AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Del Skrevet 9. mars 2022 Kort tid etter at mine klær er vasket og tørket, dvs et par uker, kjenner jeg en gammel lukt av dem, støvlukt/skaplukt. Tenk deg lukten av klær som har ligget årevis på et loft eller en hytte. Dette er altså nyvaskede klær som det blir lukt av uten å ha vært brukt. Til info bruker jeg korrekt mengde vaskepulver, ikke skyllemiddel og overfyller ikke vaskemaskinen. Jeg henger de våte ferdigvaskede klærne opp med en gang maskinen er ferdig og piper. Det er typisk bomullsklær som får denne lukten. Lar klærne tørke på vingestativ på vaskerommet og klærne tørker alltid raskt hos meg. Leiligheten har ikke problemer med fukt eller mugg, det er balansert ventilasjon som kjører kontinuerlig og normal innetemperatur. Klærne får denne lukten uansett om de oppbevares i klesskapet eller på en hylle. Synes jeg har tenkt på alle mulige årsaker til denne kjipe lukten, men kanskje dere vet? Hilsen frustrert husmor Anonymkode: 3b680...e3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Del Skrevet 9. mars 2022 Sliter med det samme og jeg blir heller ikke kvitt det🙈 er som det smitter fra tøy som har ligget lenge så jeg vasker alt sammen med jevne mellomrom, men skulle gjerne vert kvitt problemet helt. Har prøvd eddik, vasket vaskemaskinen og alt som er, men blir bare ikke kvitt skaplukten! Anonymkode: d2227...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Del Skrevet 9. mars 2022 Får klærne denne lukten hvis de oppbevares utenfor skapet? Eller kun inne i skapet? Anonymkode: f06fc...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Får klærne denne lukten hvis de oppbevares utenfor skapet? Eller kun inne i skapet? Anonymkode: f06fc...79e Både inni og utenfor skapet. TS Anonymkode: 3b680...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sliter med det samme og jeg blir heller ikke kvitt det🙈 er som det smitter fra tøy som har ligget lenge så jeg vasker alt sammen med jevne mellomrom, men skulle gjerne vert kvitt problemet helt. Har prøvd eddik, vasket vaskemaskinen og alt som er, men blir bare ikke kvitt skaplukten! Anonymkode: d2227...668 En skikkelig kjip lukt, minner meg om sengetøy som hadde lagt hele vinteren og kanskje flere år på en gammel hytte i barndommen 🤢 TS Anonymkode: 3b680...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En skikkelig kjip lukt, minner meg om sengetøy som hadde lagt hele vinteren og kanskje flere år på en gammel hytte i barndommen 🤢 TS Anonymkode: 3b680...e3c Jeg forstår ikke hva som skjer hverken med lukt av klær eller lukt som folk får i vaskemaskinen sin. Jeg har hatt forskjellige typer vaskemaskiner, ingen av dem har luktet. Jeg har hatt klær i gamle skap, nye skap, gamle kommoder, nye kommoder, men har aldri hatt lukt i klærne. Jeg har aldri brukt mye vaskepulver, kan det være at du bruker for mye slik at det ikke skylles ordentlig ut? Har jeg bare hatt flaks med maskiner og klær som aldri lukter? ps. har utmerket luktesans, nesten plagsom til tider Anonymkode: cccc2...602 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #7 Del Skrevet 9. mars 2022 Det høres jo egentlig ut som et fuktproblem? Lufter du godt? Kan du prøve å ha en avfukter på soverommet og skapdørene oppe for å sjekke? Anonymkode: 99bb5...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår ikke hva som skjer hverken med lukt av klær eller lukt som folk får i vaskemaskinen sin. Jeg har hatt forskjellige typer vaskemaskiner, ingen av dem har luktet. Jeg har hatt klær i gamle skap, nye skap, gamle kommoder, nye kommoder, men har aldri hatt lukt i klærne. Jeg har aldri brukt mye vaskepulver, kan det være at du bruker for mye slik at det ikke skylles ordentlig ut? Har jeg bare hatt flaks med maskiner og klær som aldri lukter? ps. har utmerket luktesans, nesten plagsom til tider Anonymkode: cccc2...602 Jeg bruker måleskje til vaskepulveret for å få korrekt dosering. Det er ingen lukt fra vaskemaskinen, lar luken og skuffen stå på vid vegg etter bruk for å tørke. TS Anonymkode: 3b680...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres jo egentlig ut som et fuktproblem? Lufter du godt? Kan du prøve å ha en avfukter på soverommet og skapdørene oppe for å sjekke? Anonymkode: 99bb5...1c8 Ja, jeg lufter godt. Balansert ventilasjon gjør at luften skiftes ut via et filter i alle rom. Og klærne jeg vasker om formiddagen er tørre før det er leggetid, det ville det nok ikke om det var fukt i leiligheten. TS Anonymkode: 3b680...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Del Skrevet 9. mars 2022 Kjør maskinrens innimellom og ikke minst: Hvis noen klær i skapet lukter skap, vil det smitte over på resten. Ta en vårrengjøring jevnlig hvor alt av klær tas ut av skapet og vaskes, tørkes og legges tilbake. Jeg er også sensitiv for lukten av skap, men nå har jeg bedre rutine på hvordan jeg lagrer klær og jeg pleier også å spraye ett spray med en mild parfyme fra god avstand på bukse og genser slik at de lukter noe annet enn skap Bruk produkter med lukt med måte da, ingenting er verre enn folk som lukter tungt av parfyme. Anonymkode: 9218f...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Del Skrevet 9. mars 2022 Hvor gammel er selve vaskemaskinen? Anonymkode: f06fc...79e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #12 Del Skrevet 9. mars 2022 Jeg forsøkte en periode å legge en nyvasket t-skjorte under sofaen, bare for å kunne utelukke at lukten kom fra garderobeskapet. Resultatet var dessverre at den kjipe lukten kom i det plagget også. Det blir heller ikke røykt innendørs eller brukt masse sterke krydder i matlagingen. TS Anonymkode: 3b680...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er selve vaskemaskinen? Anonymkode: f06fc...79e Fem år. Har vært plaget med lukten i ca to år. TS Anonymkode: 3b680...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #14 Del Skrevet 9. mars 2022 Bruk skyllemiddel! Anonymkode: 515bf...0b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #15 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjør maskinrens innimellom og ikke minst: Hvis noen klær i skapet lukter skap, vil det smitte over på resten. Ta en vårrengjøring jevnlig hvor alt av klær tas ut av skapet og vaskes, tørkes og legges tilbake. Jeg er også sensitiv for lukten av skap, men nå har jeg bedre rutine på hvordan jeg lagrer klær og jeg pleier også å spraye ett spray med en mild parfyme fra god avstand på bukse og genser slik at de lukter noe annet enn skap Bruk produkter med lukt med måte da, ingenting er verre enn folk som lukter tungt av parfyme. Anonymkode: 9218f...e1c Takk for tips. Jeg har brukt hundrevis av kroner på maskinrens😕 Det andre tipset med vårrengjøring skal jeg prøve, men enig i at det er merkelig lukten kommer selv om klesplagget ligger for seg selv og kun etter kort tid? TS Anonymkode: 3b680...e3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #16 Del Skrevet 9. mars 2022 Det er typisk klær i ren bomull eller bomullsblandinger. Jeg tror det er nesten uunngåelig. Det kommer fortere i mine bomullsklær som ligger i kommode enn i de som ligger i trådkurver i skapet eller henger på en henger der. Har stor skyvedørsgarderobe, sikkert bedre ventilert enn nede i en skuff. Anonymkode: 11e3c...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #17 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg bruker måleskje til vaskepulveret for å få korrekt dosering. Det er ingen lukt fra vaskemaskinen, lar luken og skuffen stå på vid vegg etter bruk for å tørke. TS Anonymkode: 3b680...e3c Jeg bruker mindre vaskepulver enn anbefalt. Men vet ikke om det gjør noen forskjell. Anonymkode: cccc2...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er typisk klær i ren bomull eller bomullsblandinger. Jeg tror det er nesten uunngåelig. Det kommer fortere i mine bomullsklær som ligger i kommode enn i de som ligger i trådkurver i skapet eller henger på en henger der. Har stor skyvedørsgarderobe, sikkert bedre ventilert enn nede i en skuff. Anonymkode: 11e3c...bd7 Jeg har mye klær i ren bomull, og en del av dem ligger i en gammel kommode. De lukter aldri noe som helst. Andre bomullsklær ligger i trådkurver i stort skap, de lukter heller ikke. Anonymkode: cccc2...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #19 Del Skrevet 9. mars 2022 Har du fuktproblemer i leiligheten? Anonymkode: 63494...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Del Skrevet 9. mars 2022 Jeg opplevde dette på en av mine tidligere vaskemaskiner da den var noen år. Den gangen vasket jeg ikke klær så ofte, og maskinen var av de rimeligste. Nå har jeg en mye dyrere maskin, og den brukes oftere. Den er nå mange år, men ingen lukt fortsatt *L* Anonymkode: de143...8e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå