Gå til innhold

Hvordan overlever du sutredager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen dager altså... Teller ned minuttene til leggetid. Ser ikke helt noe mønster i det, men noen dager er hun så utrolig sutrete og grinete. Verst etter hun våkner fra dupp. Også så høyt volum😳 Frister å hyle tilbake noen ganger men da blir hun sikkert enda mer lei seg og grinete. Vil sitte på fanget, men hyler og sutrer for det. 1 år, så lite språk så nytter selvfølgelig ikke å snakke om det. Får sånn trang til å komme meg ut av situasjonen men det kan jeg jo ikke.

Hva gjør du for å komme deg igjennom de dagene med vettet i behold?

Anonymkode: b0bd0...b11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker på at hun/han er bare 1 år

Anonymkode: 9d2ad...469

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Husker på at hun/han er bare 1 år

Ja, minner meg selv om det ca. hvert 5. min😅 Herregud, håper de neste par årene går fort.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, minner meg selv om det ca. hvert 5. min😅 Herregud, håper de neste par årene går fort.

Det blir bare verre og verre frem til skolealderen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har etter 10 år lært meg å bare lukke ørene til kona når hun sutrer og stresser, men har måtte lære henne at denne adferden smitter over på barna.

Anonymkode: dfa63...2fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min sutrer ikke

Anonymkode: b64ec...f8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungen min sutrer ikke

Anonymkode: b64ec...f8d

Hvordan kom dere dit?🙏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Noen dager altså... Teller ned minuttene til leggetid. Ser ikke helt noe mønster i det, men noen dager er hun så utrolig sutrete og grinete. Verst etter hun våkner fra dupp. Også så høyt volum😳 Frister å hyle tilbake noen ganger men da blir hun sikkert enda mer lei seg og grinete. Vil sitte på fanget, men hyler og sutrer for det. 1 år, så lite språk så nytter selvfølgelig ikke å snakke om det. Får sånn trang til å komme meg ut av situasjonen men det kan jeg jo ikke.

Jeg trøstet barnet, forsøkte å anerkjenne følelser og på den alderen ble det en del avledning mener jeg å huske? 

Anonymkode: 3790b...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har to tette barn og da de var babyer forstod jeg sutring som en periode der de ønsket ekstra nærhet. Da spesielt etter at de våknet eller de ikke fikk søvn så ønsket de min oppmerksomhet. De forstod raskt når jeg ikke var mentalt med, feks fiklet med mobilen eller så på tv osv. Så den raskeste veien til ro og balansert unge var å gi opp duppedingser,sette meg på sofaen og kose fullt og holdent. 

Anonymkode: 7a492...d73

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette er eneste måten de kan kommunisere, de trenger ekstra kos osv... Og sjokolade på ho mor. 

Anonymkode: c3f27...aa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun kommuniserer at hun trenger noe, trådstarter. Kos? Nærhet? Litt ekstra melk/mat/snack? Å bli holdt rundt og båret og sunget lavt til? Kanskje en forkjølelse er på vei og det klør i halsen? Kanskje ei tann på vei?

Prøv å huske på at hun ikke sutrer for å irritere/manipulere deg. Det er hun ikke kognitivt i stand til engang.

Småbarnsperioden er slitsom men varer kun noen få år. Man må bare innstille seg på dette fra dag én, så slipper man å bli så skuffet når dagene går på tverke.

Anonymkode: 366e7...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Har dere øvd på tegnspråk? Det brukte vi og hjalp mye. 

Anonymkode: 3cb5d...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at dette er eneste måten de kan kommunisere, de trenger ekstra kos osv... Og sjokolade på ho mor. 

Ja, det er jo det. Bare opplever at det hjelper lite med kos 😕 Hun virker utrøstelig iblant.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hun kommuniserer at hun trenger noe, trådstarter. Kos? Nærhet? Litt ekstra melk/mat/snack? Å bli holdt rundt og båret og sunget lavt til? Kanskje en forkjølelse er på vei og det klør i halsen? Kanskje ei tann på vei?

Prøv å huske på at hun ikke sutrer for å irritere/manipulere deg. Det er hun ikke kognitivt i stand til engang.

Småbarnsperioden er slitsom men varer kun noen få år. Man må bare innstille seg på dette fra dag én, så slipper man å bli så skuffet når dagene går på tverke.

Anonymkode: 366e7...5c3

Ja 😕 Jeg har altfor liten tålmodighet med sutring. Og hun merker sikkert det, at jeg er sliten og frustrert. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har dere øvd på tegnspråk? Det brukte vi og hjalp mye. 

Anonymkode: 3cb5d...2e2

Har ikke gjort det. Har så smått lest om det men ikke satt meg ordentlig inn i det. Hun begynner i barnehagen om noen uker og der skal de visst starte med et prosjekt med tegn, så kanskje vi kan lære litt via dem.

AnonymBruker
Skrevet

På slike dager skrur jeg ned forventningene. Helt ned.

Legger alt av planer på is. Og har rolig kosedag hjemme. Når mitt barn sutrer slik vet jeg at han enten er sliten fysisk/psykisk, brygger på noe, dårlig søvn eller bare rett og slett en dårlig dag. 
Vi voksne kan og ha dårlige dager. Men vi kan velge å trekke oss unna, avlyse ting, legge oss på sofaen med iskrem, eller ta oss sammen. Barn kan ikke dette. De sutrer. 

Anonymkode: 767d8...3f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det er jo det. Bare opplever at det hjelper lite med kos 😕 Hun virker utrøstelig iblant.

Ja 😕 Jeg har altfor liten tålmodighet med sutring. Og hun merker sikkert det, at jeg er sliten og frustrert. 

Har ikke gjort det. Har så smått lest om det men ikke satt meg ordentlig inn i det. Hun begynner i barnehagen om noen uker og der skal de visst starte med et prosjekt med tegn, så kanskje vi kan lære litt via dem.

Vi har litt lignende situasjon nå. Gutten vår har akkurat fylt ett år og han går også fra to til en dupp, han er mye frustrert fordi han ikke enda kan gå og han vil så gjerne. Så vil han ikke sove når han tydelig er trøtt, og han trenger virkelig den luren på ettermiddagen, men nei... Han gråter mye fordi det er så mye som skjer innvendig. Vi må jobbe ekstra hardt om dagen for å si det slik 😊 regner med det bare er en fase. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

På slike dager skrur jeg ned forventningene. Helt ned.

Legger alt av planer på is. Og har rolig kosedag hjemme. Når mitt barn sutrer slik vet jeg at han enten er sliten fysisk/psykisk, brygger på noe, dårlig søvn eller bare rett og slett en dårlig dag. 
Vi voksne kan og ha dårlige dager. Men vi kan velge å trekke oss unna, avlyse ting, legge oss på sofaen med iskrem, eller ta oss sammen. Barn kan ikke dette. De sutrer. 

Anonymkode: 767d8...3f4

Ja, det er sant, hun har begrensede muligheter til det. Jeg sliter vel litt med forventningene ja, håper å ha det koselig, kanskje få gjort litt ting og tang. Når jeg egentlig bare burde ligge på gulvet og leke med henne.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har litt lignende situasjon nå. Gutten vår har akkurat fylt ett år og han går også fra to til en dupp, han er mye frustrert fordi han ikke enda kan gå og han vil så gjerne. Så vil han ikke sove når han tydelig er trøtt, og han trenger virkelig den luren på ettermiddagen, men nei... Han gråter mye fordi det er så mye som skjer innvendig. Vi må jobbe ekstra hardt om dagen for å si det slik 😊 regner med det bare er en fase. 

Huff ja 😕 Strever veldig med å sovne til dupp her også. Noen dager blir duppen vellykket og hun våkner blid og glad, men andre ganger som i dag så våkner hun og er utrøstelig og vil bare ule og klage😅 Sitte på fanget men det er ikke godt nok det heller. Hun min er akkurat i ferd med å slippe taket og gå uten støtte, så det er vel mye som skjer i kropp og hode om dagen...

Skrevet

hvis barnet er syk og sutrer pga det og ikke orker noe + kun skal sitte på fanget så lar jeg det se på film/tv litt. Vi prøver å komme oss gjennom dagen begge to. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...