert lønn og arbeidsmuligheter i IT-sektoren i snart 10 år så de kan nok svare på spørsmålene dine. 

TS

Tusen takk for svar

Skrevet
Nimbus2000 skrev (51 minutter siden):

Kanskje jeg husker feil, men tror @Fysikeren gikk på et lignende studium. 

Det stemmer. Jeg gikk linjen som het "anvendt matematikk og mekanikk", eller "computational science and engineering" på engelsk.

Jeg synes studiet var veldig bra. I likhet med deg (TS), så synes jeg at numerisk løsning av differensialligninger var det mest spennende. Jeg fokuserte på anvendelser innen fluidmekanikk og faststoff-mekanikk. Etter masteren tok jeg en doktorgrad i geofysikk, og jeg jobber nå med diverse problemer knyttet til programmering og dataanalyse hos Meteorologisk Institutt.

Det kan være verdt å nevne at ingen av de jeg studerte sammen med har jobbet med å løse differensialligninger etter studiene, med unntak av èn som tok PhD i fluidmekanikk. Alle de andre endte opp som IT-konsulenter. De "kule" jobbene med numeriske løsninger av differensialligninger finnes, men det er ikke like mange av de som det var før (pga. litt mindre satsing på oljeindustrien). Er du i toppsjiktet på studiet ditt tror jeg fortsatt du vil klare å lande en slik jobb. FFI, DNV, SINTEF, IFE og Kongsberg Gruppen lyser jo jevnlig ut noen slike jobber.

Her er link til studiet jeg gikk:
https://www.uio.no/english/studies/programmes/computational-master/index.html

Håper noe av dette var til hjelp. Si ifra hvis du har noen spørsmål.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fysikeren skrev (51 minutter siden):

Det stemmer. Jeg gikk linjen som het "anvendt matematikk og mekanikk", eller "computational science and engineering" på engelsk.

Jeg synes studiet var veldig bra. I likhet med deg (TS), så synes jeg at numerisk løsning av differensialligninger var det mest spennende. Jeg fokuserte på anvendelser innen fluidmekanikk og faststoff-mekanikk. Etter masteren tok jeg en doktorgrad i geofysikk, og jeg jobber nå med diverse problemer knyttet til programmering og dataanalyse hos Meteorologisk Institutt.

Det kan være verdt å nevne at ingen av de jeg studerte sammen med har jobbet med å løse differensialligninger etter studiene, med unntak av èn som tok PhD i fluidmekanikk. Alle de andre endte opp som IT-konsulenter. De "kule" jobbene med numeriske løsninger av differensialligninger finnes, men det er ikke like mange av de som det var før (pga. litt mindre satsing på oljeindustrien). Er du i toppsjiktet på studiet ditt tror jeg fortsatt du vil klare å lande en slik jobb. FFI, DNV, SINTEF, IFE og Kongsberg Gruppen lyser jo jevnlig ut noen slike jobber.

Her er link til studiet jeg gikk:
https://www.uio.no/english/studies/programmes/computational-master/index.html

Håper noe av dette var til hjelp. Si ifra hvis du har noen spørsmål.

Tusen takk! Dette med få difflining-jobber var det jeg fryktet. Jeg regner ikke med å være i toppsjiktet om jeg tar master. Surt, for jeg hadde hatt veldig mye mer lyst til å ha en slik kul(jeg bruker ikke hermetegn) jobb fremfor å være vanlig IT-konsulent.  Ikke at IT-konsulentjobb er dårlig. 

For å stille spørsmål. Hvordan er det å jobbe med dataanalyse? Føler du at du får brukt evnene dine?  Og er det ikke difflining-jobber hos Meterologisk institutt også?

Jeg har faktisk 10 studiepoeng i Miljøstatistikk.  Syntes det var litt kult. Så blir kanskje master i statistikk om jeg ikke tar til takke med en vanlig IT-konsulentjobb.  

TS

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjønner. :) Computational Science minner om siving-linjern industriell matematikk ved NTNU. 

TS

Første jeg tenkte med computational science var at det var informatikk (computer science), men ser at det er to forskjellige felt. Har jeg forstått det riktig er det at man bruker mer matematikk til å lage modeller av diverse slag, men er litt forvirra med at man skal velge en retning innenfor computational science på uio sine sider. Den du tenker å velge er selvsagt mattebasert, men er alle de andre det? Er ikke så kjent med uio sine sider da jeg har mest tenkt ntnu. Hva har du bachelor i ts? 

Vurderer fysmat og kjøre på med indmat som spesialisering ja. Men det er i stor grad valgfrie mattefag, tror du at man kan forme graden slik man ønsker slik at det blir ganske likt «rene fagområder», om det gir mening? Det jeg synes er litt fantastisk med UiO er at man har veldig spesifikke fagområder, som fluidmekanikk, astrofysikk, data science, mens på siving på ntnu så går alt gjerne inn i et par studier som gjør at det er vanskelig for oss utenfra å skjønne hva studiet egentlig innebærer og hva man kan lære… lagde tidligere en tråd her om data science, da jeg synes det høres spennende ut utfra det jeg har lest om det. Da ble det påstått at fysmat, indøk og datatek alle sammen var gode linjer for det. På UiO ville det vært så enkelt som å velge masterprogrammet som heter Data science.

Nå går jeg som sagt på vgs, alt jeg har skrevet er bare mine inntrykk, correct me if I’m wrong.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tusen takk! Dette med få difflining-jobber var det jeg fryktet. Jeg regner ikke med å være i toppsjiktet om jeg tar master. Surt, for jeg hadde hatt veldig mye mer lyst til å ha en slik kul(jeg bruker ikke hermetegn) jobb fremfor å være vanlig IT-konsulent.  Ikke at IT-konsulentjobb er dårlig. 

For å stille spørsmål. Hvordan er det å jobbe med dataanalyse? Føler du at du får brukt evnene dine?  Og er det ikke difflining-jobber hos Meterologisk institutt også?

Jeg har faktisk 10 studiepoeng i Miljøstatistikk.  Syntes det var litt kult. Så blir kanskje master i statistikk om jeg ikke tar til takke med en vanlig IT-konsulentjobb.  

TS

De jeg studerte med som endte opp som IT-konsulenter tror jeg i stor grad valgte dette helt selv, og er fornøyde med det. Noen av de kunne nok fått seg en "kul" jobb med differensialligninger, men valgte annerledes. Allikevel skjønner jeg godt at du tenker som du gjør, jeg tenkte omtrent akkurat som deg selv. Jeg hadde som "minimumskrav" da jeg skulle finne meg en jobb, at jobben involverte problemstillinger knyttet til naturvitenskap; altså ikke en ren IT-jobb.

Jeg synes det er ålreit å jobbe med dataanalyse. Elsker å lage fancy plots og kommunisere komplekse data på en enkel og forståelig måte. Det er definitivt muligheter for å jobbe med differensialligninger hos Meteorologisk Institutt, vi har flere programmer (koder) der det er en sentral del. Jeg har en fleksibel stilling, og hadde sikkert fått jobbe med differensialligninger hvis jeg virkelig ønsket det, men per nå er jeg fornøyd med de oppgavene jeg har.

En ting som er verdt å nevne er at det jeg gjorde i doktorgraden min ikke var særlig tungt matematisk, og dette førte til at jeg glemte mye matematikk i løpet av de fire årene. Det er grunnen til at jeg nå foretrekker dataanalyse fremfor noen hardcore differensialligninger. Hadde jeg søkt jobb rett etter masteren ville jeg nok gått for en jobb med mer av det, akkurat slik du tenker nå.

AnonymBruker
Skrevet
Fysikeren skrev (2 timer siden):

De jeg studerte med som endte opp som IT-konsulenter tror jeg i stor grad valgte dette helt selv, og er fornøyde med det. Noen av de kunne nok fått seg en "kul" jobb med differensialligninger, men valgte annerledes. Allikevel skjønner jeg godt at du tenker som du gjør, jeg tenkte omtrent akkurat som deg selv. Jeg hadde som "minimumskrav" da jeg skulle finne meg en jobb, at jobben involverte problemstillinger knyttet til naturvitenskap; altså ikke en ren IT-jobb.

Jeg synes det er ålreit å jobbe med dataanalyse. Elsker å lage fancy plots og kommunisere komplekse data på en enkel og forståelig måte. Det er definitivt muligheter for å jobbe med differensialligninger hos Meteorologisk Institutt, vi har flere programmer (koder) der det er en sentral del. Jeg har en fleksibel stilling, og hadde sikkert fått jobbe med differensialligninger hvis jeg virkelig ønsket det, men per nå er jeg fornøyd med de oppgavene jeg har.

En ting som er verdt å nevne er at det jeg gjorde i doktorgraden min ikke var særlig tungt matematisk, og dette førte til at jeg glemte mye matematikk i løpet av de fire årene. Det er grunnen til at jeg nå foretrekker dataanalyse fremfor noen hardcore differensialligninger. Hadde jeg søkt jobb rett etter masteren ville jeg nok gått for en jobb med mer av det, akkurat slik du tenker nå.

Tusen takk!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...