AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #1 Skrevet 9. mars 2022 Jeg har ett barn på 11 år, hvor legging alltid har vært litt vanskelig, med mindre vi sover i samme seng eller jeg er der til hun har sovnet. Når hun var mindre, pleide vi å lese/snakke på senga, men da sovnet hun jo dog tidligere, og jeg hadde litt igjen av kvelden. Mens nå har hun ikke noe intr. av å lese alene, dermed får hun lov til å høre på lydbok på kvelden, men nå er hun lei av det og, og vil helst se på en serie/youtube. De siste par årene har jeg studert og jobbet, og har fått mindre overskudd til alt styret rundt legging/generelle kamper i hverdagen. Jeg er 100% alene med henne, og vi legger oss samtidig, men jeg sovner først, og jeg må også stå opp 1t før barnet på morgenen. Ofte sovner jeg rundt 2130-2200, mens barnet fortsatt er våken. Hvor vanlig er dette? Hun er en pre-teen, og alt av tilsnakk i hverdagen, utløser det verste raseriet. Og jeg er sliten av all den negative stemningen her. Hvordan løser dere legging, dere som er alene, og også er avhengig av litt alenetid/ro på kvelden, for å få sove? Anonymkode: af2e5...7c4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #2 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ett barn på 11 år, hvor legging alltid har vært litt vanskelig, med mindre vi sover i samme seng eller jeg er der til hun har sovnet. Når hun var mindre, pleide vi å lese/snakke på senga, men da sovnet hun jo dog tidligere, og jeg hadde litt igjen av kvelden. Mens nå har hun ikke noe intr. av å lese alene, dermed får hun lov til å høre på lydbok på kvelden, men nå er hun lei av det og, og vil helst se på en serie/youtube. De siste par årene har jeg studert og jobbet, og har fått mindre overskudd til alt styret rundt legging/generelle kamper i hverdagen. Jeg er 100% alene med henne, og vi legger oss samtidig, men jeg sovner først, og jeg må også stå opp 1t før barnet på morgenen. Ofte sovner jeg rundt 2130-2200, mens barnet fortsatt er våken. Hvor vanlig er dette? Hun er en pre-teen, og alt av tilsnakk i hverdagen, utløser det verste raseriet. Og jeg er sliten av all den negative stemningen her. Hvordan løser dere legging, dere som er alene, og også er avhengig av litt alenetid/ro på kvelden, for å få sove? Anonymkode: af2e5...7c4 Regulerer tilgangen til nettet og at ipad/telefon må legges i stua før min leggetid. Da kan jeg lettere legge meg siden det som oftest er ipad/telefon/playstation som holder de oppe. Jeg har også inndratt enhetene i perioder hvis de blir hentet igjen etter jeg har lagt meg. Anonymkode: 8140f...e24 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Skrevet 9. mars 2022 Da jeg var gravid eller med minibaby og mann på sjøen fikk 11åring vekkerklokke innstilt på kl22 og måtte da komme inn til meg og levere alle skjermer, sier god natt, og legge seg selv etterpå. Ja, jeg ble vekket igjen men jeg sov jo ofte før 21 😴😴😴 ibland ble det litt senere fordi hen ville se ferdig noe/ lytte ferdig til noe, men jeg ser jo klokka når ting leveres. Anonymkode: ac3d5...870 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Skrevet 9. mars 2022 Skjerm holder dem våkne, så avslutt all skjermbruk en time før leggetid. Spill noe sammen, legg puslespill, les, eller be henne finne på noe annet. Min har diamondpainting som hun sitter med før leggetid, og sovner greit. Slet en del før vi innførte den skjermfrie timen. Anonymkode: 4528c...42c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Skrevet 9. mars 2022 Når barnet er 11, så tror jeg nok at du må jobbe ekstra hardt for å skape trygghet i å legge seg alene. Egentlig litt sent. Men kan skape endel angst, når tiden for å stå på egne bein og grunnlaget ikke er der. Vanskeligste med tenåringer er at de aldri legger seg, så det blir ikke bedre med tiden heller. Så jeg måtte her gi forbud om å være våken feks på natt i ferier. Da ville de gjerne døgne litt. Men kjære vene man får jo aldri sovero Anonymkode: 23546...db7 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Skrevet 9. mars 2022 Inge skjerm etter 20.00 er regel her. Nett skrus av. De kan fint lese en bok eller ligge i senga å bare tenke. En 11 åring er for gammel for sånt tull. Anonymkode: d3bbc...0d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå