Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt de siste 3 årene og datteren er blitt 16 år. Frem til jeg ble syk så jobbet jeg 100% og sto opp tidlig for å få henne avgårde, selvsagt, hun var jo mindre da. Jeg står fremdeles opp med henne om morgenen fordi jeg føler at jeg må, selv om hun ordner seg selv på alle måter. Jeg har liksom ikke samvittighet til å ikke stå opp. Nettene er ofte fæle, mye smerter og annet, så jeg er sliten og trøtt hele dagen. Ikke får jeg til å legge meg/sove etter at hun er gått, så da er dagen min begynt. Det er lange dager for tiden. 

Hva gjør, eller tenker dere om at en 16åring skal klare seg alene om morgenen? Hadde jeg vært på jobb, hadde jeg gått lenge før henne, og da måtte hun klart seg alene uansett.

Er jeg for mye hønemor, eller er jeg "lat" om jeg ikke gjør det?

Anonymkode: be181...1ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En 16 åring er gammel nok til å klare seg selv.

Anonymkode: 34646...4c4

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Tror samvittigheten spiller deg et puss her. Bedre at du er uthvilt resten av dagen og sover litt lenger om morran 😊

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 16 år og virker oppegående nok til å kunne svare på dette selv. Snakk med henne! Forklar henne hvordan nettene er for deg, og spø hva hun synes om å evt stå opp alene iaf noen morgener i uken så du får sovet ut.

Anonymkode: f282c...ca0

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hun klarer det helt fint. Du må huske på å ta vare på deg selv også❤️

Anonymkode: 9cce3...aba

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt dikker på at barnet ditt forstår at du trenger å sove, når du forteller om smertene du har på natten. En 16 åring klarer seg fint. 

Anonymkode: 3f030...66c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 16 ikke 6.

Anonymkode: fe78c...f44

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 16 åring hjemme, har reiser på skolen før jeg starter på jobb. Jeg setter tlf på vekking og ringer inn til han på morgenen. Han har vekkerklokke selv, men sånn tilfelle. Så sover jeg en time til før jeg må opp. Han ordner seg selv og drar avgårde 

Anonymkode: 5013c...ffc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter selv med søvn og har i perioder vært hjemme. Alle barna mine klarer seg selv, men det er noe med å si «hadet» og «ha en god dag, jeg er glad i deg» osv. som gjør at jeg står opp uansett, spesielt når de er i en sårbar alder. Jeg blir også våken, og kan ikke bare sovne igjen på kommando, selv om jeg har vært våken halve natta…. Når jeg jobber, går jeg jo før dem, men ringer alltid på vei til jobb for å høre at alt er ok osv. For meg blir det å sove gjennom deres morgenrutiner feil. Samtidig tenker jeg at søvn er viktig, og sover du best i den tiden, bør du prioritere søvn. Da ville jeg sagt til datteren min at jeg egentlig ønsker å stå opp med deg, men pga søvnmangel kommer jeg nok til å sove i morgen. En god forklaring. Ingen grunn til dårlig samvittighet ❤️

Anonymkode: 89e11...982

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett det litt i perspektiv. Store deler av Norges 10 klassinger flytter hjemefra for å gå på videregående. Alle vi som bor på mindre steder må jo det. Ikke bare måtte vi stå opp selv, men vi måtte klare oss selv økonomisk, faglig, lage egne middager og vaske egne klær og på andre måter. Selv var jeg 15 når jeg flyttet ut, tok ingen skade av det. Ble selvstendig og ansvarsfull tidlig.

Din 16 åring klarer helt fint dette selv, med mindre hun har særskilte behov. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet eller føle deg lat. Tenk heller på at dette har hun godt av. Det er trening mot voksenlivet. Voksenlivet er fyllt med ansvar og forpliktelser.

Anonymkode: 0efc5...ce1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En 16-åring kan fint stå opp selv, men husk å fortelle det på forhånd. 16-åringen kan ha blitt vant til at du passer på, og dermed ikke være vandt til å passe tiden selv. 16 er også gammel nok til  å kanskje bli veldig bekymret om du plutselig ikke står opp en dag, og du risikerer å bli vekt av en redd 16-åring som lurer på om noe kan ha skjedd.

Anonymkode: 32fb4...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett det litt i perspektiv. Store deler av Norges 10 klassinger flytter hjemefra for å gå på videregående. Alle vi som bor på mindre steder må jo det. Ikke bare måtte vi stå opp selv, men vi måtte klare oss selv økonomisk, faglig, lage egne middager og vaske egne klær og på andre måter. Selv var jeg 15 når jeg flyttet ut, tok ingen skade av det. Ble selvstendig og ansvarsfull tidlig.

Din 16 åring klarer helt fint dette selv, med mindre hun har særskilte behov. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet eller føle deg lat. Tenk heller på at dette har hun godt av. Det er trening mot voksenlivet. Voksenlivet er fyllt med ansvar og forpliktelser.

Anonymkode: 0efc5...ce1

Særskilte behov? 
selv om du klarte det så er det ikke gitt at alle klarer det. 

AnonymBruker
Skrevet
mordi9 skrev (10 minutter siden):

Jeg smurte matpakke selv fra skolestart. Altså da jeg var  seks år. Ei 16 år gammel jente klarer seg selv! 

Det gjør mine barn også, men litt omsorg og omtanke er av og til godt for en 16-åring også ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun er 16 ikke 6.

🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Særskilte behov? 
selv om du klarte det så er det ikke gitt at alle klarer det. 

Alle 16 åringer hvis du ikke har særskilte behov burde være kapable til å komme til seg på morningen på egenhånd 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

En 16 åring klarer seg helt fint selv om morningen, du trenger ikke bekymre deg eller ha dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: 6ed74...fc9

Skrevet

Vokst opp med syk mamma og en pappa som begynte på jobb grytidlig. Fra jeg var 13 stod jeg opp alene og så heller på det som en bonus om mamma var våken samtidig som meg om morgenen. 
En 16-åring bør skjønne at mor ikke er «sykemeldt fordi det er så gøy» og at du trenger noen timer ekstra søvn. :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men altså. Mange flytter hjemmefra når de er 16. så en 16-åring bør jammen klare å stå opp, smøre egen matpakke og komme seg på skolen selv. Klarer hun ikke det så er det på tide å gjøre noe med det NÅ. 

Anonymkode: 50e8b...c5c

• Liker 2
Skrevet

En 16 åring klarer å komme seg opp og gå på skolen selv. Helt normalt at videregåendeelever begynner på skolen kl.08.00, og dermed står opp før resten av familien.

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om en 16 åring ikke klarer seg selv på morgenen har du et problem. Mange flytter på hybel i den alderen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...