Gå til innhold

Sund og spennende lunsj for hele uken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke flink til å ta med meg lunsj på jobb. Jeg har en pakke knekkebrød på kontoret mitt med pålegg jeg kan bruke, men jeg kjøper meg ofte noe på butikken. Det er som oftest ikke så billig, og det er ikke noe særlig sunt. Er det noen som er flink til å lage lunsj som ikke består av skive med ost?

Jeg er gjerne interessert i "meal prepping" hvis det er en måte å lage lunsj. Kanskje noen spennende pasta som kan fordeles på et par dager? Salat? Idéer? 

Anonymkode: 55b5b...ee7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Quinoa salat(for 3 dager)

100 g quinoa 
1 stk agurk 
1 stk mango 
2 stk vårløk 
100 g valnøtter 
0,5 stk rød chili 
olivenolje 
koriander , frisk 
1 stk lime 

Kok quinoa etter anvisning på pakken og la den avkjøle.

Skjær agurk, mango og vårløk i biter. Grovhakk valnøtter, og skjær chili i små biter eller tynne ringer.

Bland agurk, mango og vårløk med quinoa og valnøtter. Ha over litt olivenolje. Hakk opp fersk koriander og ha i salaten. Smak til med frisk limesaft.

Tar med en halv avocado som jeg blander inn når jeg skal spise.

Spinatsnurrer(fryser de ned og tar opp på moringen så har tint innen lunsj) 

20 g Fersk gjær 
5 dl Speltmel 
3 dl Lunkent vann 
 Salt 

350 g Frossen spinat 
1  Løk 
7-10  Oliven 
 Soltørket tomat 
1 fedd Hvitløk 

Smuldre gjær i en bolle og ha over lunkent vann. Rør rundt til gjæren er løst opp og tilsett litt salt. Ha i litt og litt mel og rør det inn slik at du hele tiden har kontroll på konsistensen. Her kan du variere litt med de meltyper du har og liker, og bruk gjerne litt sammalt mel - så blir den litt grovere. Det varierer fra meltype til meltype og fra pakke til pakke hvor mye væske som trengs, men deigen skal være ganske våt - da hever den best. Tilsett mer mel om det trengs. Ha over plast eller et lokk og la den heve en times tid, evt. i kjøleskapet over natten. 

Lag så fyllet. hakk opp løken og stek den i en panne. Tilsett spinat og hvitløk - hakket eller revet. Krydre med salt og pepper. Hakk opp oliven og soltørket tomat. 

Når deigen er ferdig hevet, kjevle den utover et melet underlag ca. ½cm tykk. Prøv å få et avlangt rektangel. Smør spinatblandingen utover og strø over oliven og soltørket tomat  

Rull nå sammen deigen fra langsiden slik at du får en lang pølse (samme fremgangsmåte som kanelsnurrer). Det kan være greit å ha en bakeskrape om deigen har festet seg litt til underlaget. Skjær den opp i ca. 4-5 cm tykke skiver og legg disse til etterheving (ca. 30 min.) på et stekebrett med bakepapir. 

Stekes i ovnen på 200°C i 15 minutter.

Anonymkode: db5b0...052

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Quinoa salat(for 3 dager)

100 g quinoa 
1 stk agurk 
1 stk mango 
2 stk vårløk 
100 g valnøtter 
0,5 stk rød chili 
olivenolje 
koriander , frisk 
1 stk lime 

Kok quinoa etter anvisning på pakken og la den avkjøle.

Skjær agurk, mango og vårløk i biter. Grovhakk valnøtter, og skjær chili i små biter eller tynne ringer.

Bland agurk, mango og vårløk med quinoa og valnøtter. Ha over litt olivenolje. Hakk opp fersk koriander og ha i salaten. Smak til med frisk limesaft.

Tar med en halv avocado som jeg blander inn når jeg skal spise.

Spinatsnurrer(fryser de ned og tar opp på moringen så har tint innen lunsj) 

20 g Fersk gjær 
5 dl Speltmel 
3 dl Lunkent vann 
 Salt 

350 g Frossen spinat 
1  Løk 
7-10  Oliven 
 Soltørket tomat 
1 fedd Hvitløk 

Smuldre gjær i en bolle og ha over lunkent vann. Rør rundt til gjæren er løst opp og tilsett litt salt. Ha i litt og litt mel og rør det inn slik at du hele tiden har kontroll på konsistensen. Her kan du variere litt med de meltyper du har og liker, og bruk gjerne litt sammalt mel - så blir den litt grovere. Det varierer fra meltype til meltype og fra pakke til pakke hvor mye væske som trengs, men deigen skal være ganske våt - da hever den best. Tilsett mer mel om det trengs. Ha over plast eller et lokk og la den heve en times tid, evt. i kjøleskapet over natten. 

Lag så fyllet. hakk opp løken og stek den i en panne. Tilsett spinat og hvitløk - hakket eller revet. Krydre med salt og pepper. Hakk opp oliven og soltørket tomat. 

Når deigen er ferdig hevet, kjevle den utover et melet underlag ca. ½cm tykk. Prøv å få et avlangt rektangel. Smør spinatblandingen utover og strø over oliven og soltørket tomat  

Rull nå sammen deigen fra langsiden slik at du får en lang pølse (samme fremgangsmåte som kanelsnurrer). Det kan være greit å ha en bakeskrape om deigen har festet seg litt til underlaget. Skjær den opp i ca. 4-5 cm tykke skiver og legg disse til etterheving (ca. 30 min.) på et stekebrett med bakepapir. 

Stekes i ovnen på 200°C i 15 minutter.

Takk. :) Spinatsnurrene virker lure. Flott å kunne ha noe i frysen som tiner til lunsj. 

AnonymBruker
Skrevet

Cottage cheese med bær, pizzasnurrer, salat, suppe (lage dagen før og ta på termos), fruktsalat med kesam, kjøleskapsgrøt, havregrøt (slike poser du tar varmt vann i), yoghurt med nøtter og honning, skive med karbonade/speilegg/omelett, kokt egg på knekkebrød.

Anonymkode: 1b8d4...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Pai, grove pizzasnurrer, bulgursalat  pastasalat.

Anonymkode: fe351...d7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk. :) Spinatsnurrene virker lure. Flott å kunne ha noe i frysen som tiner til lunsj. 

Det var så lite så :) 

Skrevet

Hvis du har microbølgeovn på jobb er det supert med middagsrester fra dagen før. Vi er bare to voksne og har alltid litt til overs. Har faktisk begynt å planlegge middager etter hva som er fint å ta med som lunsj. Pastaretter, gryteretter, omelett, wraps/taco, salater osv, det meste funker (bortsett fra at fisk ofte ikke blir vellykket synes jeg). Mindre matsvinn og god lunsj. 

AnonymBruker
Skrevet
Meadow skrev (12 minutter siden):

Hvis du har microbølgeovn på jobb er det supert med middagsrester fra dagen før. Vi er bare to voksne og har alltid litt til overs. Har faktisk begynt å planlegge middager etter hva som er fint å ta med som lunsj. Pastaretter, gryteretter, omelett, wraps/taco, salater osv, det meste funker (bortsett fra at fisk ofte ikke blir vellykket synes jeg). Mindre matsvinn og god lunsj. 

Vi har micro. :)

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 16.38):

Mye bakst med fyll er genialt! Horn med ost og skinke, piroger med kjøttdeig og ost, calzone, pizzasnurrer etc :)
Jeg vil også anbefale wraps. Kan varieres til det uendelige og holder seg godt i romtemperatur frem til lunsjtider. Min favoritt er snøfrisk med urter, røket laks, kokt egg og ruccola! Med litt sitronpepper selvsagt. 
Omelett/Tortilla er også å anbefale. Gode smaker, like gode kald som varm, holder seg godt og er veldig næringsrikt :)
Når jeg studerte pleide jeg å blande 2 never frossen skogsbærblanding sammen med en boks kesam. Etter rundt 4 timer hadde bærene tint og kesamen holdt seg kald.
Dersom du liker grøt er jo kjøleskapsgrøt digg :)

AnonymBruker
Skrevet

Kalkunbacon,ett stekt egg, to tomater og en avokado.

Anonymkode: 82b79...368

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid knekkebrød og sardiner på jobb. 

lager også salat (urter, tomat, løk, olivenolje, kikerter) en gang i uken som jeg setter i kjøleskapet på jobb. Den skal holde ut uken. 

Anonymkode: 1e737...870

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slår et slag for kjøleskapsgrøt, kan varieres med forskjellig topping! Nøttesmør, bær, eple og kanel, crispy granola med honning, etc. 

Anonymkode: a8717...e8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med periodisk faste, så slipper du å spise på jobb. Det er veldig sunt.

Anonymkode: fd765...fee

Skrevet

Jeg pleier å lage forskjellig type wraps til jobb hver dag. En dag med laks, en dag med kjøttdeig, tunfisk, kylling, kjøttboller osv. Og legger til de grønnsakene/sausene som passer til

variert, enkelt og godt:)

Skrevet

Tar med meg speltlomper, guacamole, kyllingstrimler, spinat og cherrytomater som jeg "wrapper" rett før jeg skal spise.

Proteinrundstykker med div. proteinrikt pålegg og sunt fett og masse grønnsaker

Ellers blir det ofte protein + grønnsaker + kvalitetscarb:

Laks med brokkoli og kvalitetscarb (brun ris, quinoa, couscous osv.)

Kyllingwok med brun ris

Kjøttdeig med brokkoli og brun ris

Scampi med brokkoli

Søte varianter:

Havregrøt med nøtter, frukt og bær

Bananpannekaker med cottage cheese og lavkalori syltetøy

Speltlomper med kanel og sukrin

Grove vafler med cottage cheese og havregryn

Lavkarbo pannekaker\ mandelmel pannekaker med blåbær

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begynn med periodisk faste, så slipper du å spise på jobb. Det er veldig sunt.

Eller spise lunsj slik at man har energi å gå på :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Embla Othea said:

Tar med meg speltlomper, guacamole, kyllingstrimler, spinat og cherrytomater som jeg "wrapper" rett før jeg skal spise.

Proteinrundstykker med div. proteinrikt pålegg og sunt fett og masse grønnsaker

Ellers blir det ofte protein + grønnsaker + kvalitetscarb:

Laks med brokkoli og kvalitetscarb (brun ris, quinoa, couscous osv.)

Kyllingwok med brun ris

Kjøttdeig med brokkoli og brun ris

Scampi med brokkoli

Søte varianter:

Havregrøt med nøtter, frukt og bær

Bananpannekaker med cottage cheese og lavkalori syltetøy

Speltlomper med kanel og sukrin

Grove vafler med cottage cheese og havregryn

Lavkarbo pannekaker\ mandelmel pannekaker med blåbær

Er ikke couscous det samme som pasta? 

Skrevet

Er ikke couscous det samme som pasta? 

Pasta er hvetemelbasert, mens couscous er laget av semulegryn :)

Et sunnere alternativ til pasta.

AnonymBruker
Skrevet
Embla Othea skrev (6 minutter siden):

Eller spise lunsj slik at man har energi å gå på :)

Har alltid masse energi selv om jeg dropper lunsj og frokost.

Skrevet

Har alltid masse energi selv om jeg dropper lunsj og frokost.

Helt sikkert, men siden ts ber om forslag til lunsj, regner med at h*n spiser lunsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...