AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #21 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har en altfor krevende jobb utifra dine forutsetninger og helse. Noe sier meg at depresjonen din kanskje ligger latent enda. Kanskje du står på randen til å bli utbrent. Du bør seriøst ta grep om situasjonen din. Du kan ikke fortsette slik som dette. Start med å se deg om etter ny jobb. Anonymkode: 6bcbf...59e Mulig utbrenthet, men ikke depresjon. Det kan jeg si med 100% sikkerhet heldigvis, vet dette helt klart kan gjelde andre. Kan diskutere at jobb er krevsomt, samtidig var det likt gjennom studie og gjennom obligatorisk 13 skolegang, så gjelder nok ikke bare yrket. Enig om å ta grep om livet, føler det bare står på vent Anonymkode: e0982...615
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #22 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Til dere som orker annet etter jobb: Hva er det dere orker etter en vanlig arbeidsdag? Kan dere vaske huset, være med venner og ta en treningsøkt ? Gå en lang tur på fjellet? Kan dere merke at dere har krefter til å gjøre hva dere ønsker etter jobb? Eller er dere slitne og gjør hva som må gjøres? Har dere like mye krefter som på jobb etter jobb? Unnskyld for et teit spørsmål, men det er så lenge siden jeg har hatt krefter at jeg ikke helt lenger vet hva som er normalen. Anonymkode: e0982...615 Ja, jeg kan gjøre alt det. Mandag er treningsdag, da er jeg borte 3 timer, tirsdag også trening, onsdag er vaskedag samt preppe mat for torsdag, torsdag trening igjen, fredag gå tur, lage middag samt forberede lunsj lørdag samt handle for helgen. Anonymkode: c130f...cca 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #23 Skrevet 9. mars 2022 Her på KG virker det mer som om de fleste orker alt mulig annet men ikke jobb. Så honnør til ts som forsørger seg selv. En enklere jobb er kanskje løsningen. Anonymkode: c7da3...243 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #24 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vanlig å være skikkelig sliten etter jobb ja... jeg er også det, så sliten at det går utover min omsorgsevne for mine barn Men noen i dette landet her må jo også jobbe, for å kunne finansiere alle som ikke gidder! Anonymkode: 9555f...187 Dette er en uvitende drittkommentar fra en som er misunnelig på uføre. Til opplysning er det å være sliten noe helt annet enn å være totalt utmattet. Anonymkode: 32fb3...be3 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #25 Skrevet 9. mars 2022 Jeg tror mye spiller inn her: hva slags type jobb man har, hvordan ens mentale helse er, om man får i seg riktig mat og næring osv. Min mann jobber f eks ca 60 t hver uke, men har overskudd til trening, mekking i garasjen og samvær med barna. Han jobber som programmerer, så han sliter seg ikke ut noe annet enn tastene på tastaturet. Jeg har en mer aktiv jobb, men jobber deltid for å kunne ta alt annet som har med barn og hus å gjøre. Jobber sammen med yngre folk som har samme stillingsprosent som meg, og legger merke til at de blir mer slitne etter jobb. De må liksom rett hjem på sofaen. Det har jeg verken lyst eller mulighet til, må ofte handle, lage middag, kjøre barn til diverse osv. I tillegg pleier jeg å ta en skogstur på en time eller to. Fikk nok et ekstra gir da jeg fikk barn, for da kan man ikke bare legge seg ned når man vil. MEN: for noen år siden sovnet jeg helt ufrivillig i bilen eller i hvilken som helst stol. Var som om noen bare slukket lyset for meg. Viste seg at jeg hadde lavt stoffskifte og alvorlig jernmangel. Er medisinert for det nå, så fungerer godt igjen nå. Men kan nok være lurt å sjekke hos legen dersom man stadig er utslitt. Anonymkode: eb4cd...9cf 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #26 Skrevet 9. mars 2022 jeg har hatt noen perioder med dette. Har så sjekket vitaminer og funnet ut at jeg har hatt lite b12 og jern som gir utmattelse. Sjekk dette! så lett å bare ta en tablett så er energien tilbake 😊 Anonymkode: 2b297...af2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #27 Skrevet 9. mars 2022 Jeg har det slik og fant ut at jeg er gravid... Anonymkode: 1a503...e0e
Purple_Pixiedust Skrevet 9. mars 2022 #28 Skrevet 9. mars 2022 Det er normalt å være sliten etter jobb ja, men ikke så utmattet som det du er. Ikke ta det folk sier for god fisk om at det er normalt. De som svarer er kanskje slitne etter jobb, men ikke så utmattet at de ikke klarer noenting. Å presse seg i det uendelige ender ikke bra. Du burde gå til legen for å finne årsaken slik at du kan gjøre noe med det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #29 Skrevet 9. mars 2022 Jeg orker ikke jobb engang, så skjønner folk som er slitne etter jobb. Anonymkode: 7a3b6...08c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #30 Skrevet 9. mars 2022 Jeg har det også slik. Jeg jobber ikke innen helsefag men vet om flere i det yrket som er utmattet etter jobb. For meg handler det om at jobben min rett og slett er for slitsom. For mange arbeidsoppgaver og for mye mentalt stress. Alt skal gå så kjapt og vi skal være så effektive. Press fra alle kanter. Men en del av det er også at jeg ikke er så flink til å regulere stress og følelser. Jeg er egentlig veldig introvert og ganske sensitiv. Alle impulser blir på en måte tredoblet og jeg føler derfor at jeg blir fortere sliten enn andre. Fikk det bedre da jeg byttet til en kontorjobb. Blir fortsatt rimelig sliten, men etter 1 t hvil så kan jeg fortsette dagens gjøremål. Anonymkode: da65c...e8e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #31 Skrevet 9. mars 2022 Ta en sjekk hos legen og prøv å gå en times tur annenhver dag for å se om det kan gi energi. Anonymkode: d8395...20d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #32 Skrevet 9. mars 2022 For å fungere optimalt er man nødt til å ha riktig næring, god søvn, lite stress eller evne til å stresse ned etter en stressende dag på jobb. Frisk luft, trening/mosjon, påfyll fra venner, familie, hobby etc. Nei, det er ikke normalt å være så sliten etter jobb. Da må du ta tak i helsa di. Jobb er viktig, men fortsetter du sånn er det ikke sikkert kroppen klarer mer etterhvert. Man må ha tid og energi til andre ting enn jobb også for å få en godt liv. Anonymkode: 3caa2...f1d 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #33 Skrevet 9. mars 2022 Jeg hadde det sånn som deg, og gikk jevnlig til legen for å sjekke alt mulig. Det viste seg til slutt å være Asperger. Det var derfor jeg alltid var utslitt. De med Asperger stresser lett, og har lite å gå på av energi fordi de allerede bruker så mye på å passe inn samt på å ta inn alt av lyder, bevegelser, lukter, stemninger og lys. Jeg sier ikke at du har det altså. Bare ville si hva det viste seg at jeg hadde. Anonymkode: ee164...21a 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #34 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde det sånn som deg, og gikk jevnlig til legen for å sjekke alt mulig. Det viste seg til slutt å være Asperger. Det var derfor jeg alltid var utslitt. De med Asperger stresser lett, og har lite å gå på av energi fordi de allerede bruker så mye på å passe inn samt på å ta inn alt av lyder, bevegelser, lukter, stemninger og lys. Jeg sier ikke at du har det altså. Bare ville si hva det viste seg at jeg hadde. Anonymkode: ee164...21a Samme her. Var bestandig totalt utslitt og som student så droppet jeg heller forelesningene for å studere på egenhånd (fra senga pga jeg ikke orket å sitte oppreist i flere timer). Brukte omtrent hele studietiden for å finne ut hva som var galt og det viste seg til slutt å faktisk være aspergers (faktisk fordi det var snakk om å få meg utredet da jeg allerede gikk på ungdomsskolen, men foreldrene mine satt seg litt på bakbeina). Det ble heldigvis mye bedre da jeg fikk samboer og flyttet ut av den lille hybelen min. Da fikk jeg en konstant følelse av trygghet rundt meg og stresset mye mindre. Det var også motiverende at han ikke bare var av typen som bare la seg i sofaen etter jobb. Miljøforandring hjalp veldig for min del i alle fall. Anonymkode: 37e19...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #35 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg er en kvinne i midten av 25 årene som omtrent alltid har slitt med dette siden ungdomsårene. Jeg steller meg, går på jobb og yter alt jeg kan (må det pga. yrket - helse). Når jeg kommer hjem ligger jeg bare på sofa, ja, jeg ligger fordi jeg er så sliten. Ofte så sliten at jeg ikke orker å sitte i en stol. Jeg har tidligere trent, men de siste årene klarer jeg ikke å finne noe energi til det. Om jeg ikke hadde hatt serier hadde jeg bare lagt meg ned for å sove. I helgene gjør jeg ikke annet enn å ligge i sofaen, orker ikke å stelle meg, med lengre fri over 4 dager å begynner energien å komme og jeg klarer å få vasket huset og gjort småting i leiligheten. Har ikke hatt noe energi til venner eller til og med til å ringe familie heller. Jeg spiser noenlunde sunt og usunt, dvs jeg spise i bunnen ganske sunt, men spiser og mye usunt i tillegg. Har ingen vitmamin mangel. Har dog alltid hatt søvnproblematikk, sliter med å legge meg og får alltid for lite søvn. Samtidig kjenner jeg godt til mange andre som får lite søvn, men fortsatt har energi. Tidligere har jeg hatt depresjon, men er helt frisk fra dette og vet godt at det ikke er det som påvirker trøttheten (ingen depresjonstanker). Til vanlig sliter jeg dog mye med stress (samtidig er det noe alle gjør, og jeg tror ikke nødvendigvis det er dette heller). Da begynner jeg å lure litt, er det andre som har det slik og? er dette vanlig? Eller er det uvanlig? Anonymkode: e0982...615 Har du blitt sjekket for cøliaki? Allergier? Søvn må du ta på alvor! Kanskje du ikke fungerer like godt på lite søvn, som det andre du kjenner gjør.. Også er det jo veldig skadelig med søvnmangel over tid, uansett. Anonymkode: 8d92f...2aa 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #36 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du blitt sjekket for cøliaki? Allergier? Søvn må du ta på alvor! Kanskje du ikke fungerer like godt på lite søvn, som det andre du kjenner gjør.. Også er det jo veldig skadelig med søvnmangel over tid, uansett. Anonymkode: 8d92f...2aa Lite allergier og ikke cøliaki. Det med søvn er nok sant, samt har jeg hatt søvnmangel i flere år. Anonymkode: e0982...615
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #37 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er vanlig å være skikkelig sliten etter jobb ja... jeg er også det, så sliten at det går utover min omsorgsevne for mine barn Men noen i dette landet her må jo også jobbe, for å kunne finansiere alle som ikke gidder! Anonymkode: 9555f...187 Nei, dette er ikke normalt. De fleste jeg kjenner har overskudd til å ta seg av barn, trene, gjøre husarbeid, være med på ting etter at de har vært på jobb. Ja, det er normalt å være sliten etter en strevsom dag på jobb, men ikke sååå sliten. De fleste takler jo det og har mye energi. Om man er så sliten etter jobb at man ikke fungerer, må man finne ut av årsakene til dette. Det kan være alt fra vitamin-mangler til diagnoser. Anonymkode: 60b98...e7c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #38 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lite allergier og ikke cøliaki. Det med søvn er nok sant, samt har jeg hatt søvnmangel i flere år. Anonymkode: e0982...615 Jeg blir helt død innvendig av for lite søvn. Takler det ikke noe bra. Anonymkode: 60b98...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #39 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, dette er ikke normalt. De fleste jeg kjenner har overskudd til å ta seg av barn, trene, gjøre husarbeid, være med på ting etter at de har vært på jobb. Ja, det er normalt å være sliten etter en strevsom dag på jobb, men ikke sååå sliten. De fleste takler jo det og har mye energi. Om man er så sliten etter jobb at man ikke fungerer, må man finne ut av årsakene til dette. Det kan være alt fra vitamin-mangler til diagnoser. Anonymkode: 60b98...e7c Helt enig i at man absolutt sjekke ut mulige helseproblemer. Men man KAN også være så sliten etter jobb uten at det foreligger noe annet medisinsk enn at man er sliten og ikke klarer å få opp energien igjen. Har selv vært der! Sjekket «alt» hos legen uten at legen fant noe galt. Nå kan jeg selvsagt ikke utelukke at jeg har en eller annen uoppdaget tilstand som gjør at jeg hadde det sånn, men jeg har uansett fått det MYE bedre etter at jeg begynte å trene, gjøre ting, møte folk. Å bare ligge på sofaen ble jeg verre og verre av. Nå har jeg et normalt liv. Anonymkode: 1a2b7...44c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #40 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hadde det sånn som deg, og gikk jevnlig til legen for å sjekke alt mulig. Det viste seg til slutt å være Asperger. Det var derfor jeg alltid var utslitt. De med Asperger stresser lett, og har lite å gå på av energi fordi de allerede bruker så mye på å passe inn samt på å ta inn alt av lyder, bevegelser, lukter, stemninger og lys. Jeg sier ikke at du har det altså. Bare ville si hva det viste seg at jeg hadde. Anonymkode: ee164...21a Jeg har også asperger og er på vei til å bli uføretrygded. Har slitt meg igjennom jobb i mange år, og jeg jobbet kjempelite. Jobbet kanskje 3 dager i uka, og hadde ikke noe fast. Var en lettelse å finne ut av at jeg hadde asperger. Anonymkode: 60b98...e7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå