Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så, jeg har vært hjemme et år nå med baby. Jobbet i butikk før og har derfor fått foreldrepenger + vi gjorde så jeg fikk far sin del også (han tok permisjon fra jobb og var bare student). 
Planen er å være hjemme til nyttår med kontantstøtte, men beløpet er jo helt latterlig? Spurte NAV hvordan jeg skulle leve på det, men ho sa det var opp til oss å velge? 

Hvordan klarer folk det? Og hvorfor er det ingen som krever høyere kontantstøtte på en dag som i dag?

Anonymkode: 483fb...c84

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal skattebetalerne finansiere at du skal gå hjemme?

Alle vil jo helst være hjemme med barnet lenger enn permisjonen varer. Men da må en jo dekke kostnadene for det selv, såklart!

Anonymkode: 19bd1...4f8

• Liker 28
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi kontantstøtte ikke skal være en hvilepute for å gå hjemme i evigheter. Man skal først og fremst livnære seg av jobb. Så da får evt samboeren din jobbe for dere begge. 

Anonymkode: 71163...86c

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så, jeg har vært hjemme et år nå med baby. Jobbet i butikk før og har derfor fått foreldrepenger + vi gjorde så jeg fikk far sin del også (han tok permisjon fra jobb og var bare student). 
Planen er å være hjemme til nyttår med kontantstøtte, men beløpet er jo helt latterlig? Spurte NAV hvordan jeg skulle leve på det, men ho sa det var opp til oss å velge? 

Hvordan klarer folk det? Og hvorfor er det ingen som krever høyere kontantstøtte på en dag som i dag?

De som klarer det har råd til det, enkelt og greit. Har du ikke råd til å leve på kontantstøtte, så får du rett og slett komme deg ut i arbeid igjen.

Anonymkode: db9ea...a45

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde spart opp på forhånd og betalte mindre på huslånet. Kontantstøtten er ment som et supplement for å få det til å gå rundt, det dekker ikke 100% av utgiftene til den som går hjemme.

Anonymkode: bd1e9...2b2

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

😂

Anonymkode: 02eac...5ae

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Høy kontantstøtte er ikke udelt positivt. Kontantstøtte kan brukes (og brukes) for å undertrykke kvinners selvstendighet og frihet, ved at kvinner presses eller tvinges til å være hjemmeværende og føde barn. Vi ønsker at innvandrerkvinner skal kunne stå på egne ben og integreres, så da ønsker man ikke et større insentiv til å holde seg mer hjemme. Så høyere kontantstøtte er ingen god kvinnesak.

Anonymkode: 45b39...6fb

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtte erstatter ikke lønn. Den er såpass lav fordi man ønsker å få kvinner ut i jobb. Jo lengre kvinner står utenfor arbeidsmarkedet, jo vanskligere er det for dem å komme tilbake igjen. Dette har faktisk vært en sak for likestilling. 

Dessuten er den lave summen også for at barn med innvandrerbakgrunn skal gå i barnehage og lære norsk.

De jeg kjenner som har kontantstøtte har også spart opp penger som de sper på utover.

Anonymkode: 27bdd...6bb

• Liker 11
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan selvfølgelig ikke leve på kontantstøtte alene. Det er det heller ingen som mener.

Sikkert noen som vil ha høyere kontantstøtte, men kontantstøtten har vel aldri vært så lite populær som den er i dag, så jeg har i alle fall ingen tro på at den vil øke. Og personlig så synes jeg det er helt greit. At staten subsidierer barnepass har en høy verdi for samfunnet siden du kan delta i arbeidslivet, og fordi barnehage på godt og vondt er en del av opplæringen til å ta del i samfunnet. Spesielt gjelder dette barn med minoritetsbakgrunn.

At du er hjemme er imidlertid svært lite samfunnsnyttig. Det er selvfølgelig helt greit at du vil gjøre det, men staten skal ikke betale for det.

Endret av Jdz
  • Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontantstøtten er ment som lommepenger for de som har råd til å være hjemme uansett.

Anonymkode: 32a92...158

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Krever?🙄🙄

Anonymkode: 30725...c17

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi ønsker at innvandrerkvinner skal kunne stå på egne ben og integreres, så da ønsker man ikke et større insentiv til å holde seg mer hjemme. Så høyere kontantstøtte er ingen god kvinnesak.

Dette er på samme nivå som hi.

Innvandrerkvinner trenger ikke at dere kjemper for dem. De klarer fint å velge selv om de vil jobbe eller ei. Innvandrerkvinner er et vidt begrep av 1000vis ulike kvinner. Et faktum er at disse setter barn og familieliv foran jobb, og de fleste ville ha vært hjemmeværende selv uten kontantstøtten.

Anonymkode: 02eac...5ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at den er lav når den for eksempel må benyttes for å utvide permisjonen fordi man ikke får barnehageplass, men jeg er uansett for at den skal være lav. Dersom man vil være hjemme sånn utenom tvingende behov, så må man finne andre måter å klare seg på tenker jeg.

Anonymkode: 06444...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at den er lav når den for eksempel må benyttes for å utvide permisjonen fordi man ikke får barnehageplass, men jeg er uansett for at den skal være lav. Dersom man vil være hjemme sånn utenom tvingende behov, så må man finne andre måter å klare seg på tenker jeg.

Tøv, man får barnehageplass hvis man virkelig vil.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt i mot kontantstøtte og mener at den må avvikles.  Er du og barnet ditt friskt, er det ingen grunn til at du ikke skal arbeide og barnet ditt være i barnehage.  Velger du og mannen din det annerledes, er det opp til dere selv å finansiere.  Dere kan ikke forvente at vi andre skal subsidiere livsstilen deres.  

Kontantstøtten ble innført i en tid der det var mangel på barnehageplasser.  Det var en stor sak for KrF, som mente det var godt for familien.  Men ordningen har bare befestet kjønnsdelingen i hjemmet.  For det er nesten alltid mor som får kontanstøtte og ikke far.  

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke kontantstøtten på rundt 7 tusen? Det er jo en helt vilt høy sum! Vil man gå hjemme får den ene parten tjene bra og subsidiere det selv! 

Anonymkode: a59b8...276

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke alle steder nei. Her vi bor var det HELT umulig å få plass før inntak i august. 

Anonymkode: 4a70c...230

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke kontantstøtten på rundt 7 tusen? Det er jo en helt vilt høy sum! Vil man gå hjemme får den ene parten tjene bra og subsidiere det selv! 

Anonymkode: a59b8...276

7500 for de som ikke har fått barnehageplass 

Anonymkode: 71163...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...