AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #21 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 40% av lånet gjøres om til stipend når året et fullført, så så høyt lån blir det ikke. Mitt år kostet i underkant av 100 000, og det var verdt hver en krone. Jeg lærte så mye om meg selv og fikk mye bedre selvtillit etter året litt på fhs. Ville ikke vært det foruten, og det anbefales på det sterkeste, selv om det ikke gir noen grad eller utdannelse (du får dog studiepoeng). Anonymkode: 79606...b84 Poenget er at du kan få like mye selvtillit og selvinnsikt etter bare ett år på vanlige studier også. Men alle er forskjellige, og skjønner godt at et pauseår fra skolestresset kan være bra for mange. Kommer vel også litt an på hvor man studerer og hva... Steder med godt studiemiljø har jo nesten et fhs-miljø med aktiviteter gjennom hele semesteret samtidig som man studerer. Anonymkode: 62fbd...87d 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #22 Skrevet 9. mars 2022 Høres ut som en kjempe plan, som jeg oppfordrer min sønn til også å gå for. Du får poeng for året som brukes ved søkning til høyere utdanning. For ikke å snakke om verdifull erfaring med å bo vekke hjemmefra og skape relasjoner. Anonymkode: 13053...ffa 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #23 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De som tar det etter ungdomsskolen er vel å regne som problembarn. ..... Anonymkode: 62fbd...87d Jeg er ikke problembarn. Kom ikke inn på førstevalget og bestemte meg for å ta et år på fhs for å prøve å søke igjen året etter. Anonymkode: a852a...11b 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #24 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke problembarn. Kom ikke inn på førstevalget og bestemte meg for å ta et år på fhs for å prøve å søke igjen året etter. Anonymkode: a852a...11b Mange av de jeg kjenner var problembarn. Sier ikke at alle nødvendigvis er det Anonymkode: 62fbd...87d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #25 Skrevet 9. mars 2022 Folkehøgskole er først og fremst er friår for å oppleve noe helt annet. Det er ikke en utdannelse som typisk leder fram til en jobb, selv om man får noen studiepoeng. Har selv gått på folkehøgskole og kan anbefale det. Hadde et kjempefint år, med mange gode opplevelser og sterke vennskap. Når det gjelder hvilken alder, tenker jeg det er best å være mellom 18 og 22. De fleste tar det etter videregående. Er man eldre eller yngre enn majoriteten kan man fort havne litt utenfor sosialt sett, er min erfaring. Men det kommer selvsagt litt an på hva slags type man er. Anonymkode: 78880...1f7 3
powerpuffen Skrevet 9. mars 2022 #26 Skrevet 9. mars 2022 Et viktig poeng til; er prisen for folkehøgskole inkludert kost og losji? I så fall er det jo ikke veldig dyrt. 2
Veslemøy22 Skrevet 9. mars 2022 #27 Skrevet 9. mars 2022 Lacuna skrev (1 minutt siden): Et viktig poeng til; er prisen for folkehøgskole inkludert kost og losji? I så fall er det jo ikke veldig dyrt. Det er inkludert 👍 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #28 Skrevet 9. mars 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke jobber kan han få etter endt utdannelse? Er alenemor og ufør, så kjenner ikke så mye til jobber som krever utdanning. Anonymkode: 2770c...cbc Greit at tenåringer gamer, men det finnes vel ikke voksne menn som sitter i kjelleren å gamer hele dagen?? Jeg ville sagt nei til dette. Høres ut som en unnskyldning for å bare spille istedenfor å gjøre noe produktiv Anonymkode: 2798c...65a
powerpuffen Skrevet 9. mars 2022 #29 Skrevet 9. mars 2022 Veslemøy22 skrev (3 minutter siden): Det er inkludert 👍 Takk! Hadde 100% støttet sønnen i dette. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #30 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Greit at tenåringer gamer, men det finnes vel ikke voksne menn som sitter i kjelleren å gamer hele dagen?? Jeg ville sagt nei til dette. Høres ut som en unnskyldning for å bare spille istedenfor å gjøre noe produktiv Anonymkode: 2798c...65a De driver ikke bare og spiller. De driver også med design og spillutvikling, de drar på skoleturer, driver med organiserte aktiviteter som sport, matlaging campingturer etc. Og har man en tenåring som er veldig isolert hjemme og bare gamer, så kan de tingene hjelpe til med å bryte ut av skallet sitt og bli mere fysisk aktiv og sosial. Anonymkode: a852a...11b 10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #31 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Greit at tenåringer gamer, men det finnes vel ikke voksne menn som sitter i kjelleren å gamer hele dagen?? Jeg ville sagt nei til dette. Høres ut som en unnskyldning for å bare spille istedenfor å gjøre noe produktiv Anonymkode: 2798c...65a Hvis du tror de sitter og gamer hele døgnet burde du kanskje undersøke linja litt. På gaminglinja som ligger på folkehøyskolen i området er det beintøft. Det er mye fysisk aktivitet, mye hjernetrim, kosthold o.s.v. De spiller jo mye, men er jo bare å se på disse som deltar i konkurranser og som streamer bra, de er ofte i ganske god form og det må de være da det krever mye konsentrasjon for å spille i mange timer, da hjelper det ikke med junkfood og energidrikk (som forsovidt var forbudt på skolen oppi her). Ellers var det en del spilldesign, pc-bygging og generelt IT som er et rimelig godt springbrett å ha hvis min vil studere dette videre på ett høyere nivå. Er ett ekstra pluss i margen for de som søker etter folk og, vite at de har drevet med det og ikke bare kan det tekniske. For ikke å glemme at mange i byggebransjen nå søker mot gamere da mye av maskineriet krever stor nøyaktighet, tolmodighet og lynraske reflekser. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): De som tar det etter ungdomsskolen er vel å regne som problembarn. Anonymkode: 62fbd...87d Da er det nok forskjell på stedene. Her var det kun de rike og vellykkede barna som fikk lov til, og hadde råd til å gå på folkehøyskole. De hadde foreldre som syntes ett år med selvrealisering var kjempeflott flr voksenlivet kom. Anonymkode: 9968e...5df 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #32 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du tror de sitter og gamer hele døgnet burde du kanskje undersøke linja litt. På gaminglinja som ligger på folkehøyskolen i området er det beintøft. Det er mye fysisk aktivitet, mye hjernetrim, kosthold o.s.v. De spiller jo mye, men er jo bare å se på disse som deltar i konkurranser og som streamer bra, de er ofte i ganske god form og det må de være da det krever mye konsentrasjon for å spille i mange timer, da hjelper det ikke med junkfood og energidrikk (som forsovidt var forbudt på skolen oppi her). Ellers var det en del spilldesign, pc-bygging og generelt IT som er et rimelig godt springbrett å ha hvis min vil studere dette videre på ett høyere nivå. Er ett ekstra pluss i margen for de som søker etter folk og, vite at de har drevet med det og ikke bare kan det tekniske. For ikke å glemme at mange i byggebransjen nå søker mot gamere da mye av maskineriet krever stor nøyaktighet, tolmodighet og lynraske reflekser. Da er det nok forskjell på stedene. Her var det kun de rike og vellykkede barna som fikk lov til, og hadde råd til å gå på folkehøyskole. De hadde foreldre som syntes ett år med selvrealisering var kjempeflott flr voksenlivet kom. Anonymkode: 9968e...5df Tror dere glorifiserer det litt vel mye... Anonymkode: 62fbd...87d 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #33 Skrevet 9. mars 2022 Måtte lese litt om disse gaminglinjene på folkehøgskole, og de ser jo helt supre ut for ungdom som liker gaming. Ser at de fokuserer på samhold, ferdigheter, idrettspsykologi, fysisk helse, drar på studieturer og deltar på turneringer for å kjenne på stress. Studieturer til inn og utland. Må jo være en opplevelse for livet. I tillegg kan jo poden velge fag som matlaging, trening, foto og så videre som kan være nyttig for å klare seg i voksenlivet. Ville ha støttet min om han kom og ville dette. Anonymkode: 90cca...099 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #34 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror dere glorifiserer det litt vel mye... Anonymkode: 62fbd...87d Tror ikke E-Sport på folkehøgskole er noe «verre» enn feks linjer som fokuserer på hest, musikk, friluftsliv, å leve som en viking, reise, kunst, fotball eller noen annen av de hundrevis av linjene som finnes på folkehøgskole. Det er ganske få som gir direkte nytteverdi i form av kompetanse man kan bruke senere. Det handler om å få dyrke hobbyen sin ett år. E-Sport har jo blitt ganske seriøst etterhvert, og den folkehøgskolen jeg kjenner til som har E-Sport har i alle fall er ordentlig og seriøst opplegg. De har jo et undervisningsopplegg og lærere liksom. Og siden folkehøgskole koster så mye, så er det viktig at elevene faktisk opplever at de får utbytte av året. Anonymkode: 78880...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #35 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): 40% av lånet gjøres om til stipend når året et fullført, så så høyt lån blir det ikke. Mitt år kostet i underkant av 100 000, og det var verdt hver en krone. Jeg lærte så mye om meg selv og fikk mye bedre selvtillit etter året litt på fhs. Ville ikke vært det foruten, og det anbefales på det sterkeste, selv om det ikke gir noen grad eller utdannelse (du får dog studiepoeng). Anonymkode: 79606...b84 Betalte du det selv? Evt med studielån? Anonymkode: 3d830...5ab
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #36 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvilke jobber kan han få etter endt utdannelse? Er alenemor og ufør, så kjenner ikke så mye til jobber som krever utdanning. Anonymkode: 2770c...cbc Hei, jeg er spilldesigner. Hva i alle dager mener du med å studere "gaming" ? Hva vil han studere? Spillproduksjon? Eller er det bare å "game" han vil, altså å bli proff gamer som konkurrerer innen spill? Det finnes mye gøy å drive med innen interaksjon, og noe er fornuftig, feks hvor man kan jobbe med interaksjon og lage apper. En annen ting er å lage spill, noe mindre fornuftig, som er å lage interaktive historier / spill. Din sønn bør få seg en bachelor, og liker han gaming, så kan feks 3d animasjon være noe, ihvertfall om han er kreativ. Man kan også studere interaksjon, og lære seg å lage apper. Da kan man få en godt betalt jobb feks som interaksjons designer. Om han liker gaming, så burde han sjekke ut Kristiania høyskole. Da kan han ta bachelor innenfor spillproduksjon om han vil det. Men dessverre er ikke lønna særlig god innenfor spillproduksjon, men er han skikkelig nerd så går det kanskje greit så lenge han får jobbe med noe han elsker. Om han vil ha god lønn og lage ting som er nyttig for folk, så kan han jo jobbe innen IT og lage apper og ligende som interaksjons designer eller feks ux designer. Det er veldig interessant. ( og man vokser gjerne av seg Det er mange spillfirmaer i oslo, men også i sverige. Han kan også jobbe i utlandet. En annen ting er at han kan fint lage seg en fin portfolio på høyskole, og søke lærlingjobb med den. Ikke godt betalt, men da vil han kanskje jobbe som lærling et sted innen spill, før han går videre å studerer feks. Men da må ha hvite hva han vil drive med innen spill da. Om det er 3d, eller animasjon, eller 2d og konsept ( tegning ) eller teksturering og modellering av verdener, osv. Jeg er litt usikker på om det er krav om bachelor når man søker jobb, men det kan du finne ut om du søker opp spillfirmaer, og ser på jobbutlysninger de har på deres webside. Sjekk feks Funcom, ravn studios, mm. søk på google "spillfirma" og Norge. Anonymkode: afaac...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #37 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, jeg er spilldesigner. Hva i alle dager mener du med å studere "gaming" ? Hva vil han studere? Spillproduksjon? Eller er det bare å "game" han vil, altså å bli proff gamer som konkurrerer innen spill? Det finnes mye gøy å drive med innen interaksjon, og noe er fornuftig, feks hvor man kan jobbe med interaksjon og lage apper. En annen ting er å lage spill, noe mindre fornuftig, som er å lage interaktive historier / spill. Din sønn bør få seg en bachelor, og liker han gaming, så kan feks 3d animasjon være noe, ihvertfall om han er kreativ. Man kan også studere interaksjon, og lære seg å lage apper. Da kan man få en godt betalt jobb feks som interaksjons designer. Om han liker gaming, så burde han sjekke ut Kristiania høyskole. Da kan han ta bachelor innenfor spillproduksjon om han vil det. Men dessverre er ikke lønna særlig god innenfor spillproduksjon, men er han skikkelig nerd så går det kanskje greit så lenge han får jobbe med noe han elsker. Om han vil ha god lønn og lage ting som er nyttig for folk, så kan han jo jobbe innen IT og lage apper og ligende som interaksjons designer eller feks ux designer. Det er veldig interessant. ( og man vokser gjerne av seg Det er mange spillfirmaer i oslo, men også i sverige. Han kan også jobbe i utlandet. En annen ting er at han kan fint lage seg en fin portfolio på høyskole, og søke lærlingjobb med den. Ikke godt betalt, men da vil han kanskje jobbe som lærling et sted innen spill, før han går videre å studerer feks. Men da må ha hvite hva han vil drive med innen spill da. Om det er 3d, eller animasjon, eller 2d og konsept ( tegning ) eller teksturering og modellering av verdener, osv. Jeg er litt usikker på om det er krav om bachelor når man søker jobb, men det kan du finne ut om du søker opp spillfirmaer, og ser på jobbutlysninger de har på deres webside. Sjekk feks Funcom, ravn studios, mm. søk på google "spillfirma" og Norge. Anonymkode: afaac...5ef Hvis du leser hele tråden, så ser du at det er først og fremst e-sport-linje på folkehøgskole som er aktuelt her 😊 men nyttig info om mulige karriereveier. Anonymkode: 78880...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #38 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du leser hele tråden, så ser du at det er først og fremst e-sport-linje på folkehøgskole som er aktuelt her 😊 men nyttig info om mulige karriereveier. Anonymkode: 78880...1f7 åja, riktig. Anonymkode: afaac...5ef
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #39 Skrevet 9. mars 2022 Håper du støtter ham i valget om folkehøgskole ❤️ Gode minner og venner for livet er noe mange sitter igjen med etter folkehøgskole! Anonymkode: 722a5...734 1
AprilLudgate Skrevet 9. mars 2022 #40 Skrevet 9. mars 2022 Jeg hadde absolutt støttet det sålenge han er klar over de økonomiske kostnadene det har og at det ikke er en utdanning Kjenner mange som har gått på folkehøyskole, og det er en veldig fin erfaring å ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå