Gå til innhold

Er det normalt å ikke orke noe annet enn jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Til dere som orker annet etter jobb: Hva er det dere orker etter en vanlig arbeidsdag?

Kan dere vaske huset, være med venner og ta en treningsøkt ? Gå en lang tur på fjellet? Kan dere merke at dere har krefter til å gjøre hva dere ønsker etter jobb? Eller er dere slitne og gjør hva som må gjøres?

Har dere like mye krefter som på jobb etter jobb?

Unnskyld for et teit spørsmål, men det er så lenge siden jeg har hatt krefter at jeg ikke helt lenger vet hva som er normalen.

Anonymkode: e0982...615

Har du sjekket jernnivåene dine? 

Anonymkode: a50ee...5a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan nesten garantere at det er psykisk stress som er årsaken. Det er helt overveldende så sliten man blir av å gå med stress i kroppen. Man puster feil og går med høye skuldre, det er klart man blir sliten . 

Jeg har det på samme måte i en jobb som gir meg lite, med folk som ikke spiller på lag, med lite positiv feedback og dårlig selvfølelse. 

Prøv å ta en sykemelding og gjør noe helt annet en stund, prøv forskjellige ting og se om det gir deg mer energi. Jeg er midt i en slik prosess og får mer energi når folkene rundt meg er de riktige. 

Anonymkode: 3263a...b91

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Til dere som orker annet etter jobb: Hva er det dere orker etter en vanlig arbeidsdag?

Kan dere vaske huset, være med venner og ta en treningsøkt ? Gå en lang tur på fjellet? Kan dere merke at dere har krefter til å gjøre hva dere ønsker etter jobb? Eller er dere slitne og gjør hva som må gjøres?

Unnskyld for et teit spørsmål, men det er så lenge siden jeg har hatt krefter at jeg ikke helt lenger vet hva som er normalen.

Før jeg fikk barn som 29-årinf så pleide jeg å sove i en time eller to etter at jeg kom hjem fra dagvakt. Da hadde jeg energi til f eks kafé med en venninne på kvelden. Etter at jeg fikk barn så er det full rulle fra kl 06-20. Jeg er helt utslitt og legger meg kl 22, og det sosiale livet er stort sett med kollegaene mens jeg er på jobb 😆

Anonymkode: 7ff3e...fee

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget traff meg. Jeg er også i samme båt. 23 år her og jobber i helse. Jeg har vert innom flere turer til lege, ikke noe å finne der. Men det skal ikke være slik at man bare klarer jobb og ikke noe annet. Jeg er glad for å ha 100 % jobb, men nettop havnet i en fase der jeg virkelig går inn for å gjøre noe med problemet. Jeg har snakket med min samboer og kollegaer rundt. Utrolig nokk så sier di aller fleste som jobber i helse at di er totalt utslitte mer eller mindre. Og de mennene jeg snakker med sier omvendt, industri menn.  Jeg er svært nysgjerrig på noe annet enn helse og er faktisk inne på tanken å prøve noe annet. Mens jeg skriver dette er samboeren min ute å vasker bil og litt sånn med kompiser, han ønsket å bare å h med meg..men jeg klarte ikke være med ut…
Har du hatt kyssesyken? Det var etter dette jeg begynte å slite selv. Men en diagnose som me er ikke noe lett å få. Man kan også prøve å gå ned i stillingsprosent. Det er ikke alltid det er vit D eller lavt/høyt stoffskifte eller slikt som har skylda. 
Du forteller også om depresjon og dette har jeg og hatt i ny og ne på grunn av situasjonen der jeg ikke får påfyll av glede, nettopp fordi jeg bare klarer jobb og ingenting annet. 
Jeg ønsket bare kommentere at du ikke må føle deg helt nedslått dersom du går 100 ganger til legen og du ikke får noen svar. Du er fremdeles ung som 25 åring og du har masse tid til å prøve andre veier.

her ble det mye sammenligning med meg og beklager det. Alle er forskjellige, men jeg følte dette var så lik min situasjon at jeg ønsket å fortelle hvordan jeg prøver å løse dette.

Hilsen person i samme båt

Anonymkode: 37bcd...18f

• Hjerte 1
Skrevet

Hva jobber du med innen helse da? Det høres  ut som jobben krever for mye, slik at det går ut over helsa di…. er det snakk om en travel sengepost/sykehjem? Trives du på jobben, føler du deg trygg der?

Dette er sikkert sammensatt, hvis man ikke får positive opplevelser som gir energi på fritiden blir det en negativ spiral. 

Jeg kan ha det som deg, etter en jobbperiode trenger jeg en fridag før jeg orker å begynne med prosjekter som husvask. Forskjellen er at jeg er 30 år eldre, og har flere hjemmeboende barn. Jobber ikke på sengepost lenger. 

Så vil ikke si dette er normalt. Skift jobb, trivsel har mye å si. Det er ikke meningen at vi skal slite oss ut på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje D-vitaminmangel? De som har alvorlig mangel settes på dobbel dose av lege. Så sjekk det også når du får legetime. Da bør du være i sola 30 min daglig, med lite klær og uten solkrem. Var hvertfall det rådet sønnen min fikk av lege. Han svimte av av utmattelse, selv om han spiste mye fisk og mat med D-vitamin. Ble helt fin igjen på høy dose tilskudd. 

Anonymkode: 3aef3...ad9

Skrevet

Har ikke lest alle svar. Men som noen skriver, så er det unormalt å ha det slik du beskriver det. Det er forskjell på hvor godt man tåler belastning, og stor forskjell på belastning i ulike jobber. Hvordan man har det på fritid spiller også mye inn. 

For min del så svinger energinivået mye med faktorer som trivsel på jobb, trivsel hjemme, søvnrutiner, kosthold, trening, ja alt det vanlige. 

Nå orker jeg mye etter jobb, og det er mye fordi jeg har tvunget meg selv til å trene mye mer enn før, samt leve mer strukturert. 

Støtter det som flere sier, at du bør snakke med lege, både for å finne ut om det er noe fysisk som ligger bak, men også din totale situasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette innlegget traff meg. Jeg er også i samme båt. 23 år her og jobber i helse. Jeg har vert innom flere turer til lege, ikke noe å finne der. Men det skal ikke være slik at man bare klarer jobb og ikke noe annet. Jeg er glad for å ha 100 % jobb, men nettop havnet i en fase der jeg virkelig går inn for å gjøre noe med problemet. Jeg har snakket med min samboer og kollegaer rundt. Utrolig nokk så sier di aller fleste som jobber i helse at di er totalt utslitte mer eller mindre. Og de mennene jeg snakker med sier omvendt, industri menn.  Jeg er svært nysgjerrig på noe annet enn helse og er faktisk inne på tanken å prøve noe annet. Mens jeg skriver dette er samboeren min ute å vasker bil og litt sånn med kompiser, han ønsket å bare å h med meg..men jeg klarte ikke være med ut…
Har du hatt kyssesyken? Det var etter dette jeg begynte å slite selv. Men en diagnose som me er ikke noe lett å få. Man kan også prøve å gå ned i stillingsprosent. Det er ikke alltid det er vit D eller lavt/høyt stoffskifte eller slikt som har skylda. 
Du forteller også om depresjon og dette har jeg og hatt i ny og ne på grunn av situasjonen der jeg ikke får påfyll av glede, nettopp fordi jeg bare klarer jobb og ingenting annet. 
Jeg ønsket bare kommentere at du ikke må føle deg helt nedslått dersom du går 100 ganger til legen og du ikke får noen svar. Du er fremdeles ung som 25 åring og du har masse tid til å prøve andre veier.

her ble det mye sammenligning med meg og beklager det. Alle er forskjellige, men jeg følte dette var så lik min situasjon at jeg ønsket å fortelle hvordan jeg prøver å løse dette.

Hilsen person i samme båt

På grunn av at usikre mennesker trenger bekreftelser og fordi usikre mennesker ikke har selvkontroll og dermed søker etter å kontrollere omgivelser slik at de selv ser bra ut. Det går så mye energi ut av vinduet på slikt tull, og de driver ikke med noe konkret meningsfullt heller, de skal bare dekke det jævla behovet sitt, som står høyere enn Gud himself. 

Anonymkode: a38af...00d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også skikkelig sliten etter jobb, og sliter med søvnen selv om jeg er helt utkjørt. Ødelegger kjærlighetsforhold fordi de tror jeg ikke er interessert, når sannheten er at det eneste jeg orker å gjøre er å slappe av i senga. Jeg føler at jeg går rundt i tåke konstant. Føler meg ikke deprimert, har unnvikende pf. Så den angsten jeg har kan jo stjele litt energi, men det er jo ikke sånn hele tiden. Jeg (synes jeg selv) har tegn på lupus med røde partier i ansiktet, så kommer til å få dette sjekket ordentlig. Når det er sagt er jeg ofte takknemlig for å ha venner som får meg med på ting, det være seg trening eller andre happenings. Jeg blir iallfall ikke dårligere av det, så det tipset lenger opp her i tråden om å prøve å få opp energinivået ved å gjøre diverse kan være verdt å prøve ut❤️

Anonymkode: 2837d...0ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På grunn av at usikre mennesker trenger bekreftelser og fordi usikre mennesker ikke har selvkontroll og dermed søker etter å kontrollere omgivelser slik at de selv ser bra ut. Det går så mye energi ut av vinduet på slikt tull, og de driver ikke med noe konkret meningsfullt heller, de skal bare dekke det jævla behovet sitt, som står høyere enn Gud himself. 

Anonymkode: a38af...00d

Hva mener du med det du skrev?

Skrevet (endret)
On 3/9/2022 at 10:31 AM, AnonymBruker said:

Jeg har det på samme måten. Er 30 år og har aldri orket annet enn jobb. Det er forferdelig slitsomt, men jeg tenker at det er ingen alternativer. Jeg søker ikke om uføretrygd fordi jeg ikke klarer MER enn jobb…

Men føler med deg

Anonymkode: 7c1b1...540

Jeg er 45 år, og har alltid hatt det på samme måte. Jeg jobber kun 3 til 4 dager i uken. De dagene som jeg jobber så blir det kun sofa utenom jobben. Får skikkelig vondt i hele kroppen etter jobben.  Jeg hører at flere som har lignende plager er uføretrygdet. Men jeg har aldri forsøkt å få det. Har heller aldri fått en diagnose for dette. 

Endret av Eloise12345
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 10.59):

De som har barn/ungdom må jo orke en del etter jobb. Som å lage middag, vaske tøy,rydde. Og følge opp lekser/fritidsaktiviteter for barna.

Anonymkode: 6846f...c10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må jo presse meg til ha full rulle fra 05:30-21 pga barna som har lekser, fritidsaktiviteter, dugnader, stort hus og stor hage osv. Men det har gått ekstremt mye utover meg som person, ja. Har lagt på meg 10 kg og fått plager i hoftene og knærne da jeg ikke orker å trene lenger. Før så jeg vakker ut, mens nå prøver jeg bare å ikke se oppsiktsvekkende stygg ut. 80 % av klærne mine er for små og resten er helt utdatert så sosialt liv er uansett ikke noe moro når man føler seg ufiks. Det er en annen fase av livet, rett og slett. Men jeg er så glad i jobben min, selv om den er krevende, og jeg elsker jo barna mine. Og sosiale medier er en sykdom, folk legger kun ut glansbildeversjoner av seg selv. Ikke rart at man føler seg mislykket så lenge sosiale medier fines med sine skjønnhetsfiltere og retusjeringsmuligheter.

Anonymkode: 7ff3e...fee

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 10.11):

Hei,

Jeg er en kvinne i midten av 25 årene som omtrent alltid har slitt med dette siden ungdomsårene. Jeg steller meg, går på jobb og yter alt jeg kan (må det pga. yrket - helse). Når jeg kommer hjem ligger jeg bare på sofa, ja, jeg ligger fordi jeg er så sliten. Ofte så sliten at jeg ikke orker å sitte i en stol. Jeg har tidligere trent, men de siste årene klarer jeg ikke å finne noe energi til det. Om jeg ikke hadde hatt serier hadde jeg bare lagt meg ned for å sove. I helgene gjør jeg ikke annet enn å ligge i sofaen, orker ikke å stelle meg, med lengre fri over 4 dager å begynner energien å komme og jeg klarer å få vasket huset og gjort småting i leiligheten. Har ikke hatt noe energi til venner eller til og med til å ringe familie heller. Jeg spiser noenlunde sunt og usunt, dvs jeg spise i bunnen ganske sunt, men spiser og mye usunt i tillegg. Har ingen vitmamin mangel. Har dog alltid hatt søvnproblematikk, sliter med å legge meg og får alltid for lite søvn. Samtidig kjenner jeg godt til mange andre som får lite søvn, men fortsatt har energi. Tidligere har jeg hatt depresjon, men er helt frisk fra dette og vet godt at det ikke er det som påvirker trøttheten (ingen depresjonstanker). Til vanlig sliter jeg dog mye med stress (samtidig er det noe alle gjør, og jeg tror ikke nødvendigvis det er dette heller).

Da begynner jeg å lure litt, er det andre som har det slik og? er dette vanlig? Eller er det uvanlig?

Å være sliten når du stresser og får lite søvn i tillegg til høyt tempo på jobb er da helt normalt å bli sliten av. Dårlig søvn vil påvirke dagen din uansett hva den ikkeholder. Folk takler lite søvn forskjellig. Prøv varmt bad, yoga, avstressende mentalisering og ingen skjerm i timene før du skal sove. Og ingen kaffe etter lunsj. Typisk folk i helsesektoren er mengder med kaffe, og ja du blir mer våken og føler du klarer arbeidsdagen bedre men får ikke sove til natten. Selv om du inntar den mange timer før du skal legge deg. Jeg kan ikke ta kaffe etter kl 14. Noen kan ikke ta noe i det hele tatt. Andre kan helle innpå frem til sengetid. Vi er forskjellige. 

Anonymkode: b7749...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det ikke er normalt iallfall. Jeg er 40 år, lærer i barneskolen (full stilling) har to barn og to bonusbarn, har hund. Og jeg orker hundeturer, leke med barna, jobbe ekstra om kvelden, vaske klær/hus og lage mat, alt det vanlige. Orker til og med å ha sex med mannen min 😆 Vi har ett barn felles, og de andre er borte fra oss annenhver helg. 

MEN, jeg er kjempestreng på egen søvn. Legger meg uten unntak klokken 22 eller litt tidligere. Og pga ubundet tid og kort reisevei er jeg hjemme før klokken 15 de aller fleste dager. Det spiller nok inn her. 

Anonymkode: f1be5...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i helse og blir ekstra sliten etter en dagvakt. Senvakt går mye bedre. Jeg har ofte behov for en powernap etter dagvakt. Sover da ikke mer enn ca en halv time. Etter det er jeg stortsett klar for det meste. Lage middag, besøke noen, trene. De dagene jeg skal på senvakt så kan jeg noen dager gjøre mye før jobben, mens andre ganger så tar jeg det litt mer med ro. Jeg har stort hus og 3 barn og føler jeg stortsett får gjort det jeg vil. 

Det høres ikke normalt ut det du beskriver. Da jeg var på din alder så jobbet jeg mye overtid også uten å ha det slik du beskriver. Hvordan vet du at du ikke mangler noen vitaminer? Tatt blodprøver og sjekket de selv? Mange leger sier at de ser fine ut selv når D, B12, jern og stoffskifte er i grenseland. Har du prøvd å kutte ut karbohydrater? Evt spise mindre av dem? Og kanskje melk og korn også. Mange som reagerer med trøtthet på disse. Trening på sikt har positiv effekt på energi. Tror du må nullstille litt og gjøre en livsstilsendring og begynne å ta mer vare på deg selv. Yoga er en super treningsform for kropp og sinn. Du kan trene i egen stue også hvis ikke du orker å komme deg ut.

Anonymkode: 496a6...2b3

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det er "normalt" (altså ikke noe med deg fysisk). Veldig mange vet ikke hvor tunge noen jobber er.

Helse, butikk/salg, skole og hotell/restaurant. Alle jeg kjenner som jobber innen disse feltene er alltid heeeelt utkjørt (jeg og) etter jobb. Det er lange skift, mange skift, helgejobb, kveldsvakter, tidlige vakter. Mye gåing/ståing, folk som "maser"/mye å huske og holde rede på etc. Jeg føler at hodet er helt ihjel kokt når jeg kommer hjem. Jeg har gjerne løftet og bært og gått hele dagen++ og så er det ansvar, mas, info etc i et bankende kjør. 

Selvfølgelig blir man sliten. Mennesker er av natur ikke "arbeidsdyr" (maur, bier, osv)...se på andre dyr som er i samme kategori. De ligger og slenger hele dagen, og det eneste de bruker energi på er å finne mat for den dagen. Så ligger de og slenger og spiser. Og eventuelt leker og styrer på. De gjør aldri "merarbeid" på noe vis.

Anonymkode: 20c3d...b20

• Liker 2
Skrevet

De aller fleste som har en fysisk krevende jobb er slitne etter en arbeidsdag, men vil tro du blir litt ekstra sliten da du har søvnvansker så kroppen ikke får ladet opp med nok energi samtidig som du tappes mer for energi når du stresser.

Å gi etter og legge seg på sofaen for å kun se serier etter jobb vil sende deg inn i en ond sirkel, for når du ligger sånn så hviler kroppen seg delvis så da krever den ikke den samme dype søvnen når natten kommer. Og som andre skriver så avler inaktivitet inaktivitet, altså orker man mindre desto mindre kroppen yter mens trening/aktivitet gir mer energi på sikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slikt, samme med mannen min. Vi har jobber som krever problemløsning, til tider fysisk arbeid og brukerkontakt hele arbeidsdagen (IT). Jeg liker virkelig jobben min da. Har vært hos lege og hos meg er alt tipp topp. Antar at jeg har litt mindre energinivå enn andre, jeg har vært slik siden jeg var 13-14 år gammel. Tror energinivået mitt og livet mitt hadde bedret seg om jeg ikke jobbet 100% men det må jeg for å betale regningene...

Anonymkode: a4e07...636

AnonymBruker
Skrevet

Ja, her er det 3-4 timer på sofaen etter jobb. Kroppen er som bly og hodet fungerer ikke, har nærmest kognitiv svikt etter en dag på jobb. Jeg har lavt stoffskifte og til tross for medisiner har jeg fortsatt alle symptomer, det er en forferdelig sykdom☹️

Anonymkode: 61134...f3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...