Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har skjedd 2 ganger siste året. 

En gang ble jeg beordret til ekstravakt. Mye styr. Min mor måtte komme på sykehuset og hente nøkkel for å lufte hunden. 

Den andre gangen ble jeg beordret da jeg hadde fri. Hadde planer den dagen. Hadde gått tur med hunden på morgenen, men hadde ærender tilsvarende en arbeidsdag. Ble så ringt mens jeg hadde ærender. Måtte dra hjem og lufte hunden 15min for så å gå på jobb. Så hunden måtte være alene tilsvarende nesten to skift, med kun kort tur. 

Jeg påpekte dette, men fikk bare beskjed om "Det er ikke barn du har".

Anonymkode: 5b6d9...70a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke være lov. Men forundrer meg ikke om det ikke er noen lov mot det. 

Anonymkode: db2a0...511

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

I feel your pain. Det er helt uhørt. 

Min sjef nektet å høre på at jeg umulig kunne jobbe 8 timer i strekk, for stakkars chinchillaen min liker å leke ute av buret sitt flere ganger midt på dagen. Nå må han være i buret mange timer i strekk, og jeg bare gråter og gråter og gråter og gråter.

Anonymkode: d1841...cdb

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har katter. Og en jobb som krever en del reiseaktivitet. Hadde jeg ikke også hatt en mann er det jo opplagt for meg at jeg må velge mellom katter og jobb. Ikke at jobben skal tilpasse seg meg. 

Anonymkode: a9be8...385

• Liker 22
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har katter. Og en jobb som krever en del reiseaktivitet. Hadde jeg ikke også hatt en mann er det jo opplagt for meg at jeg må velge mellom katter og jobb. Ikke at jobben skal tilpasse seg meg. 

Du mener vel ikke at hunden skal omplassere fordi jeg kan bli beordret?

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi du har valgt en jobb som du selv erklærer er umulig å kombinere med det dyreholdet du har valgt.

Du må ikke ha det yrket du har - vi velger i Norge fritt yrke. Da tar vi høyde for interesse, ønske om arbeidstid og sted, ønske om sektor og lønnsnivå etc.

Og så velger vi vår fritid.

La oss ta et eksempel som er likt ditt (alle vet det er vanlig å beordre i helse, så dette er kunnskap en 14-åring sitter på):

Du tar deg jobb på oljeplatform. 2 uker på, 3 uker av. Så skaffer du deg hund. Og så oppdager du at hunden ikke trives med at du er borte 2 uker, og krever arbeid på jobb. Arbeidsgiver sier da "har du røyka sokkene dine?!" og avslår. 

Du vet du har en jobb som innebærer lange vakter og beordring og overtid. Du vet du har hund. Du må få dette til å funke eller fjerne jobb eller hund. Et tips er hundebarnehage. 

Anonymkode: 6fe28...03b

• Liker 40
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bli beordret om du har hund.

Men så er jo spørsmålet om beordringen i seg selv er ifølge regelverket. Reglene er strenge på det området. 

Anonymkode: 9453b...80c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

En gang ble jeg beordret til ekstravakt. Mye styr. Min mor måtte komme på sykehuset og hente nøkkel for å lufte hunden. 

Den andre gangen ble jeg beordret da jeg hadde fri. Hadde planer den dagen. Hadde gått tur med hunden på morgenen, men hadde ærender tilsvarende en arbeidsdag. Ble så ringt mens jeg hadde ærender. Måtte dra hjem og lufte hunden 15min for så å gå på jobb. Så hunden måtte være alene tilsvarende nesten to skift, med kun kort tur. 

Hvorfor tar du telefonen når jobben ringer deg når du ikke har vakt, og vet at du risikerer å bli beordret på jobb?

Forøvrig en uting at man kan beordres på jobb. Det burde ikke vært lov. Man burde alltid ha nok vikarer ved sykdomsfravær, vikarer som kan stille opp ved kort varsel.

Hvorfor er det lov å beordre folk på jobb?

Anonymkode: 28193...d6c

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i alle fall at det er en smule urettferdig om vi få som er uten barn, uten dyr og uten alkoholproblemer («jeg har tatt meg et glass vin, så jeg kan ikke») skal måtte ta alt ekstra og all beordring. 

Anonymkode: 8d6b9...82e

• Liker 37
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke svar telefonen da vel...

Anonymkode: f67c7...de8

• Liker 4
Skrevet

"Ansatte kan beordres på jobb mot sin vilje i visse tilfeller. Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeid utover den avtale arbeidstiden ikke skal gjennomføres uten at det foreligger et «særlig og tidsavgrenset behov» for det."

fant dette på nettet🔝.  Vet at folk der jeg jobber har blitt beordret på jobb, men da er det siste utvei

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi man i krisetilfeller ikke kan forlate feks psykisk utviklingshemmede, alvorlig psykisk syke og alvorlig fysisk syke alene kt uten hjelp fordi ingen kan komme på jobb. 

Ellers mener jeg selvsagt at det kun skal brukes i krisetilfeller, men det er dessverre ikke mulig å planlegge for absolutt alt. 

Anonymkode: 8d6b9...82e

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

I feel your pain. Det er helt uhørt. 

Min sjef nektet å høre på at jeg umulig kunne jobbe 8 timer i strekk, for stakkars chinchillaen min liker å leke ute av buret sitt flere ganger midt på dagen. Nå må han være i buret mange timer i strekk, og jeg bare gråter og gråter og gråter og gråter.

Anonymkode: d1841...cdb

Man kan ikke sammenligne et typisk burdyr som chinchilla (selv om JA, de bør selvsagt også aktiviseres utenfor buret) med en hund.

Anonymkode: b76b0...2a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tar aldri telefonen etter arbeidstid, problem løst.

Anonymkode: aa85a...39b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Selvsagt. Det er jo, som sjefen påpekte, ikke som at du har en treåring som må være hjemme alene. 

Anonymkode: c7c1e...edd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, man kan bli bedordret på jobb selv om man har hund. Hund er ditt valg og ikke noe arbeidsgiver kan ta hensyn til. Da må du vurderer å bytte yrke i såfall. 

Jeg har 3 hunder selv og har skiftet jobb nettopp fordi arbeidstiden (myyyye overtid) ikke lot seg kombineres med mitt hold av hund. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man tar selvsagt ikke telefonen fra jobb når man skjønner at det ligger beordring i luften. Kjæresten min jobber i helsevesenet. Det søkes etter folk som frivillig kan ta på seg ekstravakter i Facebookgrupper o.l, når telefonen da ringer et par timer etterpå så skjønner man jo greia. 

Anonymkode: 4792c...f4d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

At du finner deg en jobb der beordring ikke kan skje. 

Om jeg er eneste på jobb som ikke har hund - er jeg da forpliktet til å stille opp hver eneste gang? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor tar du telefonen når jobben ringer deg når du ikke har vakt, og vet at du risikerer å bli beordret på jobb?

Forøvrig en uting at man kan beordres på jobb. Det burde ikke vært lov. Man burde alltid ha nok vikarer ved sykdomsfravær, vikarer som kan stille opp ved kort varsel.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke svar telefonen da vel...

Anonymkode: f67c7...de8

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tar aldri telefonen etter arbeidstid, problem løst.

Anonymkode: aa85a...39b

Er det mulig...

Hva gjør dere om ingen brannmenn tar telefonen den dagen huset ditt brenner?

Eller ingen fødselslege tok telefonen den dagen du måtte føde? 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...