Gå til innhold

16 år gammel jente sammen med 19 år gammel gutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere?

Datteren min på 16 har nettopp fortalt meg at hun har blitt sammen med en gutt på 19. Hun har siste halvdel av ungdomsskolen nå og han siste halvdel på vgs.

Jeg kjenner at jeg ikke liker det så godt. Føler han er for gammel for henne på en måte. Hadde de vært 19 og 22 så hadde jeg ikke tenkt like mye over det. Men han er har jo liksom blitt voksen og hun er jo fortsatt litt på barnestadiet. Føler det skjer så enormt mye på de årene fra 15/16 til 19 at de blir på helt forskjellige stadier i livet.

Er forskjellen litt for stor?

Anonymkode: cad77...c49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Njaa litt i meste laget kanskje men kommer jo an på hvordan han behandler henne. 

Anonymkode: 6a0e2...637

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva tenker dere?

Datteren min på 16 har nettopp fortalt meg at hun har blitt sammen med en gutt på 19. Hun har siste halvdel av ungdomsskolen nå og han siste halvdel på vgs.

Jeg kjenner at jeg ikke liker det så godt. Føler han er for gammel for henne på en måte. Hadde de vært 19 og 22 så hadde jeg ikke tenkt like mye over det. Men han er har jo liksom blitt voksen og hun er jo fortsatt litt på barnestadiet. Føler det skjer så enormt mye på de årene fra 15/16 til 19 at de blir på helt forskjellige stadier i livet.

Er forskjellen litt for stor?

Anonymkode: cad77...c49

Tanken på at en ungdomsskole elev er sammen med noen som er snart ferdig på videregående er litt creepy 😅 

men nå er hun over den seksuelle lavalder. Ikke stort du kan gjøre der. 
Hadde hun vært 15 år kunne du ha satt ned foten. 

Husker selv at jeg var sammen med en som var 20 år da jeg var 16 år. Foreldrene mine var ikke så happy over det. Men når de protesterte så ville jeg bare være mer med han. 
Snakk åpent om prevensjon og samtykke med henne. Vær en trygghetshavn for henne. 
Mer kan du dessverre ikke gjøre. Det varer sikkert ikke lenge 🤷‍♀️

Anonymkode: 09fed...f32

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hadde ikke bekymret meg såfremt gutten er respektfull og snill.

Og hva du liker og ikke liker, er lite relevant. Dessverre ;)

Regner med hun har full kontroll med tanke på prevensjon. 

Skrevet

Prevensjon!

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt var noe problematisk. Jenter er gjerne mer modne enn gutter i den alderen, så trolig er det ikke så mye som skiller dem i modenhet. Men ta prevensjon og samtykkende sex praten med henne. Ikke bare en gang, men flere. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Sier det samme som Dævendøtte, så lenge han er snill og behandler datteren din pent, så ser jeg ikke noe problem med dette. 

Selv traff jeg mannen min da jeg var 16 og han var (nesten) 19, altså jeg gikk helt på slutten av ungdomsskolen, mens han var russ. Vi er i dag gift og har to små barn, 14 år senere. Det KAN hende at mamma var litt bekymret i starten, men hun ble raskt glad i kjæresten min når hun så at han var en ålreit gutt.

Prøv å vær åpen og la henne ta ham med hjem, så du har mulighet til å bli kjent med ham. :)

Endret av jaromei
Skriveleif
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun forteller om det, tar han med hjem så du kan møte han og de faktisk er kjærester, så ville jeg ikke bekymret meg for det. Da får du muligheten til å se at han er en bra fyr og behandler henne godt (må vi jo regne med). En 19 år gammel gutt er ikke voksen enda han heller. Langt i fra. Regner med hun er informert om prevensjon osv. 

Hadde hun holdt han hemmelig slik enkelte av oss gjorde med liknende forhold, da hadde det nok vært mer å bekymre seg I'm. For det er som regel en grunn til at man ikke vil ta de med hjem. Forskjellen er bare at da vet ikke forelder om at barnet er i en situasjon som kanskje ikke er så bra, og de bekymrer seg derfor ikke. 

Anonymkode: a4613...5e0

Skrevet

Har ei på 16 selv, men hun går første året på vgs.

Inni meg hadde jeg nok kanskje vært bittelitt skeptisk, men det hadde jeg ikke sagt noe om. Hadde snakket generelt om å bli behandlet ok, egne grenser osv, men ikke fokusert på alder. Og hadde bedt henne ta ham med hjem, så man selv fikk bli kjent med ham.

Å forby virker mot sin hensikt. Da blir det fort enda mer spennende, trass, hemmeligheter osv. Så åpenhet, at det er trygt å komme til dere om det har skjedd noe som ikke er ok, og at dere støtter henne, samt inkluderer ham hjemme, det er nok det viktigste. Prevensjon selvfølgelig også, dersom hun ikke har skaffet det selv.

• Liker 1
Skrevet

Hiv inn en liten samtale angående alkoholkonsum, festing og hvilke konsekvenser/dumme situasjoner hun kan havne i. Men vær støttende, ikke dømmende. Da kommer hun til deg hvis noe skulle skje og hun trenger hjelp. 

Skrevet

Tja, hadde synes forskjellen var litt i overkant - men uansett så er det viktigste her prevensjon. For begge.

Det gjelder uansett. 

Og jeg hadde ønsket å ha han heller for ofte på besøk enn for sjeldent - for å holde litt oversikt over hvordan han oppfører seg mot henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare la henne kjøre på og ta egne valg. Selv om du "setter ned foten" så kommer de jo fortsatt til å være sammen. Når hun begynner på videregående kan hun jo bare stikke hjem til han, egentlig også nå, og ha sex. Forskjellen er jo at hun kanskje ikke har råd til eller tilgang på god prevensjon eller rådgivining.

Anonymkode: 78839...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 16 år, og gikk i første klasse på vgs da jeg møtte samboeren på 19 år. Mamma og pappa hadde ingen innsigelser. Mulig de hadde noen tanker rundt det, men så lenge jeg gjorde det jeg skulle med tanke på skole, og overholdt innetider osv, så sa de ingenting. Det hadde selvfølgelig mye å si at han var en snill, rolig og ansvarsfull gutt!

Vi er forøvrig fortsatt sammen, tre barn og 16 år senere.

Anonymkode: 9dc0c...70e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjæreste på 19 da jeg var 16. Det er da helt vanlig? Gutter er ofte veldig umodne sammenlignet med jenter på ungdomsskolen.

Anonymkode: 4e794...e48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi ble dammen med en på 19 da hun var 14. Det synes jeg er voldsom forskjell. Men, foreldrene tillot det og de var sammen i 6 år. 16 og 19 hadde jeg synes var ok om hun ikke var veldig umoden.

Anonymkode: 6ba51...be7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...