Gå til innhold

Solskjerming - screens på store vindusflater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen som har god erfaring med motoriserte screens fra for eksempel Royal  for store vindusflater som kan komme med "pros and cons" på hva man bør tenke på, for eksempel tetthetsgrad osv.. 

Nå som vårsola titter inn vinduene hele dagen kjenner jeg igjen at det ganske raskt blir ulidelig varmt inne 😎

Anonymkode: 89980...f69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk for de som slapp inn mest lys. For oss var det viktig å beholde utsikten. 

Da er det viktig å huske at jo mørkere gardin, jo bedre ser man gjennom den! Vi har valgt de mørkeste de hadde, og ser fint ut gjennom den. Tanten min valgte hvite, og der går det ikke an å se ut når solen står på. 

Anonymkode: d90b5...734

Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi gikk for de som slapp inn mest lys. For oss var det viktig å beholde utsikten. 

Da er det viktig å huske at jo mørkere gardin, jo bedre ser man gjennom den! Vi har valgt de mørkeste de hadde, og ser fint ut gjennom den. Tanten min valgte hvite, og der går det ikke an å se ut når solen står på. 

Denne skjønte jeg lite av…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er strålende fornøyd. Den største vindusflaten vår er 3*2,2 meter, og det fungerer veldig fint. 

Vil også anbefale mørke screens. 

De tar en del utsikt og lys likevel. Men jeg løser det ved å ikke kjøre ned alt, og heller justere det gjennom dagen avhengig av hvordan sola treffer om vi er hjemme.

Velg app-styring, og dropp sensonrer. Man blir bare sprø på dager der det er litt sol. 

Anonymkode: f871d...bc0

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også mørke (fra Byggkontakt). Hjelper veldig - ble helt badstue her før 🥵

Anonymkode: 50a48...6ea

AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (2 timer siden):

Neivel ;) Er det noe du ønsker klarifisert? I så fall må du nesten stille et spørsmål om hva det var du ikke skjønte. 

Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neivel ;) Er det noe du ønsker klarifisert? I så fall må du nesten stille et spørsmål om hva det var du ikke skjønte. 

Hvordan det har seg at man ser mer gjennom mørke enn lyse? Er det persienner? Lysfiltrerende?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, er det noen som har god erfaring med motoriserte screens fra for eksempel Royal  for store vindusflater som kan komme med "pros and cons" på hva man bør tenke på, for eksempel tetthetsgrad osv.. 

Nå som vårsola titter inn vinduene hele dagen kjenner jeg igjen at det ganske raskt blir ulidelig varmt inne 😎

Anonymkode: 89980...f69

Vi har kjøpt screens fra Fasade produkter. Veldig fornøyd ! 

Anonymkode: b1939...a58

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også screens, usikker på hvor fra, men det gjør at stua ikke blir så glovarm👌 har mørke vi også. Mener vi brukte Markisemannen eller noe i den duren.

Anonymkode: 6a6bd...18b

AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (5 minutter siden):

Hvordan det har seg at man ser mer gjennom mørke enn lyse? Er det persienner? Lysfiltrerende?

Screens. De kommer i ulike farger, og med ulike grader av lysinnslipp. Jo mørkere screens, jo lettere er det å se gjennom dem (med samme grad av lysinnslipp). Det har med hvordan øyet fokuserer. Jo lysere screens, jo mer fokuserer øyet på selve screenen, mens det er motsatt med mørkere screen. Så en mørk screen vil man da altså se gjennom, mens en lys screen vil "tvinge" øyet til å se screenen og ikke det som er bak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Screens. De kommer i ulike farger, og med ulike grader av lysinnslipp. Jo mørkere screens, jo lettere er det å se gjennom dem (med samme grad av lysinnslipp). Det har med hvordan øyet fokuserer. Jo lysere screens, jo mer fokuserer øyet på selve screenen, mens det er motsatt med mørkere screen. Så en mørk screen vil man da altså se gjennom, mens en lys screen vil "tvinge" øyet til å se screenen og ikke det som er bak. 

I tillegg; Sorte screens absorberer lyset. Hvite vil reflektere. Derfor enklere for øynene med mørkere screens :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (1 time siden):

Vi diskuterer screens. Ikke persienner, ikke gardiner, ikke rullegardiner, ikke vindusfolie :)

• Liker 1
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok, sånn å forstå. Betyr det at de som er utenfor lettere kan se gjennom mørke screens, sånn at det ikke er skydd mot innsyn med mørke?

Gjest loveli
Skrevet
Lunaris skrev (9 timer siden):

Man burde velge så mørk duk som mulig for å se mest mulig ut gjennom duken.

Gjest loveli
Skrevet
Lunaris skrev (27 minutter siden):

Ok, sånn å forstå. Betyr det at de som er utenfor lettere kan se gjennom mørke screens, sånn at det ikke er skydd mot innsyn med mørke?

Mørk screen = den siden hvor det er mørkest vil se best gjennom til den lysere siden.

Det betyr at når det er lyst ute ser man lettere igjennom fra innsiden og ut. Når det er mørkt ute og lyst inne vil man se lettere inn fra utsiden.

AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (18 timer siden):

Som den over sier. 

Vi har mørke screens, og når det er dagslys ute, kan vi fint se gjennom dem fra inni huset, men vi kan ikke se inn i huset fra hagen. Og omvendt når det er mørkt ute: da ser vi veldig godt inn når vi har lyset på inne, men vi ser ikke ut gjennom dem fra inni huset. 

Så de funker mot innsyn når det er lyst ute, men ikke når det er mørkt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et helt nytt hus med mange store viduer. De største tror jeg er ca 180x200. Har montert screens på de fleste vinduene, og det hjelper godt mot varmen på sommeren. Blir drivhusvarmt uten! 

Vi hadde ikke noe valg om tetthetsgrad, så det kan jeg ikke si noe om. Har mørke screens (har aldri sett noe annet) og de er som flere sier over her sånn at du kan se ut av dem, mens når det er mørkt ute og lys inne så ser man gjennom dem fra gata og inn i huset. De skjermer ikke 100% for solen, så hvis du fek.s har vindu som gir lys rett inn på tv`n så trenger du gardiner/ plisse eller lignende på innsiden i tillegg. 

Anbefaler deg rett antall kurser med egne fjernkontroller til. Vi har en fjernkontroll til stue/kjøkken i 2 etg, en til stue i 3 etg og en egen til soverommet. 

Anonymkode: e9937...b8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Anbefaler deg rett antall kurser med egne fjernkontroller til. Vi har en fjernkontroll til stue/kjøkken i 2 etg, en til stue i 3 etg og en egen til soverommet. 

Anonymkode: e9937...b8b

Vi bruker bare telefonene. Har riktignok fjernkontroller, men har aldri vært i bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...