Gå til innhold

Sønn 15 år vil flytte til far.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sak: Sønn på 15,5 år vil flytte til far permanent og være hos mor annenhver helg. Pr idag er han hos far tors-man annenhver uke. Sønn har selv sakt dette til mor uten innblanding fra far. Mor svarte: Nei  det kommer aldri til å skje, over mitt lik. Mor nekter å møte på familievernkontoret.

Hvordan gjør man dette videre? Må det bli rettsak? 

Anonymkode: c6091...d64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sak: Sønn på 15,5 år vil flytte til far permanent og være hos mor annenhver helg. Pr idag er han hos far tors-man annenhver uke. Sønn har selv sakt dette til mor uten innblanding fra far. Mor svarte: Nei  det kommer aldri til å skje, over mitt lik. Mor nekter å møte på familievernkontoret.

Jeg tenker det så lenge ingen vil gi seg. Da vil 15 åringen bli hørt og dere må forholde dere til avtalen som da blir gjort. 

Anonymkode: 0c13b...304

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det så lenge ingen vil gi seg. Da vil 15 åringen bli hørt og dere må forholde dere til avtalen som da blir gjort. 

Anonymkode: 0c13b...304

15 åringen sier selv at han til og med kan være med på familievernkontoret. Han vil virkelig dette, er svært reflektert. Må man virkelig ut med mange 1000 kr når en så stor gutt ønsker dette? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

15 åringen sier selv at han til og med kan være med på familievernkontoret. Han vil virkelig dette, er svært reflektert. Må man virkelig ut med mange 1000 kr når en så stor gutt ønsker dette? 

Er det barnebidraget som du snakker om, "mange 1000 kr"? Er dette grunnen til at mor nekter? Fordi hun da må betale?

Anonymkode: 7fb99...e7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke vanlig med rettssak ang samvær for så store barn?

Hva skjer hvis sønnen blir hos far da, og ikke drar til mor etter samvær. Hva skal mor gjøre? Bære ham ut i bilen?

En på snart 16 bestemmer selv, tenker jeg, så lenge det ikke er snakk om at en av foreldrene ikke makter å følge opp for eksempel. Men man kan avtale tid på familievernkontoret, også møter bare far og sønn om mor nekter. Da får man ihvertfall snakket med noen utenforstående.

Anonymkode: b8de6...12f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det barnebidraget som du snakker om, "mange 1000 kr"? Er dette grunnen til at mor nekter? Fordi hun da må betale?

Tror vedkommende mener utgifter til advokat og rettssak. Ikke bidrag.

Anonymkode: b8de6...12f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontoret er gratis. Har selv et barn på 14 som ville flytte til far en periode. Selvfølgelig var det greit. Det viktigste er barnet sitt ønske, ikke mine følelser. Etter en stund ønsket barnet å være mer hos meg igjen. Så det kan også forandre seg. 

Barn på den alderen har stor bestemmelsesrett. 

Mor må innse at barnet er straks voksen, det er ikke henne som bestemmer alt lenger, hun må gi mer slipp. Kjedelig for henne om barnet får dårlige følelser for henne som voksen, fordi hun lot sine følelser styre hvor barnet skulle være, fremfor hans ønsker. 

Anonymkode: d7d7e...36d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ut med mange tusen i en rettsak mener jeg. Men ja, bidrag er nok også en grunn for nekten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Familievernkontoret er gratis. Har selv et barn på 14 som ville flytte til far en periode. Selvfølgelig var det greit. Det viktigste er barnet sitt ønske, ikke mine følelser. Etter en stund ønsket barnet å være mer hos meg igjen. Så det kan også forandre seg. 

Barn på den alderen har stor bestemmelsesrett. 

Mor må innse at barnet er straks voksen, det er ikke henne som bestemmer alt lenger, hun må gi mer slipp. Kjedelig for henne om barnet får dårlige følelser for henne som voksen, fordi hun lot sine følelser styre hvor barnet skulle være, fremfor hans ønsker. 

Anonymkode: d7d7e...36d

Hvis hun nekter hvordan skal gutten få meldt flytting feks? Det må vel mor gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis hun nekter hvordan skal gutten få meldt flytting feks? Det må vel mor gjøre?

Men spiller det så stor rolle hvor han har folkeregistrert adresse?

Kan evt dokumentere at han bor mest hos far og sende inn flyttemelding med dokumentasjonen. Det samme gjelder nav og barnebidrag.

Anonymkode: 7377d...380

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men spiller det så stor rolle hvor han har folkeregistrert adresse?

Kan evt dokumentere at han bor mest hos far og sende inn flyttemelding med dokumentasjonen. Det samme gjelder nav og barnebidrag.

Tror ikke det funker sånn

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, ikke nødvendig med rettssak for så store barn. Egentlig kan bare sønnen si til mor at han flytter og så gjøre det. Men det kan jo være lurt å prøve et meklingsmøte på familievernkontor, bare for å snakke sammen. 

Anonymkode: d044d...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei, ikke nødvendig med rettssak for så store barn. Egentlig kan bare sønnen si til mor at han flytter og så gjøre det. Men det kan jo være lurt å prøve et meklingsmøte på familievernkontor, bare for å snakke sammen. 

Anonymkode: d044d...686

Mor nekter å komme på møte der

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt familievernkontoret for råd, omså be de kalle far, mor og sønn inn til møte. Møter ikke mor, blir jo det registrert av de mtp videre saksgang. De kan også råde deg til hva dere gjør videre.

Men - har far prøvd å prate med mor om dette, eller er konfliktnivået så høyt at det er umulig? 

Anonymkode: c7bd7...0d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo bare bli værende hos far når han egentlig skal til mor! Han er gammel nok til å bestemme dette selv! Blir det rettssak blir hans ønsker gjeldende fordi han er så gammel som han er!

Anonymkode: b236d...a09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det funker sånn

Det gjør det😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare flyttet inn sønnen. Mot kan jo ikke fysisk tvinge han til å komme tilbake til henne, og så store barn skal kunne velge dette selv. 

Anonymkode: 81376...1ff

• Liker 3
Skrevet

Tenker det er 16 åringer som flytter på hybel, pga skolegang. Så det naturlige vil være stor grad av selvbestemmelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kaller mor inn til møte på familievern, dukker hun ikke opp er det hennes problem, 

sønn sier han vil flytte til far, dette blir registret. Sønn flytter, mor kan ikke gjøre noe  

Anonymkode: 709ba...b42

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det irriterer meg at flere sier ‘h*n bestemmer selv*. Ingen under 18 år bestemmer selv. Når du er under 18 år er du IKKE myndig uansett hvordan du vrir og vender på det.

Anonymkode: bb1e7...6f1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...