Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå endelig fått gjennomført lap-undersøkelsen. Sitter her med øm og sår navle :)

Så nå har jeg bare et par spørmål ang dette. Da legen kom inn rett etter jeg hadde våknet fra narkosen og forklarte var jeg så i svima at jeg ikke hadde noen spørsmål der og da.. Spørmålene dukket opp da jeg kom hjem og fikk sovet ut rusen av alle pillene.

Håper kanskje noen av dere kan svare, selv om jeg har time hos gyn om en måned..

Legen fant ut at jeg hadde en tett eggleder. Den andre var helt fin. Etter det jeg har lest og lært har en tett eggleder ikke noe å si for fruktbarheten. Stemmer dette?

Har jeg nå EL fra samme eggleder hver måned, eller EL bare hver andre måned?

Kan en tett eggleder i noen tilfeller åpnes?

Lurer på hva som skjer videre nå. Blir prøverør det neste kanskje?

Eller er det andre ting som kan sjekkes eller gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en tett eggleder, så vil jeg det si at egget fra den aktuelle eggstokken ikke kommer ned til livmoren.

Eggstokken vet jo ikke at du har en tett eggleder, så den produserer EL som vanlig.

Så slik jeg ser det, så har du EL i hver syklus (og fra annenhver eggstokk, som er det mest vanlige).

Men - de gangene EL kommer av den eggstokken med tett eggleder, så vil det jo ikke være noen befruktningssjanse.

Så du har en sjanse på å bli gravid ca annenhver syklus.

TROR JEG.

Skrevet

Oki, hørest jo fornuftig ut.

Er spendt på hva som skjer videre nå...

Skrevet

Og hva med tett eggleder, kan den i noen tilfeller åpnes?

Skrevet
Og hva med tett eggleder, kan den i noen tilfeller åpnes?

Jeg er igjen usikker.

Tror jeg har lest at i enkelte tifeller at den kan åpnes, men at det ikke er noen stor sansynglihet for at det "lykkes", om du skjønner (altså at operasjonen lykkes)

Det er derfor sjelden at dette gjøres. TROR JEG (igjen)

Skal se om jeg finner noe info i en av mine info-hefter jeg ;)

Skrevet

Skal vi nå se hva jeg fant i det ene heftet mitt:

Det er i et kapittel som omhandler undersøkelse av eggledere og livmor.

"Om man ved undrsøkelse finner forrandringer som tette eggledere, sammenvoksninger eller annet unormalt, må det vurderes om en operasjon vil kunne øke mulighetene for å bli gravid. I dag vil man operere mindre forandringer. Ved større forandringer er muligheten for å bli gravid etter en operasjon så liten at det vanligvis ike anbefales. Disse pasientene tilbys ofte prøverørsbehandling direkte, og spares for narkose og operative inngrep."

(fra "Ufrivillig barnløs?" utgitt av Serono Nordic)

*leter videre*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...