Gå til innhold

Utenlandsk fornavn og norsk etternavn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et utenlandsk navn, da jeg opprinnelig er fra Midtøsten og har utenlandske foreldre. Samboeren er fra Norge med norsk navn. Har lenge vært usikker på om jeg skal bytte til hans etternavn når vi skal gifte oss. (Mange grunner for og mot her)

Synes dere det er rart med for eks. Amira Hansen, Shirin Solberg eller Zary Olsen? 

Er usikker på hva jeg vil, om jeg skal beholde mitt eget etternavn som er et veldig vanlig utenlandsk navn, eller bytte til hans etternavn som er et veldig vanlig norsk etternavn. 

Anonymkode: 9c2b5...9fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan jo ta begge.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er rart.

Anonymkode: 792b3...477

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
KrXs skrev (2 minutter siden):

du kan jo ta begge.

Ja, men ser så mange tråder her inne hvor navne-politiet slakter navn daglig, så synes det er skummelt å ha et uvanlig navn også.. Uff blir så usikker her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er rart, men jeg kjenner flere som har gjort det og er sikkert vant til det. 

Anonymkode: f72c4...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ganske så vanlig? Jeg har ikke reagert på det i det hele tatt, nei. 

Jeg kjenner mange som har kombo utenlandsk + norsk, i begge retninger. 

Kusinen min giftet seg med en greker, og tok hans etternavn, så hun har veldig tradisjonelt norsk fornavn og gresk etternavn. En fetter har samboer som er halvt spansk, og hun har spansk fornavn og norsk etternavn. 

Anonymkode: 0ce4c...8f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men ser så mange tråder her inne hvor navne-politiet slakter navn daglig, så synes det er skummelt å ha et uvanlig navn også.. Uff blir så usikker her.

jeg ville tatt det jeg likte best selv, ikke brydd meg om andre. har en kamerat som er gift med ei fra iran, hun har hans etternavn.

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det er rart i det hele tatt, vi lever da i en "internasjonal" verden,

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså folk som sitter her inne å gnåler om navn har kanskje ikke så mye annet å ta seg til. Vanlige folk som lever i den virkelige verden utenfor kg bryr seg ikke om slikt. 😄 Velg det du synes blir best, navnet skjemmer ingen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig, ingen som reagerer på det.

Anonymkode: e2fe4...31c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger alle sammen! Så hyggelig!
Tror jeg går for etternavnet hans. Det er jo et veldig fint navn og mye enklere å uttale enn mitt eget etternavn 😅

• Liker 2
Skrevet

Velg det du liker best selv! Behold ditt, bytt til hans, eller ha begge!

Har vært borti utallige kombinasjoner og reagerer overhodet ikke!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt å bruke begge to, hvis det ikke blir veldig langt og kronglete.

Anonymkode: 74577...591

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ville ikke brydd meg om det. Ta navnet hans hvis du ønsker det, behold til eget hvis du ønsker det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har norsk fornavn med utenlandsk etternavn fra min mann. Noen ganger blir folk overrasket over at jeg er norsk. Litt irriterende, men det står jeg igrunn fint i. Men har mitt etternavn som mellomnavn da. Ville at hele familien skulle ha samme mellomnavn/etternavn, så mannen tok mitt mellomnavn og barna har også det samme. Fungerer veldig fint.

Anonymkode: 14b5c...bef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/9/2022 den 13.24):

Vi i Navnepolitiet slakter bare navn som er teite, typisk selvlagde og selvstavede navn. Eller skal jeg si Nháwn. Samt navn fra helt andre språk som ikke passer på norsk, spesielt når det er gitt av to norske foreldre.

Vi har en strikt policy på å ikke ta noen som har et navn fra sitt eget språk og deretter gifter seg med en nordmann. Det er helt forståelig, og vi gjenkjenner hva som har skjedd med en gang vi ser navnet.

Så her er det bare å slappe av.

Anonymkode: 6a4f4...76d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...