Gå til innhold

Å bli "holdt utenfor"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 12 år, har to gode venner. Og så er det en fjerde jente, men der er vennskapet veldig opp/ned og mye drama. Vi har hatt henne på besøk et par ganger, men det går lang tid mellom hver gang. Denne jenta henger med alle disse tre jentene på tomannshånd, men de fire sammen, fungerer ikke alltid.

I helgene f.eks, kan min datter og en eller to av disse vennene avtale å møtes. Kino, overnatting ol. er ganske spontant og sjeldent planlagt. I vinterferien ble det både kino med to av jentene og overnatting av hun ene. Noen dager senere dro alle fire jentene på en aktivitet sammen, og i den forbindelse snakket jeg med den fjerde moren. Ut av intet, skrev moren at hennes datter føler seg ekskludert og at min datter og de andre jentene gjør ting uten henne, og at det er sårt for henne å ikke bli bedt med på ting/overnatting. Jeg sa at jeg forsto, men at disse tingene har skjedd spontant. Og sannheten er at min datter er ikke så mye denne fjerde jenta, så det ville vært rart for meg å si at "Du må huske å spørre om xxx også vil bli med."

Dette er nå andre gang moren sier dette, og jeg føler ikke at dette er mitt ansvar. Jeg kan ikke be mitt barn om å ta alle 12 jentene i klassen i betraktning hver gang hun skal finne på noe. I tillegg er ikke overnatting noe jeg er spesielt intr. i, og det er gjerne samme jenta som sover her, fordi hun er veldig grei å ha besøk. Hun andre overnatter en sjelden gang, fordi moren maser om barnevakt, så det er altså ikke noe jegetar initiativ på.

Hva tenker dere om denne situasjonen? Blander dere dere mye i barnas vennskap?

Anonymkode: e4120...3fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du har litt dårlige holdninger ovenfor andre mennesker

Anonymkode: 290e4...abf

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at du har litt dårlige holdninger ovenfor andre mennesker

Anonymkode: 290e4...abf

Helt enig 

Anonymkode: 6f797...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker når moren til den andre jenta har tatt opp dette to ganger med deg, så er det noe du bør ta på alvor. Denne jenta føler seg ekskludert i gjengen. Det er nærliggende å tro at hun ikke har så mange andre venner heller, siden dette har blitt et tema. Det koster vel ikke så mye å invitere henne litt oftere? Det er jo en venninne av datteren din, så det er jo ikke som om de hater hverandre eller noe - selv om det er det du kaller «drama». Det er jo ofte litt av i den alderen.

Du trenger ikke be datteren din ta alle tolv jentene i betraktning hver gang hun skal finne på noe - men dere kan vel prøve å inkludere denne jenta litt oftere? Det høres ut som hun er den som blir utelatt mest fra gjengen - og da bør man jo legge inn litt ekstra innsats.

Man bør absolutt blande seg litt inn i barnas vennskap, tenker jeg. De må lære dette med å omgås andre på en fin måte, det er ikke nødvendigvis noe som kommer av seg selv. Tenk om det var ditt barn som var «den minst likte i gjengen», som bare var god nok en sjelden gang? 

Anonymkode: 9f673...ed7

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min datter på 12 år, har to gode venner. Og så er det en fjerde jente, men der er vennskapet veldig opp/ned og mye drama. Vi har hatt henne på besøk et par ganger, men det går lang tid mellom hver gang. Denne jenta henger med alle disse tre jentene på tomannshånd, men de fire sammen, fungerer ikke alltid.

Jeg stopper deg først her.

Hvorfor fungerer ikke alle fire sammen? Hva er det som går galt? Du sier din jente og denne jenta er lite sammen, men denne jenta er mye sammen med de to andre på tomannshånd. Kan det være at det er din datter og denne jenta som ikke går så godt over ens, i så fall, hvorfor? 

I helgene f.eks, kan min datter og en eller to av disse vennene avtale å møtes. Kino, overnatting ol. er ganske spontant og sjeldent planlagt. I vinterferien ble det både kino med to av jentene og overnatting av hun ene.

Du sier det skjer spontant, men kan i praksis disse tre avtale med hverandre men noen ganger blir det bare to fordi den tredje er opptatt med noe annet? Altså, med andre ord: den tredje var invitert men ikke den fjerde?

Noen dager senere dro alle fire jentene på en aktivitet sammen, og i den forbindelse snakket jeg med den fjerde moren. Ut av intet, skrev moren at hennes datter føler seg ekskludert og at min datter og de andre jentene gjør ting uten henne, og at det er sårt for henne å ikke bli bedt med på ting/overnatting. Jeg sa at jeg forsto, men at disse tingene har skjedd spontant.

For denne moren er det ikke «ut av intet» at hun sier dette, det er følelser hennes datter går å bærer på. Du bør stoppe opp å tenke litt, hva om pendelen plutselig svinger? Telefonen blir stille til din datter, fordi hennes tre venner er opptatt med å henge sammen, og din datter er «avglemt». Hvordan ville du følt det da..? 

Og sannheten er at min datter er ikke så mye denne fjerde jenta, så det ville vært rart for meg å si at "Du må huske å spørre om xxx også vil bli med."

Dette er nå andre gang moren sier dette, og jeg føler ikke at dette er mitt ansvar. Jeg kan ikke be mitt barn om å ta alle 12 jentene i klassen i betraktning hver gang hun skal finne på noe.

Denne setningen synes jeg er så trist. Ingen ber deg ta ansvar for «alle 12 jentene», det er en mamma som ber deg være bevisst på å inkludere ett barn. 
Dette barnet anser seg selv mest sannsynlig som en del av gruppa til din datter, og søker tilhørighet der, men føler seg usikker på sin rolle.

Ja, jeg har alltid «blandet meg» i den form av at jeg ønsker at mine barn skal være inkluderende og empatiske. Det blir de ikke med foreldre som har en holdning som du illustrerer her. 
Om det er konflikt og drama som denne jenten alene forårsaker så skjønner jeg hvorfor du ikke ønsker å bidra med å inkludere. Om konfliktene i mellom dem er løsbar med bare bittelitt voksen veiledning, så gjør du din egen datter en tjeneste også via å sørge for at hennes vennekrets er større, og ikke minst, hun blir ett raust og inkluderende menneske. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg henger meg opp i at du tydeligvis blir provosert, generaliserer det forsvarsmessig  til at "alle 12 kan ikke alltid bli invitert" Det er ikke det det er snakk om.  og deretter "overnatting er ikke noe du er spesielt interessert i". Det er en utfordring her også. Fra andre foreldre som er som deg. For meg så kan det gjerne være 1, 2 eller fire sammen, sove i slunkebol og jeg setter aldri makstall på venninner hjemme, tur, ut og spise eller sove over. Men hos mange av vennene sine foreldre så er det en greie. Jeg synes vi setter dem i en vanskelig situasjon med å være slik. En annen ting er det når datteren min kommer på forhånd og ber meg hjelpe til med at det ikke skal være alle på den og den anledningen. Da ordner vi det, men får og en mulighet til å snakke om hvorfor. En skal ikke tvinge dem til å være evig firkløver, men det skal i allefall ikke være fordi vi foreldre ikke er "spesielt interessert" i logistikk med flere enn en eller to. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du virker kjip og lite sympatisk. Neste gang kan det være din datter som holdes utenfor, og da kan det være greit å ha litt i pluss i karma-banken.

Anonymkode: 49655...226

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke akkurat tittelen årets mor..

Anonymkode: 7a7f6...d98

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I helgene f.eks, kan min datter og en eller to av disse vennene avtale å møtes. Kino, overnatting ol. er ganske spontant og sjeldent planlagt. I vinterferien ble det både kino med to av jentene og overnatting av hun ene. Noen dager senere dro alle fire jentene på en aktivitet sammen, og i den forbindelse snakket jeg med den fjerde moren. Ut av intet, skrev moren at hennes datter føler seg ekskludert og at min datter og de andre jentene gjør ting uten henne, og at det er sårt for henne å ikke bli bedt med på ting/overnatting. Jeg sa at jeg forsto, men at disse tingene har skjedd spontant. Og sannheten er at min datter er ikke så mye denne fjerde jenta, så det ville vært rart for meg å si at "Du må huske å spørre om xxx også vil bli med."

Dette er nå andre gang moren sier dette, og jeg føler ikke at dette er mitt ansvar. Jeg kan ikke be mitt barn om å ta alle 12 jentene i klassen i betraktning hver gang hun skal finne på noe. I tillegg er ikke overnatting noe jeg er spesielt intr. i, og det er gjerne samme jenta som sover her, fordi hun er veldig grei å ha besøk. Hun andre overnatter en sjelden gang, fordi moren maser om barnevakt, så det er altså ikke noe jegetar initiativ på.

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv … hvis hun har nevnt det to ganger , føler hun seg vertfall fortrolig med deg . Å du bør oppfordre jentene til å inkludere hun fjerde . Når det gjelder kino og andre påfunn . Spørre dem ( jentene ) om de syns det hadde vært ok å bli «glemt av «, ikke invitert . Spille litt på samvittigheten deres . 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å være den upopulære som alltid sier at man kan invitere dem man vil i bursdagsselskap osv så lenge det er en minoritet osv.. men til og med jeg syntes at her det du som er unødvendig kjip og vrang. Dette er en anneledes situasjon ettersom det er en vennegjeng og moren hennes har kommer til deg flere ganger for hjelp. Det indikerer vel at hennes datter kanskje har pekt ut din datter som den som styrer utelatingen?

«De planlegge spontant», du får det til å høres ut som det er utrooooolig vanskelig å sende en siste sms til den fjerde jenta? Hvis fjerde er opptatt så er det en ting, men måten du skriver det på fremstår det som at de planlegger det for kun de 3 og at «det gikk så fort» at nr 4 ikke ble invitert.. det tror jeg i såfall ingenting på.. ikke vanskelig å huske å sende den meldingen, da har de utelatt med vilje og det er dårlig gjort.

Overnatting med kun 1 person skal jeg ikke si så mye på, det får være lov. Men hvis de er en venninegjeng på 4stk så burde dere voksne sørge for at ikke kun en sitter hjemme mens resten har det gøy. Da får du heller ta en prat med din datter om hvorfor hun forsøker å holde nr4 ute, for det virker som det er din datter som forsøket på dette.

Anonymkode: d683a...11f

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har datteren din fortalt hvorfor de ikke funker i lag alle? Har hatt noe sånn her også. I følge min datter var nummer 4 fæl på å baksnakke de tre andre på tomannshånd, noe min datter var veldig bevisst på, og synes selvsagt ikke det var noe gøy, og det forstår jeg jo. 

Anonymkode: 40614...af6

Skrevet (endret)

Vel her har jo mor til denne jenta flere ganger nevnt at hennes datter føler seg utelatt, og da tenker jeg at hun viser deg tillit ved å si dette. Det er slett ikke sikkert at det er din datter som forårsaker dette, og noen barn vil alltid ha flere venner og være mer sentrale i en gjeng mens andre er mer perifere. Sånn er det.

12-årsalderen er en litt sårbar tid for jenter og det er ikke noe godt å føle at man blir valgt vekk eller ikke er prioritert som venn. Det kan selvsagt være grunner til at denne fjerde jenta ikke er så populær, ting hun kanskje kan gjøre noe med?

Men det er jo også sånn at å være sosial og danne vennskap også er en ferdighet som må trenes på. Og ofte kan disse barna trenge litt hjelp. Fjerdemann blir ikke mer attraktiv som venn ved å føle seg utenfor og som siste hjulet på vogna det vil kun gi henne mindreverdighetskomplekser og en følelse av å ikke være god nok. 

Som du kanskje skjønner så synes jeg godt at du kan påvirke litt her og forsøke å legge godvilje til for å inkludere jenta mer siden dette tydeligvis er leit for henne.

Endret av fru Alving
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at flere av svarene her varmer hjertet mitt! Jeg har selv vært i den situasjonen til moren som henvender seg til deg her, og blitt avvist av henne på samme måte som du avviser. For følelsen hos hennes datter er reel, selv om du og dine ikke opplever det sånn. Ja, det er flere sider av en sak. Men mye løses ved å være litt åpen, imøtekommende, inkluderende og ved kommunikasjon. Snakk sammen. Møt de på nøytral grunn og ta en samtale. Det er ikke mer som skal til og det kan gjøre en stor forskjell for den stakkars 12 år gamle jenta som sitter igjen med de følelsene. Utrolig mange mammaer har selv glemt hvordan det var å være på den alderen og nå er det verre. Enda flere mødre har en holdning som skriker at så lenge mitt barn har det bra, så er alt greit for meg🤷‍♀️

Anonymkode: 8493b...0c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

.....men de fire sammen, fungerer ikke alltid..... For hvem? Deg?

.....Ut av intet, skrev moren at hennes datter føler seg ekskludert og at min datter og de andre jentene gjør ting uten henne, og at det er sårt for henne å ikke bli bedt med på ting/overnatting....... Det var da ikke ut av intet, hun har nevnt det før, og du vet utmerket godt hvordan ståa er mellom de fire?
... Jeg sa at jeg forsto,.... Det gjør du jo ikke, du spør jo her og viser du overhodet ikke forstår?

....så det ville vært rart for meg å si at "Du må huske å spørre om xxx også vil bli med."......I alle dager, hvorfor hadde det vært "rart"? Rart for hvem, deg? 

...jeg føler ikke at dette er mitt ansvar.... Det er ikke ditt ansvar, men det er ditt ansvar å snakke med datteren din om det, og oppfordre til inkludering. En annen gang er det din datter det går ut over. 

....Jeg kan ikke be mitt barn om å ta alle 12 jentene i klassen i betraktning hver gang hun skal finne på noe....Ingen mener da det, ikke denne moren heller? 

....Hva tenker dere om denne situasjonen?.... Jeg tenker du kan nettopp be din datter om å tenke seg om en gang til om ikke fjerdemann skal inviteres neste gang de finner på noe.

... Blander dere dere mye i barnas vennskap?.... Ikke mye, men litt, og særlig i slike tilfeller som dette. Jeg snakker i hvertfall med min datter om hvordan det er og hva hun syns, og jeg oppfordrer til inkludering, om ikke på overnatting, så kinobesøk osv.

Anonymkode: 14322...1c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette var trist lesing. Spesielt fordi jeg selv har vært denne "fjerde jenta" som ikke alltid ble invitert. Det er så ubeskrivelig sårt å få vite at 3 av 4 har vært på kino, hatt overnattingsparty osv og så få høre at det bare "skjedde så fort". Jeg slet mye i starten av tenårene pga dette. Det koster deg null kalorier og ta opp dette med datteren din. Spørre hvorfor denne fjerde jenten ikke blir invitert og at det kan oppleves sårt. Hvordan ville du og datteren din følt det om det snudde og de andre plutselig fant på ting uten datteren din? 12 år er en veldig sårbar alder. Utfrysning er veldig vondt. Jeg får vondt i magen nå bare av å tenke på hvilke følelser denne fjerde jenten sikkert har kjent på. Ta ansvar! Vær inkluderende. Med de holdningene du viser her er det jo ikke rart at utfrysning skjer...

Anonymkode: fb74f...6df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette var trist lesing. Spesielt fordi jeg selv har vært denne "fjerde jenta" som ikke alltid ble invitert. Det er så ubeskrivelig sårt å få vite at 3 av 4 har vært på kino, hatt overnattingsparty osv og så få høre at det bare "skjedde så fort". Jeg slet mye i starten av tenårene pga dette. Det koster deg null kalorier og ta opp dette med datteren din. Spørre hvorfor denne fjerde jenten ikke blir invitert og at det kan oppleves sårt. Hvordan ville du og datteren din følt det om det snudde og de andre plutselig fant på ting uten datteren din? 12 år er en veldig sårbar alder. Utfrysning er veldig vondt. Jeg får vondt i magen nå bare av å tenke på hvilke følelser denne fjerde jenten sikkert har kjent på. Ta ansvar! Vær inkluderende. Med de holdningene du viser her er det jo ikke rart at utfrysning skjer...

Anonymkode: fb74f...6df

Har også blitt utestengt. Da vi hadde konfirmasjon så måtte jeg be presten om jeg ikke kunne droppe alle de aktivitetene siden jeg ikke hadde noen å vær med. Dette sliter jeg enda som voksen. Jeg syns synd på hu fjerde jenta. 

Anonymkode: e35d0...221

AnonymBruker
Skrevet

Her var det voldsomt mye antaging og heksejakt, synes jeg. 

Alle kan ikke være venner med alle. Sånn er det bare. 

Jeg var hun venneløse i hele skoletiden. Jeg ble aldri invitert på overnatting. Jeg ble aldri invitert med på kino.

Så jeg vet hvordan det er å ikke føle seg inkludert.

Men jeg har null problemer med å skjønne at alle ikke kommer overens med alle. 

Hva om den fjerde jenten er ufordragelig? Hva om det er hun som lager dramaet? Hva om ts sin datter rett og slett ikke LIKER henne? 

Ville dere som voksne invitert med dere en dere ikke likte på hyttetur..? 

Og hvor kult hadde dere syntes når dere var 12, om dere ble invitert på overnatting hos en som kun inviterte dere fordi moren tvang henne, og du ikke var ønsket eller velkommen på noe som helst vis av de andre ungene der...?

Anonymkode: 5855f...e20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/10/2022 den 12.32):

Her var det voldsomt mye antaging og heksejakt, synes jeg. 

Alle kan ikke være venner med alle. Sånn er det bare. 

Jeg var hun venneløse i hele skoletiden. Jeg ble aldri invitert på overnatting. Jeg ble aldri invitert med på kino.

Så jeg vet hvordan det er å ikke føle seg inkludert.

Men jeg har null problemer med å skjønne at alle ikke kommer overens med alle. 

Hva om den fjerde jenten er ufordragelig? Hva om det er hun som lager dramaet? Hva om ts sin datter rett og slett ikke LIKER henne? 

Ville dere som voksne invitert med dere en dere ikke likte på hyttetur..? 

Og hvor kult hadde dere syntes når dere var 12, om dere ble invitert på overnatting hos en som kun inviterte dere fordi moren tvang henne, og du ikke var ønsket eller velkommen på noe som helst vis av de andre ungene der...?

Anonymkode: 5855f...e20

Det er akkurat dette. Det er mye mer til historien. Selvsagt er jeg FOR inkludering! Jeg ønsker ikke å ekskludere barn. Men jeg har selv hatt utfordringer med denne jenta og hun har ikke respekt for voksne, og jeg har faktisk snakket med moren om ting som har skjedd med denne jenta, men hun tar datteren i forsvar, istedet for å se problemet. Og jeg synes ikke det er riktig at jeg skal legge meg opp i hvem som henger sammen. Min datter henger med to andre som har ganske "lik oppdragelse", og de får lov til å gjøre en del ting, mens den fjerde jenta har noen begrensinger som gjør at de 3 andre må tilpasse seg.

Selv om jeg er mor, betyr det ikke at jeg må invitere alle barn hjem til meg på overnatting. De begynner å bli såpass store at de velger egne venner.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat dette. Det er mye mer til historien. Selvsagt er jeg FOR inkludering! Jeg ønsker ikke å ekskludere barn. Men jeg har selv hatt utfordringer med denne jenta og hun har ikke respekt for voksne, og jeg har faktisk snakket med moren om ting som har skjedd med denne jenta, men hun tar datteren i forsvar, istedet for å se problemet. Og jeg synes ikke det er riktig at jeg skal legge meg opp i hvem som henger sammen. Min datter henger med to andre som har ganske "lik oppdragelse", og de får lov til å gjøre en del ting, mens den fjerde jenta har noen begrensinger som gjør at de 3 andre må tilpasse seg.

Selv om jeg er mor, betyr det ikke at jeg må invitere alle barn hjem til meg på overnatting. De begynner å bli såpass store at de velger egne venner.

TS

Alle skjønner at der er flere sider av en sak. Men hvor legger du det ut her? Du har jo allerede bestemt deg for at det er din vei som må følges og ar du gjør rett.. Stå i valget ditt da! 

Anonymkode: 8493b...0c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at barn også har lov til å ikke like alle like godt og lov til å velge selv hvem man tilbringer tiden sin med. Barn skal faktisk få nok frihet til at de ikke skal tvinges til å henge med de barnet ikke liker så godt. Bursdager og formelle tilstelninger er noe annet, men om man vil ha en overnatting bør man få velge fritt, ingenting godt kommer ut av å bli tvunget til å inkludere.

Jeg er fortsatt sint på mine foreldre som tvang meg til å henge med en som var slem med meg på barneskolen og når tiende klasse kom, jeg plutselig var den kule så brukte jeg det for alt det var verdt til å ta det utover den personen jeg hadde blitt tvunget til å inkludere før jeg fikk bestemme selv. Denne personen hadde baksnakket meg i årevis men mamma syntes synd på vedkommende så da ble det bare sånn. Hen stakk til en annen vgs enn alle andre fordi før tiende var over hadde hen ingen venner igjen, det hadde jeg sørget for. Ikke akkurat noe jeg er stolt over nå, men poenget er, man kan ikke tvinge noen til å like hverandre.

Anonymkode: a94dd...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...