Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke jobber kan han få etter endt utdannelse? Er alenemor og ufør, så kjenner ikke så mye til jobber som krever utdanning.

Anonymkode: 2770c...cbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke jobber kan han få etter endt utdannelse? Er alenemor og ufør, så kjenner ikke så mye til jobber som krever utdanning.

Det heter visst folkehøgskole får jeg høre nå av sønnen.

AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke jobb etter utdannelse på folkehøyskole! Det gjelder alle linjer.

Folkehøyskole er ikke høyere utdanning. Det er et pauseår mellom vgs og høyere utdanning, og er nesten ikke CV-verdig, annet enn å vise at man har gjort NOE i løpet av friåret sitt.

Anonymkode: 62fbd...87d

• Liker 31
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole er ikke høyere utdanning, og gir stort sett ingen kompetanse.

Det er et friår for selvutvikling. Litt mer som leirskole et helt år, hvor en kan velge ulike linjer for hva en liker å holde på med.

Anbefaler deg å lese på nettsiden for stedet han ønsker å dra til.

Anonymkode: d9eea...4ef

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole gir ikke en utdannelse. Så  han får neppe noen jobb kun basert på et år der. 

Anonymkode: a852a...11b

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Folkehøyskole er kun kos, har ingenting med utdanning å gjøre. Men når det er sagt er ett år på folkehøyskole et minne for livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Studere gaming, du mener drive med gaming på folkehøgskole. Man studerer ikke der.

Anonymkode: fa544...28c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han får ikke jobb etter utdannelse på folkehøyskole! Det gjelder alle linjer.

Folkehøyskole er ikke høyere utdanning. Det er et pauseår mellom vgs og høyere utdanning, og er nesten ikke CV-verdig, annet enn å vise at man har gjort NOE i løpet av friåret sitt.

Eller mellom ungdomsskolen og vgs, eller etter høyere utdannelse, eller midt i den høyere utdannelsen, eller som godt voksen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri møtt noen som angrer på at de tok et år på folkehøyskole, håper du lar han gjøre det 

• Liker 20
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Man bor på folkehøyskolen, noe som gjør det lettere å få flere venner, utvikle seg sosialt og bli kjent med seg selv. Dersom han ønsker en pause fra studier, eller ikke vet om/hva han vil studere, er det ikke et dumt valg. Så vidt jeg vet har gaming-linjene mye fokus på fysisk aktivitet også, så det kan også være en måte å få sunnere vaner på.

Han får ikke jobb etter at han er ferdig på folkehøyskolen, men det er mye innen IT og lignende som han kan studere senere, som vil gjøre han ettertraktet på jobbmarkedet.

Jeg ville støttet han :) 

Anonymkode: 60d08...318

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Man får ekstra studiepoeng fra folkehøgskole såvidt jeg vet, noe som kan gjøre det lettere for han å komme inn på utdannelse senere, innen for eksempel IT, programmering, animasjon også videre. Spillindustrien blir bare større og større, og en jobb innenfor overnevnte områder vil gi svært god lønn i fremtiden. 

Endret av Lacuna
skrivefeil
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så kult! Det kan være veldig fornuftig å ha ett år på folkehøgskole før andre studier. Det gjorde ikke jeg, og angrer veldig. 

Gaming er mer enn å sitte 16 timer i en stol med energidrikk og chips, og dersom han går på folkehøgskole vil det faktisk være undervisning i IT inkludert, samt han får venner, to studiepoeng(+2 alderspoeng) og får ett pusterom etter VGs. Det kan være veldig positivt dersom han er skolei 😊

Anonymkode: 1eee7...dae

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøyskole gir studiepoeng som gjør det lettere å komme inn på høyere utdanning etterpå (feks universitet eller høyskole). Så det er ikke «bortkasta» å ta et år på folkehøyskole. Men mest er det et år for å bli mer selvstendig, finne ut hva man vil videre i livet, få seg mange kjekke erfaringer og gode vennskap. 

Anonymkode: 7d087...ae6

• Liker 7
Skrevet (endret)

Folkehøyskole er ikke skole, kun friår hvor man bor på internat. Man får null utdannelse det er ikke en høyskole/universitet.

I tillegg er folkehøyskole en privat ordning, så det koster. Lå vel i gjennomsnitt på 140 000 per ett år, sist jeg sjekket.

Så folkehøyskole vil kun gi han et skyhøyt lån og ingen utdannelse (papirer).

Om du er ufør, og dere sliter økonomisk så er folkehøyskole noe av det dummeste han/dere kan gjøre. Da er det langt mer fornuftig at han tar seg et friår hvor han får seg en deltidsjobb med erfaring og referanser.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 11
Annonse
Skrevet

Ingen utdanning i seg selv å gå folkehøgskole. Men utviklende sosialt og kanskje en ok mellomstopp for øving i selvstendighet etter foreldrehjem og før hybel-alene-tilværelse. Og kanskje en smak på hva it-utdanning vil gå i 

Vær obs på at det koster penger, og at han dermed får et år med studielån å betale tilbake etter dette året. 

• Liker 1
Skrevet

Det spørs litt hvor seriøs skolen og linja er. Jeg vet om musikk- og idrettslinjer hvor elevene bruker 8 timer om dagen eller mer for å senere komme på toppnivå. Fordelen med fhs er at han får funnet ut hvor tøft et liv med gaming egentlig kan være. Jeg antar de har noe fokus på kosthold osv og det kommer sikkert godt med. Sjansen er også stor for at han slutter med gaming på fulltid når han er ferdig på skolen og studerer IT. Det er lett å få jobber med det. Synes han skal kjøre på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Blueberrymuffin said:

Folkehøyskole er ikke skole, kun friår hvor man bor på internat. Man får null utdannelse og papirer som kan brukes senere av å gå på folkehøyskole.

I tillegg er folkehøyskole en pricat ordning, som i snitt koster 140 000 for ett år.

Så folkehøyskole vil kun gi han et skyhøyt lån og null kompetanse (på papiret).

Om du er ufør, og dere sliter økonomisk så er folkehøyskole noe av det dummeste han/dere kan gjøre. Da er det langt mer for uftig at han tar seg et friår hvor han får seg en deltidsjobb med erfaring og referanser.

E-sport aktiv på Sunnfjord Folkehøgskule koster kr 122 300. Man får 114 870 i lån fra lånekassen, og 40% gjøres om til stipend ved fullført år. 

Det er verd det. 

Anonymkode: 20c83...0e2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller mellom ungdomsskolen og vgs, eller etter høyere utdannelse, eller midt i den høyere utdannelsen, eller som godt voksen. 

De som tar det etter ungdomsskolen er vel å regne som problembarn.

Fleste tar det etter vgs, det er det mest normale.

Som godt voksen tror jeg er lite lurt, da man bare vil være omringet av en gjeng barnslige unger.

Blueberrymuffin skrev (3 minutter siden):

Folkehøyskole er ikke skole, kun friår hvor man bor på internat. Man får null utdannelse og papirer som kan brukes senere av å gå på folkehøyskole.

I tillegg er folkehøyskole en pricat ordning, som i snitt koster 140 000 for ett år.

Så folkehøyskole vil kun gi han et skyhøyt lån og null kompetanse (på papiret).

Om du er ufør, og dere sliter økonomisk så er folkehøyskole noe av det dummeste han/dere kan gjøre. Da er det langt mer for uftig at han tar seg et friår hvor han får seg en deltidsjobb med erfaring og referanser.

Man får utdannelse på en annen måte enn den klassiske som fører til jobb. Man kan få selvinnsikt og vokse sosialt som noen mente over, det er ikke til å legge skjul på.

Du får 40% stipend. Så da blir det ikke så mye som du sier. Riktignok dyrt, men alt er inkludert, så sånn sett er det ikke så dyrt egentlig i forhold til å surre ett år på universitetet for så å bytte studie siden man valgte feil. Da ville jeg faktisk foretrukket folkehøyskole.

Folkehøyskole er økonomisk tap, men er man drittlei av livet eller skolen kan det være en god erfaring å ta med seg videre. Alternativet er å studere noe man ikke egentlig interesserer seg for, og ikke kommer til å fullføre, som er enda større økonomisk tap.

Riktig at et år med jobb er mer fornuftig i familiens situasjon ja. Det viktigste uansett er at guttungen kommer ut i arbeid eler studier han kommer til å fullføre, samme om det er folkehøyskole et år i mellom.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (7 minutter siden):

Folkehøyskole er ikke skole, kun friår hvor man bor på internat. Man får null utdannelse det er ikke en høyskole/universitet.

I tillegg er folkehøyskole en privat ordning, så det koster. Lå vel i gjennomsnitt på 140 000 per ett år, sist jeg sjekket.

Så folkehøyskole vil kun gi han et skyhøyt lån og ingen utdannelse (papirer).

Om du er ufør, og dere sliter økonomisk så er folkehøyskole noe av det dummeste han/dere kan gjøre. Da er det langt mer fornuftig at han tar seg et friår hvor han får seg en deltidsjobb med erfaring og referanser.

40% av lånet gjøres om til stipend når året et fullført, så så høyt lån blir det ikke. Mitt år kostet i underkant av 100 000, og det var verdt hver en krone. Jeg lærte så mye om meg selv og fikk mye bedre selvtillit etter året litt på fhs. Ville ikke vært det foruten, og det anbefales på det sterkeste, selv om det ikke gir noen grad eller utdannelse (du får dog studiepoeng). 

Anonymkode: 79606...b84

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...