AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #61 Del Skrevet 10. mars 2022 2 hours ago, Rosa Dartle said: Vi hadde hatt nok Jodix til alle hvis folk hadde kjøpt det når de fikk beskjed om å kjøpe det, og ikke venta til det var aktuelt. Og det handler ikke egentlig om mangel heller, men at de ikke pleier å ha så mye på lager fordi det bare selges noen få bokser i året. Det er også rimelig absurd at man kunne kjøpe en pakke med hundre stykker. Ingen privatpersoner trenger det. De burde delt det opp før salg. Anonymkode: 93ee9...443 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 11. mars 2022 #62 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nå spørs det hva dere mener med hamstring. Jeg handler ikke handlevogna full av dopapir eller leverposteibokser når det er billig. Men jeg kan godt finne på og kjøpe 8 kjøttdeig når det er tilbud. 4 plater sjokolade osv. Hadde en periode 10 med makrell i tomat stående, alle er spist. Vi hadde fint klart oss en måned, har et lager av mat til enhver tid. Det har jeg hatt i mange år, men har et system så vi roterer på maten så ingen ting blir kastet. Kjøper også mye datovarer. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte blir helt på tuppa over at noen hamstrer. Jeg forstår tankegangen, hvis alle kjøper bare det de trenger er det nok til alle. Men det kommer aldri til å skje. Vi kommer ikke dit med mindre noen tvinger oss til det ved å nekte mer enn 3 pr person i butikkene. Derfor kan man ikke sitte og vente på at hyllene skal bli tomme. Bare se på jodix, det viste seg at vi hadde ikke nok til alle. Anonymkode: ff76f...01e Jeg tenker at det er forskjell på å ha storhandel (som du gjør) og på å hamstre. Sistnevnte tømmer butikkhyllene og etterlater ingenting til andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #63 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Nei, man burde ikke hamstre. Lenge har vi blitt fortalt om hvordan man på grunn av det grønne skiftet burde spise insekter for å være miljøvennlige, så det er bare å gjøre som Manny i "Black Books" og spise stekte bier; sikkert en del proteiner i denne typen mat, og det er rimeligere enn det man får kjøpt i butikken - mange folkeslag har insekter som delikatesse, bortsett fra trauste nordmenn som heller foretrekker fiskeboller. Insekter er kortreist, næringsrik, miljøvennlig og grønn mat: Anonymkode: c41cc...05b Endret 12. mars 2022 av Rhodiola for å sette inn lenket bilde - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. mars 2022 #64 Del Skrevet 11. mars 2022 MarianneE skrev (37 minutter siden): Jeg tenker at det er forskjell på å ha storhandel (som du gjør) og på å hamstre. Sistnevnte tømmer butikkhyllene og etterlater ingenting til andre. Storhandel er per definisjon hamstring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 11. mars 2022 #65 Del Skrevet 11. mars 2022 Folk hamstrer. Jeg var på butikken i går og der var det tomt for hvetemel og rapsolje. Jeg så også andre tomme hyller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 11. mars 2022 #66 Del Skrevet 11. mars 2022 PetterKanin skrev (2 timer siden): Storhandel er per definisjon hamstring. Ja, enig i dette.. Er det mat på tilbud er det ikke ment at folk skal hamstre 8 pakker av noe. En jul fikk jeg ikke tak i verken surkål, marsipangriser eller smør siden det hadde vært på tilbud. Han på Rema fortalte at flere hadde kjøpt titalls pakker surkål. Hva skal man med det? Folk må skjerpe seg litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #67 Del Skrevet 11. mars 2022 Rosa Dartle skrev (59 minutter siden): Ja, enig i dette.. Er det mat på tilbud er det ikke ment at folk skal hamstre 8 pakker av noe. En jul fikk jeg ikke tak i verken surkål, marsipangriser eller smør siden det hadde vært på tilbud. Han på Rema fortalte at flere hadde kjøpt titalls pakker surkål. Hva skal man med det? Folk må skjerpe seg litt. Storhandel er å kjøpe litt av mye, så man har mat av forskjellig slag f.eks 2 uker. Hamstring er å kjøpe mye av en sort. Så jeg er ikke enig i at det er det samme. Anonymkode: b42bf...a63 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 11. mars 2022 #68 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, man burde ikke hamstre. Lenge har vi blitt fortalt om hvordan man på grunn av det grønne skiftet burde spise insekter for å være miljøvennlige, så det er bare å gjøre som Manny i "Black Books" og spise stekte bier; sikkert en del proteiner i denne typen mat, og det er rimeligere enn det man får kjøpt i butikken - mange folkeslag har insekter som delikatesse, bortsett fra trauste nordmenn som heller foretrekker fiskeboller. Insekter er kortreist, næringsrik, miljøvennlig og grønn mat: http://i.imgur.com/WjfgbqMh.jpg Anonymkode: c41cc...05b Jeg velger heller å spise gress! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #69 Del Skrevet 11. mars 2022 Jeg handler når det er tilbud og har nok mat til å klare oss i minst 2 uker. Har matbod og har hatt den i alle år så nei, jeg er ingen hamster som slår til når det er mangel og alle er desperat etter en bestemt vare. Da det var rift om dopapir og knekkebrød for 2 år siden handlet jeg faktisk ingenting, jeg hadde ting alt liggende i hylla. Likevel er jeg bekymret over utsiktene til økte matpriser. For selv om jeg har 20 kg mel varer krisen garantert mye lengre enn jeg har mel på lager. Og blir det kornkrise rammer det alle. Kanskje ikke Finland da de har lagre for egen befolkning, noe som norske myndigheter anså som bortkastet. Men vi Nordmenn har jo fordelen å ha en stat som er rik og blir det krise kan vi betale mer enn alle andre. Anonymkode: e3b0d...e19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 12. mars 2022 #70 Del Skrevet 12. mars 2022 Ryddet for brukerdebatt og latterliggjøringer i tillegg til siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 12. mars 2022 #71 Del Skrevet 12. mars 2022 MarianneE skrev (På 10.3.2022 den 7.14): Men det er jo nettopp denne tankegangen som gjør at det blir tomt! Om man kjøper det man trenger rekker det til alle. Det er kanskje ikke helt tilfelle nå som det er varslet matmangel på korn og kornprodukter. Ukraina eksporterer knapt noe, råvarene er blitt veldig dyre fordi de er veldig vanskelige å få tak i, andre land som også eksporterer i mindre skala har sluttet helt for å passe på egne behov, osv. Dvs at på et tidspunkt tømmes lageret uten at det er nok påfyll å dekke alles behov. Tørrvarer som pasta har lang holdbarhet, så å ha noen pakker i boden er absolutt lurt. Man spiser ikke pasta hver dag, men likevel er det noe som er raskt og enkelt å lage og så metter den godt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 12. mars 2022 #72 Del Skrevet 12. mars 2022 PetterKanin skrev (På 11.3.2022 den 6.10): Storhandel er per definisjon hamstring. Egentlig ikke. Man storhandler hvis man kjøper mat til en hel uke for eksempel for å unngå å dra til butikken hver dag - det er forskjellig mat. Man hamstrer hvis man kjøper mye av samme vare fordi man er redd det går tomt eller for å unngå å betale høyere pris ved forventet prisøkning. Den eneste situasjonen storhandel kan ses på som hamstring er hvis mange nok storhandler samtidig og da går det tomt for melk, egg, brød, poteter, tomater, agurk, osv ting som man pleier å handle når man storhandler for flere dager om gangen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 12. mars 2022 #73 Del Skrevet 12. mars 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): Egentlig ikke. Man storhandler hvis man kjøper mat til en hel uke for eksempel for å unngå å dra til butikken hver dag - det er forskjellig mat. Man hamstrer hvis man kjøper mye av samme vare fordi man er redd det går tomt eller for å unngå å betale høyere pris ved forventet prisøkning. Den eneste situasjonen storhandel kan ses på som hamstring er hvis mange nok storhandler samtidig og da går det tomt for melk, egg, brød, poteter, tomater, agurk, osv ting som man pleier å handle når man storhandler for flere dager om gangen. Ukeshandel er ukeshandel, ikke storhandel. Ved storhandel så handler man (enkelte produkter) for mange uker/måneder fremover. Altså hamstrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 25. mars 2022 #74 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) On 3/10/2022 at 12:26 PM, AnonymBruker said: Jeg kan ikke se for meg at det er nødvendig å hamstre mel! I vennegjengen vår er det ingen som kjøper mel engang. Før jul kastet jeg en halvfull melpose som gikk ut på dato julen året før. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Her går det med mye mel hver uke, da vi baker brød selv (mer økonomisk), lager pizzabunn fra bunnen av osv. Med to barn på skole må det også bakes til skole- og idrettssammenheng. Du og vennene dine har trolig ikke barn, når dere aldri kjøper mel. Eller så troller du. Endret 25. mars 2022 av Carrie_S 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 25. mars 2022 #75 Del Skrevet 25. mars 2022 (endret) On 3/10/2022 at 12:47 PM, AnonymBruker said: Alt det der kan du få ferdiglaget eller som halvfabrikat, så ingen grunn til å hamstre av den grunn. Ingen jeg kjenner har uansett tid til å stå og lage brød og boller fra bunnen av. Og hva bruker dere hvit saus til? Det sluttet familien min med på 90-tallet. Anonymkode: 9d7d1...cf5 Hvit saus bruker vi flere ganger i måneden, blant annet til fiskeboller, til fiskegrateng, makaronigrateng, diverse fiskeretter osv. Halvfabrikata er dyrere, mindre sunnere og det vil også bli enda dyrere og knappere tilgang på det fremover om hvete og olje blir et knapphetsgode. Endret 25. mars 2022 av Carrie_S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 25. mars 2022 #76 Del Skrevet 25. mars 2022 On 3/10/2022 at 2:52 PM, AnonymBruker said: Og når nok tenker som deg så blir det altså tomt. Tror dette går igjen i hodet hos mange hamstrere: "men JEG er jo bare EN person så JEG kan gjøre som JEG vil" sa fem millioner nordmenn..🙄 Anonymkode: f8c5e...994 Hele poenget med å ha et beredskapslager, er nettopp at man skal slippe å hamstre når noe skjer. Selv kjøper jeg inn to av hver når jeg handler, og har over tid bygget meg opp et lager. Det er ikke hamstring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 25. mars 2022 #77 Del Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 11.3.2022 den 6.09): Nei, man burde ikke hamstre. Lenge har vi blitt fortalt om hvordan man på grunn av det grønne skiftet burde spise insekter for å være miljøvennlige, så det er bare å gjøre som Manny i "Black Books" og spise stekte bier; sikkert en del proteiner i denne typen mat, og det er rimeligere enn det man får kjøpt i butikken - mange folkeslag har insekter som delikatesse, bortsett fra trauste nordmenn som heller foretrekker fiskeboller. Insekter er kortreist, næringsrik, miljøvennlig og grønn mat: Anonymkode: c41cc...05b Så du spiser selv stekte bier? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 25. mars 2022 #78 Del Skrevet 25. mars 2022 On 3/10/2022 at 7:29 PM, AnonymBruker said: Har aldri sett noen be meg om det gitt.. Anonymkode: bc0f0...5be Da har du neppe lest mange store medier den siste måneden, eller i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 25. mars 2022 #79 Del Skrevet 25. mars 2022 1 hour ago, Carrie_S said: Hvit saus bruker vi flere ganger i måneden, blant annet til fiskeboller, til fiskegrateng, makaronigrateng, diverse fiskeretter osv. Halvfabrikata er dyrere, mindre sunnere og det vil også bli enda dyrere og knappere tilgang på det fremover om hvete og olje blir et knapphetsgode. Mindre sunnere…….🧐 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 25. mars 2022 #80 Del Skrevet 25. mars 2022 Leste at mange butikker er tomme for kildevann fordi folk hamstrer. Hvorfor kjøper folk egentlig vann nå for å hamstre? Er vel bare å fylle opp vanndunker med vann man har i springen som man setter til side Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå