Gå til innhold

Hva vil det koste sånn ca å bytte tak på dette huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at det er vanskelig for dere å svare på dette, men lurer på sånn ca hva det vil koste å bytte tak på dette huset.

Jeg er interessert i en leilighet i dette huset som er til salgs, og Sameiet opplyser om at de ønsker å bytte tak, men de har ikke hentet inn anbud enda.

Jeg vet ikke hvor mange kvadratmeter taket er, men det er fire leiligheter i huset som er 65 kvadratmeter stort. Huset er fra 1955 og har originalt tak, så det kan jo hende at det er noen råteskader også.

Noen formening om det vil koste 5 eller 800000?

Kan opplyse om at taket er valmet og jeg tror ikke det blir aktuelt å legge på ny skiferstein, da det er det dyreste alternativet.

Screenshot_20220309-093114.jpg

Anonymkode: d9fbd...330

AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke vet tilstanden på sutak og slikt, er det vanskelig å spå. 

Vi skifter tak på huset vårt nå. Det er større tak enn hva det er på den boligen du viser til (ett-etasjeløsningen har sin pris.. og garasje også = mye tak pr kvm). Sutaket vårt var heldigvis helt fint, så det er bare skifte lekter, legge papp, og skifte takstein, få på snøfangere, og litt dill. 

Men det kom altså på 600 000... Tre anbud ga samme prisen. 

Mens foreldrene mine skiftet tak på sin ca 200 kvm enebolig i fjor (dette var før korona presset material-prisene opp), og de betalte bare rundt 350 000. Jeg vil tro det er nærmere i pris enn hva vi måtte ut med, siden det er mer lik størrelsen på det huset du viser til (men igjen med forbehold om at sutak er ok).

Anonymkode: 5222a...6ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når man ikke vet tilstanden på sutak og slikt, er det vanskelig å spå. 

Vi skifter tak på huset vårt nå. Det er større tak enn hva det er på den boligen du viser til (ett-etasjeløsningen har sin pris.. og garasje også = mye tak pr kvm). Sutaket vårt var heldigvis helt fint, så det er bare skifte lekter, legge papp, og skifte takstein, få på snøfangere, og litt dill. 

Men det kom altså på 600 000... Tre anbud ga samme prisen. 

Mens foreldrene mine skiftet tak på sin ca 200 kvm enebolig i fjor (dette var før korona presset material-prisene opp), og de betalte bare rundt 350 000. Jeg vil tro det er nærmere i pris enn hva vi måtte ut med, siden det er mer lik størrelsen på det huset du viser til (men igjen med forbehold om at sutak er ok).

Dette ligger i Bergen sentrum og jeg vil tro at prisene er høyere dess mer sentralt man bor.

Når man har et presset budsjett fra før av så er det litt skummelt å ende opp med en leilighet der man ikke vet hvor mye fellesutgiftene vil øke.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette ligger i Bergen sentrum og jeg vil tro at prisene er høyere dess mer sentralt man bor.

Når man har et presset budsjett fra før av så er det litt skummelt å ende opp med en leilighet der man ikke vet hvor mye fellesutgiftene vil øke.

Ts

Vi (og moderen) bor sentralt i Bergen også. Men prisene er nok akkurat like høye i Drotningsvik som nær sentrum.. Det har nok fint lite å si. Du skal nok bo ganske usentralt før det påvirker prisen i stor grad. 

Har du spurt hvordan takbyttet vil påvirke fellesutgiftene? Det kan jo hende de har nok penger i sameiet til at de ikke trenger øke fellesutgiftene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi (og moderen) bor sentralt i Bergen også. Men prisene er nok akkurat like høye i Drotningsvik som nær sentrum.. Det har nok fint lite å si. Du skal nok bo ganske usentralt før det påvirker prisen i stor grad. 

Har du spurt hvordan takbyttet vil påvirke fellesutgiftene? Det kan jo hende de har nok penger i sameiet til at de ikke trenger øke fellesutgiftene. 

Sameiet har 243 000 på bok som skal brukes til takskiftet, og utover det vil de fem leilighetene i Sameiet fordele resten av utgiftene, og dette går via fellesutgiftene. Siden de ikke har innhentet anbud enda så har de ingen anelse om hvor mye dette vil koste, og da vet de heller ikke hvor mye fellesutgiftene vil øke

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er dette den leiligheten som du har linket til hundre ganger før her inne? Som ikke går an å møblere, og som har et ulovlig loft?

Anonymkode: b9152...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette den leiligheten som du har linket til hundre ganger før her inne? Som ikke går an å møblere, og som har et ulovlig loft?

Jeg har ikke linka til noe annen leilighet her inne.

Denne leiligheten har ikke loft og er veldig grei å møblere.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke linka til noe annen leilighet her inne.

Denne leiligheten har ikke loft og er veldig grei å møblere.

Okei flott haha! Jeg trodde jeg kjente igjen huset. Beklager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...