AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Del Skrevet 8. mars 2022 Hei alle dere. Jeg vil dele noen tanker som jeg over tid har gjort meg når det kommer til å være miljøvennlig. For det føles ut som et umulig dilemma desto mer jeg tenker over det. Håper dere kan gi meg noen gode svar. Jeg gjør en del for miljøet. Jeg kjører ikke bil, jeg kjøper sjelden nye klær, jeg kildesorterer osv. Likevel føles det aldri nok. Fordi alt annet jeg gjør består jo i praksis av å sette meg selv foran miljøet. Og så vil dere kanskje si at man ikke kan gjøre alt, og at man må tenke på sine egne behov også. Men jeg har tenkt så mye på akkurat det der. At hvorfor skal det være godt å tenke på sine egne behov? Er ikke nettopp hele problemet at mennesket tenker på egne behov? Er det ikke derfor det har endt opp med miljøkrise? Faktum er at selv om jeg bruker kollektivt i stedet for bil så bidrar jeg til miljøkrise bare av å reise i seg selv. Selv om jeg bidrar til mindre utslipp så bidrar jeg fremdeles til utslipp. I miljøregnskapet er jeg fremdeles evig langt på minussiden selv om jeg er litt mindre på minussiden. Jeg var ikke så selvbevisst rundt dette før. Jeg forsøkte å legge det vekk slik jeg tror andre gjør. Ville ikke tenke så nøye på det. Men da følte jeg meg tom og likegyldig. Og jeg har lyst å føle meg som en god person. Så jeg begynte å tenke mer og mer på mitt eget miljøregnskap. For å se om det er noe jeg kan gjøre for å faktisk gå i pluss. Men jeg kan ikke se at det er mulig. Selv å spise mat er å være til skade. Å eksistere føles ut som å skade. Og jeg klarer ikke å bare legge det bort. For å være til skade er jo nødvendigvis med meg i omtrent alt jeg gjør. Kanskje dere synes dette høres helt tullete ut. Men jeg klarer ikke å se at det er en logisk brist noe sted. Hadde vært fint om dere kan peke på noen ❤ Kanskje dere tenker at jeg må ta bedre vare på meg selv. Men igjen: det er akkurat det jeg ikke forstår. Er liksom JEG viktigere enn miljøet? Er det verdt at jeg skal eksistere når det i sannhet fører med seg konstant skade? Eller mener dere jeg liksom burde være en kynisk person som skal drite i å tenke på hva som virkelig er rett og galt her? Hjelp! Anonymkode: 3b9d5...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Del Skrevet 8. mars 2022 Du vil utrette mer for miljøet om du legger kreter i å engasjere deg politisk. Legge press på store selskaper, som tross alt står for den overveldende store delen av utslippene. Anonymkode: b9556...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vil utrette mer for miljøet om du legger kreter i å engasjere deg politisk. Legge press på store selskaper, som tross alt står for den overveldende store delen av utslippene. Anonymkode: b9556...438 *krefter Anonymkode: b9556...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei alle dere. Jeg vil dele noen tanker som jeg over tid har gjort meg når det kommer til å være miljøvennlig. For det føles ut som et umulig dilemma desto mer jeg tenker over det. Håper dere kan gi meg noen gode svar. Jeg gjør en del for miljøet. Jeg kjører ikke bil, jeg kjøper sjelden nye klær, jeg kildesorterer osv. Likevel føles det aldri nok. Fordi alt annet jeg gjør består jo i praksis av å sette meg selv foran miljøet. Og så vil dere kanskje si at man ikke kan gjøre alt, og at man må tenke på sine egne behov også. Men jeg har tenkt så mye på akkurat det der. At hvorfor skal det være godt å tenke på sine egne behov? Er ikke nettopp hele problemet at mennesket tenker på egne behov? Er det ikke derfor det har endt opp med miljøkrise? Faktum er at selv om jeg bruker kollektivt i stedet for bil så bidrar jeg til miljøkrise bare av å reise i seg selv. Selv om jeg bidrar til mindre utslipp så bidrar jeg fremdeles til utslipp. I miljøregnskapet er jeg fremdeles evig langt på minussiden selv om jeg er litt mindre på minussiden. Jeg var ikke så selvbevisst rundt dette før. Jeg forsøkte å legge det vekk slik jeg tror andre gjør. Ville ikke tenke så nøye på det. Men da følte jeg meg tom og likegyldig. Og jeg har lyst å føle meg som en god person. Så jeg begynte å tenke mer og mer på mitt eget miljøregnskap. For å se om det er noe jeg kan gjøre for å faktisk gå i pluss. Men jeg kan ikke se at det er mulig. Selv å spise mat er å være til skade. Å eksistere føles ut som å skade. Og jeg klarer ikke å bare legge det bort. For å være til skade er jo nødvendigvis med meg i omtrent alt jeg gjør. Kanskje dere synes dette høres helt tullete ut. Men jeg klarer ikke å se at det er en logisk brist noe sted. Hadde vært fint om dere kan peke på noen ❤ Kanskje dere tenker at jeg må ta bedre vare på meg selv. Men igjen: det er akkurat det jeg ikke forstår. Er liksom JEG viktigere enn miljøet? Er det verdt at jeg skal eksistere når det i sannhet fører med seg konstant skade? Eller mener dere jeg liksom burde være en kynisk person som skal drite i å tenke på hva som virkelig er rett og galt her? Hjelp! Anonymkode: 3b9d5...eb0 Alle bidrar til miljøskade. Likevel er tanken din for dramatisk. Å opprettholde egen eksistens er det som må til for at du skal kunne bidra til å være en av de som gjør en forskjell. En som hjelper andre å bli mer miljøvennlige. Du kan være forbilde på some. Delta politisk. Jobbe mot forsøpling i havet. Som død blir bidraget mer begrenset. Anonymkode: 1f869...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #5 Del Skrevet 9. mars 2022 De fleste busser er elektriske nå, men hvis du vil gjøre noe for miljøet, anbefaler jeg deg å kvitte deg med pc fordi det forurenser ganske mye når den lages. Anonymkode: 9ab18...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #6 Del Skrevet 12. mars 2022 Spise mer vegansk,hvis du ikke gjør det.Prøve ut ulik vegansk mat og se hva du liker.Det er desvere ofte dyrt.Et av unntakene er Pizza Itaiana Verdure.Den er god og billig i forhold til kjøttpizzaer.Kanskje du kan finne lister over frukt og grønnsaker og plukke ut de du liker og som er høyt på sunnhetslisten.Selv har jeg valgt appelsin,banan,Kiwi,tomater,løk,hvitløk,gulrøtter.Banan har jeg på grovbrød.Ofte er det bananer som ikke holder særlig lenge ,så da tar jeg Kiwi i steden.Deler kiwien i skiver tar et brødstykke i munnen og så en bit av en av Kiwi skivene og tygger det sammen.Det er like og ulike veganske varer i ulike butikker.Til middag har jeg oftest vegefars,greit ikke veldig godt.Vegansk snitzel når skjeier ut.God,men dyr.Det er vegansk gulost.,leverpostei.Smaker godt ,men er dyrt.Spiser det sjelden.Det er alpro ,med ulike frukter,minner om yoghurt.Er godt.Er dyrt,prøver å spise en 400 gram av det en gang i uken.Så er det alpro soya melk ,plant -based,packed with protein,low in sugars.Er god,mye bedre smak enn vanlig melk. Anonymkode: f18d7...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå