Gå til innhold

Hvordan hjelper dere barna med lekser - ungdomsskole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig nå, de har ingen bøker, alt er på PC og leksene ligger på sider jeg ikke har tilgang til og leveres også slik at jeg ikke har tilgang til å se hva som faktisk er gjort. 

Det er helt håpløst å følge med. Joda, jeg har jo tilgang til en lekseplan, men skal jeg se hva disse leksene går ut på må man trykke på lenker til sider der man ikke kommer videre uten barnas/skolens brukernavn og passord. Jeg får ofte høre at de og de leksene har de rukket å gjøre på skolen. Javel, jeg har ingen leksebok å slå opp i for å se hva som er besvart av oppgaver, jeg har ingen tekst å lese som jeg kan stille noen kontrollspørsmål til. 

Hater virkelig den bokløse skolen kjenner jeg..

Så hvordan gjør andre det? Det er sikkert mange som har samvittighetsfulle og flink barn som de føler de ikke trenger å følge opp så tett, men slik er det altså ikke for alle.

Så vil gjerne høre fra noen som har samme problem og forslag til løsninger.

Anonymkode: 66e66...7d8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ber barnet logge inn for deg og vise fram hva som er gjort? I tillegg bør skolen ha en form for dokumentasjon (anmerkninger e.l.) som du som forelder skal ha tilgang til for arbeid som ikke er gjort.

Anonymkode: 1da11...7b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På ungdomsskolen så har vi latt barna styre dette helt selv, vi hjelper med leksene når ungdommen selv spør om hjelp. 

Synes det er en grei alder hvor de kan ta litt ansvar selv også. 

Læreren sier ifra om de sluntrer for mye unna og vi ser resultat på prøver osv  i scooler appen. 

Anonymkode: a1bcf...01a

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bruker de classroom og vi har krevd at 15-åringen har logget på våre telefoner og en PC slik at vi kan hjelpe til. Dermed kan vi minne om innleveringer. Vi hjelper mest til ved forberedelser til prøver. 2-4 dager før en prøve begynner vi å prate om stoffet. 

Her er det lagt opp til at de fleste leksene kun er å gjøre ferdig det de ikke rekker i timen, så min har kun en og annen lekse kanskje annenhver uke utenom prøver. De får vite om prøver 1-3 uker i forveien.

Det tar mye tid å følge opp, men etter å ha pratet med lærerne går det helt klart bedre med de som har foreldre som tar den jobben og ikke bare sier at nå er de store nok selv til å ta ansvar. Det er kanskje kun et par stk i hver klasse.

Vi kommer til å henge over vår sønn til han er i forkant av ting og ikke gjør ting i siste liten om vi ikke påminner han eller øver fordi vi sier at nå har vi tid til å øve.

Anonymkode: 6d8e1...c26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte noen poenger. Motivasjon.  Jeg skulle gjerne sett at eget barn både hadde motivasjonen og viljen til å gjøre lekser/øve til prøver selv. Selv ba jeg aldri om hjelp og hadde full kontroll. Slipper jeg sønnen løs blir resultatene dårlige (har sett det), og motivasjonen blir ikke akkurat bedre av det. Så det blir en dårlig sirkel eller god sirkel. Vi hjelper fordi vi ser at ved at han får gode resultater så kommer motivasjonen til å ute litt ekstra.   Har sett venner av sønnen få full frihet som 15-åring. Fri leggetid og ansvar for skolearbeidet selv resultat. Kanskje 3 i snitt og ligger og halvsover i timen.  Min har over 4 i snitt. Ikke alle fag det er prøver vi kan hjelpe til å øve til…. Poenget er at han er på vei, han ser at det fungerer å øve, men ikke helt der enda med egeninnsats når vi ikke passer på. 

Synes det er litt sjelden å få vite karakterene 2 ganger i året for det er ikke mye som blir vurdert så vi foreldre får se, det pleier å bli noen overraskelser når de har så mange fag.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her bruker de classroom og vi har krevd at 15-åringen har logget på våre telefoner og en PC slik at vi kan hjelpe til. Dermed kan vi minne om innleveringer. Vi hjelper mest til ved forberedelser til prøver. 2-4 dager før en prøve begynner vi å prate om stoffet. 

Her er det lagt opp til at de fleste leksene kun er å gjøre ferdig det de ikke rekker i timen, så min har kun en og annen lekse kanskje annenhver uke utenom prøver. De får vite om prøver 1-3 uker i forveien.

Det tar mye tid å følge opp, men etter å ha pratet med lærerne går det helt klart bedre med de som har foreldre som tar den jobben og ikke bare sier at nå er de store nok selv til å ta ansvar. Det er kanskje kun et par stk i hver klasse.

Vi kommer til å henge over vår sønn til han er i forkant av ting og ikke gjør ting i siste liten om vi ikke påminner han eller øver fordi vi sier at nå har vi tid til å øve.

Vi gjør som dere og krever at barna har logget på våre mobiler og pc-er. Vår eldste er usedvanlig pliktoppfyllende, men vi liker likevel å følge litt med for vår egen del, og "tilfeldigvis" komme inn på temaer som er aktuelle på skolen. Yngste er et rotehode, og der må vi følge med som hauker for å sikre at hen får gjort lekser og er forberedt til prøver. Håper og tror det bedrer seg før vgs.

De fleste ungdomsskoleelever er nok ikke modne for frislipp. Jeg jobber selv i vgs og ser at de aller fleste elevene trenger at noen følger med hjemme når de begynner i vg1.

Anonymkode: 678fc...93c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke så lenge de ikke spør om hjelp. Ser heller ikke over leksene. Eneste måten de lærer å studere selvstendig er å ikke bli forfulgt av mamma.

De skal tross alt gå på skolen i mange år til.

Anonymkode: 23085...c45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som gjør lekser sammen med ungdommene deres, hvordan fungerer de ellers? Trenger de hjelp av mamma til å bruke nettbank, til å søke jobb, til å levere selvangivelse osv.? 

Anonymkode: 153bf...5b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som gjør lekser sammen med ungdommene deres, hvordan fungerer de ellers? Trenger de hjelp av mamma til å bruke nettbank, til å søke jobb, til å levere selvangivelse osv.? 

Hva i alle dager? Det å hjelpe til når en ungdom gjør leksene er vel ikke feil? Det får jeg meg ikke til å tro. Og ja, jeg hjelper gjerne ungdommen min å søke jobb også om han ønsker det, eller levere en selvangivelse for den saks skyld. Og jeg hjelper de gjerne når de blir voksne også om de trenger det.

Lærerene på ungdomsskolen sier også at de fremdeles kan trenge hjelp med lekser og til å øve på prøver for eksempel. 

Og til ts, jeg har logget meg inn med mitt barns brukernavn og passord på plattformen de bruker, da har jeg kontroll på det meste :)

Anonymkode: 4b5d6...3ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Glemte noen poenger. Motivasjon.  Jeg skulle gjerne sett at eget barn både hadde motivasjonen og viljen til å gjøre lekser/øve til prøver selv. Selv ba jeg aldri om hjelp og hadde full kontroll. Slipper jeg sønnen løs blir resultatene dårlige (har sett det), og motivasjonen blir ikke akkurat bedre av det. Så det blir en dårlig sirkel eller god sirkel. Vi hjelper fordi vi ser at ved at han får gode resultater så kommer motivasjonen til å ute litt ekstra.   Har sett venner av sønnen få full frihet som 15-åring. Fri leggetid og ansvar for skolearbeidet selv resultat. Kanskje 3 i snitt og ligger og halvsover i timen.  Min har over 4 i snitt. Ikke alle fag det er prøver vi kan hjelpe til å øve til…. Poenget er at han er på vei, han ser at det fungerer å øve, men ikke helt der enda med egeninnsats når vi ikke passer på. 

Synes det er litt sjelden å få vite karakterene 2 ganger i året for det er ikke mye som blir vurdert så vi foreldre får se, det pleier å bli noen overraskelser når de har så mange fag.  

Jeg ville også si at mot slutten av barneskolen har vi latt ungene kontrollere dette selv, og de har spurt om hjelp hvis de trenger det. De har riktignok hatt faste leggetider hele veien. Men jeg ser det er helt annerledes for dere og at det ser ut som om han har godt av å bli hjulpet en stund til. Da tror jeg nok det er lurt. Kan du få ungens brukernavn og passord? (Det har hengt på kjøkkenveggen hos oss) Du kan også høre med læreren om han har en god løsning, for det må absolutt være i lærerens interesse at din sønn er motivert. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har stort sett ikke gjort lekser sammen med ungene etter 5. klasse, bare sett litt på ukeplanen og hjulpet når de har spurt, men de har fått hjelp til å opprette nettbank, søke jobb og søke lånekassen, ja. 

Anonymkode: aa4e6...e01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Her handler øving til prøver og lekser om motivasjon eller mangel på motivasjon. Å diskutere årsakene til første verdenskrig rundt kjøkkenbordet er mer spennende enn å henge over en bok.  Det blir mer feedback om man er på rett spor. Mye av det faglige foregår også muntlig så det blir god øving til det.  Når det er øving til matteprøve ser vi på fremgangsmåter og lager masse ekstra oppgaver så det blir nok mengdetrening.

Det handler ikke om at de ikke klarer ting selv, men troen på at min klarer å kun lese til prøver er ikke der for hverken han eller oss. 
Vi synes det handler om å lære seg gode studievaner. Med tanke på at min 15-åringen akkurat har kommet i stemmeskiftet så viser det at han ikke er blant de mest modne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...