Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et par hvor hun er 24 og jeg er 31. Bare for å starte der. 

Tenkte jo i starten at aldersforskjellen kunne utgjøre ei utfordring da man er på forskjellige steder i livet. Det har gått bra hele veien, fram til nå. 
Hun sier hun aldri har elsket noen så høyt som hun elsker meg og jeg har samme følelsene ovenfor henne. 🙂 Nå i det siste har aldersforskjellen begynt å vise seg da hun 3 helger på rad har blitt dratt med på byen av venninnene sine. Det er HELT OK!

For to dager siden ringte venninna midt på natta og dama trodde nok sikkert jeg sov. Venninna hadde noen issues og fortalte vidt og bredt om dette. Deretter skiftet hun tema hvor hun spurte om dama mi ville bli med på byen igjen... men denne gangen nevnte hun at ''vi kan jo hør med Niklas, Atle og Stian (fiktive navn) om de vil bli med?'' og kjæresten min responderer med ''ja, det hadde jo vært hyggelig det''.

Dagen etter sier dama mi at hun er blitt invitert på byen med noen venner og lurer på om det er ok. Jeg sier ''Selvfølgelig, du gjør som du selv vil, men hadde jo vært hyggelig om vi kunne tilbringe litt tid sammen ei helg vi også, men du gjør jo som du ønsker''. 

Jeg vil ikke være noen brems for henne og det at hun skal feste med sine venner, men i denne situasjonen kunne man kanskje valgt å si ''Hva med typen din, kanskje han også vil bli med?'', men det var aldri noe tema. 

Har begynt å se meg lei av dette og det er selvfølgelig ikke sånn jeg ønsker å ha det i et forhold hvor man gang på gang blir nedprioritert og heller ikke inkludert. 

Vurderer enkelt sagt å la henne slippe. Jeg elsker henne utrolig høyt, men jeg orker ikke dette. 

Tanker? 

Anonymkode: 7066a...339

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med henne om det? Kanskje de tror du ikke har lyst til å henge med dem fordi du er eldre? 

Anonymkode: 50d41...93e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må SNAKKE med henne. Selvfølgelig ønsker du å inkluderes. Det vil jeg også i et forhold.

Anonymkode: bd44b...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sagt til henne tidligere at det er kult å henge med dem osv, så har aldri gitt utrykk for noe annet. 

Når mine venner inviterer til ting, blir dama alltid inkludert.

Selvfølgelig skal man ha tid for seg selv med venner, men synes det begynner å bli vel mye alenetid nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må SNAKKE med henne. Selvfølgelig ønsker du å inkluderes. Det vil jeg også i et forhold.

Anonymkode: bd44b...29e

Men at det i det hele tatt skulle være et tema? 
Hvis jeg blir invitert på byen etc, så spør jeg hvem som skal være med og hvis det f. eks er andre damer som også skal dit, så spør jeg alltid om dama vil bli med. 

Nå skal det sies at jeg sjeldent er på byen, men seriøst. Det skal ikke være nødvendig å spørre om å få bli med vel? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville knyttet den "jeg synes det er kult å henge med dere" direkte til en slik hendelse, at du føler deg ekskludert når du ikke blir spurt om å bli med, og at du gjerne også vil bli med. Dersom hun ikke skjønner eller det blir noe bedre, så er det helt innafor å gjøre det slutt. Det er det uansett altså, du trenger ikke noen god grunn til å gjøre det slutt, det bestemmer du helt selv :)

Skrevet

7 år er ikke all verdens forskjell i utgangspunktet om kommunikasjon og felles fundament er tilstede - men om det er slik at du ønsker dere skal være hjemme og hun kjeder seg hjemme samtidig som dere ikke snakker sammen men gir hverandre beskjeder typ "er det greit jeg drar på byen med venner i helgen" så ville jeg nok valgt å ta en prat om forholdet slik det er nå, hva er forventningene hun har til deg, hvilket fellesskap ser hun for seg at dere bygger på, hvilke verdier setter hun pris på hos deg osv osv samtidig som jeg fortalte hvilke jeg ser for meg og setter pris på hos henne, hvor vi er og hvor vi vil være fremover. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men at det i det hele tatt skulle være et tema? 
Hvis jeg blir invitert på byen etc, så spør jeg hvem som skal være med og hvis det f. eks er andre damer som også skal dit, så spør jeg alltid om dama vil bli med. 

Nå skal det sies at jeg sjeldent er på byen, men seriøst. Det skal ikke være nødvendig å spørre om å få bli med vel? 

Nei, det skulle virkelig ikke være nødvendig. En ting er en jentekveld, da skjønner jeg at det blir feil å ta med typen. Men når 'per, Pål og Stian' skal inviteres også, hvorfor i all verden kunne ikke du være med, da? 

Personlig syns jeg det er en veldig rar prioritering. Her er alltid den andre invitert (med mindre det er regne jente/guttekvelder), og jeg vil jo selvfølgelig tilbringe tid med samboeren min, og. 

Jeg syns det er meget spesielt at hun gang etter gang velger byturer uten deg. Eneste gangen jeg valgte å dra på byen med bare venner gjentatte ganger, var den gangen jeg mistet følelsene for min x pga tillitsbrudd fra hans side, og at han nektet å jobbe med problemene. Gav opp til slutt, og da ville jeg jo heller ikke tilbringe tid med han.. forholdet tok slutt kort tid etter dette, så jeg skjønner ikke helt prioriteringen hennes dersom hun mener at hun gjerne vil være med deg. 

Anonymkode: 4fa17...408

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville knyttet den "jeg synes det er kult å henge med dere" direkte til en slik hendelse, at du føler deg ekskludert når du ikke blir spurt om å bli med, og at du gjerne også vil bli med. Dersom hun ikke skjønner eller det blir noe bedre, så er det helt innafor å gjøre det slutt. Det er det uansett altså, du trenger ikke noen god grunn til å gjøre det slutt, det bestemmer du helt selv :)

Takk for denne 🙂 Føler bare det blir så rart å måtte spørre. Er det ikke naturlig å inkludere kjæresten sin (av og til i det minste)? 

Jeg tenker at det er best å la henne slippe meg. At hun får bruke denne tiden på å finne ut hva hun vil. 
Det er kjipt å måtte gi slipp på en person man elsker så mye, men jeg vil ikke sette livet hennes på vent. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må være direkte. Si at du ønsker et forhold hvor man automatisk inkluderer hverandre med mindre det er snakk om jente/gutte-kvelder, og at det derfor plager deg at hun aldri spør om du ønsker å bli med ut. 

Og, du trenger ingen "gyldig" grunn for å gjøre det slutt. Å ønske og slå opp er mer enn god nok grunn til å slå opp. 

Anonymkode: d06cc...60d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tanker? 

Du trenger absolutt INGEN grunner til å gjøre det slutt, hvis du ellers vil gjøre det slutt. 

Forhold er 100% frivillig. 

Så orker du ikke leve slik så gjør du det slutt, uten å lete etter grunner for å gjøre det. 

Anonymkode: caf09...1d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

7 år er ikke all verdens forskjell i utgangspunktet om kommunikasjon og felles fundament er tilstede - men om det er slik at du ønsker dere skal være hjemme og hun kjeder seg hjemme samtidig som dere ikke snakker sammen men gir hverandre beskjeder typ "er det greit jeg drar på byen med venner i helgen" så ville jeg nok valgt å ta en prat om forholdet slik det er nå, hva er forventningene hun har til deg, hvilket fellesskap ser hun for seg at dere bygger på, hvilke verdier setter hun pris på hos deg osv osv samtidig som jeg fortalte hvilke jeg ser for meg og setter pris på hos henne, hvor vi er og hvor vi vil være fremover. 

Nei, det er jo ikke det. Det føles som man blir nedprioritert og det er ikke slik jeg vil ha det. Har nevnt det ved en anledning tidligere at det hadde vært kult om vi kunne funnet på mer sammen og at jeg selvfølgelig er med på byen hvis hun ønsker det. 
Hun kjeder seg heller ikke hjemme og sier at hun elsker livet vi har sammen. Den ene venninna sier ofte slikt ''Vi skal på byen på lørdag'' og da blir det jo sånn 😏 

Men på sikt har jeg innsett at det er ikke et sånt forhold jeg ønsker å ha.

Skrevet

Det er kanskje på tide å ta en lang prat om helt grunnleggende ting rundt forholdet - hva slags grunnmur skal forholdet stå på hvis dere ser for dere et varig forhold videre. Ønsker, forventninger og verdier må opp på bordet for begge.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men på sikt har jeg innsett at det er ikke et sånt forhold jeg ønsker å ha.

Så er spørsmlet da, hva mener du "på sikt" siden det tydeligvis er i tankene dine nå? 

Jeg tror at om dere ikke snakker om det nå vil det bli en for stor greie etterhvert fordi du ikke har sagt noe tidligere. Kanskje det alt er en greie siden du sier du ikke vil være til bry eller hindre henne osv, så spørsmålet er egentlig hva vil du ha og kan du formidle det på en god måte som ikke er anklagende eller konfronterende? 

Skrevet

Jeg tror du må sette deg litt mere i respekt enn hva du har gjort til nå. 
Blir en altfor snill og selvutslettende i forhold til den andre parten så mister de respekten, og de tar dermed seg større og større friheter. 
Du signaliserer at alt er greit, du godtar at det festes hver helg, venninnene har også forstått at du godtar alt de finner på. 
Mulig at samboeren din har fått en slags 20 årskrise, og prøver å ta igjen alt som hun har gått glipp av under pandemien. 
Du er sikkert klar for å ta forholdet et steg videre, mens hun må ha det gøy en stund til. 
Sett ned foten og be om en avklarende prat om hvilket forhold dere skal ha eller ei 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere må ta dere en prat om ønsker og behov. 

Men at hun drar på byen tre helger på rad, når norge endelig er åpnet igjen, skjønner jeg godt!

Dog ville jeg invitert partneren min med, så fremst han ikke er ufin i fylla eller du har sagt nei hver gang de siste årene.. 

Anonymkode: 455ec...180

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

Så spørsmålet er egentlig hva vil du ha og kan du formidle det på en god måte som ikke er anklagende eller konfronterende? 

Dette er et godt spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker dere må ta dere en prat om ønsker og behov. 

Men at hun drar på byen tre helger på rad, når norge endelig er åpnet igjen, skjønner jeg godt!

Dog ville jeg invitert partneren min med, så fremst han ikke er ufin i fylla eller du har sagt nei hver gang de siste årene.. 

Anonymkode: 455ec...180

TS:

Kanskje det kunne vært en idè å invitert partneren en av gangene? Jeg er stikk motsatt i fylla, og det vet hun. Godt humør og aldri ei sur mine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for denne 🙂 Føler bare det blir så rart å måtte spørre. Er det ikke naturlig å inkludere kjæresten sin (av og til i det minste)? 

Jeg tenker at det er best å la henne slippe meg. At hun får bruke denne tiden på å finne ut hva hun vil. 
Det er kjipt å måtte gi slipp på en person man elsker så mye, men jeg vil ikke sette livet hennes på vent. 

Ja, men det kan som nevnt bare handle om at hun tror du ikke vil være med dem? 

Og jeg synes det er trist om du går fra henne fordi du tror hun vil på byen uten deg, du tror hun får det bedre uten deg, osv. Dere må jo snakke sammen :) Folk er ikke tankelesere, selv om "man skulle tro" osv. så er det ikke noen automatikk i det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

KOMMUNIKASJON!

Anonymkode: 01082...c34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...