AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Hvis barnet deres blir mobbet, plaget o.l på skolen, IKKE si fra! Ikke gi beskjed til skolen, og ikke ta det opp med foreldrene. La barna ordne opp selv, eller tøff opp barnet ditt til å ta igjen. Å komme på kant med foreldre som ikke tåler kritikk mot barnet sitt som mobber kan være ekstremt ødeleggende. De kan stenge barnet ditt ute, nekte sine barn å være sammen med barnet ditt, eller andre ting. Barnet ditt vil sitte igjen som svarteper og bli utestengt både av barn og foreldre. Rust opp barna til å ta igjen selv. Anonymkode: e252f...77d 3
AttilaTheHun Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å komme på kant med foreldre som ikke tåler kritikk mot barnet sitt som mobber kan være ekstremt ødeleggende. Anonymkode: e252f...77d Denne kan jeg relatere til veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 AttilaTheHun skrev (15 minutter siden): Denne kan jeg relatere til veldig godt. Blir så oppgitt. Hadde jeg fått tlf fra skolen om at barnet mitt har plaget noen hadde jeg satt pris på det, og tatt tak i problemet. Men det er meg. Så finnes det så utrolig mange dumme foreldre der ute Anonymkode: e252f...77d 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Eller man kan lære barn at å sette grenser både vil og skal ha konsekvenser. En av de, kan være at man må stå i stormen når folk som er ufine blir sure. Ja. Men den konsekvensen er mye enklere å børe enn å velge å ikke være seg selv. For ved å velge å være redd så velger en å miste ikke bare seg selv, men også selve sin menneskelighet. Å forklare barn at andre barn mobber fordi de ikke har det godt er og bør være en selvfølge. Dette er noe barn ned i 2-4 års alder bør vite, fordi de bør vite at barn som mobber har lært dette hjemme. Og behøver at noen er snille med dem. Og at lærere og andre foreldre gjør jobben sin og melder fra om at barnet har et skrikende behov for hjelp. Anonymkode: 551ba...a4e 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eller man kan lære barn at å sette grenser både vil og skal ha konsekvenser. En av de, kan være at man må stå i stormen når folk som er ufine blir sure. Ja. Men den konsekvensen er mye enklere å børe enn å velge å ikke være seg selv. For ved å velge å være redd så velger en å miste ikke bare seg selv, men også selve sin menneskelighet. Å forklare barn at andre barn mobber fordi de ikke har det godt er og bør være en selvfølge. Dette er noe barn ned i 2-4 års alder bør vite, fordi de bør vite at barn som mobber har lært dette hjemme. Og behøver at noen er snille med dem. Og at lærere og andre foreldre gjør jobben sin og melder fra om at barnet har et skrikende behov for hjelp. Anonymkode: 551ba...a4e Det er ikke bare barn som ikke har det godt som mobber. Det er forsket på. Mange mobber fordi de kjeder seg, fordi det hever statusen deres i gruppen, eller fordi de liker følelsen av makt. Anonymkode: 06322...e23 13 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #6 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Eller man kan lære barn at å sette grenser både vil og skal ha konsekvenser. En av de, kan være at man må stå i stormen når folk som er ufine blir sure. Ja. Men den konsekvensen er mye enklere å børe enn å velge å ikke være seg selv. For ved å velge å være redd så velger en å miste ikke bare seg selv, men også selve sin menneskelighet. Å forklare barn at andre barn mobber fordi de ikke har det godt er og bør være en selvfølge. Dette er noe barn ned i 2-4 års alder bør vite, fordi de bør vite at barn som mobber har lært dette hjemme. Og behøver at noen er snille med dem. Og at lærere og andre foreldre gjør jobben sin og melder fra om at barnet har et skrikende behov for hjelp. Anonymkode: 551ba...a4e Det der funker ikke i Putins verden. Man må lære barna å gi faen noen ganger. Faen! Anonymkode: b786f...98b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis barnet deres blir mobbet, plaget o.l på skolen, IKKE si fra! Ikke gi beskjed til skolen, og ikke ta det opp med foreldrene. La barna ordne opp selv, eller tøff opp barnet ditt til å ta igjen. Å komme på kant med foreldre som ikke tåler kritikk mot barnet sitt som mobber kan være ekstremt ødeleggende. De kan stenge barnet ditt ute, nekte sine barn å være sammen med barnet ditt, eller andre ting. Barnet ditt vil sitte igjen som svarteper og bli utestengt både av barn og foreldre. Rust opp barna til å ta igjen selv. Anonymkode: e252f...77d Hvem er disse foreldrene som ikke tåler kritikk mot barna sine? Anonymkode: 16da3...698
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvem er disse foreldrene som ikke tåler kritikk mot barna sine? Anonymkode: 16da3...698 De er det maaaaaaaaange av. Lærerne til barna mine forteller om mange foreldre som nærmest legger på, ikke vil høre eller nekter for at barna kan ha gjort noe når de ringer hjem for å fortelle om ulike hendelser på skolen. Det gjelder både på barne og ungdomsskolen. Jeg forstår ikke hvordan de i såååå mange år fortsatt tror egne barn er englebarn etter gjentagende telefoner hjem. Jeg har vært klassekontakt i 6 år og jeg forstår lærerne, for det er mange vanskelige foreldre. Noen av foreldrene tåler ikke kritikk fordi de tror det gjenspeiler deres evner som forelder. Noen tror de er bedre enn andre. De andre foreldrene aner jeg ikke hvorfor de går inn for livsløgnen om et perfekt barn. Anonymkode: ee120...765 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Skrevet 9. mars 2022 Hvilke barn som blir mobbet/plaget ser ofte ut til å være enten de som reagerer for lite eller de som reagerer for mye. «Dørmatta» og «sinnataggen». Min eldste ble utenfor på barneskolen fordi han ble så sint når han ble dyttet på, kalt navn og provosert. Med en gang han lærte å håndtere følelsene og få litt bedre sosiale ferdigheter så forsvant alt og han kom med i en gjeng som har holdt sammen i mange år. Det var ikke lenger noe gøy når de ikke fikk noen reaksjon fra sønnen min. Jeg kan skrive under på at kontakt med andre foreldre angående utfordringer ikke er å anbefale, ville heller brukt mye tid på å lære barna de sosiale ferdighetene som trengs og få hjelp av profesjonelle på ferden om nødvendig. Min sønn ble ikke alvorlig mobbet, men han hadde en stund ingen som inviterte med han hjem og det var knapt noen som ville bli med /fikk bli med han hjem så det var en tung periode. Anonymkode: ee120...765 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke bare barn som ikke har det godt som mobber. Det er forsket på. Mange mobber fordi de kjeder seg, fordi det hever statusen deres i gruppen, eller fordi de liker følelsen av makt. Anonymkode: 06322...e23 Fellesnevneren er også her at barna som mobber ikke har det godt. Årsakene kan være mange. Trygge, glade barn som har det godt hjemme, har venner og har god selvfølelse, har ikke behov for å hevde seg på andres bekostning! De har nok trygghet i seg selv til å være empatiske, rause og inkluderende. Anonymkode: d3c57...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #11 Skrevet 9. mars 2022 Det komplekse i dag er at mange foreldre med barn som mobber, ofte anser barnet sitt som mobbeoffer. Har også erfaring, utelukkende negativ! med å nå inn til andre foreldre. Vi snakker om en av de sterkeste drivkreftene i menneskenaturen der rett og galt blir byttet ut med sterke instinkt på å redde sin egen flokk. Anonymkode: e00c4...a37
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #12 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De er det maaaaaaaaange av. Lærerne til barna mine forteller om mange foreldre som nærmest legger på, ikke vil høre eller nekter for at barna kan ha gjort noe når de ringer hjem for å fortelle om ulike hendelser på skolen. Det gjelder både på barne og ungdomsskolen. Jeg forstår ikke hvordan de i såååå mange år fortsatt tror egne barn er englebarn etter gjentagende telefoner hjem. Jeg har vært klassekontakt i 6 år og jeg forstår lærerne, for det er mange vanskelige foreldre. Noen av foreldrene tåler ikke kritikk fordi de tror det gjenspeiler deres evner som forelder. Noen tror de er bedre enn andre. De andre foreldrene aner jeg ikke hvorfor de går inn for livsløgnen om et perfekt barn. Anonymkode: ee120...765 Lærerne forteller det? Det har de ikke lov til Anonymkode: 74a40...5e6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #13 Skrevet 9. mars 2022 Jeg lærte mine å ignorere men om det ikke funker si fra - en gang, at gir du deg ikke nå så smeller det, og samtidig være klar til å ta igjen så det holder med den ene gangen. Det funket fint, det ble med den ene gangen.. Anonymkode: c16b9...351 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #14 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lærerne forteller det? Det har de ikke lov til Anonymkode: 74a40...5e6 De forteller kun at enkelte foreldre (er 80 barn så vet ikke hvilke) ikke responderer bra på at de blir oppringt. Anonymkode: ee120...765 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #15 Skrevet 9. mars 2022 når jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen så gadd aldri lærerne å forsøke å ordne opp i noe som helst. De kunne sitte på rævva og lese i en avis eller bok. Samtidig som elevene liksom skulle løse oppgaver i lærebøkene sine. Men så var det en forbanna bråkemaker å brøle skjellsord eller stygge kallenavn rett opp i ansiktet til andre elever, eller kaste ting som ligger på noen andre sin pult. Men uansett hva slags dritt elevene fant på, så gadd lærerne aldri å forhindre disse drittungene. men drittungene kuttet deres oppførsel tvert, rett etter at situasjonen ble ubehagelige for dem selv. Det er rett og slett helt umulig å snakke sånne folk til fornuft. Med ordentlige konsekvenser er selvfølgelig noe de forstår mye bedre. Anonymkode: aa0cc...b22
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #16 Skrevet 9. mars 2022 Jeg er sånn selv. De fleste foreldre tror godt om barna sine og nekter å tro noe annet. Jeg har selv blitt mobbet men det ga seg fort den dagen jeg lærte meg kampsport. Barna mine skal dyttes inn i den retning. Pluss at det følger mange goder å lære seg selvforsvar. Anonymkode: 2f9bb...dc5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #17 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sånn selv. De fleste foreldre tror godt om barna sine og nekter å tro noe annet. Jeg har selv blitt mobbet men det ga seg fort den dagen jeg lærte meg kampsport. Barna mine skal dyttes inn i den retning. Pluss at det følger mange goder å lære seg selvforsvar. Anonymkode: 2f9bb...dc5 Apropos dette med selvforsvar, hvordan er det egentlig med bruk av kampsport utenfor treningene? Det kommer vel kanskje an på typen kampsport? Ei i trinnet under meg på grunnskolen gikk på judo, men fortalte meg at hun ikke hadde lov til å bruke det utenom treningene. Kanskje gjaldt det å bruke det for å true andre, for jeg husker jeg sa at hun kunne jo si det for å få de andre til å slutte å plage henne. Hun sa i alle fall at hun ikke hadde lov til å bruke det andre steder enn på trening. Anonymkode: cddd2...c77
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Apropos dette med selvforsvar, hvordan er det egentlig med bruk av kampsport utenfor treningene? Det kommer vel kanskje an på typen kampsport? Ei i trinnet under meg på grunnskolen gikk på judo, men fortalte meg at hun ikke hadde lov til å bruke det utenom treningene. Kanskje gjaldt det å bruke det for å true andre, for jeg husker jeg sa at hun kunne jo si det for å få de andre til å slutte å plage henne. Hun sa i alle fall at hun ikke hadde lov til å bruke det andre steder enn på trening. Anonymkode: cddd2...c77 Det er riktig at man ikke har lov å bruke det utenfor trening, men om man blir slått eller sparket slik jeg ofte ble, lærte jeg å håndtere det bedre enn å prøve å løpe eller gjemme meg fra mobberne. Jeg lærte meg å avverge slag og spark og dersom mobberen ikke gir seg, ble han lagt i bakken. Det er selvforsvar. Jeg går aldri og provoserer til bråk. Anonymkode: 2f9bb...dc5 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #19 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er riktig at man ikke har lov å bruke det utenfor trening, men om man blir slått eller sparket slik jeg ofte ble, lærte jeg å håndtere det bedre enn å prøve å løpe eller gjemme meg fra mobberne. Jeg lærte meg å avverge slag og spark og dersom mobberen ikke gir seg, ble han lagt i bakken. Det er selvforsvar. Jeg går aldri og provoserer til bråk. Anonymkode: 2f9bb...dc5 Slik å forstå, ja 🙂 Takk for oppklaringen 🙂👍 Anonymkode: cddd2...c77
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis barnet deres blir mobbet, plaget o.l på skolen, IKKE si fra! Ikke gi beskjed til skolen, og ikke ta det opp med foreldrene. La barna ordne opp selv, eller tøff opp barnet ditt til å ta igjen. Å komme på kant med foreldre som ikke tåler kritikk mot barnet sitt som mobber kan være ekstremt ødeleggende. De kan stenge barnet ditt ute, nekte sine barn å være sammen med barnet ditt, eller andre ting. Barnet ditt vil sitte igjen som svarteper og bli utestengt både av barn og foreldre. Rust opp barna til å ta igjen selv. Anonymkode: e252f...77d Du vet skolen og systemet sier de IKKE skal ta igjen..? Men ja de burde fått lov å forsvare seg! Men burde no vært tatt godt tak i og!! Går det ikke så meld videre til høyere instanser! Anonymkode: f3351...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå