Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på intervju til en spennende stilling om to dager, som jeg veldig gjerne vil ha. Jeg har ett barn på 4 år, er dette noe arbeidsgiver har krav på å vite eller bør opplyses om på et intervju?

Anonymkode: 5d8c5...1f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har tenkt til å ta med deg barnet på jobb har ikke jobben noe med det å gjøre.

Anonymkode: 854de...91a

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du får jobben, er det nok uavhengig av om du har barn eller ikke. Jeg ville jo tenkt at det var litt sært å ikke fortelle om det, men de har ikke krav på å vite det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke krav på å vite det, nei. Og det skal uansett ikke påvirke deres avgjørelse, men mange tar det med i beregningen likevel.

Anonymkode: d2a53...676

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
proghodet skrev (Akkurat nå):

Hvis du får jobben, er det nok uavhengig av om du har barn eller ikke. Jeg ville jo tenkt at det var litt sært å ikke fortelle om det, men de har ikke krav på å vite det.

Sært kanskje, men det er såpass mange som opplever å bli valgt bort på grunn av familie(planer) så full forståelse for at folk velger å ikke si noe om sånt.

Anonymkode: d2a53...676

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke krav på, men blir du spurt så bør du ikke lyve. Faktisk er det naturlig å nevne det når du introduserer deg selv ved spørsmål som "fortell om deg selv" o.l. 

Anonymkode: 94045...41a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en naturlig ting å si når man skal si litt om seg selv. 

Anonymkode: d771b...410

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt det og fått tilbud om jobb. Jeg pleier å si det veldig enkelt «jeg er gift og har to barn». Vi deler på alt 50/50, så det er ikke problematisk. Hvis du derimot legger det frem slik «jeg er gift med en som har reisejobb og må derfor være veldig mye borte fra jobb med våre to barn, de er veldig ofte syke hehe» tror jeg arbeidsgiver blir skeptisk😄

Anonymkode: 69a2b...050

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk er i en viss moden alder, la oss si 45, så synes jeg det er mer suspekt om de ikke har barn, enn at de har barn. Frivillige barnløse blir gjerne sett på som litt merkelig i deler av arbeidslivet.

Anonymkode: 774f3...b3d

AnonymBruker
Skrevet

De har ingen rett på å få vite det og de har heller ikke lov å ta det med i valget om du får jobb eller ikke, de har vell ikke lov å spørre ol det heller?

Jeg ville likevel unngått å fortelle om det på intervju(med mindre det blir en rar situasjon av å ikke fortelle det). Det er lett å ikke ansatte noen pga barn, man kan jo bare si «det var andre som var mer kvalifisert» eller «vi fikk et bedre intrykk av andre kandidater». Så hvis du informerer om at du har barn så kan de avise deg bare pga det selv om det ikke er lov. 

Er jo ikke til å stikke under en stol at mange ansatte med barn ofte er mye mer vekke med tanke på sykedager, planleggingsdager, første skoledag og diverse. De har også en del som må tilrettelegges hele tiden ellers blir det dårlig stemning. Jeg jobbet i en stor bedrift med nesten bare damer og det var et stort sykefravær pga syke barn, noen hadde med seg barna på jobb og noen hadde barn som var inn og ut av sykehus som var mye vekke. Hissig stemning på møtene da selvfølgelig alle ville ha fri når det var juletider og så videre. Så risikerer man jo at de får barn igjen og må gå ut i permisjon. 

Hadde jeg hatt valget mellom to helt like kandidater med helt like kvalifikasjoner og eneste forskjellen var at en var frivillig barnløs og en hadde barn så hadde jeg valgt den barnløse.  

Anonymkode: db508...0f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken bransje er du i, som har skrevet sist? 
Jeg har aldri holdt hemmelig at jeg hadde barn, men jeg fortalte også at vi foreldre deler på sykedager og henting i barnehagen. Hadde det også sånn at da jeg fikk en prosjektjobb etter en periode som arbeidsledig, så sa eksen at han selvsagt tok alt med barnet så jeg fikk "jobbe meg inn" og få mulighet for fast jobb. Det var gull verdt siden prosjektet krevde lange dager og helgejobbing, og etterpå fikk jeg fast jobb på grunnlag av innsatsen min. 

Anonymkode: 12001...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde jeg hatt valget mellom to helt like kandidater med helt like kvalifikasjoner og eneste forskjellen var at en var frivillig barnløs og en hadde barn så hadde jeg valgt den barnløse.  

Anonymkode: db508...0f6

Lurer oppriktig - vil ikke den økte sjansen for å få en stabil arbeidstaker veie opp for noen av ulempene? Det er jo heller ikke til å stikke under stol at å få barn som regel gjør at man i mye større grad ønsker å etablere seg i et spesifikt område, setter trygghet noe høyere enn ambisjoner (bytte av jobb), etc. Det er selvsagt ikke selvfølgelig, men en barnløs kan jo være mer borte pga egen helse enn den med barn er også, slike ting er jo vanskelig å forutse sikkert. 

Og en tilleggsfaktor som selvsagt er helt anekdotisk - jeg har blitt effektiv på en helt annen måte etter barn. Det er som å ha gått opp i gir, for jeg har blitt vant til å måtte ha et annet tempo i hverdagen for å få alt til å gå opp. Nå studerer jeg i voksen alder, og ser en tendens der med at de yngre uten barn har så god tid til alt. Prokrastinerer, snakker og snakker, og så videre. I tillegg har jeg vokst mye som menneske og virkelig fått øvd på tålmodighet og evnen til å være løsningsorientert de siste årene, det er nok ikke så dumt i arbeidslivet det heller 🙂

Nå er jeg så heldig at jeg med all sannsynlighet ikke trenger å bekymre meg for om jeg får jobb eller ei, uavhengig av barn og den type faktorer, så dette er bare noen løse tanker fra min side. Lurer bare på om det faktisk er fornuftig fra en arbeidsgivers side å diskriminere på den måten, eller om de da kanskje ikke tar alle fordeler og ulemper med i beregningen, for jeg tenker at om man er en god arbeidstaker handler om så mye mer. Ikke minst at det er ganske vanskelig å spå hvem som vil ha minst fravær, da en med barn kanskje vil ha mer forutsigbart fravær, mens en barnløs brått kan bli gravid/få barn med alt det kan innebære, kan ha problemer med egen helse, etc. Om jeg skulle ansatt noen selv tror jeg derfor ikke at jeg hadde vektlagt dette, for det skal vel litt til at ulike mennesker har nøyaktig likestilte kvalifikasjoner og fremtoning for øvrig. Vil det ikke alltid være noen man ser for seg passer bedre til jobben/arbeidsplassen/med kolleger enn andre? Og da burde vel det veie tyngst. 

Anonymkode: 2b062...939

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal på intervju til en spennende stilling om to dager, som jeg veldig gjerne vil ha. Jeg har ett barn på 4 år, er dette noe arbeidsgiver har krav på å vite eller bør opplyses om på et intervju?

Dette må du nevne! Foreldre er gjerne mye borte fra jobb pga henting/sykdom etc. Arbeidsgiver burde vite dette. Kan også være lurt å si noe om sivilstatus. Ærlighet og lojalitet er viktig i arbeidslivet 

Anonymkode: bd0af...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette må du nevne! Foreldre er gjerne mye borte fra jobb pga henting/sykdom etc. Arbeidsgiver burde vite dette. Kan også være lurt å si noe om sivilstatus. Ærlighet og lojalitet er viktig i arbeidslivet 

Anonymkode: bd0af...640

Hvorfor det? Så lenge de ikke spør om det så er det vel ikke noe behov for at jeg skal si det? Man kan fint være en ærlig og lojal ansatt i arbeidslivet selvom man ikke nevner at man har barn på et intervju.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis folk er i en viss moden alder, la oss si 45, så synes jeg det er mer suspekt om de ikke har barn, enn at de har barn. Frivillige barnløse blir gjerne sett på som litt merkelig i deler av arbeidslivet.

Anonymkode: 774f3...b3d

Det var dagens mest fordomsfulle kommentar, gratulerer 🏆

Anonymkode: 8d6ad...0b1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ansetter er barn en fordel. De som ikke har barn, får det gjerne. Da blir det fort et år eller to med permisjon.

Anonymkode: 1df1e...dc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fortell er min erfaring! :) 

Anonymkode: f23b3...514

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke opplyst om det, så lenge arbeidgiver ikke spørr. 

Anonymkode: fa50e...1a5

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg ansetter er barn en fordel. De som ikke har barn, får det gjerne. Da blir det fort et år eller to med permisjon.

Anonymkode: 1df1e...dc7

De fleste får fler enn ett barn, som i dette tilfellet. Å ha en på fire år, lukter jo litt av at en nummer to er nært i sikte

Anonymkode: 4f53f...f45

• Liker 1
Skrevet

Å oppgi at man har barn er en fordel. Er du i fertil alder uten barn, er det svært stor sjanse for at du blir borte i en eller to permisjoner de neste årene. Har du barn, vil du være borte noen få sykedager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...