Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er snart ferdigutdannet med master og har fått et jobbtilbud. Startlønnen viser seg å være 50 000 under gjennomsnittet for dem med nøyaktig lik utdannelse som meg. Det er heller ikke noe særlig med bonusordninger.

Tror dere at jeg har mulighet til å diskutere meg opp i startlønn med i alle fall 20 000 eller bør jeg bare være takknemlig som har fått jobb?

Anonymkode: 646ac...1cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville takket ja til tilbudet. Griske ansatte liker ingen. Å vise lojalitet ovenfor arbeidsgiver vil nok være det beste trekket 

Anonymkode: ecf0c...24d

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å diskutere deg opp i lønn. Men husk også at gjennomsnittslønnen varierer etter hvor man er i landet. Hjelper ikke at man tjener mer i Oslo og. Jobben du søker er i Finnmark.

Husk også at det viktigste er arbeidserfaring. Så ikke kast bort jobbmuligheten om det er ditt eneste jobbtilbud.

Anonymkode: 5c4c0...079

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

50 000 under gjennomsnittet for startlønn i ditt yrke? Du kan jo legge frem denne informasjonen og si at du hadde håpt på et bedre tilbud. 

Anonymkode: 7b068...e20

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittet representerer svært sjelden det som er startlønn for de fleste. Du risikerer å komme skjevt ut fra start, er du villig til å risikere det?

jeg ville nok latt være, men noen lykkes jo med forhandlinger ☺️

Anonymkode: 5c4c8...0f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan jo ikke tjene på snittet, med mindre alle skal tjene det samme..

Anonymkode: a6f97...f7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt logisk at en nyutdannet får lønn under snittet. Og etter hvert som man får erfaring øker lønnen opp mot snittet.

Og med lang erfaring får man over snittet. 

Anonymkode: ecf0e...3f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt logisk at en nyutdannet får lønn under snittet. Og etter hvert som man får erfaring øker lønnen opp mot snittet.

Og med lang erfaring får man over snittet. 

Anonymkode: ecf0e...3f2

Trådstarter mener sikkert snittlønnen for nyutdannede. 

Anonymkode: 102e0...e4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk ja om det er eneste tilbudet du har fått, og søk på siden. Du har da litt erfaring å vise til å det minste 

Anonymkode: c997f...bb6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Prøv å diskutere deg opp i lønn. Men husk også at gjennomsnittslønnen varierer etter hvor man er i landet. Hjelper ikke at man tjener mer i Oslo og. Jobben du søker er i Finnmark.

Husk også at det viktigste er arbeidserfaring. Så ikke kast bort jobbmuligheten om det er ditt eneste jobbtilbud.

Dette er for Oslo. Fikk nettopp informasjon om at de fire store øker sin startlønn til 530k, noe som gjør at startlønnen med min master blir omtrent 500k, altså jeg vil tjene 70k under snittet. Jeg har heller ikke noe særlig med bonusordninger, og bonusordningene øker den samlede startlønnen ytterligere

Jeg tjener altså det samme/litt mindre enn noen med en bachelor i hva jeg har studert. Søknadsprosessen var veldig lang og konkurransedyktige lønnsbetingelser ble nevnt flere ganger. Føler meg smått lurt 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er for Oslo. Fikk nettopp informasjon om at de fire store øker sin startlønn til 530k, noe som gjør at startlønnen med min master blir omtrent 500k, altså jeg vil tjene 70k under snittet. Jeg har heller ikke noe særlig med bonusordninger, og bonusordningene øker den samlede startlønnen ytterligere

Jeg tjener altså det samme/litt mindre enn noen med en bachelor i hva jeg har studert. Søknadsprosessen var veldig lang og konkurransedyktige lønnsbetingelser ble nevnt flere ganger. Føler meg smått lurt 

ts

Har du mye tro på at du kommer til å få andre bedre tilbud (typ har du bra karakterkort/relevante internships etc) ? Hvis du har troen, så ha litt is i magen og takk nei.

Hvis du ikke har det, så ville jeg enten prøvd å forhandle smålig (husk, du er nyutdannet og har ingenting erfaring, så dette kan være vanskelig) ellers tatt jobben og brukt det som et springbrett til videre stillinger. Smell det opp på CVen og søk videre etter du har jobbet litt, slik du har mer å stille opp med. Vil tro at erfaringen du setter på CVen vil hjelpe bra i screening til ny jobber.

I tillegg, hvis du er fagorganisert, kanskje du kan ta kontakt med representant innad i firmaet for å høre om hvordan lønnsutviklingen er der osv?

Anonymkode: c997f...bb6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg klarer ikke å fatte at folk mener at man bare skal takke ja for å være snill og grei.

Du sier at du er veldig glad for å ha fått tilbud og håper dere kan bli enige om betingelsene. Mtp at de skriver at de har konkurransedyktige betingelser og at BDO, PWC, hvilket som helst firma du muligens refererer til, starter på xxx kr og lurer på om de kan og vil vurdere å møte deg på xxx kr.

Det er da helt vanlig og også forventet.

Anonymkode: abedd...c11

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Prøv å forhandle deg til høyere lønn. Skjønner godt du føler deg "lurt". Selv synes jeg at arbeidsgivere skal fortelle lønna før man må gjennom søknadsprosessen, så slipper man å kaste bort tiden på en jobb som ikke betaler godt nok. 

Men som sagt så er det viktigste å komme seg i jobb og få arbeidserfaring. Er det ditt eneste jobbtilbud så er det ditt eneste jobbtilbud. Bruk jobben til å øke din verdi og søk nye jobber.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ville takket ja til tilbudet. Griske ansatte liker ingen. Å vise lojalitet ovenfor arbeidsgiver vil nok være det beste trekket 

Arbeidsgivere som ikke er villige til å betale markedslønn for å få og beholde ansatte er neppe arbeidsgivere man skal vise lojalitet til. Lojalitet skal gå begge veier. Om trådstarter tar denne jobben så bør hun absolutt ikke være lojal. Hun bør melke bedriften for hva det er verdt når det kommer til opplæring og verdiøkning av egen kompetanse for så å søke seg videre til en ny arbeidsgiver og eventuelt fortelle tidligere arbeidsgiver at hun kun blir om de klarer å betale mer enn konkurrentene. 

Man er ikke tjent med å bli værende i en bedrift som underbetaler deg. 

Anonymkode: 102e0...e4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøv å forhandle deg til høyere lønn. Skjønner godt du føler deg "lurt". Selv synes jeg at arbeidsgivere skal fortelle lønna før man må gjennom søknadsprosessen, så slipper man å kaste bort tiden på en jobb som ikke betaler godt nok. 

Men som sagt så er det viktigste å komme seg i jobb og få arbeidserfaring. Er det ditt eneste jobbtilbud så er det ditt eneste jobbtilbud. Bruk jobben til å øke din verdi og søk nye jobber.

Absolutt viktigst med jobberfaring, men når samlet gjennomsnittlig startlønn (startlønn + bonus) er på 525 000 og jeg får tilbud om 429 000 så er jeg redd for å bli hengende bak lønnsmessig. Jeg har en 5-årig utdannelse og mye av stillingen min vil dreie seg om å ha mye ansvar. Håper jo egentlig på at de har bommet litt da de fortalte meg om lønnen.

Ønsker jo på ingen måte å begynne å søke på stillinger igjen så sent i løpet. Selve arbeidsplassen og stillingen virker jo fin og spennende

ts 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt viktigst med jobberfaring, men når samlet gjennomsnittlig startlønn (startlønn + bonus) er på 525 000 og jeg får tilbud om 429 000 så er jeg redd for å bli hengende bak lønnsmessig. Jeg har en 5-årig utdannelse og mye av stillingen min vil dreie seg om å ha mye ansvar. Håper jo egentlig på at de har bommet litt da de fortalte meg om lønnen.

Ønsker jo på ingen måte å begynne å søke på stillinger igjen så sent i løpet. Selve arbeidsplassen og stillingen virker jo fin og spennende

ts 

Lønn lønn og lønn. Er dette alt du tenker på? Slike ansatte orker ikke sjefene i arbeidslivet. Si ja. Vær glad for at du har fått jobbtilbud i disse usikre tider 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lønn lønn og lønn. Er dette alt du tenker på? Slike ansatte orker ikke sjefene i arbeidslivet. Si ja. Vær glad for at du har fått jobbtilbud i disse usikre tider 

Econa sier at gjennomsnittlig grunnlønn for min type stilling ligger på 550k. Jeg har fått tilbudt 429k

Lønn er ikke alt jeg tenker på, men jeg føler meg jo lurt. Jeg sitter på en mastergrad, så da er det rart om jeg skal få like "dårlig" betalt som noen med kun bachelor (og selv da vil ligge i det nedre sjiktet).

Jeg har høyt studielån og ønsker å spare for å komme meg inn på boligmarkedet. Da har det vel litt å si om jeg sitter med 26k netto og 34k netto i måneden når jeg bor i en by med høye leiepriser 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...