Gå til innhold

Litt rar svigerfamilie, vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen i 5 år, vi har en unge sammen. Familien hans bor på den andre siden av landet, min familie bor 20 minutter unna. Grunnet dette er jeg lite kjent med hans familie og har hatt lite med dem å gjøre bortsett fra fest og høytider. Svigers var her i forbindelse med dåpen til barnet vårt. Siden de kom langveisfra bodde de hos oss i noen dager. Da de bodde her oppførte de seg som om de var på hotell. Det var på «oslotur» som de selv sa. Brukte dagene på shopping og sightseeing, var lite interessert i barnebarnet sitt, på selve dåpsdagen satt de der stivpyntede. Hverken svigerfar eller svigermor tilbydde seg å hjelpe til med forberedelser / opprydning før og etter dåpen. Mine foreldre stelte istand, bakte og ordna, var med å pynte lokalet, rydde etterpå osv. På dåpen var de veldig opptatt av å fortelle alle at de hadde kjøpt en dyr presang og gitt 10 000kr. Det var veldig raust av dem, vi er takknemlig for gaven. Men synes det var rart å annonsere det på den måten. 

Mannen har en bror som er gift og har 2 småbarn, våre tantebarn. Vi har sendt presanger til både jul og bursdag til tantebarna våre, men aldri fått presang eller takk tilbake. Er det ikke normalt å takke for gaver? Når barna er under 3 år, så er det normalt at foresatte takker på vegne av barna? Vi gjør i alle fall det. Mannens bror valgte også å ikke komme i dåpen til vårt barn, selvom vi har vært i dåpen til hans unger. 

Det er ingenting usagt i mellom oss, vi er ikke uvenner. Men synes svigerfamilien min er litt rart. Jeg har snakket med mannen min om det og han er litt likegyldig og bryr seg lite. 

Har jeg feiltolket noe her? Bør vi f.eks ta hintet og slutte å sende gaver til tantebarna? 

Anonymkode: 0261f...c64

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er alle som ikke er som deg og familien din rare?

Anonymkode: 20e63...c99

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette; du er Oslomenneske, fjong og selvopptatt. Men svigers er normale nordmenn?

Anonymkode: 17c4e...87d

• Liker 9
Skrevet

De kommer alltid til å være som de er. Ta de som de er og gjør hva du syns er naturlig (med tanke på gaver etc.).

Jeg ville ikke kritisert det overfor han da, for det kan bli sårt etterhvert. Han får ikke gjort noe med det.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La meg gjette; du er Oslomenneske, fjong og selvopptatt. Men svigers er normale nordmenn?

Hva er dette for kommentar?

Anonymkode: cb7d4...1cc

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Sær svigerfamilie, hjelpes

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva er dette for kommentar?

Dette er typisk Oslofolk

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De har nok ikke et nært forhold seg i mellom. Siden mannen din er likegyldig også. 

Jeg hadde sluttet å sende gaver hvis de ikke gir gave til deres barn og heller ikke takker for gavene. 

Anonymkode: a7a96...76c

• Liker 29
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er typisk Oslofolk

Nei

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg syns de virker rare. Ikke normalt å ikke hjelpe til når man blir bedt i dåp og er nær familie. Ikke de største sosiale evnene. 

De er litt uinteressert, kanskje? Både broren og foreldrene. Hvis du kjenner det irriterer deg at de ikke takker for gavene hadde jeg sluttet å ta initiativ til å gi de gaver i alle fall. 

Anonymkode: 1e0fa...3ff

• Liker 11
Skrevet

Siden dere ser hverandre sjelden pga avstand så kan det være at de føler at de ikke kjenner deg så godt og at de er redde for å tråkke inn på ditt territorium og vil ikke ta seg til rette når det f.eks kommer til å ordne og pynte til dåp. Særlig når dine foreldre allerede var der og styrte på. Kanskje de rett og slett var usikre og ville ikke tråkke deg på tærne.

Kan nok være derfor de annonserte hva de hadde gitt i gave også, at de følte seg satt til side pga dine foreldre holdt på med å hjelpe til, at de følte seg til overs og at de ikke ville at de andre gjestene skulle tro at de ikke hadde bidratt og at de da ville få frem at de hadde bidratt med en kostbar gave og mye penger. Kan jo være at de ikke sitter så godt i det økonomisk og en sånn gave kostet de, bokstavelig talt, mye.

Ser heller ikke helt problemet med at de først ville se seg litt rundt når de først var i Oslo. De reiste langt, og brukte nok endel penger på å reise, så hvorfor ikke utnytte byen de brukte penger på å reise til og få med seg severdigheter når de først er der? Skulle de heller ha sittet inne de dagene de var der? 

Å reise til andre kanten av landet koster litt. Svogeren din og kona er i småbarnsfasen, ikke sikkert de hadde økonomi til å ta turen til Oslo. Var planen at de skulle bo til dere eller skulle de ta inn på hotell?  

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er typisk Oslofolk

Hvis det er typisk Oslo-folk å være veloppdragne, hjelpsomme og ikke skryte av seg selv er jeg mer enn gjerne det!! Jeg synes svigerfamilien din høres både utakknemlige og mindre intelligente ut, og forstår at du er skuffet ts, men folk er forskjellige og det er ikke mye du kan gjøre med det. Men ville sluttet å kjøpe gaver til tantebarna når du ikke får noe igjen. Lurer jo også litt på hva samboeren din synes om familien sin. Tror det ofte er verst for dem, å se sin egen familie falle så igjennom..

Anonymkode: 3dff3...f1f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg trenger begge sider av saken her. Lett å holde med sin egen familie og mislike partners. Syns jeg leser om det ofte. 

Kanskje du er en vanskelig svigerdatter? Som tydelig viser misnøye og at det kun er din familie som gjelder? Kanskje svigerfamilien din føler seg tilsidesatt og lite velkommen. Alt er galt med svigers men familien din er perfekt? Hmm. 

De kjøper gave til 10.000kr men du finner søren meg noe å klage på da også 🙄 Skjerp deg. 

Anonymkode: c90b1...cd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det siste jeg hadde gadda er å lage drama med svigerfammen🤷‍♀️ Det er foreldrene hans liksom, man må forholde seg til dem uansett! Synes svigermor kan være litt småfrekk, men igjen, vi er veldig ulike så jeg må bare spise det i meg for jeg blir jo ikke kvitt henne uansett. Hun er kjempe flink med datteren vår og veldig behjelpelig og stiller ofte opp når det gjelder barnepass. Det skal hun ha! :) 

Anonymkode: 27c7a...a28

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det siste jeg hadde gadda er å lage drama med svigerfammen🤷‍♀️ Det er foreldrene hans liksom, man må forholde seg til dem uansett! Synes svigermor kan være litt småfrekk, men igjen, vi er veldig ulike så jeg må bare spise det i meg for jeg blir jo ikke kvitt henne uansett. Hun er kjempe flink med datteren vår og veldig behjelpelig og stiller ofte opp når det gjelder barnepass. Det skal hun ha! :) 

Anonymkode: 27c7a...a28

man må ikke forholde seg til de om de oppfører seg dårlig nei

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt spesielt at din mann sin bror ikke gir julegaver til deres barn, men det er faktisk innafor å ta opp temaet. Men om dere nettopp har fått barn, så har vel kanskje ikke babyen hatt så mange juler eller bursdager? Det kan jo rett og slett være en forglemmelse...?

Når det gjelder å bidra i dåpen så tenker jeg folk er forskjellige. Noen er veldig driftige og bidrar i alle kanter uten å måtte få et konkret spørsmål om det, mens andre trenger at man spør om hjelpen. Det trenger ikke å bety at de ikke ønsker å hjelpe.

Anonymkode: 29f71...0ee

• Liker 3
Skrevet

Du skriver dere er sammen i høytider og ved fest…hvorfor ikke oftere? Kan ikke dere dra til der dine svigerforeldre bor oftere (og sviger med familie om de bor samme sted)?  Så kan dere bygge en bedre relasjon. Dere kan jo ta inn på hotell, leie hytte/leilighet e.l. dersom dere ikke vil bo oppå noen/de ikke har plass. Så kan dere ta initiativ til å finne på kjekke ting sammen.

Kan det også hende svigers føler en viss avstand siden dere bor lengre vekke? De skulle vel gjerne ønsket at dere bodde nærmere dem. Kanskje de ser/hører at dere har en god og tett relasjon til din side av familien og derfor føler seg litt satt til siden/ikke like mye «med»?

Husk at familiedynamikk er ulik. Enkelte familier er veldig på å hjelpe hverandre osv. Mens andre er vant til å bli bedt om ting eller ordner opp selv uten å forvente noe av andre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget kunne jeg skrevet for 20 år siden (om svigerforeldre, ikke svigerinner/svogere). 

Mine svigerforeldre virket lite opptatt av barnet. Stilte opp med dyre gaver, men ga ikke praktisk hjelp f.eks i forbindelse med dåp.

I retrospekt ser jeg at jeg selv var ung og kanskje ikke så inkluderende overfor dem. Mine foreldre var i tillegg veldig på, både med praktisk hjelp, emosjonell støtte etc. Når vi alle møttes, var det klart at barnet foretrakk mormor og morfar, som hun så daglig. Det kan ha bidratt til at svigermor følte seg usikker og valgte en tilbaketrukket rolle. 

For 20 år siden kunne jeg klaget på at de sjelden besøkte oss og engasjerte seg i barnebarnet. Men det gikk jaggu begge veier. Vi besøkte ikke dem så ofte, jeg ringte aldri svigermor for å spørre hvordan det gikk, hvordan hun laget fiskekaker eller fortelle at vesla hadde fått en ny tann. Det var min egen mor som fikk de henvendelsene. 

Nå er situasjonen kanskje annerledes hos deg, men oftest er det flere parter som bidrar til en dårlig relasjon.

Anonymkode: 7ede4...94a

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de bare var redde for å tråkke deg på tærne. Fikk de være med på planleggingen av dåpen, slik dine foreldre sikkert var? Spurte du om de kunne bake en kake? Dere kjenner jo ikke hverandre og da er det vanskelig for dine svigerforeldre å vite hvordan du vil ha det. 
Slutt å være foruretta, bruk tid på bli kjent med familien til dine barn. 

Anonymkode: 2aa7a...b76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært fornøyd bare de ikke var slemme mot oss 😊 

Anonymkode: b2eec...e96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...