Gå til innhold

Andel eller selveier? Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså hva er egentlig forskjellen? Kan jeg pusse opp leiligheten om jeg bor i andel-leilighet? Hva er fordelene og ulempene?

Anonymkode: b1856...cba

Skrevet

Ja, du kan pusse opp. I hovedsak er forskjellen at man slipper å betale dokumentavgift på andelsleiligheter og aksjeleilighet

AnonymBruker
Skrevet

Selveier har mye høyere avgifter ved kjøp, men man står i en friere posisjon i den forstand at du ikke nødvendigvis må bære kostnadene som andre leiligheter påfører bygget og ikke må betale leie til et borettslag. Vi "sparte" cirka 250 000 kroner på å kjøpe andelsleilighet kontra selveier ved oppgjøret (pga. dokumentavgift ++), og personlig er ikke de positive sidene med selveier store nok til å veie opp en slik kostnad.

Anonymkode: 866fa...f94

AnonymBruker
Skrevet

I teorien er det lettere å kaste ut noen fra en andels-/aksjeleilighet enn fra en selveierleilighet. Vet ikke hvordan det er i praksis.

Lettere med framleie i selveier. Man trenger ikke søke styret om lov.

Kjøper man helt ny selveierleilighet betaler man dokumentavgift bare for tomteverdien. Jeg betalt ca. 25 000,- i dokumentavgift når jeg kjøpte selveierleilighet.

Anonymkode: a3d98...e2d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Lettere med framleie i selveier. Man trenger ikke søke styret om lov.

Det er både fordel og ulempe. Om man ikke leier ut selv, men har en nabo som leier ut til hva som helst blir man ikke kvitt problemet med det første... Så ja, det er lett å leie ut. Men det gjelder alle i hele blokka

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Det er både fordel og ulempe. Om man ikke leier ut selv, men har en nabo som leier ut til hva som helst blir man ikke kvitt problemet med det første... Så ja, det er lett å leie ut. Men det gjelder alle i hele blokka

Enig i det. Jeg skrev heller ikke at det var en fordel, bare at det er en forskjell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulemper med andel er en del altså. Du må følge reglene, f.eks noen har ikke tørke klær ute og maks 1 husdyr. De kan si "nå skal alle male" og kreve det gjort i løpet av kort tid. Der er også vanlig med regler om ingen fremleie. Du må altså lese reglene godt før du vurderer å by.

De bestemmer gjerne tv/internettleverandør, og du kan ikke bytte eller velge bort tv for eksempel. Det vet også internettleverandør om du får trøbbel, her tok det 5 uker for å få nytt modem. 

Aldri igjen andel på meg. Eneste fordelen var ingen dokumentavgift, og at jeg fikk en "gratis" ytterdør (ikke gratis akkurat med høye felleskostnader.

Anonymkode: 5b7a5...456

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ulemper med andel er en del altså. Du må følge reglene, f.eks noen har ikke tørke klær ute og maks 1 husdyr. De kan si "nå skal alle male" og kreve det gjort i løpet av kort tid. Der er også vanlig med regler om ingen fremleie. Du må altså lese reglene godt før du vurderer å by.

De bestemmer gjerne tv/internettleverandør, og du kan ikke bytte eller velge bort tv for eksempel. Det vet også internettleverandør om du får trøbbel, her tok det 5 uker for å få nytt modem. 

Aldri igjen andel på meg. Eneste fordelen var ingen dokumentavgift, og at jeg fikk en "gratis" ytterdør (ikke gratis akkurat med høye felleskostnader.

Jeg bor i selveierleilighet og vi har tv/internett inkl. i fellesutgifter. Vi kan ikke velge bort TV.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg bor i selveierleilighet og vi har tv/internett inkl. i fellesutgifter. Vi kan ikke velge bort TV.

Så kjipt. Har ikke hørt om selveier som har det før, da lærte jeg noe nytt :) lurt å lese seg opp på reglene i borettslaget uansett da.

AnonymBruker
Skrevet

Utover dokumentavgift er det faktisk, i mange tilfeller, få forskjeller på andel og selveier. En venn av meg skryter så fælt av å bo i selveier, og at hun slipper å betale inn månedlig "leie" til borettslaget for vedlikehold hun ikke trenger. Vel, i fjor høst skulle hele bygget hennes males, og det må selvfølgelig hver enkelt beboer dekke fra egen lomme og samtidig utføre jobben selv på dugnad. I mitt borettslag leide vi inn noen til å male bygget, betalt med oppsparte midler fra månedlig "leie". Men noe annet enn selveier, nei det skal min venn aldri ha. 

Mitt inntrykk er at mange av de som forguder selveier-leiligheter kun ser utgifter her og nå, og krysser fingre og tær for at de aldri må betale for noe vedlikehold. Derimot rart at de klarer å se forbi flerfoldige tusen kroner som går til dokumentavgiften.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så kjipt. Har ikke hørt om selveier som har det før, da lærte jeg noe nytt :) lurt å lese seg opp på reglene i borettslaget uansett da.

Ingen problem for meg - betaler mindre i tv/internett-pakke enn jeg hadde fått internett for alene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Andel. Du har din leilighet som en del av felleseiet/borettslaget. Du kan gjøre som du vil med leiligheten, men fellesutgiftene er høye og enkelte ting utendørs må søkes om. Det er regler i forhold til støy og husdyr. Naboer kan klage og du kan risikere å bli bedt om å selge ved veldig store overtramp. Bor i et sameie selv i 12 år men har aldri sett noen bli kastet ut, det skal veldig mye til. Den største forskjellen er at det er en fellesgjeld, dvs at du ikke behøver et like stort banklån som i en selveierleilighet. Og det er greit å merke seg at selveierleiligheter også har husregler. Utgifter ved selveier er lavere for felleskostnader, men du må ha høyere lån. Prismessig ender du opp på det samme. Det er bare en formalitet. Regler må man forholde seg til uansett :)

Anonymkode: 21283...f33

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan dere anbefale av andel eller selveier? Jeg skal flytte fra enebolig til leilighet. Jeg er uføretrygda men har nedbetalt boliglån. Jeg må ha det mest mulig forutsigbart med tanke på økonomi. Hva enn det blir så kommer jeg til å bli boende i mange mange år. Sånn sett høres det mest fristende ut med selveier siden de ofte har lavere fellesutgifter? Men hva er egentlig tryggest?

TS

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Utover dokumentavgift er det faktisk, i mange tilfeller, få forskjeller på andel og selveier. En venn av meg skryter så fælt av å bo i selveier, og at hun slipper å betale inn månedlig "leie" til borettslaget for vedlikehold hun ikke trenger. Vel, i fjor høst skulle hele bygget hennes males, og det må selvfølgelig hver enkelt beboer dekke fra egen lomme og samtidig utføre jobben selv på dugnad. I mitt borettslag leide vi inn noen til å male bygget, betalt med oppsparte midler fra månedlig "leie". Men noe annet enn selveier, nei det skal min venn aldri ha. 

Mitt inntrykk er at mange av de som forguder selveier-leiligheter kun ser utgifter her og nå, og krysser fingre og tær for at de aldri må betale for noe vedlikehold. Derimot rart at de klarer å se forbi flerfoldige tusen kroner som går til dokumentavgiften.

Jeg har kun bodd i selveierleiligheter. Og ja, et sted jeg bodde hadde vi fellesvaskeri med noen svært utslitte maskiner. Da samlet i inn penger for å kjøpe nye.

Men det er langt bedre å planlegge for denne typen vedlikehold ved å kreve det inn over lang tid på forhånd.

Hos oss er den typen dugnad du nevner ettertrykkelig nedstemt. Så hvis vi skulle gjort noe sånt hadde vi fått inn anbud og tatt det over felleskostnaden.

Hvis du kjøper ny selveierleilighet tar det en stund før vedlikeholdsbehovet blir så stort. Men jeg har altså også hørt om de boligene der man blir tvunget til å renovere helt flett nye bad til en dårligere standard enn en ønsket selv i borettslag. Ikke synes jeg det er noe særlig at borettslaget skal godkjenne den jeg selger til heller. 

Det med tvungne kollektive TV pakker bør etter hvert utgå - hos oss har vi kollektiv TV og internett pakke der man kan velge bort kanaler til fordel for data. Den er også svært gunstig og har et svært stabilt internett.  

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva kan dere anbefale av andel eller selveier? Jeg skal flytte fra enebolig til leilighet. Jeg er uføretrygda men har nedbetalt boliglån. Jeg må ha det mest mulig forutsigbart med tanke på økonomi. Hva enn det blir så kommer jeg til å bli boende i mange mange år. Sånn sett høres det mest fristende ut med selveier siden de ofte har lavere fellesutgifter? Men hva er egentlig tryggest?

TS

JEG ville valgt selveier. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 said:

JEG ville valgt selveier. 

Takk for innspill. Ser en selveier leilighet fra 2016 ligger ute. Fellesutgifter på 3000. Det går fint for meg. Jeg kan fint også tåle en økning på 3000 til. Men ikke mer enn det. 

Ligger en del andelsleiligheter ute også men de har fellesutgifter på 6000/7000. Det er for mye for min økonomi. Selv uten boliglån!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for innspill. Ser en selveier leilighet fra 2016 ligger ute. Fellesutgifter på 3000. Det går fint for meg. Jeg kan fint også tåle en økning på 3000 til. Men ikke mer enn det. 

Ligger en del andelsleiligheter ute også men de har fellesutgifter på 6000/7000. Det er for mye for min økonomi. Selv uten boliglån!

Men du må se på hva som er inkludert. Og uansett om det er selveier eller borettslag så sjekk vedlikeholdsplanen deres. Det er gjerne der utgiftene kommer.

Anonymkode: 2596a...a76

• Liker 1
Skrevet

Tror mange her glemmer at tilogmed selveier har behov for vedlikehold. Både heis, drenering, tak, soil og elektrisk. 

I mange sameier må da hver boenhet spytte inn 50-100k når ting skal oppgraderes og det ikke er ønskelig med fellesgjeld

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det står veldig mye juridisk uriktig i disse innleggene. Problemet er vel at folk har bodd i en ene eller andre eierformen og så trekker man generelle slutninger om at sånn ER denne eierformen. Om man faktisk leser lovene som regulerer dette vil man se at det er svært liten forskjell mellom eierformene. Rettslig sett er hovedforskjellene

- ikke dokumentavgift på borettslag/boligaksjeselskap

- ikke utleiebegrensninger på eierseksjon

- vanskeligere å ta opp felleslån på eierseksjon; derfor er gjerne fellesgjelden høyere i borettslaget og store vedlikeholdsprosjekter finansieres ved høyere felleskostnader over tid, mens man i et sameie i større grad kan forvente å plutselig måtte spytte inn store ekstraordinære beløp for å finansiere et tilsvarende prosjekt som man i borettslag ville tatt opp felleslån på. 

Både borettslag og sameier har felleskostnader, samme adgang til å kjøre felles vedlikeholdsprosjekter (også utvendig maling eller rehabilitering av bad), mulighet til å sette husordensregler, lik mulighet til å kaste ut folk (men kan ta litt lengre tid i sameier) og samme mulighet til å øke felleskostnadene raskt. 

Hilsen jurist!

Anonymkode: b5a1f...d9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker selveier. Har hatt selveier i firemannsbolig. Vi bytta på å klippe gress og måke snø/strø. Vi hadde ingen avtaler om strøm eller tv, så det stod man fritt til å velge selv. 

En av grunnene til at vi ikke ville ha andel var som noen nevner, maling. Vi liker å gjøre slikt selv og synes det er sløsing å betale andre for noe vi foretrekker å gjøre selv. 3 av oss malte hver vår del, barnefamilien med dårlig tid leide inn en ungdom i slekta. 

Anonymkode: d871e...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...