AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Hei. Jeg har vært ansatt et sted i 4 år, og ble ansatt 100% på hjemmekontor grunnet en sykdom. Det er ikke fastsatt arbeidstid, kun antall timer per uke. Jobben er sånn sett fleksibel og jeg kan legge opp dagene mine selv utifra formen. Jeg får gjort det jeg skal, og mer til. Dette har fungert veldig bra for alle parter. Nå har jeg derimot fått ny sjef, og han krever at jeg skal være på kontoret hver dag, med samme arbeidstid som de andre. Det begrunnes med muligheten til «å føle seg som et team» og at man kan stikke hodet inn til hverandre når man lurer på noe. Da unngår man nemlig å måtte maile hverandre…. Den nye sjefen har vært på plass i to uker, og har utmerket seg ganske så negativt og kommet med en del små stikk til meg ang min situasjon. Merker at jeg har mistet all lyst til å jobbe under han, og er derfor usikker på om jeg i det hele tatt er interessert i å ta fighten ang arbeidssted, eller om jeg bare skal begynne jakten på annet arbeid… Jeg vil også få ca 3 timer reisevei pr dag ved endring av arbeidssted, noe som fungerer dårlig med sykdommen jeg har. Har virkelig arbeidsgiver rett til å kreve så store endringer? Og hvis ikke, og jeg skulle komme til å kjempe for å beholde hjemmekontor og vinne frem, er det noen som har erfaring med hvordan det er å jobbe sammen etter en sånn prosess? Anonymkode: 0a2d9...0dd
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 Hvilken avtale ligger til grunn for hjemmekontoret? Har du denne avtalen skriftlig, eller er denne betingelsen nevnt i arbeidsavtalen din? I så fall viser du til avtalen hvor dette er nevnt. Dersom avtalen kun er inngått muntlig er det ikke like enkelt. Er du fagorganisert? I så fall; Søk hjelp der. Anonymkode: 266ba...aea
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Alt koker ned til hva som står i kontrakten din. I utgangspunktet er det arbeidsgivers behov som styrer hva og hvor du jobber (veldig forenklet). Anonymkode: ce25a...e8e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 Er dette kontraktsfestet, hva er varigjet og hvordan er det formulert? Anonymkode: 6b7ef...478
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Skrevet 9. mars 2022 Som de andre sier kommer det an på hva som står i kontrakten din. Men jeg ville kontaktet verneombud eller Personalavdelingen og drøftet saken. Det er i bedriftens interesse å beholde og tilrettelegge for gode ansatte, så mulig de kan ta det mot din leder at han skal tilrettelegge. En dårlig sjef kan dessverre ødelegge gode arbeidsmiljø på kort tid og sier selv de er handlekraftige 😆 Sett det selv i praksis. Anonymkode: 584d0...454
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 Ts her. Det står ingenting om varighet av arbeidsforholdet, og det er min hjemmeadresse som står som arbeidssted i kontrakten. Anonymkode: 0a2d9...0dd
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #7 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Det står ingenting om varighet av arbeidsforholdet, og det er min hjemmeadresse som står som arbeidssted i kontrakten. Anonymkode: 0a2d9...0dd Da har du jo arbeidssted kontraktfestet, så bra! Da har du rettigheten på din side. Jeg ville spurt om et møte med sjefen og lagt frem dette med sykdommen din på en hyggelig måte. Forklare at tre timer reisevei ikke er noe som kan fungere godt for deg. Tror på åpenhet og at sjefen blir tryggere på hvem du er og at du gjør jobben din vel så godt fra hjemmekontoret. Samtidig; kan dere kanskje inngå en (muntlig) avtale om at du stiller på enkelte dager i måneden for eksempel? Om du klarer det? Det er ingen skam å ha fått en sykdom, og du er flink som står på og jobber på den måten som gjør at du klarer å stå i jobb. Så flott! Anonymkode: a216e...42b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå