Gå til innhold

Smertestillende for rygg?

Anbefalte innlegg

Gjest Monika100
Skrevet

Hvilke smertestillende er mulig å få for ryggen? Må dra meg opp etter møblene for å reise meg og jeg bare kvekker sammen av smerter. jeg har sakt dette til legen min. Hun foreslo bare fysioterapi og ibux. Etter hvert ga hun meg resept på voltaren og ibumetin. Disse hjalp jo ikke mye så mye. jeg vil heller foreslå noe annet. Jeg trenger noe litt sterkere hvertfall. Noen som vet hva jeg kan spør om? legen min kommer nokk bare til å gi meg noe mer tull om jeg etterlater det til henne😅

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du vondt i ryggen? Og hva sa fysioterapeuten?

Anonymkode: c2467...09f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har god erfaring med Tramadol/Paracetamol, samt nå smerteplaster Norspan. 

Gjest Monika100
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du vondt i ryggen? Og hva sa fysioterapeuten?

Anonymkode: c2467...09f

Jeg vet ikke. har tatt røntgen, MR og blodprøver osv men vises ikke noe galt. Jeg ble bare fortalt at jeg må bevege meg annerledes men synes ikke det funker det heller. Faren og farfaren min har det samme, så er nokk noe arvelig

AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktor hjalp meg. To behandlinger og helt ny rygg

Anonymkode: ba159...e26

Gjest Ærlige Ærna
Skrevet

Uff, leit å høre, ryggsmerter er noe herk. Ved ille smerter er smertestillende en løsning, men det fjerner ikke rotårsaken og løser ikke problemet i lengden.

Anbefaler deg å få legen til å henvise deg til Friskvernklinikk/rehabilitering, om det er noe som har plaget deg lenge og går ut over livskvaliteten.
Du er ellers nødt til å gjøre litt mer øvelser,  yoga er fint, samt enkle styrkeøvelser, i tillegg tenke på om det er noe i livet ditt som kan ha innvirkning (stress). Kropp og psyke henger mer sammen enn man tror, og smerte er kroppens måte å si fra til deg at du ikke tar nok hensyn til deg selv. Håper du får snarlig bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Når ingen ting vises på bilder eller prøver er det bare å komme seg i bevegelse og til kiropraktor/fysioterapi.

Du behandler ryggen med varme. Kjøp inn varmeflaske, bruk varmekrem eller tigerbalsam. Ta lange varme dusjer.

Har du mulighet til badstue er dette perfekt for ryggen. 20 minutter om dagen. 

Jeg har hatt prolaps på prolapser i 25 år. Jeg har krypi på gulvet fordi jeg ikke klarte å reise meg og jeg har knekt sammen på bussen. Eneste forskjellen  er at jeg bilder som viser hvorfor.

Bevegelse er det eneste som hjelper.

Du har fått sterke smertestillende som burde hjelpe og da er trening som trengs.

Jeg bruker tramadhol, men er så vidt jeg merker smertelindring. Så må som regel lide meg igjennom det siden jeg ikke vil bli avhengig av noe sterkere.

Når du skal be legen om smertestillende tenker jeg at det er et rødt flagg. Legen skal skrive ut i fra det behovet som er. Ikke hva du vil ha.

Anonymkode: 16d89...0e1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Naproxen kan også hjelpe.
Ellers må du til legen for resept. Der finnes mye. 

Anonymkode: 6bcae...963

Skrevet

Du burde trene ryggen.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal lytte til hva legen sier og hva legen gir deg. Nytter lite å be om medikamenter som du ikke skal ha. Du skal tydeligvis ha ibux og gå til fysioterapi. Er du aktiv i hverdagen? Jobber aktivit med de ulike øvelsene fysioterapien gav deg og legger inn en egeninnsats? Ryggen blir sjeldent bedre av hvile, og en av de beste medisinene er gode sko og lange turer i skog og mark. 

Anonymkode: cf885...e5c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper vel ikke deg hvorfor svarer på hva andre her inne bruke mot ryggen når legen din uansett ikke vil skrive ut noe annet.

Anonymkode: 7f5be...bab

AnonymBruker
Skrevet

Det som hjelper mest er en kombinasjon av Paracet og Ibux og å gå til fysioterapeut. Å gå i ulendt terreng, gjerne med myk bakke (for eksempel i skogen) er bra, ha en ordentlig madrass og jobb med å styrke kjernemuskulaturen. 

Anonymkode: 67349...a68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så legen gir opp? Årsaken må jo finnes, og riktig henvisning lages. Før du får vite årsak så vil de sikkert ikke gi deg noe sterkere. Det var da rart at din far og bestefar har samme uten å ha funnet ut av det de heller. 

Gå tur på mykt underlag er lurt. Å ligge bidrar ikke til bedring. 

Anonymkode: 61a02...3b9

AnonymBruker
Skrevet

Som oftest så er ryggsmertene muskulære. Hvis det ikke er funn, så er det nok det hos deg også. Trening og tøying. Tøying av rumpe, hoftbøyer og lår kan hjelpe. Fysio kan viser deg. Smertestillende har liten effekt mot slike ryggsmerter.

Anonymkode: 2f24f...a4c

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet kan man få injeksjon med sprøyte med noe som virker smertestillende .Kanskje det bare hjelper visse ryggplager .

Anonymkode: 50057...7ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk sykdom som gir meg mye smerter, og har alltid fått høre at den beste kombinasjon av smertestillende er ibux og paracet. Dette skal visst ha lik (til og med kanskje bedre) smertestillende effekt som f.eks paralgin forte.

Siden jeg har nsaid allergi og ikke kan bruke ibux, står jeg fast på Tramadol. Jeg skulle derimot ønske at jeg tålte ibux og andre betennelsesdempende, for jeg har blitt fysisk og psykisk avhengig av Tramadol, og det har ødelagt mye i livet mitt. 

Så du skal bare være glad for at legen ikke vil gi deg noe sterkere...avhengighet er grusomt, og en kjempestor kamp når du først havner i det!

Anonymkode: ac01b...ffb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 21.39):

Når ingen ting vises på bilder eller prøver er det bare å komme seg i bevegelse og til kiropraktor/fysioterapi.

Du behandler ryggen med varme. Kjøp inn varmeflaske, bruk varmekrem eller tigerbalsam. Ta lange varme dusjer.

Har du mulighet til badstue er dette perfekt for ryggen. 20 minutter om dagen. 

Jeg har hatt prolaps på prolapser i 25 år. Jeg har krypi på gulvet fordi jeg ikke klarte å reise meg og jeg har knekt sammen på bussen. Eneste forskjellen  er at jeg bilder som viser hvorfor.

Bevegelse er det eneste som hjelper.

Du har fått sterke smertestillende som burde hjelpe og da er trening som trengs.

Jeg bruker tramadhol, men er så vidt jeg merker smertelindring. Så må som regel lide meg igjennom det siden jeg ikke vil bli avhengig av noe sterkere.

Når du skal be legen om smertestillende tenker jeg at det er et rødt flagg. Legen skal skrive ut i fra det behovet som er. Ikke hva du vil ha.

Anonymkode: 16d89...0e1

Voltaren og ibummetin (som er i samme gate som Ibux) er ikke sterke smertestillende. Begge deler får man kjøpt i mindre forpakninger reseptfritt på apotek. 

Ts; ville bedt fastlegen om å henvise deg til videre utredning, evt også til en smerteklinikk. Det skal ikke være sånn at du skal gå med så sterke ryggsmerter at du må dra deg rundt etter møblene. Har du hatt det sånn lenge eller oppsto det plutselig som i typ hekseskudd? 

Siden voltaren og Ibux ikke virket så bør du også høre med legen din om andre typer smertestillende som du kan ta i en overgangsfase frem til bedring av ryggproblemene. Det beste ville vært langtidsvirkende depot-smertestillende som du tar morgen og kveld for å unngå smertetopper, som gir jevn smertelindring. F.eks Tramagetic. I tillegg til depot-smertestillende så er det også vanlig med et hurtigvirkende preparat ved gjennombruddssmerter. I tillegg til dette så bør du ta Paracet. Paracet i bunnen gir bedre smertelindring. Paracet kan du få på blå resept hvis du har et vedvarende behov for det, da blir det mye billigere enn å kjøpe i butikk 

Er fastlegen din lite villig til å hjelpe deg så bytt fastlege. Ta en titt på fastlegelisten og les vurderinger på hver enkelt fastlege før du bestemmer deg. Husk å bytt før den 1ste i en ny  måned. Bytter du i dag feks og den nye fastlegen ikke har venteliste så har du ny fastlege fra april. 

Hvis det er lenge siden du tok MR og røntgen så ville jeg bedt om ny henvisning. CT kan også være aktuelt da det kan fange opp tilstander som MR og rtg ikke gjør. 

Jeg ville også ha byttet fysioterapeut hvis den du går til nå ikke gir effekt. Gjerne fysioterapaut som er tilknyttet et treningsenter/rehabilitering som kan gi deg øvelser som styrker kjernemuskulatur/rygg, men det bør du vente med til du har fått hjelp til de akutte smertene. Å trene når man nesten ikke klarer å gå fungerer ikke. Kiropraktor ville jeg vært forsiktig med, de kan være mere til skade enn hjelp

Når du etterhvert får hjelp med de smertene du har nå og kommer deg på beina igjen så bør du begynne å gå tur i ulendt terreng, det er veldig gunstig for ryggen. Ta også en vurdering av senga di, kanskje madrassen er helt feil for deg og du burde hatt en mykere eller hardere madrass. 

Anonymkode: a243c...8ba

Gjest laPistola
Skrevet

Jeg får napren-e på resept av legen, det fungerer bra så du kan jo foreslå det. Nå har jeg en diagnose da, påvist med MR, så det er jo ikke sikkert du får det . En mulighet er jo og be om undersøkelser på nytt , det hender de overser. Ble din far og farfar undersøkt? 

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (3 timer siden):

Jeg får napren-e på resept av legen, det fungerer bra så du kan jo foreslå det. Nå har jeg en diagnose da, påvist med MR, så det er jo ikke sikkert du får det . En mulighet er jo og be om undersøkelser på nytt , det hender de overser. Ble din far og farfar undersøkt? 

Er vel typ samme greia som ibux og voltaren det også. Sikkert ikke noe problem å få resept på.

Anonymkode: ad78b...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Håper du ikke tar voltaren og ibumetin samtidig da begge er NSAID's.

Eneste jeg ville foreslått var paralgin forte eller tramadol. Sterkere enn det tviler jeg på du får. Og som de over her sier, fysisk aktivitet er alfa omega. Har selv skeiv rygg og om jeg ikke trener og holder meg aktiv er ryggen et evig problem. 

Anonymkode: ad78b...ab1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...