Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det er tabu å spørre om og at det ikke er anbefalt. Jeg er ganske overvektig fra før og var egentlig i gang med vektnedgang fordi jeg har fått litt helseproblemer pga overvekten. Ikke noe alvorlig, men det kan jo bli det hvis jeg ikke gjør noe eller legger på meg masse til i graviditeten, noe som ofte skjer. 

Jeg spiser sunt og passer på og ikke få i meg mer enn de 2500 kalorier som er anbefalt for meg som er gravid, men jeg går jo ikke ned i vekt på det. Derfor tenkte jeg å kanskje legge meg på 1800 kalorer om dagen, passe på at det jeg spiser gir det barnet trenger av vitaminer og mineraler og evt ta kosttilskudd ved siden av. Er dette mulig å gjøre? 

Anonymkode: 560d9...47e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke slanke deg på en god måte i svangerskapet. Du kan unngå å gå opp i vekt, eller for mye opp i vekt, og dermed på en måte gå ned i egenvekt, men går du ned i vekt fra original vekt skal du følges godt opp. Unntaket er hvis du er sykelig overvektig, men også da skal du åpenbart følges godt opp. Man skal ikke ha kaloriunderskudd som gravid.

Anonymkode: d921b...784

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du er overvektig i utgangspunktet anbefales det å gå opp mindre enn en som er normalvektig. Men man skal ikke slanke seg eller gå i kaloriunderskudd som gravid. Kroppen din trenger ekstra energi for å bygge en baby (og en livmor og morkake som veier flere kilo, to liter ekstra blod, osv). Nei, du kommer ikke til å gå ned i vekt nå, og det er heller ikke meningen. Et svangerskap er kort i et livsperspektiv - fokuser på å spise sunt og næringsrikt, du kan fortsette vektnedgang senere. 

Ville tatt opp dette med overvekt, helseplager, ernæring osv med jordmor og evt få henvisning til ernæringsfysiolog (eller psykolog - det at du stiller dette spørsmålet og føler du ikke kan vente ni måneder med å fortsette slankekur høres ikke ut som det sunneste forholdet til mat). 

Anonymkode: 65964...54e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du kan ikke slanke deg på en god måte i svangerskapet. Du kan unngå å gå opp i vekt, eller for mye opp i vekt, og dermed på en måte gå ned i egenvekt, men går du ned i vekt fra original vekt skal du følges godt opp. Unntaket er hvis du er sykelig overvektig, men også da skal du åpenbart følges godt opp. Man skal ikke ha kaloriunderskudd som gravid.

Ok, takk for svar. Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men hvordan unngår jeg å gå opp i vekt? For selvom jeg har vært flink med maten, så har jeg likevel gått opp 6 kg de første 15 ukene nå 🤔   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for svar. Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men hvordan unngår jeg å gå opp i vekt? For selvom jeg har vært flink med maten, så har jeg likevel gått opp 6 kg de første 15 ukene nå 🤔   

Da har du gått opp vannvekt.  Det får du ikke gjort noe med. Det er noen som binder vann i høy grad under graviditet.  

Min venninne gikk opp 37 kg, kun vannvekt+baby osv. Hun veide kun 2 kg mer enn før graviditet 3 uker etter fødsel. Dette uten å slanke seg. 

Anonymkode: c8255...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Om du er overvektig i utgangspunktet anbefales det å gå opp mindre enn en som er normalvektig. Men man skal ikke slanke seg eller gå i kaloriunderskudd som gravid. Kroppen din trenger ekstra energi for å bygge en baby (og en livmor og morkake som veier flere kilo, to liter ekstra blod, osv). Nei, du kommer ikke til å gå ned i vekt nå, og det er heller ikke meningen. Et svangerskap er kort i et livsperspektiv - fokuser på å spise sunt og næringsrikt, du kan fortsette vektnedgang senere. 

Ville tatt opp dette med overvekt, helseplager, ernæring osv med jordmor og evt få henvisning til ernæringsfysiolog (eller psykolog - det at du stiller dette spørsmålet og føler du ikke kan vente ni måneder med å fortsette slankekur høres ikke ut som det sunneste forholdet til mat). 

Anonymkode: 65964...54e

Nei, du har helt rett i at jeg ikke har et sunt forhold til mat. Jeg har blitt overvektig fordi jeg har brukt mat til å døyve følelser, og ja det gikk jo som det gikk det da.

Så var jeg så innstilt og i gang med vektnedgang for første gang i mitt liv, og da fant jeg ut at jeg var gravid. Det er jo en lykke, men jeg er redd å få enda større helseproblemer hvis jeg legger på meg noe særlig mer nå og det kan heller ikke være bra for baby. Huff 😔

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner det er tabu å spørre om og at det ikke er anbefalt. Jeg er ganske overvektig fra før og var egentlig i gang med vektnedgang fordi jeg har fått litt helseproblemer pga overvekten. Ikke noe alvorlig, men det kan jo bli det hvis jeg ikke gjør noe eller legger på meg masse til i graviditeten, noe som ofte skjer. 

Jeg spiser sunt og passer på og ikke få i meg mer enn de 2500 kalorier som er anbefalt for meg som er gravid, men jeg går jo ikke ned i vekt på det. Derfor tenkte jeg å kanskje legge meg på 1800 kalorer om dagen, passe på at det jeg spiser gir det barnet trenger av vitaminer og mineraler og evt ta kosttilskudd ved siden av. Er dette mulig å gjøre? 

Nei, du bør forhøre deg med helsepersonell før du setter i gang noe slikt i en graviditet. 

Anonymkode: 5a2a9...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Da har du gått opp vannvekt.  Det får du ikke gjort noe med. Det er noen som binder vann i høy grad under graviditet.  

Min venninne gikk opp 37 kg, kun vannvekt+baby osv. Hun veide kun 2 kg mer enn før graviditet 3 uker etter fødsel. Dette uten å slanke seg. 

Anonymkode: c8255...e9e

Kanskje det bare er vannvekt ja, helt nytt for meg dette. Blir litt bekymret og får litt tanker rundt det, men var litt betryggende å høre at mye kanskje ikke er fett, da kan vel ikke de store helseplagene komme heller hvis det er mest vannvekt.

AnonymBruker
Skrevet

Hør med helse personell  eller en ernæringsfysiolog. Helst noen som kan kvinnehelse, graviditet osv.

Kanskje de kan  hjelpe deg med å lage en kostplan som er sunn og trygg for deg og baby. Du bør uansett ikke slanke deg men gå inn for en livstilsendring og kanskje graviditeten hjelper deg og da blir en motivasjon. 

Lykke til!

Anonymkode: 7e8b0...888

AnonymBruker
Skrevet

2500 er det som er anbefalt? Tror jeg spiser mye mindre enn det og jeg trener i tillegg. Så lenge du fokuserer på å spise sunt og ikke sulter deg så er det vel innafor. 

Anonymkode: ee5c9...12f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over som anbefaler å snakke med helsepersonell. Du skal snart på kontroll hos jordmor og kan da forhøre deg der.

Som flere sier så er det mye vannvekt. Det kommer økt blosvolum, fostervann og baby som også veier litt tilsammen. Ha fokus på å spise riktig, men nok så skal du nok se at det går fint med vektnedgang etter fødsel 🥰

Anonymkode: 156b7...26d

AnonymBruker
Skrevet

Hør med helse personell  eller en ernæringsfysiolog. Helst noen som kan kvinnehelse, graviditet osv.

Kanskje de kan  hjelpe deg med å lage en kostplan som er sunn og trygg for deg og baby. Du bør uansett ikke slanke deg men gå inn for en livstilsendring og kanskje graviditeten hjelper deg og da blir en motivasjon. 

Lykke til!

Anonymkode: 7e8b0...888

Tusen takk for godt råd, jeg skal ta å høre med jordmor om hun kan hjelpe meg, eller kanskje vet hvor jeg burde henvende meg 😊

AnonymBruker
Skrevet

2500 er det som er anbefalt? Tror jeg spiser mye mindre enn det og jeg trener i tillegg. Så lenge du fokuserer på å spise sunt og ikke sulter deg så er det vel innafor. 

Anonymkode: ee5c9...12f

For en gravid kvinne er anbefalt kalorimengde 2500. Ammer du er den på 2700.

AnonymBruker
Skrevet

1800 kalorier skal nok gå helt fint å ligge på med mindre du er veldig aktiv? Tviler på du går så mye hverken opp eller ned i egenvekt av å ligge på rundt 1700 - 2000. Barnet tar det den trenger av næring uansett, så så lenge du har det bra og får i deg variert mat er alt som regel fint. 

Anonymkode: 03bb6...46c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

1800 kalorier skal nok gå helt fint å ligge på med mindre du er veldig aktiv? Tviler på du går så mye hverken opp eller ned i egenvekt av å ligge på rundt 1700 - 2000. Barnet tar det den trenger av næring uansett, så så lenge du har det bra og får i deg variert mat er alt som regel fint. 

Anonymkode: 03bb6...46c

Fint om du slutter å svare på ting du ikke har peiling på. 

Anonymkode: 8a9ba...99b

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du i utgangspunktet var sykelig overvektig før graviditet bør du ha ekstra oppfølging. Graviditet legger ekstra press på organer og ledd, og når man er sterkt overvektig er disse allerede under press. Dermed er du mer utsatt for komplikasjoner som svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og bekkenleddsmerter.

Om du kan slanke deg trygt eller ikke avhenger av din situasjon, og er noe du må diskutere med legen din. Om du er veldig overvektig er det sannsynligvis best å la være å gå opp i vekt, men igjen, snakk med legen din.

Det kan være lurt å få hjelp av ernæringsfysiolog til å sette opp en kostholdsplan. Om du tidligere har hatt et usunt forhold til mat kan det være vanskelig å selv se hva et sunt kosthold faktisk er. Som gravid er det heller ikke bare å følge diverse råd og dietter fra nettet, siden det er veldig viktig at du får i deg de næringsstoffene du og babyen trenger.

Det er kjipt når du har bestemt deg for å gjøre noe viktig for din fremtid, og er skikkelig motivert, og så skjer det noe som endrer planene. Du må prøve å ikke gi opp, men heller tilpasse deg. Du kan kanskje ikke slanke deg aktivt, men du kan jobbe for å innføre gode vaner. Reduser sukker, drikk mer vann, spis mer grønnsaker og vær aktiv hver dag. Da legger du et godt grunnlag for vektnedgang etter fødsel.

Anonymkode: dc778...3c1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

For en gravid kvinne er anbefalt kalorimengde 2500. Ammer du er den på 2700.

Hvor har du dette fra? Det er ikke sånn at alle gravide kvinner plutselig får det samme daglige kaloribehovet, bare fordi de er gravide.

Helsenorge anbefaler følgende:

I gjennomsnitt trenger du så mye ekstra mat hver dag:

Første trimester: En frukt, for eksempel en banan (100 kcal).

Andre trimester: Et mellommåltid, for eksempel en brødskive og en frukt (300 kcal).

Tredje trimester: To mellommåltider, for eksempel havregrøt og en brødskive (500 kcal).

https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/#hvor-mye-ekstra-skal-jeg-spise-som-gravid

Og ellers beregner man vel ca. 500 kcal ekstra som går med til amming. 

Alle disse tallene må komme på toppen av ens egne vedlikeholdsbehov. En kvinne på 160 cm og 52 kg bør åpenbart ha et annet inntak enn en kvinne på 180 cm og 72 kg.

Anonymkode: 2fdd7...2b2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du kan gjøre yoga for gravide, og du kan gå mye tur. Det er bra å være aktiv og styrke kroppen før og mens man er gravid.

Drikke vann som tørstedrikk, spise variert med salat og grønnsaker med fisk eller kylling til, avokado er sunt og godt.

Bytte ut godteri med frukt og bær. 

Kutte ut brus og heller drikke te, vann eller farris. Gjerne sodastream da det er mindre salt i. 

Passe på at du får i deg nok næring, men du trenger ikke overspise eller kosespise søtsaker. 

Anonymkode: cb8f0...6d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde 2000 var sånn ca anbefaling for en kvinne? Og i første trimester er det typ en banan ekstra man trenger, så vil tro du har spist litt mye? Nå i andre trimester er det ett ekstra mellommåltid du trenger.

Men snakk med jordmor eller lege og få veiledning. Som svært overvektig er det ikke farlig å gå ned i vekt under graviditet, så lenge man spiser sunt og godt, rart du ikke har fått tilbud om kostholdsveiledning allerede?

Anonymkode: 8ca0d...7c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke slanker deg, så kan du bruke tiden til å innarbeide gode vaner. Gå mye tur, spis måltider med sunn mat til faste tider, unngå å spise mellom måltider. Trening er bra, så blir du sterkere til kroppen din skal gjennom en fødsel. Bonusdatter var temmelig overvektig da hun ble gravid. La bare på seg et par kilo, og har gått masse ned etter fødsel. Har holdt seg der 2 år nå. Bare pga bedre matvaner, ikke slankekur. Hun er også en som bruker mat til trøst, så da er det viktig å gjøre noe med akkurat det problemet. 

Anonymkode: c790f...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...