tingeling Skrevet 29. oktober 2005 #1 Skrevet 29. oktober 2005 Dette er vår første jul med katter (har to) og siden vi kommer til å være mye hjemme i år vil vi gjerne ha juletre. Dessuten kan vi ikke akkurat la barnet vårt, som snart blir født, vokse opp uten juletre, så om det ikke blir i år så blir det neste år. Men hvordan vi skal få det til lurer jeg veldig på. Kattene vår er innekatter og det fungerer helt fint, bortsett fra at minstemann er veldig aktiv og leken (hvilket jo er helt naturlig for en katt ) hvordan har dere mer erfarne katteeiere gjort det? ser ikke for meg at parketten tåler for mange liter vann etter at juletreet med fot har veltet hver gang vi snur ryggen til... Trenger alle gode råd vi kan få! tingeling
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #2 Skrevet 29. oktober 2005 hAadde en 'vilter' kattunge et år, det gikk helt fint det. Den var ikke opp i treet. Det eneste som var gøy var kulene. Så ikke heng kuler som kan gå i stykker nederst på treet. De er gøy å fikle av aldri væært noe problem med velting av tre, de leker bare med pynten. Fant forøvrig igjen ei julekule under tv-benken to år senere.. som jeg hadde savna Går nok så fint så
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #3 Skrevet 29. oktober 2005 Tror dette er veldig varierende så dere må bare prøve. Noen katter er visst fødte "juletremosere" mens andre jeg kjenner aldri har brydd seg. Som forrige innlegger sa så kan det være lurt å ikke friste katten for mye med dingeldang i lav høyde. I verste fall kan dere skyte litt på katta med vannpistol hvis den begynner å herje med treet, den beskjeden skjønner katter flest.
Soul Skrevet 29. oktober 2005 #4 Skrevet 29. oktober 2005 Alle katter vi har eller har hatt har likt juletrær (særlig kattunger selvfølgelig)...men det kan sikkert variere. Vi setter juletreet mot en vegg, et skap e.l. i håp at det ikke blir like lett å velte. Også som noen sier over meg, heng kulene og pynten høyt! Lykke til!
Mrs. K Skrevet 29. oktober 2005 #5 Skrevet 29. oktober 2005 Vi har hatt katter av alle typer. I noen år måtte vi feste toppen av treet med wire til taket. Og nei, ikke heng de fineste dyreste kuler nederst.
Arkana Skrevet 29. oktober 2005 #6 Skrevet 29. oktober 2005 Vi gjør som Trille og fester treet til en liten krok i taket. Da kan pusekatten kose seg med julepynte så mye hun vil.
Lillesøster Skrevet 29. oktober 2005 #7 Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Selv om det ikke var populært kjøpte vi oss uekte tre. Det er veldig fint og ser ekte ut. Så trøster jeg meg med at det er litt mer miljøvennlig. Endret 29. oktober 2005 av Lillesøster
Gjest gjest1 Skrevet 29. oktober 2005 #8 Skrevet 29. oktober 2005 (endret) Juletre er timevis med underholdning for en katt Min ville ikke klatre, men kulene var interessante. Til slutt fikk han sin egen (uknuselige) kule som hang nederst og var lov å leke med. Endret 29. oktober 2005 av susanne
Gjest Madeline Skrevet 29. oktober 2005 #9 Skrevet 29. oktober 2005 Det var et par år vi også måtte feste treet i en krok. Nå har kattene blitt eldre så vi slipper det, men det nytter ikke å henge for mye fristende pynt nederst på treet. En spruteflaske med vann er også lurt å ha i nærheten. Spray vann på pus hver gang han prøver seg på juletreet. Etter en stund forbinder han juletreet med ubehagelig vannsprut og holder seg unna.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #10 Skrevet 30. oktober 2005 Dette er vår første jul med katter (har to) og siden vi kommer til å være mye hjemme i år vil vi gjerne ha juletre. Dessuten kan vi ikke akkurat la barnet vårt, som snart blir født, vokse opp uten juletre, så om det ikke blir i år så blir det neste år. Men hvordan vi skal få det til lurer jeg veldig på. Kattene vår er innekatter og det fungerer helt fint, bortsett fra at minstemann er veldig aktiv og leken (hvilket jo er helt naturlig for en katt ) hvordan har dere mer erfarne katteeiere gjort det? ser ikke for meg at parketten tåler for mange liter vann etter at juletreet med fot har veltet hver gang vi snur ryggen til... Trenger alle gode råd vi kan få! tingeling ← Ikke heng kuler nederst, så kan du la de stikke seg godt på treet. (du må hjelpe til) Det går over. Hunden vår plukket av kulene på treet. han tok de pent i munnen og la de i gulvet+++++++++
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #11 Skrevet 30. oktober 2005 Ehem...hva om kattene liker vann?? Det gjør nemlig mine små puser, fant ut det når vi skulle teste vannmetoden.
Gjest Madeline Skrevet 30. oktober 2005 #12 Skrevet 30. oktober 2005 Ehem...hva om kattene liker vann?? Det gjør nemlig mine små puser, fant ut det når vi skulle teste vannmetoden. ← Tja, da blir det mer problematisk. Har du stilt inn strålen slik at den blir hard og ikke sånn myk dysj (hvis du skjønner hva jeg mener)? Hvis ikke så bør du prøve det.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #13 Skrevet 30. oktober 2005 Tja, da blir det mer problematisk. Har du stilt inn strålen slik at den blir hard og ikke sånn myk dysj (hvis du skjønner hva jeg mener)? Hvis ikke så bør du prøve det. ← Jepp, har prøvd det også, begynner å gå litt tom for alternativer
tingeling Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter #14 Skrevet 30. oktober 2005 Ja, dette kan bli morro.... mine puser liker ikke vann, men erfaringer fra tidligere (ift kjøkkenbenk) er at de lærer seg at hvis de gjør det når vi ser dem så blir de sprutet, så de venter med å gjøre de til vi ikke ser dem... hver kveld når vi har lukket døren til soverommet hører vi "dunk dunk" når kattene hopper opp på kjøkkenbenken... Men de gjør det aldri når vi er i nærheten.. vel... ser ut til at vi dropper tre i år og heller satser på at minstemann har roet seg litt til neste år. Takk for gode tips! Tingeling
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #15 Skrevet 31. oktober 2005 Vi har alltid pleid å ha treet i et hjørne, og noen ganger har vi bundet treet fast i veggen med metallvaiere for at ikke katten skal velte det. Det har bare skjedd 1 gang at treet veltet, men vi blir gjerne nervøs når katten prøver å få tak i kuler på treet
SissiB Skrevet 2. november 2005 #16 Skrevet 2. november 2005 Sprayflaske med vann har fungert fint hjemme hos oss.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #17 Skrevet 2. november 2005 Vel, ikke gjør som meg da! Jeg hadde bundet bittesmå bjeller i endene av glitterlengdene for å få dem til å henge pent ned...kattene elsket det. Jeg lå på magen under treet og klipte av bjeller til slutt...
Gjest Spacegirl Skrevet 3. november 2005 #18 Skrevet 3. november 2005 Jula som kommer blir første jul med katter for meg også, og jeg er spent på hvordan det kommer til å gå. Jeg pleier å sette juletreet i en krok og binde det fast til veggen med fiskesnøre uansett, for å være sikker på at ingen småbarn får det over seg. Men er veldig spent på om det blir noe klatring i treet. Håper virkelig ikke det, for hvis lillepusen først begynner så følger storepus på 8 kilo alltid etter. Og jeg kan ikke se for meg at 8 kilo katt oppi et juletre kan gå særlig bra .
Blåklokke Skrevet 11. desember 2005 #20 Skrevet 11. desember 2005 Wire og krok i taket var en god idè ! Pusen min begynner å bli gammel og satt, men det er så tydelig at hun setter pris på juletreet når det kommer i hus ! Hun har i julen fast soveplass under treet og ligger og stirrer fascinert oppover treet. Og hun drikker av vannet i juletrefoten, det smaker sikker litt mer spennende enn vannet i skålen hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå