Gå til innhold

Intelligente kvinner har vanskeligere for å finne noen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg leste grunnen til dette. Mener det handlet om at ingen damer er smarte og at mennene såg på dem som prøvde å fremstå som intelligente, som uærlige 😘😘

Anonymkode: 52ff5...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20220305-230227.jpg

Anonymkode: 2017c...d53

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det der er så grusomt! Skal man bare jatte med og dumme seg ned for å stryke egoet til en fyr som har fått det for seg at en mann må være smartere enn damer han er sammen med?

Det er helt oppriktig ikke noe problem for meg at en mann er mindre smart enn meg, så lenge han er hyggelig, ser ok ut og er morsom å være sammen med, men jeg orker liksom ikke late som jeg er dum sånn at han ikke skal føle seg trua.

Anonymkode: 13587...d38

Nei, jeg synes ikke det og på grunn av det og andre ting så avsluttet jeg forholdet. Ikke noe gøy å bli latterliggjort fordi jeg hadde kunnskap om diverse. Han var heller ikke dum, men følte seg tydeligvis truet.

Nei, det er forsåvidt ikke et problem for meg heller, men jeg er blitt skeptisk etter det forholdet. Det vil si, jeg ønsker en det går an å føre en normal samtale med og er ikke interessert såkalte enkle sjeler.

Anonymkode: e12e4...342

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker jeg leste grunnen til dette. Mener det handlet om at ingen damer er smarte og at mennene såg på dem som prøvde å fremstå som intelligente, som uærlige 😘😘

Anonymkode: 52ff5...e2e

Hvor står dette da?

AnonymBruker
Skrevet

Intelligente kvinner kjenner igjen sexistiske strukturer. 

De kjenner igjen fordommer hos både seg selv og andre. 

Ekstremt mange menn er ikke klar over hva vi gjennomskuer hos dem. De kan være flotte menn, men ha et innebygd skjult nedsettende kvinnesyn som kommer frem i handling. 

Mange eksempler overfor her. 

Å kunne erkjenne og kommunisere følelser er essensen i et sunt forhold, men mange menn og kvinner innser ikke dette. Dette krever både øvelse og vilje. 

Intelligente kvinner har ikke noe problem med å få seg kjæreste, de har utfordring med å finne en helt likestilt partner. Finner man ikke det, er det bedre å være singel med en god vennegjeng. 

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Haha. Du kjenner virkelig ikke meg. Jeg lager middag 5 dager i uken og leverer/henter/legger barna siden hun jobber sent hver dag, og det er jeg som vasker klær, huset etc fordi hun har lange dager (mens jeg tjener det dobbelte). Men den lille fritiden jeg har igjen vil jeg disponere selv fremfor yoga, tangokurs og par-brunsjer 🤷‍♂️
Og forståelse for hva..? Russisk litteratur, eksistensialisme eller algebra? Jeg kan snakke med venner om det, og så kan hun se Skal vi danse mens jeg drikker øl og ser fotball 🤷‍♂️

Anonymkode: bc438...573

Er barna deres smarte?

Anonymkode: 9302f...820

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Mulig at intelligente damer er sta og vrange mens de mindre intelligente er mer easy going. 

Det er ein grov forenkling, men det er noko i det. Ei intelligent dame vil ofte ha sine idear på korleis ting skal gjerast eller vil bestemme medan ei enklare dame vil ofte gå med flyten og la seg styre i større grad. Sånn er det jo med menn og, men ei intellektuell dame vil vel ikkje vere nøgd med ein enkel mann for han utfordrar jo ikkje ho då og då misser ho respekten for han.

Det er jo ikkje eit problem at ei dame har bestemte meiningar og vil ha ting på sitt vis så lenge ein klarar å einast og kompromisse, men det klarar ein jo ofte ikkje. Anonymkode: bc438...573 forklarar det veldig godt over. Eg kan godt lese poesi, drive kunstanalyse eller ete vegansk te tider, men når eg er ferdig på jobb så vil eg gjerne ha god stemning i heimen og ikkje måtte forsvare det 'patriarkiske regimet i interseksjonelle maktrelasjonar'. Mange easy going, kjekke, flotte, intellektuelle damer, men og mange som har det for seg at menn er eit nødvendig onde i dagens samfunn og ter seg deretter.

Anonymkode: 5ca2e...866

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Intelligente kvinner kjenner igjen sexistiske strukturer. 

De kjenner igjen fordommer hos både seg selv og andre. 

Ekstremt mange menn er ikke klar over hva vi gjennomskuer hos dem. De kan være flotte menn, men ha et innebygd skjult nedsettende kvinnesyn som kommer frem i handling. 

Mange eksempler overfor her. 

Å kunne erkjenne og kommunisere følelser er essensen i et sunt forhold, men mange menn og kvinner innser ikke dette. Dette krever både øvelse og vilje. 

Intelligente kvinner har ikke noe problem med å få seg kjæreste, de har utfordring med å finne en helt likestilt partner. Finner man ikke det, er det bedre å være singel med en god vennegjeng. 

Nettopp. 

Anonymkode: 86b78...d15

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er barna deres smarte?

Bare eldste på skolen, men han er som regel best i klassen i fagene sine. Utmerker seg spesielt i matte. Men han er bare 7 så litt tidlig å si ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, stemmer godt i min erfaring. De første forholdene mine så var jeg den mest intelligente, og måtte ofte dumme meg ned og late som for å unngå sure reaksjoner. Så traff jeg han jeg er gift med, og vi er jevne på det feltet, så mye deiligere å ikke måte skjule halvparten av alt man tenker, likere interesser o.l. 😊

Anonymkode: c484a...529

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare eldste på skolen, men han er som regel best i klassen i fagene sine. Utmerker seg spesielt i matte. Men han er bare 7 så litt tidlig å si ;)

Litt tidlig å bedømme da ja :) Bare tenkte på det... Aner ikke arvegangen i det her da. Men hvis man verdsetter intelligens og ønsker intelligente barn, så er det kanskje noe en tar med i vurderingen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke helt hvor dette er den beste kilden, men leste en artikkel om dette. Der mennene påstod i forkant at de ønsket seg en intelligent partner, men så viste det seg å ikke stemme helt. De gikk da for de damene som var dummere enn seg selv.

Det står ikke noe om at dette var dumme damer, men bare mindre intelligent enn seg selv.

Det står også at lang utdannelse telte negativt og det har jeg også lest her inne at teller negativt fordi menn da tror at hun er karrierekvinne. Jeg ser ikke dette helt selv siden mange har Mastergrad i dag uten å være karrierekvinne og også uten at det går utover ønske om barn og unge. Så jeg kjøper ikke helt forklaringen om at lang utdannelse er lik karrierekvinne.

Nå har jeg også lest at menn skriver at de blir valgt bort av kvinner med høy utdannelse, men jeg ser ikke helt at det bare er kvinner som velger bort menn.

Jeg tror heller ikke at man må ha høy utdanning for å være intelligent bare så det er sagt, men det kan selvfølgelig være en indikasjon.

Så jeg lurer på om det stemmer og er egentlig tilbøyelig til å tenke at det gjør det til en viss grad og at det ikke nødvendigvis bare har noe med mannens selvtillit å gjøre, men også kjønnsrollemønstre.

https://illvit.no/mennesket/sex/menn-vil-ha-smarte-kvinner-eller-vil-de-det

Forklaringen er veldig enkel:

Dette er et statistisk fenomen, ikke en absolutt og ufravikelig regel. Intelligens er tilnærmet normalfordelt, hvilket betyr at bare en begrenset andel av befolkningen utmerker seg som spesielt intelligente.

Og så vet vi at kvinner tenderer mot å ville ha en mann på minst sitt eget nivå. Da er det heller ikke særlig innbydende for en middels kar å være sammen med frk. Dritsmart. Menn med høy intelligens har derimot sjelden problemer med å være sammen med helt gjennomsnittlige kvinner.

Så litt forenklet: Tenk deg 100 kvinner og 100 menn. La oss si at 10 av kvinnene og 10 av mennene har høy intelligens. Og la oss si at 5 av disse mennene er generelt attraktive. 

De 10 kvinnene med høy intelligens konkurrerer da med kanskje 50 andre kvinner om disse 5 mennene.

Og i tillegg vil naturlig nok de øvrige 90 mennene være mindre interessert i damer som ikke synes at "normale" menn er bra nok.

Da blir det ikke enkelt å være smart dame.

• Liker 4
Skrevet

Tviler på at damer med høyskoleutdannelse ville datet meg uansett, så jeg styrer unna.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri møtt et kvinnfolk som var smartere enn meg - så vanskelig å svare.

Anonymkode: 9fadb...959

• Nyttig 1
Skrevet

Vet ikke helt hvor dette er den beste kilden, men leste en artikkel om dette. Der mennene påstod i forkant at de ønsket seg en intelligent partner, men så viste det seg å ikke stemme helt. De gikk da for de damene som var dummere enn seg selv.

Det står ikke noe om at dette var dumme damer, men bare mindre intelligent enn seg selv.

Det står også at lang utdannelse telte negativt og det har jeg også lest her inne at teller negativt fordi menn da tror at hun er karrierekvinne. Jeg ser ikke dette helt selv siden mange har Mastergrad i dag uten å være karrierekvinne og også uten at det går utover ønske om barn og unge. Så jeg kjøper ikke helt forklaringen om at lang utdannelse er lik karrierekvinne.

Nå har jeg også lest at menn skriver at de blir valgt bort av kvinner med høy utdannelse, men jeg ser ikke helt at det bare er kvinner som velger bort menn.

Jeg tror heller ikke at man må ha høy utdanning for å være intelligent bare så det er sagt, men det kan selvfølgelig være en indikasjon.

Så jeg lurer på om det stemmer og er egentlig tilbøyelig til å tenke at det gjør det til en viss grad og at det ikke nødvendigvis bare har noe med mannens selvtillit å gjøre, men også kjønnsrollemønstre.

https://illvit.no/mennesket/sex/menn-vil-ha-smarte-kvinner-eller-vil-de-det

Det er vel jevnt over flere oppegående og intelligente damer enn menn - flere som tar utdannelse osv. Så det er vel forståelig at det kan bli et begrenset utvalg, spesielt for de damene som ikke kaprer riktig type mann i løpet av 20 årene.

Jeg har ikke noe problem med at en dame har bedre jobb, høyere lønn og IQ - det hadde jeg snarere vurdert som en bonus :ler:

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Haha. Du kjenner virkelig ikke meg. Jeg lager middag 5 dager i uken og leverer/henter/legger barna siden hun jobber sent hver dag, og det er jeg som vasker klær, huset etc fordi hun har lange dager (mens jeg tjener det dobbelte). Men den lille fritiden jeg har igjen vil jeg disponere selv fremfor yoga, tangokurs og par-brunsjer 🤷‍♂️
Og forståelse for hva..? Russisk litteratur, eksistensialisme eller algebra? Jeg kan snakke med venner om det, og så kan hun se Skal vi danse mens jeg drikker øl og ser fotball 🤷‍♂️

Wow, du leverer og henter barna hver dag, OG lager middag OG vasker huset og klærne…En supermann du!

Blir litt overrasket over at alle tar det for gitt at frisøren er mindre intelligent. I dette tilfellet tror jeg hun er det nemlig.

Anonymkode: 56022...0f1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Jr.Garcon skrev (12 minutter siden):

Det er vel jevnt over flere oppegående og intelligente damer enn menn - flere som tar utdannelse osv. Så det er vel forståelig at det kan bli et begrenset utvalg, spesielt for de damene som ikke kaprer riktig type mann i løpet av 20 årene.

Jeg har ikke noe problem med at en dame har bedre jobb, høyere lønn og IQ - det hadde jeg snarere vurdert som en bonus :ler:

Hvis du med oppegående og intelligent mener IQ, så er nok det feil. Det er flere menn enn kvinner med høy IQ.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wow, du leverer og henter barna hver dag, OG lager middag OG vasker huset og klærne…En supermann du!

Blir litt overrasket over at alle tar det for gitt at frisøren er mindre intelligent. I dette tilfellet tror jeg hun er det nemlig.

Og så har du doktorgrad med svært høy inntekt. Bare WOW! Hvordan får du dette til?

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du med oppegående og intelligent mener IQ, så er nok det feil. Det er flere menn enn kvinner med høy IQ.

Stemmer det. Snittet er tilnærmet likt for kvinner og menn, men standardavviket er større for menn.

Det er flere menn enn kvinner med utpreget lav eller utpreget høy intelligens, og færre som er rundt middels.

Denne effekten forsterkes også av at det generelt er flere menn enn kvinner.

Endret av ClausSaus
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Og med krevende jobb trenger jeg en pause nå og da - som av og til blir med øl, kebab og fotball med gutta. Så kan man være veganer, lage sunn mat sammen og snakke om politikk, følelser og litteratur de andre dagene i uka 😉

Og tror vel alle kvinner er «vanskelige» 😉 men vanskelighetsgraden varierer. Tror bare kvinner kanskje må tenke litt gjennom hva de vil inngå kompromisser med - og at menn generelt syntes en del «kvinneting» oppleves som «vanskelige» 🤷‍♂️😉

Så konklusjonen er at jeg opplever forventningene som mye høyere med damer med høy utdannelse… 🤷‍♂️
(bør nevnes at de fleste av mine ekser er advokater, så kanskje ikke helt representativt)

Troll. Emojiene avslører deg. Du er en lavt utdannet kvinne som er sjalu på kvinner med høyere sosial status enn deg selv 🙂

Anonymkode: 478ce...5d7

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...