Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var baby når dere begynte med faste dupper og leggetider? ☺️

Anonymkode: 62a79...89c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge våre var vel nærmere 6 mnd før de fikk et fast sovemønster om dagen. Vi prøvde omtrent fra de var nyfødt, med å gå tur til samme tider og sånt, men det ble ikke vellykket (som i at vi slapp hylgrining i vognen midt i turen..) fra de var rundt 6 mnd. 

Leggetid om kvelden var fra de var nyfødt når vi la oss (og det var jo et fast tidspunkt), og deretter tidligere og tidligere. Vi begynte å legge dem før vi la oss selv da de var 3-4 mnd. Eldsten la vi først kl 21, og så tidligere og tidligere ettersom vi merket han var trøtt. Minste la seg kl 19 tvert da han var 3 mnd, da var han trøtt for natten. 

Anonymkode: 7c05d...306

AnonymBruker
Skrevet

Fast og fast... ble semi-fast etterhvert, men lot jo baby styre. La ikke kl 11:30 hvis baby var kjempevåken, blid og fornøyd, det er jo oppskriften på sinna baby og fortvilt mor. 

Baserte meg på en blanding av "maks våkentid" ut fra akkurat min baby, ikke fasiter på Internett, og søvntegn. 

Anonymkode: 97ff7...b0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidligst mulig. Tror mine var ca 3 mnd når vi begynte. La da inn alder og informasjon på BabyNaps (app), og den foreslå hviletid. Fulgte den ikke slavisk i begynnelsen, men så plutselig stemte den 100% for oss. 

Vil anbefale følgende:

Gi mat, skift bleie, kle på barnet og legg det i vogna og sett vogna utenfor. Ikke vugg eller trill, da gjør du deg en bjørnetjeneste. Noen barn sovner av seg selv med en gang fordi de er trøtte, andre trenger litt hjelp, feks finne tutt, kose, vugge øøørlite forsiktig i en overgangsperiode. 

Legger du barnet på denne måten når det er lite, sånn at det enda har mange hviler og er søvning, så vil det sovne lettere uten hjelp og du slipper byssing og vugging av vogn. 

Har mange venninner som nå står og triller og triller fordi barnet er så vandt med det. Bysser på kveldstid og må hjelpe masse med soving. Prøv å unngå det.

Anonymkode: b5a7f...963

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tidligst mulig. Tror mine var ca 3 mnd når vi begynte. La da inn alder og informasjon på BabyNaps (app), og den foreslå hviletid. Fulgte den ikke slavisk i begynnelsen, men så plutselig stemte den 100% for oss. 

Vil anbefale følgende:

Gi mat, skift bleie, kle på barnet og legg det i vogna og sett vogna utenfor. Ikke vugg eller trill, da gjør du deg en bjørnetjeneste. Noen barn sovner av seg selv med en gang fordi de er trøtte, andre trenger litt hjelp, feks finne tutt, kose, vugge øøørlite forsiktig i en overgangsperiode. 

Legger du barnet på denne måten når det er lite, sånn at det enda har mange hviler og er søvning, så vil det sovne lettere uten hjelp og du slipper byssing og vugging av vogn. 

Har mange venninner som nå står og triller og triller fordi barnet er så vandt med det. Bysser på kveldstid og må hjelpe masse med soving. Prøv å unngå det.

Det er barnet vant med fra inne i magen... Det er ikke som om de som må bysse/vugge barnet for at det skal sove, har lært det opp til det helt selv. 

Noen babyer godtar endringen fra inni magen til utenfor lettere enn andre. Andre babyer vil at ting skal være så likt som mulig, og har da behov for bevegelse og vugging. 

Den metoden du nevner, virket overhodet ikke med noen av våre - de måtte trilles og bysses i søvn, og vi brukte mye tid og krefter på å avlære dem med det. Men det var altså ikke vi som lærte dem opp til det, det var sånn de var født.. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er barnet vant med fra inne i magen... Det er ikke som om de som må bysse/vugge barnet for at det skal sove, har lært det opp til det helt selv. 

Noen babyer godtar endringen fra inni magen til utenfor lettere enn andre. Andre babyer vil at ting skal være så likt som mulig, og har da behov for bevegelse og vugging. 

Den metoden du nevner, virket overhodet ikke med noen av våre - de måtte trilles og bysses i søvn, og vi brukte mye tid og krefter på å avlære dem med det. Men det var altså ikke vi som lærte dem opp til det, det var sånn de var født.. 

Ja, selvfølgelig er de vant med det fra magen, og jeg vugget mine og bar på dem hele nyfødtfasen. Men; ved faste kviler så fikk jeg dette tipset selv av en venninne og det funket som en kule. Lær de å sove selv.

Det vil jo selvfølgelig ikke hjelpe på alle barn, men vel verdt et realt forsøk. Det funket for 5/6 i min barselgruppe, etter vi fikk tips fra den mest erfarne mora der.

• Liker 2
Skrevet

Han gjorde det egentlig av seg selv, fra et par måneder gammel. Da ble våkentidene lengre og duppene ble automatisk til faste intervaller på si hver andre time, fjerde time osv etterhvert som han ble eldre. Nå er han to år og jeg vet at etter 5 timer våken er han klar for en dupp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...