Gå til innhold

Intelligente kvinner har vanskeligere for å finne noen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sterk følelse av at det egentlig er snakk om "høyt utdannede kvinner" som sannsynligvis er i overkant høye på seg selv, og som føler seg "berettiget" til å kunne plukke menn fra øverste hylle ( Les høye, kjekke vellykkede menn med høy inntekt og høy status)

Men nå fungerer verden ikke sånn. Søte, feminine, sexy damer med helt alminnelige, samfunnsnyttige yrker som f.eks. helsepersonell, lærere, osv er vesentlig mer attraktive enn ekstremt selvhevdende burugler. Sånne som gjerne har tilbrakt sine beste år på et universitet. Og først begynner å se etter en mann når de er rundt 30. 

Ellers må det jo være jævlig frustrerende for disse buruglene at "dumme menn" med ingen eller kun yrkesfaglig utdanning glatt tjener en million eller mer som fiskere, sjømenn og offshore ansatte. Og at disse mennene klart foretrekker søte, feminine damer uten spisse albuer.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad i matematikk med toppkarakterer, og for meg har det ikke vært vanskelig å finne en mann. Jeg var gift i mange år med ungdomskjæresten min, og vi fikk to barn sammen. Da ekteskapet havarerte, opplevde jeg mye interesse fra menn og møtte min store kjærlighet etter kort tid. Både eksmannen og kjæresten er smarte menn, men sistnevnte uten høyere utdanning. Utdanning hos en mann var viktig for meg før, men ikke nå lengre. Kjæresten min er en utrolig intelligent mann, både logisk/matematisk, sosialt og emosjonelt. Eksmannen min manglet mer av de to siste, og det var mye av grunnen til at forholdet røk. 

Anonymkode: cf3d3...7b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må huske at dette er statistikk. Synes også illustrert vitenskap hopper til noen konklusjoner. Dette er ikke et veldig seriøst blad. For eksempel kan statistikken også tolkes slik at mennene trodde de hadde bedre sjanse hos de "dummere" damene.

Dette gjelder ikke alle intelligente kvinner. Selv har jeg IQ som kvalifiserer meg til MENSA, master og er en av de beste i Norge på mitt karrierefelt og jeg har aldri hatt problemer med menn. Jeg har aldri møtt noen som virker som de føler seg truet. Men jeg er ikke den typiske karrierekvinnen, jeg er heller litt vimsete, tullete, useriøs og lattermild

Anonymkode: a48e5...aa4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En intelligent kvinne trenger ingen mann.

Anonymkode: 79495...8c5

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Intelligente kvinner kjenner igjen sexistiske strukturer. 

De kjenner igjen fordommer hos både seg selv og andre. 

Ekstremt mange menn er ikke klar over hva vi gjennomskuer hos dem. De kan være flotte menn, men ha et innebygd skjult nedsettende kvinnesyn som kommer frem i handling. 

Mange eksempler overfor her. 

Å kunne erkjenne og kommunisere følelser er essensen i et sunt forhold, men mange menn og kvinner innser ikke dette. Dette krever både øvelse og vilje. 

Intelligente kvinner har ikke noe problem med å få seg kjæreste, de har utfordring med å finne en helt likestilt partner. Finner man ikke det, er det bedre å være singel med en god vennegjeng. 

Anonymkode: 2017c...d53

Jeg synes omtrent ingen menn jeg har møtt i Norge er sexistiske. Jeg opplever at jeg blir behandlet med respekt og omtanke av de fleste, både menn og kvinner. Ikke alle intelligente kvinner er radikal-feminister. 

Men jeg er enig i deg at jeg tror den største grunnen til at intelligente kvinner er single er at de selv er kresne. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange knytter opp intelligens med høy utdanning, men sånn er det jo ikke nødvendigvis. Klart endel intelligente kvinner har høy utdanning, men ikke nødvendigvis. I tillegg ser jeg også mange knytter det opp mot såkalte prestisjetunge utdanninger.

Jeg tenker at det ligger litt der også. At når ei forteller at hun er advokat så skygger mennene banen, mens når hun forteller at hun er sykepleier så kommer mennene.

Jeg er ikke så sikker på at det da nødvendigvis har noe med intelligens å gjøre. Mange vet at en advokat mest sannsynlig jobber mye og er opptatt av karrieren sin, mens en sykepleier er kanskje sett på som mer forenlig med et familieliv. Selv om jeg tror at mange sykepleiere jobber ganske mye de også.

Men jeg lurer jo litt på om menn tenker at kvinner med lavere utdanning er dummere siden så mange skriver om høy utdanning og intelligens?

Det virker egentlig som høy utdanning og i tillegg hva slags utdanning har mer å si slik jeg har forstått det.

Ts.

Anonymkode: e12e4...342

• Liker 2
Skrevet

Nå får jeg ikke lest hele saken, men som nevnt i andre tråder stemmer det nok godt at der høy status (og da gjerne også utdannelse) gjør menn mye mer attraktive for kvinner er ikke det samme tilfelle andre veien, og utdannelse kommer nok et stykke ned på listen over faktorer som gjør kvinner attraktive. Jeg tror nok også en del menn tenker at de ikke når opp til kvinner med høyere status enn dem selv, og der viser forskningen at de veldig ofte har rett. Kanskje sorterer "jeg ønsker en smart kvinne" litt i samme boks som "jeg ønsker en snill mann", der det tross alt er bra og viktig men der det ofte ikke var det som gjorde en interessert i utgangspunktet eller alene betyr all verden. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser mange knytter opp intelligens med høy utdanning, men sånn er det jo ikke nødvendigvis. Klart endel intelligente kvinner har høy utdanning, men ikke nødvendigvis. I tillegg ser jeg også mange knytter det opp mot såkalte prestisjetunge utdanninger.

Jeg tenker at det ligger litt der også. At når ei forteller at hun er advokat så skygger mennene banen, mens når hun forteller at hun er sykepleier så kommer mennene.

Jeg er ikke så sikker på at det da nødvendigvis har noe med intelligens å gjøre. Mange vet at en advokat mest sannsynlig jobber mye og er opptatt av karrieren sin, mens en sykepleier er kanskje sett på som mer forenlig med et familieliv. Selv om jeg tror at mange sykepleiere jobber ganske mye de også.

Men jeg lurer jo litt på om menn tenker at kvinner med lavere utdanning er dummere siden så mange skriver om høy utdanning og intelligens?

Det virker egentlig som høy utdanning og i tillegg hva slags utdanning har mer å si slik jeg har forstått det.

Ts.

Høy utdannelse var jo en av tingene de brukte i den første statistikken du linket til... 

Det er jo også sånn at høyere utdannelse (og hvilken type utdannelse) har sammenheng med IQ statistik sett. De mesd master i matematikk har økt sjanse for å ha høy IQ enn noen med sykepleierutdannelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (14 minutter siden):

Nå får jeg ikke lest hele saken, men som nevnt i andre tråder stemmer det nok godt at der høy status (og da gjerne også utdannelse) gjør menn mye mer attraktive for kvinner er ikke det samme tilfelle andre veien, og utdannelse kommer nok et stykke ned på listen over faktorer som gjør kvinner attraktive. Jeg tror nok også en del menn tenker at de ikke når opp til kvinner med høyere status enn dem selv, og der viser forskningen at de veldig ofte har rett. Kanskje sorterer "jeg ønsker en smart kvinne" litt i samme boks som "jeg ønsker en snill mann", der det tross alt er bra og viktig men der det ofte ikke var det som gjorde en interessert i utgangspunktet eller alene betyr all verden. 

Jeg vet med meg selv at "smart mann" ikke har større verdi for meg enn snill, morsom og vakker mann. Er en tvers gjennom likestilt dame. Men litt dum mann som må føle seg best hele tida er helt miserabelt ...Hvis jeg må gjennomføre streng selvsensur hele tida for at han ikke skal skjønne jeg er smartere enn ham, blir det bare slitsomt

Anonymkode: 13587...d38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror dere er inne på noe med «vanskelige» damer. Jeg (m37) har doktorgrad og svært høy inntekt, interessert i kultur, trening og politikk, og datet alltid kvinner med mastergrad eller høyere - - fordi jeg liker den intellektuelle connectionen og likestillingen i forholdet. Men har gått bort fra det og samboer er frisør :)

Grunnen er at selv om man tikker 90% av boksene hos disse damene er jeg fortsatt en mann som har problemer med å ordlegge følelser (i timesvis), jeg sorterer fortsatt ikke klesvasken riktig, og jeg liker av og til å drikke øl med gutta, spise rødt kjøtt og se fotball - noe som ble sett på som ukultivert, usunt etc. av flere av partnerne mine. Med samboeren kan jeg være meg selv og så kan jeg ta det «intellektuelle» med venner og kollegaer…

Poenget mitt er at mange kvinner med høy utdannelse etc. har veldig høye forventninger til seg selv, og også til partneren, og det blir veldig stressende å gå på kompromiss med hvem man er … så kanskje det er det som gjør at disse kvinnene blir oppfattet som «vanskelige» 🤷‍♂️

Anonymkode: bc438...573

Jeg har truffet slike mennesker. Begge var leger. De var vegetarianere begge to. Hadde ikke bil. Bodde på Ullevåll, og syklet alle veier for å spare miljøet. Tøybleier på ungene. Alt var perfekt, men man ser på ansiktene at det er en kontinuerlig anstrengelse i perfeksjon. Høy utdannelse. Høye krav. Ikke noe fritid... Ja de fins!

Anonymkode: 88c72...b2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høy utdannelse var jo en av tingene de brukte i den første statistikken du linket til... 

Det er jo også sånn at høyere utdannelse (og hvilken type utdannelse) har sammenheng med IQ statistik sett. De mesd master i matematikk har økt sjanse for å ha høy IQ enn noen med sykepleierutdannelse.

Jeg vet at de gjorde det og jeg vet at høyere utdanning har sammenheng med intelligens.

Dette var ikke poenget mitt, men at man vurderer ei med utdanning innen sykepleie annerledes enn ei som er advokat. Poenget mitt var også at dette ikke bare har med intelligensen å gjøre. At man også vurderer dette opp mot hva slags liv man ønsker seg.

Men jeg tror også at jo mer intelligent man er som kvinne, jo vanskeligere blir det å finne noen. Sikkert fordi mange kvinner ønsker en mann som er på samme nivå eller høyere, mens en mann synes det er helt greit å være sammen med ei på et lavere nivå enn seg selv. Det har flere vært inne på.

Ts.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vet ikke helt hvor dette er den beste kilden, men leste en artikkel om dette. Der mennene påstod i forkant at de ønsket seg en intelligent partner, men så viste det seg å ikke stemme helt. De gikk da for de damene som var dummere enn seg selv.

Det står ikke noe om at dette var dumme damer, men bare mindre intelligent enn seg selv.

Det står også at lang utdannelse telte negativt og det har jeg også lest her inne at teller negativt fordi menn da tror at hun er karrierekvinne. Jeg ser ikke dette helt selv siden mange har Mastergrad i dag uten å være karrierekvinne og også uten at det går utover ønske om barn og unge. Så jeg kjøper ikke helt forklaringen om at lang utdannelse er lik karrierekvinne.

Nå har jeg også lest at menn skriver at de blir valgt bort av kvinner med høy utdannelse, men jeg ser ikke helt at det bare er kvinner som velger bort menn.

Jeg tror heller ikke at man må ha høy utdanning for å være intelligent bare så det er sagt, men det kan selvfølgelig være en indikasjon.

Så jeg lurer på om det stemmer og er egentlig tilbøyelig til å tenke at det gjør det til en viss grad og at det ikke nødvendigvis bare har noe med mannens selvtillit å gjøre, men også kjønnsrollemønstre.

https://illvit.no/mennesket/sex/menn-vil-ha-smarte-kvinner-eller-vil-de-det

Selvfølgelig er det vanskeligere å bli med en mann dersom man er intelligent. Men det rosa forelskelsløret hjelper jo med å ta bort fornuft slik at man kan velge å bli med sin partner.

AnonymBruker
Skrevet
ClausSaus skrev (20 timer siden):

Forklaringen er veldig enkel:

Dette er et statistisk fenomen, ikke en absolutt og ufravikelig regel. Intelligens er tilnærmet normalfordelt, hvilket betyr at bare en begrenset andel av befolkningen utmerker seg som spesielt intelligente.

Og så vet vi at kvinner tenderer mot å ville ha en mann på minst sitt eget nivå. Da er det heller ikke særlig innbydende for en middels kar å være sammen med frk. Dritsmart. Menn med høy intelligens har derimot sjelden problemer med å være sammen med helt gjennomsnittlige kvinner.

Så litt forenklet: Tenk deg 100 kvinner og 100 menn. La oss si at 10 av kvinnene og 10 av mennene har høy intelligens. Og la oss si at 5 av disse mennene er generelt attraktive. 

De 10 kvinnene med høy intelligens konkurrerer da med kanskje 50 andre kvinner om disse 5 mennene.

Og i tillegg vil naturlig nok de øvrige 90 mennene være mindre interessert i damer som ikke synes at "normale" menn er bra nok.

Da blir det ikke enkelt å være smart dame.

Pluss at en gitt andel av disse fem mennene har et litt usikkert selvbilde og foretrekker å være trygg, sterk og mandig i sin relasjon - da velger han den han kan forklare Ludo-reglene for. 

Anonymkode: c168f...a11

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes omtrent ingen menn jeg har møtt i Norge er sexistiske. Jeg opplever at jeg blir behandlet med respekt og omtanke av de fleste, både menn og kvinner. Ikke alle intelligente kvinner er radikal-feminister. 

Men jeg er enig i deg at jeg tror den største grunnen til at intelligente kvinner er single er at de selv er kresne. 

Da har du ikke jobbet i utelivsbransjen. 

Folk mister maska i fylla. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har du ikke jobbet i utelivsbransjen. 

Folk mister maska i fylla. 

Tja, har jobba deltid i pub. Det har vært en del grafsing fra menn. Men disse mennene har jeg ikke kjent. Og dette er jo også noe de aller, aller færreste driver med. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, har jobba deltid i pub. Det har vært en del grafsing fra menn. Men disse mennene har jeg ikke kjent. Og dette er jo også noe de aller, aller færreste driver med. 

Jeg har jobba på masse julebord. Du aner ikke. Det er dessverre alt for vanlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobba på masse julebord. Du aner ikke. Det er dessverre alt for vanlig. 

Jeg jobba på et utrolig hyggelig sted. Jeg veit også at det er veldig forskjellig hvordan folk tar dette. Noen jeg jobba med slo til menn om de befølte dem på rumpa. Jeg har også opplevd ubehagelige ting, men min erfaring er at dette er uvanlig oppførsel, kanskje 2-5% av de som besøker stedet. Og de fleste som gjør det er jo fordi de er drita og ikke forstår at det er ukoselig. Tror de fleste er klossete og dumme, ikke sexistiske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte med å nesten bli drept av eksen fordi han følte seg underlegen. Når du tjener mer øker risikoen for vold har jeg lest i ettertid. Og det stemte for mitt vedkommende 

Anonymkode: 7cffe...7cb

• Liker 4
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Screenshot_20220305-230227.jpg

"Settle for less"... med bilde av dama som bokstavelig talt var gift med Brad Pitt.

🤣

AnonymBruker
Skrevet

Intelligente kvinner gidder vel ikke mye av det bullshittet som kommer med menn. Dobbeltmoral, snylting og utseendefiksering er ikke noe smarte kvinner vil kaste bort livet sitt på.

Anonymkode: 04b49...c3b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...