AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Hvordan er det å jobbe som journalist? Er det en sjef som sender deg på oppdrag? Hva lærer man om journalist yrket når man er ansatt? Anonymkode: fff2d...c98
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 Learning by doing 😛 det er redaktørene som bestemmer hva du skal skrive. Man har ansvar for å finne saker, men kan bli tildelt. De tildeler saker om man ikke har. MYE kontorarbeid. Vi foretar de fleste av intervjuene over tlf. Så kommer sjelden ut av kontoret for tiden.. Ellers… jeg trives ikke. Det er ingen mulighet for å planlegge dagene, bestemme over egne arbeidsdager, man er prisgitt redaktør(og hvis de er kjipe….). Anonymkode: 6d818...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Det kommer litt an på hvor du jobber. I lokalaviser er det ofte høyere krav til at du skal komme med egne ideer, mens i større redaksjoner får man oftere tips og kan få tildelt saker. Du er på jobb «hele tida» - hvis en tipser ringer på kveldstid bør du ta den. Hvis du trenger svar fra noen som ringer tilbake etter arbeidstid bør du ta den. og gjøre intervjuet, for å få ferdig saken. Et sinnsykt stress hvis det skjer store ting (alt fra politisk avgang til blålyshendelser), men dette er jo også det mange synes er gøy/givende. Mye av jobben gjøres på telefon og kontor, så det er ikke så sosialt yrke som det var før. Selv synes jeg det er mest slitsomt å bygge opp et kildenettverk som leverer nok tips til å kunne skrive 2-4 saker per dag. Når det er sagt, synes jeg fortsatt det er stas å se mine egne saker på trykk, og å få førstesida i papiravisa (selv om papiravis jo ikke er så relevant lenger), eller dagens best leste sak på nett. Jeg jobber i lokalavis i en mellomstor by (i underkant av 100k innbyggere). Anonymkode: 1e4c4...7d8 3
A-hunter Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 Det er store bonuser til de som lager klikkvennlige overskrifter som er totalt misvisende til sakene som de leder til. Skulle man ihvertfall tro. 2
Megselv3 Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har motsatt opplevelse enn det alle her. Synes det er kjempegøy å være journalist. Velger det jeg skriver om selv, men får også delegert saker dersom jeg ikke har noe å skrive om. Synes det er gøy når man skrive breaking saker og pusher de. Jobber innenfor breaking news- avdelingen i en stor avis. Trives veldig godt med kollegaer. Og det er godt betalt. vet at det er vanskelig å få fast jobb, men anbefaler å starte som vikar/sommervikar da de får «testet» deg. jeg fikk fast jobb etter å ha vært sommervikar :) jobber heller aldri overtid/svarer kilder på tlf ette jobb. Det gjør heller ingen av kollegaene mine. Tror det gjelder å velge et mediehus hvor konkurransen ikke er for stor. Kan se for meg at det er mye spisse albuer og dårlig arbeidsmiljø mange steder.
Megselv3 Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Må legge til - Det å være journalist er den eneste jobben jeg har hatt som jeg har digga. Ja det er mye adrenalin og høyt tempo til tider, men fy fader man føler seg så i live!! Hvis du liker litt action så vil du elske å være journalist. Du må ikke nødvendigvis elske å skrive engang!
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Det er moro, du får snakke med mange forskjellige folk og se mye lokalt. Det er overhodet ingen krav til språkferdigheter heller. Anonymkode: 45288...386
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Jeg elsker det! 😃 Det gjelder alt fra research, lage spørsmålene til selve skrivingen. Jeg kan være nervøs når jeg skal intervjue noen, men det er nok normalt. Det beste er å se saken sin på trykk! Jeg tror det er viktig å være nysgjerrig, imøtekommende og arbeidsom. Selv er jeg frilanser, men målet er å komme inn i en redaksjon. Vil ikke være nyhetsjournalist, men feature. Det er slike saker jeg vanligvis skriver. Jeg har aldri jobbet i en avis, og er ikke en typisk masete journalist som man ser på tv. Håper å få jobbe i lokalavisa, men som sagt - ikke som typisk nyhetsjournalist. Tror nåløyet er trangt, men jeg elsker å skrive og være kreativ 🤩 Anonymkode: 4d304...2c4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Har inntrykk av at det er vanskelig å få tak i journalister for tiden, i allefall på Vestlandet (lokalaviser). Det er utrolig givende å møte folk, men jeg er ikke typen som er pågående og "masete" i fht. nyheter. Det er ikke alltid at det er passende/lett når man bor i området man jobber i (typ møte på et intervjuobjekt man har stilt kritiske spørsmål på ungene sine fritidsaktiviteter om ettermiddagen). Man lærer utrolig mye som ansatt, så fremt det er et miljø rundt deg. Det er et savn i en redaksjon med 1 redaktør og 1 journalist 😮💨 Lærer å bygge opp saker, jobbe med ingress, lage gode titler, ser hva som leses/selger (klikk), deling på sosiale medier. Anonymkode: aac05...698
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 Megselv3 skrev (23 timer siden): Jeg har motsatt opplevelse enn det alle her. Synes det er kjempegøy å være journalist. Velger det jeg skriver om selv, men får også delegert saker dersom jeg ikke har noe å skrive om. Synes det er gøy når man skrive breaking saker og pusher de. Jobber innenfor breaking news- avdelingen i en stor avis. Trives veldig godt med kollegaer. Og det er godt betalt. vet at det er vanskelig å få fast jobb, men anbefaler å starte som vikar/sommervikar da de får «testet» deg. jeg fikk fast jobb etter å ha vært sommervikar jobber heller aldri overtid/svarer kilder på tlf ette jobb. Det gjør heller ingen av kollegaene mine. Tror det gjelder å velge et mediehus hvor konkurransen ikke er for stor. Kan se for meg at det er mye spisse albuer og dårlig arbeidsmiljø mange steder. Du jobber med breaking news men svarer aldri på telefonen etter arbeidstid og jobber aldri overtid 🤪 makes sense. Anonymkode: 4a9a0...507 2
Gjest ti10 Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Megselv3 skrev (23 timer siden): Jeg har motsatt opplevelse enn det alle her. Synes det er kjempegøy å være journalist. Velger det jeg skriver om selv, men får også delegert saker dersom jeg ikke har noe å skrive om. Synes det er gøy når man skrive breaking saker og pusher de. Jobber innenfor breaking news- avdelingen i en stor avis. Trives veldig godt med kollegaer. Og det er godt betalt. vet at det er vanskelig å få fast jobb, men anbefaler å starte som vikar/sommervikar da de får «testet» deg. jeg fikk fast jobb etter å ha vært sommervikar jobber heller aldri overtid/svarer kilder på tlf ette jobb. Det gjør heller ingen av kollegaene mine. Tror det gjelder å velge et mediehus hvor konkurransen ikke er for stor. Kan se for meg at det er mye spisse albuer og dårlig arbeidsmiljø mange steder. Megselv3 skrev (23 timer siden): Må legge til - Det å være journalist er den eneste jobben jeg har hatt som jeg har digga. Ja det er mye adrenalin og høyt tempo til tider, men fy fader man føler seg så i live!! Hvis du liker litt action så vil du elske å være journalist. Du må ikke nødvendigvis elske å skrive engang! Beklager å måtte si det, men du skriver veldig dårlig til å skulle jobbe som journalist. Greit nok at standarden på rettskriving i norske aviser har sunket de siste årene, men dette er godt under middels.
Gjest ti10 Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du jobber med breaking news men svarer aldri på telefonen etter arbeidstid og jobber aldri overtid 🤪 makes sense. Anonymkode: 4a9a0...507 Nå ja, det er vel flere ting i innleggene til denne personen som ikke virker veldig sannsynlig
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 14.44): Det er overhodet ingen krav til språkferdigheter heller. Nei, det vises jaggu på det ferdige produktet etterhvert Anonymkode: 83e98...a80 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #14 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 10.40): Hvordan er det å jobbe som journalist? Er det en sjef som sender deg på oppdrag? Hva lærer man om journalist yrket når man er ansatt? Anonymkode: fff2d...c98 man lærer å følge med på det aller meste fra tåpelige "influencere" eller andre patetiske bloggere. og så skal man skrive patetiske avis-artikler rundt disse temaene. Raske og enkle klikk til nettavisene man arbeider for. Samtidig som alle disse "kjendisene" får mer oppmerksomhet også. Anonymkode: 40a30...3f1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2022 #15 Skrevet 12. juli 2022 On 7/9/2022 at 2:58 PM, AnonymBruker said: Nei, det vises jaggu på det ferdige produktet etterhvert Anonymkode: 83e98...a80 Det gjør det etter hvert, ja. Sikkert helt grei jobb, men yrkesstoltheten lar de fleste ligge igjen hjemme. Anonymkode: 45288...386
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå