AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Hvis man ender i en barnefordelingssak i retten med et barn på 12 år og barnet blånekter å ha samvær med en forelder. Kan barnet da i praksis bestemme? ordlyder er jo at barnet skal høres. men… hvordan blir realiteten? Anonymkode: b1388...54d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 Jeg vet om barn over 12 år som ikke har samvær med den ene forelderen fordi barnet nekter. Nå vet jeg ikke om det er rettslig prøvd for så vidt, men det blir jo vanskeligere og vanskeligere å tvinge kontakt etter at barna blir eldre. Anonymkode: 9b9df...a57
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Når kan barnet bestemme? Anonymkode: 62a86...c99
GammelKaktus Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 Jeg vet om barn som har blitt tvunget til samvær langt over 12 års alderen så de bestemmer ikke noe men skal tas hensyn til.. Men sånn i praksis så er det jo begrenset hva man kan gjøre med et så stort barn som nekter, stikker barnet av og lager et helvete så sier det seg jo selv at samvær til slutt vil utgå. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når kan barnet bestemme? Anonymkode: 62a86...c99 Dette besvarer vel ikke helt det jeg spør om… jeg kjenner lovverket. Men hvordan utarter det seg i praksis? Barnet er 12 og kjenner knapt sin far. Har sovet hos han 4-5 ganger hele sitt liv. nå vil far ha samvær men barnet nekter. han har ikke sett barnet på 1,5 år. så hva vil en rettssak medføre? Tvunget samvær eller lar de barnet velge. ? Ts Anonymkode: b1388...54d
GammelKaktus Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette besvarer vel ikke helt det jeg spør om… jeg kjenner lovverket. Men hvordan utarter det seg i praksis? Barnet er 12 og kjenner knapt sin far. Har sovet hos han 4-5 ganger hele sitt liv. nå vil far ha samvær men barnet nekter. han har ikke sett barnet på 1,5 år. så hva vil en rettssak medføre? Tvunget samvær eller lar de barnet velge. ? Ts Anonymkode: b1388...54d I en slik setting så tviler jeg på at de vil tvinge fram noe samvær. Men han vil ikke treffe far i det hele tatt? De kan vel kanskje treffes å finne på noe på dagen, trenger kanskje ikke å overnatte med det første... Det kan uansett gå begge veier, men hvis han er udugelig og dere kan bevise at han er "ustabil" så er det jo lettere å få medhold, men spørs jo på settingen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #7 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette besvarer vel ikke helt det jeg spør om… jeg kjenner lovverket. Men hvordan utarter det seg i praksis? Barnet er 12 og kjenner knapt sin far. Har sovet hos han 4-5 ganger hele sitt liv. nå vil far ha samvær men barnet nekter. han har ikke sett barnet på 1,5 år. så hva vil en rettssak medføre? Tvunget samvær eller lar de barnet velge. ? Ts Anonymkode: b1388...54d Snakk med bufdir (familievernkontoret) de kan hjelpe med rådgivning... Her er om når barn ikke vil til den andre foreldre Anonymkode: 62a86...c99
Amossa Skrevet 9. mars 2022 #8 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette besvarer vel ikke helt det jeg spør om… jeg kjenner lovverket. Men hvordan utarter det seg i praksis? Barnet er 12 og kjenner knapt sin far. Har sovet hos han 4-5 ganger hele sitt liv. nå vil far ha samvær men barnet nekter. han har ikke sett barnet på 1,5 år. så hva vil en rettssak medføre? Tvunget samvær eller lar de barnet velge. ? Ts Anonymkode: b1388...54d Det er ingen fast praksis. Alt kan skje i en barnefordelingssak. En rett og evt. sakkyndig vil ta hensyn til mange faktorer. Ditt barns historie kan jo være helt forskjellig fra andre barns. Jeg kjenner til barn på 12 år som ble manipulert av mor slik at barnet nektet å besøke far. En annen mor hadde nektet far samvær etter skilsmissen og fram til rettsaken. I begge disse sakene ble utfallet helt annerledes enn mor hadde forventet. For retten skal ha barnets juridiske rettigheter i fokus. At barnet ikke vil på samvær trenger ikke å bety at det ikke har det bra hos den andre. Noen ganger vil barnet bare være hjemme med vennene, synes det er kjedelig hos den andre osv.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Skrevet 9. mars 2022 Advokatenhjelperdeg.no - samværsrett Anonymkode: 62a86...c99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå