AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #61 Skrevet 10. mars 2022 Skybe skrev (31 minutter siden): En avdød profilert krigsveteran minnet oss om at ein aldri måtte ta freden som en selvfølge. Historien har innhentet oss, og ein treng såvist å vera hverken trufast kyrkjegjenger eller spåmann for å skjønne. Men det er ikke relevant til spørsmålet mitt. Anonymkode: 97ad4...63e
Peanut Skrevet 10. mars 2022 #62 Skrevet 10. mars 2022 7 hours ago, Skybe said: De siste 30-40 årene har mange puttet penger i eigedomer på grunn av prisveksten på boliger. Når strømprisene, bensinprisene, matvareprisene, flybill. stiger må ein ha en buffer å betale dette med, og kan ikkje selge bordkledningen på boligen eller sette pengene på langsiktig sparing i fond. Stormannsgalskapen setter tydelegvis ingen grenser, og desv så er mange nordmenn grepet av den bassillen. Krigen har ført til at over 2 mill mennesker erpå flukt, og mange kjemper idag for å overleve, medan i Norge er mange langt mer opptatt av hvordan de skal få pengene til å yngle. Alt overskuddet Norge tjener på krigen bør fordeles på alle flyktninger, og skadelidene i Ukraina. Alt det der over bare fordi jeg sa jeg blant annet har samme fond? 1
Gjest Acer Skrevet 10. mars 2022 #63 Skrevet 10. mars 2022 (endret) Peanut skrev (58 minutter siden): Alt det der over bare fordi jeg sa jeg blant annet har samme fond? Har selv fortsatt penger ståendes i dette fondet, og ønsker å opprettholde det "inntil videre". Er overbevist om at før eller sidan vil både fond /aksjekurser igjenn øke i verdi, men mest sansynleg vil det "gå fra vondt til verre før det blir bedre". Poenget : Når bensinprisene øker til 30-40 kr. literen m.m så prioriterer EG ikkje å avsette eit betydeleg beløp til langsiktig sparing. Ellers er ein noe betenkt over anbefalinger om å sette penger på lansiktig sparing når ein kommer til ein viss alder. Endret 10. mars 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #64 Skrevet 10. mars 2022 Det er noe som heter at man skal være grådig når andre er redd. Selv har jeg benyttet muligheten til å kjøpe enda mer. Anonymkode: 32937...e12
Gjest Acer Skrevet 10. mars 2022 #65 Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er noe som heter at man skal være grådig når andre er redd. Selv har jeg benyttet muligheten til å kjøpe enda mer. Anonymkode: 32937...e12 Fond / aksjesparing handler om psykologi / spekulasjon.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #66 Skrevet 11. mars 2022 9 hours ago, klondrik said: Det er aldri feil å starte med fondsparing så lenge du ikke setter alt inn med en gang. Nå som Europa og resten av verden tvinges til å satse på bærekraftig miljøvennlig energi, så ville jeg vært våken i denne sektoren, ikke bare pga en global oppvarming men også fordi Russland har bevist at vi ikke lenger kan være avhengig av hverandre. En annen ting som peker mot grønne fond er at vi har vært igjennom en korreksjon som snart vil flate ut før den virkelig setter fart. Jeg anbefaler å spre investeringen i flere fond, også indeks men fornybar energifond tror jeg kommer til å bli den tyngste og beste langsiktige investeringen. Når det kommer en stor krise, tenker man på å overleve; ikke hvordan man resirkulerer matavfallet, eller hvor mye CO2 bilen slipper ut når man må flykte ut av landet. "Grønn" tankegang kan man ha råd til i gode tider, men ikke i dårlige, så min spådom er at grønne fond kommer til å synke som en stein om det virkelig blir krise - da interessen for de "grønne" alternativene blir tilnærmet lik null i en situasjon der man har viktigere ting å tenke på. Anonymkode: 19622...724
klondrik Skrevet 11. mars 2022 #67 Skrevet 11. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når det kommer en stor krise, tenker man på å overleve; ikke hvordan man resirkulerer matavfallet, eller hvor mye CO2 bilen slipper ut når man må flykte ut av landet. "Grønn" tankegang kan man ha råd til i gode tider, men ikke i dårlige, så min spådom er at grønne fond kommer til å synke som en stein om det virkelig blir krise - da interessen for de "grønne" alternativene blir tilnærmet lik null i en situasjon der man har viktigere ting å tenke på. Det har ikke vært et større press på grønt skifte enn det er nå, nettopp fordi vi er inne i elendige tider hvor vi har for lite ressurser til å dekke behovet for energi. Myndighetene kan ikke lenger være avhengig av olje, gass og kull pga klimakrisen men også fordi regime-land sitter på enorme mengder. Statslederne har aldri vært klarere i sin tale om å starte med et større bærekraftige samarbeid. De kommer til å pøse penger og subsidier inn i ny teknologi og bærekraftige selskaper, garantert. Vi kan ta opp igjen tråden om 3-4 år, så skal jeg legge meg flat om vi ikke allerede da ser store endringer hos de grønne fondene. Mitt tips: Vær våken og start allerede nå med små investeringer i bærekraftige fond. Vi kan jo f.eks bruke "Storebrand fornybar energi" som målestokk. Endret 11. mars 2022 av klondrik 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #68 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når det kommer en stor krise, tenker man på å overleve; ikke hvordan man resirkulerer matavfallet, eller hvor mye CO2 bilen slipper ut når man må flykte ut av landet. "Grønn" tankegang kan man ha råd til i gode tider, men ikke i dårlige, så min spådom er at grønne fond kommer til å synke som en stein om det virkelig blir krise - da interessen for de "grønne" alternativene blir tilnærmet lik null i en situasjon der man har viktigere ting å tenke på. Anonymkode: 19622...724 Enig: det som er sikkert er at det grønne skiftet hvertfall utsettes. Tyskland snakker om å benytte kull igjen osv Anonymkode: 38ca8...f76
klondrik Skrevet 11. mars 2022 #69 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enig: det som er sikkert er at det grønne skiftet hvertfall utsettes. Tyskland snakker om å benytte kull igjen osv De gjør det stikk motsatte, dem fremskynder produksjonen av fornybar energi pga krigen, og hovedgrepene er allerede lagt frem. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #70 Skrevet 11. mars 2022 Skybe skrev (På 10.3.2022 den 10.57): Er du klarsynt ? Eller sitter du å ser inn i glasskulen ? Det som passer for deg er slett ikkje sikkert passer for andre, og her handler det mye om øyet som ser, og føler. Ja, sparing i fond handler i stor grad om langsiktig sparing,men spørsmålet er hvor langt frem i tid bør ein sjå for seg den sparehorisonten ?. Pandemien har endret på mye som mange ikkje såg føre seg. Krigsutbruddet har også endret på mye som dei aller fleste ikkje har sett føre. Det er nå innført en rekke økonomiske sanksjoner overfor Russland, og ingen vet hva dette vil føre til på sikt. Norge er vel det eneste landet i Europa som sålangt tjener på krigen "Den eines død blir til andres brød". Medan andre kjemper for å overleve så kan andre nyte godt av en tragedie, og betenkeleg at det skal vera slik. Det handler mye om økonomi idag, og slik har det vert i mange år i Norge, og ein synes liksom å ha sett hvordan "kronene triller rundt i øynene til folk" Dårlig med krystallkuler i aksjemarkedet, selv om mange prøver! 🤣 Men hvis du ser på hvordan aksjemarkedet har reagert på kriger og kriser de siste årene, så ser du at aksjemarkedet raskt går oppover igjen. Det er tydelig at du ikke har hatt nok kunnskap om det produktet du kjøpte. Vanskelig å si om det er bankens «rådgiver» (selger) sin skyld, eller om du ikke har tatt til deg informasjon godt nok, og i tillegg ikke har lest deg opp selv. Gjort er gjort, du bør nok holde deg til risikofri sparing (høyrentekonto) framover. Mens jeg lar pengene mine fortsette å stå i fond, jeg sparer hver måned som vanlig. Om 10 år er det svært sannsynlig at jeg kommer mye bedre ut av det enn deg. Men 100% sikkert er det ikke. Det eneste som er sikkert, er at inflasjonen gjør at pengene dine på konto blir mindre verdt for hvert år som går. Anonymkode: d8950...6b8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #71 Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dårlig med krystallkuler i aksjemarkedet, selv om mange prøver! 🤣 Men hvis du ser på hvordan aksjemarkedet har reagert på kriger og kriser de siste årene, så ser du at aksjemarkedet raskt går oppover igjen. Det er tydelig at du ikke har hatt nok kunnskap om det produktet du kjøpte. Vanskelig å si om det er bankens «rådgiver» (selger) sin skyld, eller om du ikke har tatt til deg informasjon godt nok, og i tillegg ikke har lest deg opp selv. Gjort er gjort, du bør nok holde deg til risikofri sparing (høyrentekonto) framover. Mens jeg lar pengene mine fortsette å stå i fond, jeg sparer hver måned som vanlig. Om 10 år er det svært sannsynlig at jeg kommer mye bedre ut av det enn deg. Men 100% sikkert er det ikke. Det eneste som er sikkert, er at inflasjonen gjør at pengene dine på konto blir mindre verdt for hvert år som går. Anonymkode: d8950...6b8 Det skulle stå «de siste 100 årene», ikke bare «de siste årene». Anonymkode: d8950...6b8
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #72 Skrevet 11. mars 2022 klondrik skrev (1 time siden): De gjør det stikk motsatte, dem fremskynder produksjonen av fornybar energi pga krigen, og hovedgrepene er allerede lagt frem. Oh yes! Det er ikke noen automatikk i at kull betyr at det blir mindre fokus på grønn energi. Det kan hende kjernekraft kommer inn i varmen igjen, også. Akkurat nå må Europa gjøre noe for å fri seg fra avhengigheten til Russland. Og om det på kort sikt er en kombinasjon av kullkraft, grønt og kjernekraft, så får det være. Jeg har i alle fall stor tro på mine grønne aksjer fremover! Og så har jeg oljeaksjer i tillegg. For per i dag trenger vi begge deler, og det vil ikke endres sånn helt med det første. Anonymkode: d8950...6b8
klondrik Skrevet 11. mars 2022 #73 Skrevet 11. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Oh yes! Det er ikke noen automatikk i at kull betyr at det blir mindre fokus på grønn energi. Det kan hende kjernekraft kommer inn i varmen igjen, også. Akkurat nå må Europa gjøre noe for å fri seg fra avhengigheten til Russland. Og om det på kort sikt er en kombinasjon av kullkraft, grønt og kjernekraft, så får det være. Jeg har i alle fall stor tro på mine grønne aksjer fremover! Og så har jeg oljeaksjer i tillegg. For per i dag trenger vi begge deler, og det vil ikke endres sånn helt med det første. Ja, vi er helt avhengig av en langsiktig overgang fra kull/olje/gass til fornybar energi, men de bevegelsene vi nå kommer til å oppleve i den grønne sektoren har vi ikke vært vitne til...det vil sette full fart om noen få år. Og da mener jeg det snart er på tide med en vip-plass i de grønne fondene. Krigen i Ukraina er et vendepunkt. Endret 11. mars 2022 av klondrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå