AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Hei, Jeg er en kvinne i midten av 25 årene som omtrent alltid har slitt med dette siden ungdomsårene. Jeg steller meg, går på jobb og yter alt jeg kan (må det pga. yrket - helse). Når jeg kommer hjem ligger jeg bare på sofa, ja, jeg ligger fordi jeg er så sliten. Ofte så sliten at jeg ikke orker å sitte i en stol. Jeg har tidligere trent, men de siste årene klarer jeg ikke å finne noe energi til det. Om jeg ikke hadde hatt serier hadde jeg bare lagt meg ned for å sove. I helgene gjør jeg ikke annet enn å ligge i sofaen, orker ikke å stelle meg, med lengre fri over 4 dager å begynner energien å komme og jeg klarer å få vasket huset og gjort småting i leiligheten. Har ikke hatt noe energi til venner eller til og med til å ringe familie heller. Jeg spiser noenlunde sunt og usunt, dvs jeg spise i bunnen ganske sunt, men spiser og mye usunt i tillegg. Har ingen vitmamin mangel. Har dog alltid hatt søvnproblematikk, sliter med å legge meg og får alltid for lite søvn. Samtidig kjenner jeg godt til mange andre som får lite søvn, men fortsatt har energi. Tidligere har jeg hatt depresjon, men er helt frisk fra dette og vet godt at det ikke er det som påvirker trøttheten (ingen depresjonstanker). Til vanlig sliter jeg dog mye med stress (samtidig er det noe alle gjør, og jeg tror ikke nødvendigvis det er dette heller). Da begynner jeg å lure litt, er det andre som har det slik og? er dette vanlig? Eller er det uvanlig? Anonymkode: e0982...615 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 Kjære deg. Kan du ha en autoimmun sykdom som lupus, Sjøgrens e.l.? Eller lavt stoffskifte? Anonymkode: 481d2...386 6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Det er vanlig å være skikkelig sliten etter jobb ja... jeg er også det, så sliten at det går utover min omsorgsevne for mine barn Men noen i dette landet her må jo også jobbe, for å kunne finansiere alle som ikke gidder! Anonymkode: 9555f...187 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 Enten er arbeidsbelastningen før høy, eller så sliter du kanskje med noe underliggende. Ville tatt turen til fastlegen, og begynt der. Anonymkode: 7baec...ad8 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Skrevet 9. mars 2022 Jeg har det på samme måten. Er 30 år og har aldri orket annet enn jobb. Det er forferdelig slitsomt, men jeg tenker at det er ingen alternativer. Jeg søker ikke om uføretrygd fordi jeg ikke klarer MER enn jobb… Men føler med deg Anonymkode: 7c1b1...540 5
Trilili Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 Ja, og tror dere som jobber i helse, skole, barnehage har hatt en del ekstra påkjenninger de siste årene. Det er slitsomt å jobbe 8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #7 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vanlig å være skikkelig sliten etter jobb ja... jeg er også det, så sliten at det går utover min omsorgsevne for mine barn Men noen i dette landet her må jo også jobbe, for å kunne finansiere alle som ikke gidder! Anonymkode: 9555f...187 Ts er 25 år, har null ork til nettverk.orker ikke stelle seg, og må ha 4 fridager til å samle opp energi nok til å gjøre noe husarbeid. Enten jobber hun i en konsentrasjonsleir eller så er det noe underliggende fysisk. Ikke normalt . Anonymkode: 7baec...ad8 21
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts er 25 år, har null ork til nettverk.orker ikke stelle seg, og må ha 4 fridager til å samle opp energi nok til å gjøre noe husarbeid. Enten jobber hun i en konsentrasjonsleir eller så er det noe underliggende fysisk. Ikke normalt . Anonymkode: 7baec...ad8 Ts er trolig bare inne i en negativ spiral. Dersom en har et krevende yrke og ikke tvinger seg til å trene 2-3 ganger i uka sier det seg selv at man blir sliten - helsevesenet er en yrkesvei man ikke egentlig bør vurdere om man ikke tenker at å ta vare på egen helse er noe man liker. Dessuten er det et velkjent fenomen at å ikke oppleve noe (som ts ikke gjør) fører til psykisk utmattelse/likgyldighet. TS: lag en plan for å trene både kondisjon og styrke hver eneste uke. Lag også en plan for sosial aktivitet ukentlig, helst 2-4 ganger. Og dra deg selv i nakkeslaget i helgene. Dra ut på byen - besøk bestemor - gå på fjellet - dra på kunstutstilling eller ta deg en fisketur. Overskudd er ikke noe man "får" eller "har". Det er noe man arbeider hardt for å skaffe seg. Anonymkode: 783b8...534 7
Gjest Gurimalla1234 Skrevet 9. mars 2022 #9 Skrevet 9. mars 2022 Kjære ts! Trist å høre om hverdagene dine! Det er krevende å jobbe i helse, men slik du beskriver hverdagene dine så oppfordrer jeg deg på det sterkeste til å ta kontakt med fastlegen din, forklar situasjonen din så håper jeg for din del at det ikke ligger noe alvorlig bak plagene dine😇 masse lykke til☺️
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts er 25 år, har null ork til nettverk.orker ikke stelle seg, og må ha 4 fridager til å samle opp energi nok til å gjøre noe husarbeid. Enten jobber hun i en konsentrasjonsleir eller så er det noe underliggende fysisk. Ikke normalt . Anonymkode: 7baec...ad8 Godt å vite, har hørt andre vært slitne også så gikk ut i fra at det var normalt. Så føler jeg at mange andre sier de er slitne, men ut i fra hva flere skriver her så er det nok ikke det? Skal ta en tur til legen, før har jeg vært mye hos lege, men tror de diskriminerer meg pga. tidligere depresjonsdiagnose. Fikk svar sist fra lege at alle er slitne, så slik var det. Samtidig fikk jeg tidligere for noen år siden at "alle klarer ikke å studere" da jeg var student. Men skal bytte lege, og skaffe en legetime siden det er en del som reagerer. Setter pris på at flere sier at det ikke er normalt, har følt at det ikke har vært helt normalt. Samtidig har ting leger har sagt, andre sagt at de har vært slitne ett. gjort at jeg bare har normalisert det. Anonymkode: e0982...615 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts er trolig bare inne i en negativ spiral. Dersom en har et krevende yrke og ikke tvinger seg til å trene 2-3 ganger i uka sier det seg selv at man blir sliten - helsevesenet er en yrkesvei man ikke egentlig bør vurdere om man ikke tenker at å ta vare på egen helse er noe man liker. Dessuten er det et velkjent fenomen at å ikke oppleve noe (som ts ikke gjør) fører til psykisk utmattelse/likgyldighet. TS: lag en plan for å trene både kondisjon og styrke hver eneste uke. Lag også en plan for sosial aktivitet ukentlig, helst 2-4 ganger. Og dra deg selv i nakkeslaget i helgene. Dra ut på byen - besøk bestemor - gå på fjellet - dra på kunstutstilling eller ta deg en fisketur. Overskudd er ikke noe man "får" eller "har". Det er noe man arbeider hardt for å skaffe seg. Anonymkode: 783b8...534 Skal prøve, har allerede trent en gang forrige uke som første gang, og skal prøve å samle alle kreftene til å få i gang flere økter. Anonymkode: e0982...615
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #12 Skrevet 9. mars 2022 Til dere som orker annet etter jobb: Hva er det dere orker etter en vanlig arbeidsdag? Kan dere vaske huset, være med venner og ta en treningsøkt ? Gå en lang tur på fjellet? Kan dere merke at dere har krefter til å gjøre hva dere ønsker etter jobb? Eller er dere slitne og gjør hva som må gjøres? Har dere like mye krefter som på jobb etter jobb? Unnskyld for et teit spørsmål, men det er så lenge siden jeg har hatt krefter at jeg ikke helt lenger vet hva som er normalen. Anonymkode: e0982...615 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Skrevet 9. mars 2022 I perioder er jeg så inn i margen gåen etter jobb at jeg har det som deg, vil egentlig bare være i fred horisontalt uten å måtte bruke energi på noe.. Så jeg vil tro det er mange som har det slik uten at det trenger være en underliggende årsak som en lege kan hjelpe med. Men, det jeg også vet er at om jeg kommer meg ut før jeg lander i sofaen har jeg det mye bedre - det vil si rett fra jobb og i fjellskoa, frisk luft og ut på tur.. dørstokkmila er så verdt det etterpå når man faktisk kan sløve resten av kvelden med god samvittighet.. Anonymkode: fcde7...902 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #14 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ts er trolig bare inne i en negativ spiral. Dersom en har et krevende yrke og ikke tvinger seg til å trene 2-3 ganger i uka sier det seg selv at man blir sliten - helsevesenet er en yrkesvei man ikke egentlig bør vurdere om man ikke tenker at å ta vare på egen helse er noe man liker. Dessuten er det et velkjent fenomen at å ikke oppleve noe (som ts ikke gjør) fører til psykisk utmattelse/likgyldighet. TS: lag en plan for å trene både kondisjon og styrke hver eneste uke. Lag også en plan for sosial aktivitet ukentlig, helst 2-4 ganger. Og dra deg selv i nakkeslaget i helgene. Dra ut på byen - besøk bestemor - gå på fjellet - dra på kunstutstilling eller ta deg en fisketur. Overskudd er ikke noe man "får" eller "har". Det er noe man arbeider hardt for å skaffe seg. Anonymkode: 783b8...534 Jeg er veldig enig i dette. Det blir fort en negativ spiral! Man orker ingen ting, gjør ingenting og orker enda mindre. Inaktivitet avler inaktivitet. Jeg har selv vært nødt til å bryte spiralen - og det er krevende, men helt nødvendig. Man må bruke energi for å få energi! Trening, møte folk, delta på en aktivitet - nesten hva som helst som får en opp av sofaen. Dette er selvsagt forutsatt at helsemessige årsaker er utelukket. Viktig å også være bevisst på belastninger av stress og psykiske påkjenninger, det kan være veldig utmattende. Har man mye slikt i livet sitt bør man prøve å jobbe med det. Anonymkode: 1a2b7...44c 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #15 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Til dere som orker annet etter jobb: Hva er det dere orker etter en vanlig arbeidsdag? Kan dere vaske huset, være med venner og ta en treningsøkt ? Gå en lang tur på fjellet? Kan dere merke at dere har krefter til å gjøre hva dere ønsker etter jobb? Eller er dere slitne og gjør hva som må gjøres? Har dere like mye krefter som på jobb etter jobb? Unnskyld for et teit spørsmål, men det er så lenge siden jeg har hatt krefter at jeg ikke helt lenger vet hva som er normalen. Anonymkode: e0982...615 Jeg har vært som deg, og ikke orket noe. Måtte rett og slett bryte spiralen, og jeg måtte skjønne at jeg måtte bruke energi for å få energi. Jeg lar meg fortsatt ha ingenting-dager innimellom, men ikke hver dag. Trener på treningssenter annenhver dag, og prøver å gjøre et par nødvendige gjøremål hver dag også (feks vaske badet, støvsuge, klesvask etc). Være med på noe sosialt en gang i blant. Noen dager orker jeg ikke alt jeg vil. Men de aller fleste dager orker jeg noe hvert fall. Prioriterer alltid treningen fordi jeg tenker den er viktig. Anonymkode: 1a2b7...44c 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #16 Skrevet 9. mars 2022 Jeg har slitt med mye av det samme oppigjennom. Tvinger meg selv til det mest nødvendige, som nå er å ta vare på barna. Får ikke gjort så mye utenom det og jobb. Har alltid følt at det er noe underliggende, men i møte med helsevesenet har jeg bare fått antidepressiva og p-piller (jeg plages ekstra mye med utmattelse og andre ting når jeg har PMS), men dette har ikke hjulpet. Tvert i mot har det gjort meg verre. Har nå hørt på podcast om kvinner med ADHD og hvordan det påvirkes av hormoner. Tror det er dette jeg sliter med, og skal ta det opp med fastlegen snart. I ditt tilfelle TS, ville jeg også snakket med fastlegen. Det vanskelige er at utmattelse kan skyldes så veldig mye forskjellig - det kan komme av depresjon, overbelastning på jobb, andre psykiske lidelser osv. Og mye henger sammen slik at det blir tidkrevende å nøste opp i - den tiden opplever iallfall ikke jeg at jeg blir møtt med hos en overarbeidet fastlege som bare ser «den friske» versjonen av meg når jeg møter opp på legekontoret. Dermed blir det vanskelig å få hjelp. Anonymkode: cef44...703 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #17 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har slitt med mye av det samme oppigjennom. Tvinger meg selv til det mest nødvendige, som nå er å ta vare på barna. Får ikke gjort så mye utenom det og jobb. Har alltid følt at det er noe underliggende, men i møte med helsevesenet har jeg bare fått antidepressiva og p-piller (jeg plages ekstra mye med utmattelse og andre ting når jeg har PMS), men dette har ikke hjulpet. Tvert i mot har det gjort meg verre. Har nå hørt på podcast om kvinner med ADHD og hvordan det påvirkes av hormoner. Tror det er dette jeg sliter med, og skal ta det opp med fastlegen snart. I ditt tilfelle TS, ville jeg også snakket med fastlegen. Det vanskelige er at utmattelse kan skyldes så veldig mye forskjellig - det kan komme av depresjon, overbelastning på jobb, andre psykiske lidelser osv. Og mye henger sammen slik at det blir tidkrevende å nøste opp i - den tiden opplever iallfall ikke jeg at jeg blir møtt med hos en overarbeidet fastlege som bare ser «den friske» versjonen av meg når jeg møter opp på legekontoret. Dermed blir det vanskelig å få hjelp. Anonymkode: cef44...703 Hvilken podkast hørte du? Anonymkode: 299ec...f0c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Skrevet 9. mars 2022 Null energi etter jobb. Barnehagelærer. Nå er jeg sykemeldt, etter å ha gått sånn i åresvis. Nå klarer jeg enda mindre. Usikker på hvordan dette ender. Anonymkode: 633e3...edd
Fiolaa Skrevet 9. mars 2022 #19 Skrevet 9. mars 2022 I perioder der jeg ikke trener blir jeg mer sliten og utmattet enn ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Skrevet 9. mars 2022 Du har en altfor krevende jobb utifra dine forutsetninger og helse. Noe sier meg at depresjonen din kanskje ligger latent enda. Kanskje du står på randen til å bli utbrent. Du bør seriøst ta grep om situasjonen din. Du kan ikke fortsette slik som dette. Start med å se deg om etter ny jobb. Anonymkode: 6bcbf...59e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå