mamma til 2 Skrevet 29. oktober 2005 #1 Skrevet 29. oktober 2005 Hei. Jeg trenger tips om hvor jeg kan henvende meg for å få hjelp til å rede ting som beste mulig for meg og mine barn. Er i forhold med en aldeles flott mann, og pr.i.dag så er alt helt topp, vi er veldig glade i hverandre, familien fungerer aldeles utmerket og vi se på fremtiden som gamle og grå sammen. Livet har dog fart litt hardt med meg slik at jeg tross min lykkelige situasjon har bena godt plantet på jorda så og si. Vi bor hos min forlovede, men selv har jeg også en eiendom. Jeg har hatt en del problemer med denne og trenger primært hjelp for å finne ut hvordan det er best tjent økonomisk å ha denne eiendommen. Renovere, rive, bygge nytt, leie ut, flytte tilbake selv el. Kravet er jo at eiendommen en tid i fremtiden må være i slik stand at den kan huse meg og mine barn om forholdet her skulle ryke. En advokat kan jo ikke så mye om hva som lønner seg økonomisk her heller? En takstmann kan jo vurdere verdiene men kan heller ikke begi seg inn på privat økonomi. Hva gjør en personlig rådgiver da? Men han kan vel heller ikke begi seg ut på økonomien rundt huset eller? Samtidig må jeg jo ha hjelp til å se hvordan jeg skal sikre meg beste mulig om forholdet skulle ryke. Hvordan man skal forholde seg til deling av utgifter, hva skjer med all arbeide jeg er med på på hans eiendommer osv. Jeg trenger altså en personlig rådgiver til å legge opp livet best mulig for meg og mine barn, både på hva som lønner seg økonomisk og praktisk slik ting er nå og vil være fremover. Ingen ting jeg heller vil enn at dette forholdet skal vare livet ut, og det ser virkelig slik ut, men jeg har lært at livet ikke alltid er rosenrødt så jeg føler jeg er en uansvarlig mor om jeg bare lever rosenrødt uten å tenke det værste. Dessuten sto jeg på bar bakke når barna var helt små, og det lovte jeg meg at aldri skulle skje igjen. Men jeg er helt rådvill nå på hvordan jeg skal legge opp løpet, og trenger altså hjelp utenfra. Men jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte for det, kanskje jeg må kontakte fler, og i hvilken rekkefølge jeg da skal gjøre det for at det skal bli rett. Er det noen som kan tipse meg for hvordan jeg går frem her nå. Tusen takk for all hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #2 Skrevet 29. oktober 2005 Hva med jussbuss eller jussformidlingen: gratis tjeneste drevet av juss-studenter. Vi fikk hjelp til å skrive testamente og særeie der iallefall. Ellers er nok en advokat i stand til slike oppgaver vil jeg tro. Men det er viktig å være føre var. Alt for mange er blåøyde og tror alt er rosenrødt for alltid. Men mange endrer seg og blir bitre etter et brudd - så føre var prinsippet burde flere benytte seg av!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #3 Skrevet 29. oktober 2005 Jeg ville tatt takst på eiendommen. Da får du også kartlagt svakheter og du får også noe å vise banken i tilfelle du kanskje trenger lån til renovering og vil stille eiendommen som sikkerhet. Skal du selge må du uansett ha takst. Banken kan hjelpe deg med forskjellige utregninger på hva som vil lønne seg hvis de bare får en takst å forholde seg til. Banken din kan sikkert hjelpe deg med takst også. Leier du ut bør du få såpass at du dekker det eventuelle lånet, andre utgifter og skatt på utleie. Altså at huset er selvfinansierende og kanskje med litt overskudd også Med hensyn til utleie så har du sikkert en ide om hva du kan ta i forhold til beliggenhet iallefall. Du kan sikkert også sjekke hva lignende eiendommer i nærheten av samme standard bringer inn i leieinntekter. Hvis du er litt nevenyttig er det også mye du kan gjøre selv, iallefall maling og enkle jobber. Det trenger nødvendigvis ikke å være topp standard heller, men da får du inn mindre penger. Selger du kan det være lurt å snakke med noen som kan dette med pengeplasseringer, for det er mye man kan gjøre istedenfor å spare i bank selv om det selvsagt er tryggere. Du kan jo også kjøpe ny eiendom for utleie for pengene, eller du kan vente og se markedet litt an hvis du tror at prisene kommer til å synke. Snakk med flere eksperter om dette (banken, osv). Mange deler også opp pengene og sparer litt i bank og investerer noe i f.eks fond. Hva som vil lønne seg mest er egentlig vanskelig å si, det avhenger av veldig mange faktorer, men har du eiendom i et greit nabolag som er populært og har kvaliteter (kanskje mye sol, rolig, naturnær, osv) så vil nok verdien holde seg ganske greit hvis vi da ikke får et større boligkrakk. Men som sagt ta en telefon til banken din og forhør deg om de kan ta takst aller først. Uten at du vet verdien på eiendommen blir alt annet veldig vanskelig hvis du da ikke mener at du kan leie ut som den står og med mindre renovering slik at du kanskje ikke trenger lån.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2005 #4 Skrevet 29. oktober 2005 Hvis du skal gifte deg bør du selvsagt snakke med en jurist/advokat slik at du får klarlagt ting som arv og særeie. Huset og alt du bringer med deg inn i ekteskapet bør være ditt særeie for å sikre både deg og barna. Du bør også tenke på forsikinger for deg og dine barn, samt gjeldsforsikre deg hvis du tar opp lån eller har lån. Husk også at hvis det skulle skje deg noe og barna arver eiendommen så vil de bli underlagt overformynderiet rent økonomisk, og disse vil ta seg av ting som utleie og slikt på vegne av dine barn. Har dere felles barn bør du kanskje sikre far litt slik at ikke overformynderiet får styring på alt (barna arver vel alt hvis det ikke er testamente), men dere har kanskje en felles eiendom også (der du bor nå?).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå