AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Jeg er for første gang i mitt liv sykemeldt. 1 uke. Årsaken er at jeg fortsatt ikke er frisk etter koronasmitte. Vi er en liten arbeidsplass og de andre er avhengig av meg. Sjefen ringer hver eneste dag og spør hvordan det går og om jeg kommer tilbake snart... jeg er stressa og har vondt i magen pga det. Kan jeg ikke bare få slappe av den ene uka! Anonymkode: d8c2f...214 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er for første gang i mitt liv sykemeldt. 1 uke. Årsaken er at jeg fortsatt ikke er frisk etter koronasmitte. Vi er en liten arbeidsplass og de andre er avhengig av meg. Sjefen ringer hver eneste dag og spør hvordan det går og om jeg kommer tilbake snart... jeg er stressa og har vondt i magen pga det. Kan jeg ikke bare få slappe av den ene uka! Anonymkode: d8c2f...214 Hvis du har sykmelding fra legen på 100% tror jeg du kan la være å ta telefonen Anonymkode: b2499...d16 28 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Ikke ta telefonen. Anonymkode: a50b6...5f2 18
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 "Hvis jeg får god hvile håper jeg på å være tilbake til mandag. Hvis du fortsetter å ringe blir jeg litt stresset og får veldig dårlig samvittighet. Da er jeg redd jeg ikke får nok hvile, og det kan ta enda flere dager. Jeg vil helst tilbake så fort som mulig, så jeg hadde satt pris på fri resten av denne uken." Anonymkode: 94a4d...6ca 39 3
Mhmjadda Skrevet 9. mars 2022 #5 Skrevet 9. mars 2022 For å sette det på spissen: Hva hadde de gjort hvis du ble påkjørt av en buss og havnet i koma...? Høres ut som at det første sjefen din må gjøre er å sette seg ned og lage planer for slike scenarioer. Ville ikke tatt telefonen, men svart på sms noe a la:"Beklager, så ikke at du ringte. Er jo sykmeldt frem til xxxx, send en mail og så ta vi det når jeg er tilbake." 15
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er for første gang i mitt liv sykemeldt. 1 uke. Årsaken er at jeg fortsatt ikke er frisk etter koronasmitte. Vi er en liten arbeidsplass og de andre er avhengig av meg. Sjefen ringer hver eneste dag og spør hvordan det går og om jeg kommer tilbake snart... jeg er stressa og har vondt i magen pga det. Kan jeg ikke bare få slappe av den ene uka! Anonymkode: d8c2f...214 Hvorfor får du vondt i magen av at sjefen er urolig for deg og sjekker opp? Det er faktisk en del av jobben til en sjef. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har sykmelding fra legen på 100% tror jeg du kan la være å ta telefonen Anonymkode: b2499...d16 Sykmelding betyr at en er syk og kan være hjemme fra eller vende hjem fra jobb - ikke at en ikke skal gå på jobb. Den som er sykemeldt plikter, tvert imot, å gå på jobb så raskt og så mye som hen klarer. Klarer ts å komme tilbake etter 3 dager skal hen gjøre dette. Klarer ts å gå på jobb og gjøre enkle oppgaver eller foreta enkle oppgaver hjemmefra skal ts gjøre dette. Dersom du som arbeidstaker benytter en sykemelding som en "ferie" er det ikke rart sjefen ringer ofte - da vet hen jo at du hater jobben din og må passe på at du ikke skulker unna for all fremtid. Anonymkode: 6d96c...4c2 11
Populært innlegg Carrot Skrevet 9. mars 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor får du vondt i magen av at sjefen er urolig for deg og sjekker opp? Det er faktisk en del av jobben til en sjef. Sykmelding betyr at en er syk og kan være hjemme fra eller vende hjem fra jobb - ikke at en ikke skal gå på jobb. Den som er sykemeldt plikter, tvert imot, å gå på jobb så raskt og så mye som hen klarer. Klarer ts å komme tilbake etter 3 dager skal hen gjøre dette. Klarer ts å gå på jobb og gjøre enkle oppgaver eller foreta enkle oppgaver hjemmefra skal ts gjøre dette. Dersom du som arbeidstaker benytter en sykemelding som en "ferie" er det ikke rart sjefen ringer ofte - da vet hen jo at du hater jobben din og må passe på at du ikke skulker unna for all fremtid. Anonymkode: 6d96c...4c2 For noe svada, er man sykemeldt så er man sykemeldt - da plikter man ikke noe som helst overfor arbeidsgiver. Derimot kan man etter avtale med lege avbryte en sykemelding men det er noe helt annet enn det TS spør om.. 51
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Skrevet 9. mars 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dersom du som arbeidstaker benytter en sykemelding som en "ferie" er det ikke rart sjefen ringer ofte - da vet hen jo at du hater jobben din og må passe på at du ikke skulker unna for all fremtid. Anonymkode: 6d96c...4c2 Men TS skriver jo at dette er første gang hun er sykemeldt. Anonymkode: be299...ec0 16
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Skrevet 9. mars 2022 Hadde akkurat samme type sjef. Sykemeldingen ble forlenget. Sjefen ringte hver dag, forlangte at jeg skulle vise meg på Teams, han ville ha meg inn på møter etc. Jeg var operert og måtte opereres igjen. En kollega ble forventet å måtte jobbe i fødselspermisjonen. Lang historie kort, jeg jobber ikke der nå. Anonymkode: 1dd9e...7b6 23 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor får du vondt i magen av at sjefen er urolig for deg og sjekker opp? Det er faktisk en del av jobben til en sjef. Dette har ingenting med å være urolig for sine ansatte. Dette har med at sjefen ønsker å tilfredsstille sin nysgjerrighet og bedrive kontroll mot ansatte. Det har ingenting med jobben til sjefen å gjøre. Kun en usikker, dårlig og kontrollerende sjef gjør dette. En god sjef som bryr seg terroriserer ikke sine ansatte når de er syk, og legger mer opp til at den ansatte kan ta kontakt med sjefen om det er noe. Å terrorisere sine ansatte på denne måten er alt annet enn god lederstil. Jeg får fnatt av å høre om slike sjefer. Jeg anbefaler TS å ta telefonen likevel, slik andre råder om at TS ikke skal gjøre. Slike sjefer må faktisk møtes med tilfredsstillelse, ellers har du plutselig enda større problemer. Anonymkode: 32cd0...2ad 37
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor får du vondt i magen av at sjefen er urolig for deg og sjekker opp? Det er faktisk en del av jobben til en sjef. Sykmelding betyr at en er syk og kan være hjemme fra eller vende hjem fra jobb - ikke at en ikke skal gå på jobb. Den som er sykemeldt plikter, tvert imot, å gå på jobb så raskt og så mye som hen klarer. Klarer ts å komme tilbake etter 3 dager skal hen gjøre dette. Klarer ts å gå på jobb og gjøre enkle oppgaver eller foreta enkle oppgaver hjemmefra skal ts gjøre dette. Dersom du som arbeidstaker benytter en sykemelding som en "ferie" er det ikke rart sjefen ringer ofte - da vet hen jo at du hater jobben din og må passe på at du ikke skulker unna for all fremtid. Anonymkode: 6d96c...4c2 Og da må arbeidsgiver ha tillit til at den ansatte kan gjøre en vurdering på dette i samråd med sin lege. Arbeidsgiver trenger ikke sitte på telefonen og sjekke med de ansatte hver eneste dag i en sykmeldingsperiode om de er bedre. Ville du ringt hver dag til en person som er innlagt på sykehus med lungebetennelse for å høre om de "snart er friske nok til å arbeide"? Har en arbeidagiver rett på inngående, daglig, informasjon om sykdomsforløpet til sine ansatte når de har en sykmelding fra en medisinsk fagperson? Anonymkode: b2499...d16 13
Gjest theTitanic Skrevet 9. mars 2022 #12 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "Hvis jeg får god hvile håper jeg på å være tilbake til mandag. Hvis du fortsetter å ringe blir jeg litt stresset og får veldig dårlig samvittighet. Da er jeg redd jeg ikke får nok hvile, og det kan ta enda flere dager. Jeg vil helst tilbake så fort som mulig, så jeg hadde satt pris på fri resten av denne uken." Anonymkode: 94a4d...6ca Nei. Du bruker ordet fri isteden for sykmeldt. Det blir fryktelig feil. Dessuten kan de oppfattes som at man av trass blir borte lenger pga mas. Skriv sms om at han ikke må ringe siden du har ekstrem hodepine. Send sms. Som du svarer på dagen etter med: er syk sannsynligvis ut uken. Skriver han neste dag så skriver du det samme. Osv
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Skrevet 9. mars 2022 8 minutter siden, Carrot said: For noe svada, er man sykemeldt så er man sykemeldt - da plikter man ikke noe som helst overfor arbeidsgiver. Derimot kan man etter avtale med lege avbryte en sykemelding men det er noe helt annet enn det TS spør om.. Nooe, her er det du som bommet Anonymkode: b52ec...d3c 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #14 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nooe, her er det du som bommet Anonymkode: b52ec...d3c den sykemeldte kan elge gå tilbake til jobb, men det er ingen lov eller regel som sier at man skal slik du påstår. Anonymkode: 9b6da...5cb 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #15 Skrevet 9. mars 2022 Dette er jo enkelt. Svar på sms "Jeg føler meg dårlig for tiden og kan ikke ta tlf". Simpelt og greit. Helt fair om du velger å ikke ta tlf i det hele tatt også. Anonymkode: 2d3f4...266 10 1
Gjest theTitanic Skrevet 9. mars 2022 #16 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor får du vondt i magen av at sjefen er urolig for deg og sjekker opp? Det er faktisk en del av jobben til en sjef. Sykmelding betyr at en er syk og kan være hjemme fra eller vende hjem fra jobb - ikke at en ikke skal gå på jobb. Den som er sykemeldt plikter, tvert imot, å gå på jobb så raskt og så mye som hen klarer. Klarer ts å komme tilbake etter 3 dager skal hen gjøre dette. Klarer ts å gå på jobb og gjøre enkle oppgaver eller foreta enkle oppgaver hjemmefra skal ts gjøre dette. Dersom du som arbeidstaker benytter en sykemelding som en "ferie" er det ikke rart sjefen ringer ofte - da vet hen jo at du hater jobben din og må passe på at du ikke skulker unna for all fremtid. Anonymkode: 6d96c...4c2 Det er ikke snakk om all fremtid men en uke. Du visste kanskje ikke at å ringe å spørre ut hver dag gir en person dårlig samvittighet og følelse av press og forventning uansett hvor syk man er? Det går nemlig ann å være syk OG ha dårlig samvittighet for alt som skulle vært gjort samtidig. Det er ikke som du tror at kun unnaslunttere og dovenpelser har dårlig samvittighet. Faktisk er det tvert om: dovenpelser og unnasluntrere har ikke dårlig samvittighet. Det er de med arbeidsmoral som får det når de blir syke. Til eksempel: ville ikke du bli stresset av at det kom en inspektør og tok på alle lister og overflater i huset ditt med en hvit hanske for å sjekke om det var rent nok? Selv om du syntes du har det rent nok? Og enda bedre eksempel: arbeidsgivere blir stresset over at arbeidstilsynet titter dem i kortene, og når de får bokettersyn. Selv om de har alt på stell. Det er normalt å føle stress når man blir gått etter i sømmene. Helt normalt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #17 Skrevet 9. mars 2022 Har opplevd det samme. Sjefen ringte hver dag og sa: "Sikker på at du er syk? Sikker på at du ikke kan komme?". Har sagt fra til legen og han svarte: "Du er syk. Hvis sjefen din har problemer med dette, kan hun kontakte meg". Anonymkode: 141d9...16e 10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dette har ingenting med å være urolig for sine ansatte. Dette har med at sjefen ønsker å tilfredsstille sin nysgjerrighet og bedrive kontroll mot ansatte. Det har ingenting med jobben til sjefen å gjøre. Kun en usikker, dårlig og kontrollerende sjef gjør dette. En god sjef som bryr seg terroriserer ikke sine ansatte når de er syk, og legger mer opp til at den ansatte kan ta kontakt med sjefen om det er noe. Å terrorisere sine ansatte på denne måten er alt annet enn god lederstil. Jeg får fnatt av å høre om slike sjefer. Jeg anbefaler TS å ta telefonen likevel, slik andre råder om at TS ikke skal gjøre. Slike sjefer må faktisk møtes med tilfredsstillelse, ellers har du plutselig enda større problemer. Anonymkode: 32cd0...2ad Nja...Eller så kan ts snakke med fagforening / tillitsvalgt / you name it, og da får sjefen problemer fordi h*n ikke lar sine ansatte bli friske Anonymkode: 141d9...16e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #19 Skrevet 9. mars 2022 Det er innafor å ringe av og til, men ikke hver dag. Etter tre dagers sykefravær skal sjefen ringe. Anonymkode: e0c34...d78 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja...Eller så kan ts snakke med fagforening / tillitsvalgt / you name it, og da får sjefen problemer fordi h*n ikke lar sine ansatte bli friske Anonymkode: 141d9...16e Ehm. Nei. Dette er ikke mat for fagforening/tillitsvalgt, med mindre man skal melde sjefen inn for terrorisering. Da er det en sak. Et normalt menneske med snev av selvinnsikt, respekt og empati ringer ikke sine ansatte hver eneste dag under en sykemeldingsperiode, iallefall ikke når dette er "første" gang den ansatte er syk og at sykemeldingsfraværet er "kun" gjelder i 5 dager (1 uke). Vet du hva. Det er ikke slik oppfølging av sykemeldte fungerer. Det er heller absolutt ingen regler som sier dette. Å ringe hver eneste dag for å sjekke status er hverken tilrettelegging, oppfølgning eller motivasjon for tilfriskning. Det er også snakk om en sykemelding som følge av Covid - midt en pandemi. Ikke et beinbrudd, slag eller hjertestopp. Anonymkode: 32cd0...2ad 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå