AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Del Skrevet 8. mars 2022 Hei, Er det uforpliktende å søke startlån hos Husbanken? Jeg tenker hvis man ikke får boligen en tenkte på, eller ikke finner noe passende? Hvordan fungerer det med husbanklån kontra lån i vanlig bank? Og hvilken behandlingstid har dere opplevd, når dere fører opp spesifikk bolig dere er interessert i (vet det er avhengig av kommunen)? Jeg har for lite egenkapital, men har høy nok inntekt til å betjene et lån, og kommer for øvrig inn under kravene til husbanken. Anonymkode: ff083...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Del Skrevet 8. mars 2022 http://www.husbanken.no Anonymkode: 6b076...d84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #3 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): http://www.husbanken.no Anonymkode: 6b076...d84 Har lest. Men har ikke fått svar på disse spørsmålene. Om du ser svarene et sted på siden må du gjerne fortelle meg hvor?😃 Anonymkode: ff083...412 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #4 Del Skrevet 9. mars 2022 Startlån og tilskudd fra kommunen - Husbanken Kan jeg få startlån og tilskudd? - Husbanken Anonymkode: 30c31...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Del Skrevet 9. mars 2022 Jeg er litt usikker, er noen år siden jeg fikk. Men fikk først innvilget hvor mye lån jeg fikk, så fant jeg leiligheter de måtte godkjenne. Var visse krav.. Hvis det feks var selveier fikk jeg mer i lån enn borettslag. Husleien i borettslag kunne ikke være høyere enn ett vist beløp.. Så tror du først får innvilget lånet også finner du leilighet. Anonymkode: a8c58...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #6 Del Skrevet 9. mars 2022 Og finner du ikke noe, så får du jo heller ikke lån. De låner kun til leilighet, får ikke penger uten det:) Anonymkode: a8c58...209 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #7 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, Er det uforpliktende å søke startlån hos Husbanken? Jeg tenker hvis man ikke får boligen en tenkte på, eller ikke finner noe passende? Hvordan fungerer det med husbanklån kontra lån i vanlig bank? Og hvilken behandlingstid har dere opplevd, når dere fører opp spesifikk bolig dere er interessert i (vet det er avhengig av kommunen)? Jeg har for lite egenkapital, men har høy nok inntekt til å betjene et lån, og kommer for øvrig inn under kravene til husbanken. Anonymkode: ff083...412 De tvinger deg selvfølgelig ikke til å kjøpe noe. Og hvis du velger å ikke kjøpe, så får du heller ikke lånet utbetalt, fordi det kreves pant i fast eiendom. Anonymkode: bec9e...66e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #8 Del Skrevet 9. mars 2022 Jeg har akkurat søkt startlån. Fikk først kun 15 % av maks lån opp til 2.3 altså inntil 345 tusen som skulle dekke egenkapital. Men det finnes dessverre ingen bank som ønsker å samfinansiere på denne måten med startlån. For da er jo i praksis hele boligen belånt. Jeg har sjekket alt som finnes av banker i området og på nett. Sbanken ga finansieringsbevis først, men trakk det tilbake da jeg informerte om startlån.., så viktig å være obs på dette! Unntak finnes nok, men jeg vet ikke hvor 😅 sendte inn 5 avslag begrunnet ned manglende egenkapital og ikke ønske om samfinansiering. Da fikk jeg beskjed om at de ville innvilge 2.3 i startlån. Har ikke fått vedtaket ennå. Men fikk skriftlig godkjenning på å by på en leilighet forrige uke.. men tapte budrunden 🙈 Noe som også er verdt å merke seg at startlån har kort gyldighet. Kun tre mnd i mitt område .. og finnes knapt boliger på markedet nå 🙃 er et styr å søke på nytt hver tredje mnd.. og du har ingen garanti for at kommunen har midler igjen neste gang du søker da det er kø på startlån😔 du må også søke om godkjenning før du kan legge inn bud på noe. Deg er strenge krav til tilstand og pris. Jeg har noe spillerom på tilstand siden jeg er håndverker og kan dokumentere ferdigheter. Men de er ofte redd for at boliger ikke vedlikeholdes. Er jo mange mennesker der ute med ti tommeltotter 🤭 i min kommune har de nå under 6 uker behandlingstid. Men på noen tidspunkt er den oppe i 25 uker. Anonymkode: bf777...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #9 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har akkurat søkt startlån. Fikk først kun 15 % av maks lån opp til 2.3 altså inntil 345 tusen som skulle dekke egenkapital. Men det finnes dessverre ingen bank som ønsker å samfinansiere på denne måten med startlån. For da er jo i praksis hele boligen belånt. Jeg har sjekket alt som finnes av banker i området og på nett. Sbanken ga finansieringsbevis først, men trakk det tilbake da jeg informerte om startlån.., så viktig å være obs på dette! Unntak finnes nok, men jeg vet ikke hvor 😅 sendte inn 5 avslag begrunnet ned manglende egenkapital og ikke ønske om samfinansiering. Da fikk jeg beskjed om at de ville innvilge 2.3 i startlån. Har ikke fått vedtaket ennå. Men fikk skriftlig godkjenning på å by på en leilighet forrige uke.. men tapte budrunden 🙈 Noe som også er verdt å merke seg at startlån har kort gyldighet. Kun tre mnd i mitt område .. og finnes knapt boliger på markedet nå 🙃 er et styr å søke på nytt hver tredje mnd.. og du har ingen garanti for at kommunen har midler igjen neste gang du søker da det er kø på startlån😔 du må også søke om godkjenning før du kan legge inn bud på noe. Deg er strenge krav til tilstand og pris. Jeg har noe spillerom på tilstand siden jeg er håndverker og kan dokumentere ferdigheter. Men de er ofte redd for at boliger ikke vedlikeholdes. Er jo mange mennesker der ute med ti tommeltotter 🤭 i min kommune har de nå under 6 uker behandlingstid. Men på noen tidspunkt er den oppe i 25 uker. Anonymkode: bf777...515 Tusen takk for svar! Ser i søknaden at en kan legge inn Finn-kode til spesifikk bolig nemlig. Leiligheten er fra 2020, og i god stand. Kun hatt 1 eier. Prisantydning er 2.9 millioner. Men det er jo ikke vits å søke om en ikke får lån til spesifikke boliger da egentlig? For om 6 uker så er denne boligen garantert borte🤭 Alt blir revet bort så fort det blir lagt ut.. Leiemarkedet er også håpløst, så derfor håper jeg på et startlån. Men en får ikke lån til dyrere boliger enn 2.3? Jeg kan få lån i vanlig bank til 2.2 millioner. Problemet er at det ikke finnes boliger til den summen, uten at det er ubeboelige oppussingsobjekter. Jeg har søkt i mange banker, men jeg har ikke fått skriftlig avslag. De har faktisk ringt meg for en samtale også fått beskjed om at jeg må ha enda mer i egenkapital 😅 Dette var veldig ok å vite. Ringer en direkte til kommunen for å høre om en kan by på en spesifikk bolig? Anonymkode: ff083...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #10 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er litt usikker, er noen år siden jeg fikk. Men fikk først innvilget hvor mye lån jeg fikk, så fant jeg leiligheter de måtte godkjenne. Var visse krav.. Hvis det feks var selveier fikk jeg mer i lån enn borettslag. Husleien i borettslag kunne ikke være høyere enn ett vist beløp.. Så tror du først får innvilget lånet også finner du leilighet. Anonymkode: a8c58...209 Takk for svar. I søknaden kan en velge å legge inn Finn-kode til spesifikk bolig. Så regner med det blir vurdert samtidig som søknaden? har de maks lånebeløp? Eller blir det satt ut i fra inntekt? Anonymkode: ff083...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #11 Del Skrevet 11. mars 2022 Maks lån vil være knyttet opp til hva du kan betjene. Jeg kan betjene 2.3, og det er heldigvis ikke umulig å finne sted å bo her til den prisen. Men er ikke overflod heller 🙈 Men ett av kriteriene for å få startlån er at du er klassifisert som vanskeligstilt eller har barn med særlige behov og diagnoser. Får du lån i vanlig bank vil du med stor sannsynlighet få avslag på startlån. Ring kommunen din og hør. Hver kommune har egne regler på dette 😊 Anonymkode: bf777...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 11. mars 2022 #12 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Jeg lurer på akkurat det samme som deg. Men svarene her er tragisk. Virker som spam bots. Endret 11. mars 2022 av MalloryK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2022 #13 Del Skrevet 11. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Maks lån vil være knyttet opp til hva du kan betjene. Jeg kan betjene 2.3, og det er heldigvis ikke umulig å finne sted å bo her til den prisen. Men er ikke overflod heller 🙈 Men ett av kriteriene for å få startlån er at du er klassifisert som vanskeligstilt eller har barn med særlige behov og diagnoser. Får du lån i vanlig bank vil du med stor sannsynlighet få avslag på startlån. Ring kommunen din og hør. Hver kommune har egne regler på dette 😊 Anonymkode: bf777...515 Takk. Jeg fikk beskjed av banken at jeg kunne prøve å søke startlån da jeg er alenemor og leiemarkedet her er så dårlig. I tillegg har jeg lav egenkapital da jeg var arbeidsledig en god stund. Nå har jeg mulighet til å betjene et lån på rundt 3 millioner ca. Og det er også det leilighetene/rimeligste boligene, ligger på rundt her. Skal kontakte kommunen å høre med dem på mandag. Tusen takk for tips☺️ Boligen jeg ville ha ble dessverre solgt på onsdagen. Men er greit å vite hva jeg kan se etter på markedet, om det kommer ut noe nytt snart. Er ekstremt lite boliger til salgs. MalloryK skrev (10 minutter siden): Jeg lurer på akkurat det samme som deg. Men svarene her er tragisk. Virker som spam bots. Synes det er dumt husbanken ikke har mer info på nettsiden sin. Regner med vi ikke er de eneste som lurer på disse tingene. Anonymkode: ff083...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. mars 2022 #14 Del Skrevet 12. mars 2022 Du får lån som fungerer akkurat som et finansieringsbevis, men mange banker er altså skeptiske til samfinansiering. Jeg fikk til samfinansiering - boligkontoret i kommunen anbefalte meg to banker og sa samtidig at hvis disse to sa nei skulle jeg få fullfinansiering. Det jeg gjorde, siden jeg ikke hadde så mye å by med, var å sjekke opp i boliger som hadde ligget lenge ute. Det ble likevel budrunde, men en rolig en. Du er selvsagt ikke forpliktet til å ta opp og betale for et lån dersom du ikke har kjøpt bolig. Lånet skal jo brukes til nettopp boligkjøp og skal ha pant i den aktuelle boligen. Jeg la inn Finn koder også, men forklarte i følgeskriv at de var ment som eksempel på hva jeg ønsket å kjøpe. Jeg fikk god veiledning av boligkontoret den gangen. Jeg fikk innvilget i februar og fikk - omsider - kjøpt bolig i mai. Så det tok tid med mange visninger og mange avslag, før jeg endelig fikk tilslag. Veldig slitsom prosess. Har du vurdert nybygg, TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå