Gå til innhold

Noen her som har søkt om erstatning for tapt barndom eller erstatning etter mobbing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har historie med mobbing hele livet og omsorgssvikt fra omsorgspersonen jeg hadde nærmest meg og har tenkt en god del på akkurat dette. Jeg har nylig blitt sterk nok til å ønske å ta tak i dette, å faktisk bli hørt i disse sakene.

Derfor ønsker jeg å høre om noen her har gått gjennom noen av disse søksmålene før. Kom du noen vei? Hvordan var prosessen? Hva fikk dere til å søke erstatning? Hvordan starter man dette, må man til advokat først, eller snakker med noen i kommunen? Måtte du ha advokatbistand? Hvordan gikk det psykisk å "rive opp" gamle sår på nytt?

Anonymkode: 7d879...141

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta det gjennom advokat ja. Kan være noen kommuner har gratis hjelp. For min del fikk jeg ikke avslag på fri rettshjelp og kastet bort mange penger på en drittadvokat...

Anonymkode: c6566...b39

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gjort dette selv, men har en god venn som går gjennom denne prosessen. Dette var omtrent 10 år etter de verste hendelsene hendte, det er snakk om mobbing og ikke omsorgssvikt av foreldre. Det har kanskje tatt seks år hittil (jeg husker ikke helt, vet ikke hvor tidlig advokater kom inn i bildet). Jeg opplever at det dessverre har vært uheldig for hen. Det er ikke noen avklaring enda. Kan hende det føles bedre etter det blir en avklaring, men hittil virker det som det har forverret hens psykiske helse. Dette har blitt hens hovedinteresse og hen har fått mer og mer identiteten som offer. 

Dette er bare et enkelttilfelle, og jeg mener ikke skremme deg, bare fortelle om min erfaring og min venn. Jeg ønsker deg veldig lykke til. ❤️ 

Anonymkode: dcddf...96c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun snap dama Stine Knutsen holder vel på med noe sånt, sjekk ut henne?

Anonymkode: 94d0b...b78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må ta det gjennom advokat ja. Kan være noen kommuner har gratis hjelp. For min del fikk jeg ikke avslag på fri rettshjelp og kastet bort mange penger på en drittadvokat...

Anonymkode: c6566...b39

Huff, det er virkelig kjipt! :( veldig surt at du føler du kastet bort penger og ikke fikk hjelpen du trengte!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke gjort dette selv, men har en god venn som går gjennom denne prosessen. Dette var omtrent 10 år etter de verste hendelsene hendte, det er snakk om mobbing og ikke omsorgssvikt av foreldre. Det har kanskje tatt seks år hittil (jeg husker ikke helt, vet ikke hvor tidlig advokater kom inn i bildet). Jeg opplever at det dessverre har vært uheldig for hen. Det er ikke noen avklaring enda. Kan hende det føles bedre etter det blir en avklaring, men hittil virker det som det har forverret hens psykiske helse. Dette har blitt hens hovedinteresse og hen har fått mer og mer identiteten som offer. 

Dette er bare et enkelttilfelle, og jeg mener ikke skremme deg, bare fortelle om min erfaring og min venn. Jeg ønsker deg veldig lykke til. ❤️ 

Anonymkode: dcddf...96c

Oi! Så lang tid altså? Selv føler jeg at mobbingen har jeg til dels kommet over. Jeg er jo litt nysgjerrig på hvor mye dokumentasjon som finnes på at både jeg og min oppegående forelder har forsøkt å ta tak i dette. Jeg er jo redd på at dokumentasjonen er borte fra mobbesaken eller at den har blitt skrevet om til å gå i kommunens favør. Frykter også at jeg ikke gjorde nok da jeg ble utsatt for mobbing og at ingenting er godt nok dokumentert.

Tusen takk! ❤️ jeg må tenke litt videre og finne ut hvordan jeg skal gå fram, og se om jeg kan få dekket advokathjelp.

I forhold til tapt barndom er jeg også litt i tvil om det finnes nok dokumentasjon for å i det hele tatt kreve noe. Og jeg er også redd for at den andre forelderen skal finne ut av dette/bli varslet ved at dokumenter og lignende hentes ut. Det er flere år siden jeg brøt kontakten og jeg orker virkelig ikke å bli involvert med vedkommende igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Huff, det er virkelig kjipt! :( veldig surt at du føler du kastet bort penger og ikke fikk hjelpen du trengte!

Oi! Så lang tid altså? Selv føler jeg at mobbingen har jeg til dels kommet over. Jeg er jo litt nysgjerrig på hvor mye dokumentasjon som finnes på at både jeg og min oppegående forelder har forsøkt å ta tak i dette. Jeg er jo redd på at dokumentasjonen er borte fra mobbesaken eller at den har blitt skrevet om til å gå i kommunens favør. Frykter også at jeg ikke gjorde nok da jeg ble utsatt for mobbing og at ingenting er godt nok dokumentert.

Tusen takk! ❤️ jeg må tenke litt videre og finne ut hvordan jeg skal gå fram, og se om jeg kan få dekket advokathjelp.

I forhold til tapt barndom er jeg også litt i tvil om det finnes nok dokumentasjon for å i det hele tatt kreve noe. Og jeg er også redd for at den andre forelderen skal finne ut av dette/bli varslet ved at dokumenter og lignende hentes ut. Det er flere år siden jeg brøt kontakten og jeg orker virkelig ikke å bli involvert med vedkommende igjen.

Selv om rett skal være rett, så burde du vurdere om du orker påkjenningene som du eventuelt vil få gjennom en sånn rettsprosess og om det er verdt det. Om du har et bra støtteapparat osv så dette ikke blir enda en påkjenning som setter spor. 

Anonymkode: 69bc1...7de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selv om rett skal være rett, så burde du vurdere om du orker påkjenningene som du eventuelt vil få gjennom en sånn rettsprosess og om det er verdt det. Om du har et bra støtteapparat osv så dette ikke blir enda en påkjenning som setter spor. 

Anonymkode: 69bc1...7de

Det var et godt råd :) jeg skal ta kontakt med de jeg har kontakt med i helsevesenet for å rådføre meg litt og samtidig om de kan "sikre" meg om jeg faller. Jeg har også en fantastisk fastlege jeg kommer til å ta kontakt med om jeg trenger ekstra støtte. Jeg skal også snakke litt med forelderen min om den kan hjelpe meg litt med å skrive om ting som skjedde i barndommen og hvilke kontakter den hadde på den tiden. Det verste å ta tak i vil egentlig være barndommen, den er mye sårere enn mobbesaken, selv om den også har preget meg mye og gjort at jeg har tapt økonomisk på det.

Gjest Ghostface
Skrevet

Nei, tror ikke at det har noen hensikt så jeg får bare leve med det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått igjennom den prosessen❤️

Anonymkode: 4c3aa...1df

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har gått igjennom den prosessen❤️

Hvordan gikk det for deg? ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan gikk det for deg? ❤️

Det gikk bra, men det var blytungt. Men for meg var det helt avgjørende for å greie å gå videre med livet. Så klart en stor risiko å ta både emosjonelt og økonomisk..

Jeg tenker at for noen er det riktig vei å gå, men det er ikke det nødvendigvis for alle. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde, men kom ikke så veldig langt da det viste seg at verken mamma eller skolene hadde tatt vare på dokumentasjon... det viste seg blant annet at verken barne- eller ungdomsskolen hadde laget elevmappe på meg selv de var lovpålagt det...

Anonymkode: a1920...5ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det gikk bra, men det var blytungt. Men for meg var det helt avgjørende for å greie å gå videre med livet. Så klart en stor risiko å ta både emosjonelt og økonomisk..

Jeg tenker at for noen er det riktig vei å gå, men det er ikke det nødvendigvis for alle. 

Godt å høre at det gikk bra! Kan tenke meg det er en stor belastning og tungt. Jeg har tenkt tanken selv at jeg føler jeg må gjøre meg helt ferdig med disse kapitlene i livet og komme meg videre fra det, og at det å faktisk bli hørt vil kunne gi meg den avslutningen jeg trenger.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg prøvde, men kom ikke så veldig langt da det viste seg at verken mamma eller skolene hadde tatt vare på dokumentasjon... det viste seg blant annet at verken barne- eller ungdomsskolen hadde laget elevmappe på meg selv de var lovpålagt det...

Hadde de ikke laget noen elevmappe på deg?! Det er dette jeg frykter skal skje meg også. Føler det er litt sånn at de barna som er vanskeligstilte og som sliter med for eksempel mobbing blir holdt skjult fordi det ikke skal kunne gjøres søksmål mot skolen/kommunen i senere tid. Og nå har det jo også gått rundt 15 år siden det verste i mitt tilfelle skjedde, så jeg er redd for at alt er gått tapt, nå som jeg endelig er klar for å kjempe.

Det er synd at du ikke kom deg særlig langt og at dokumentene ikke ble tatt vare på :( trist når det er det som skal til i noen tilfeller for å komme seg videre - å bli hørt og faktisk kunne legge ansvaret på andre enn seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Min elevmappe var også «borte» (inneholdt ingen dokumenter) men jeg hadde heldigvis alle dokumenter selv😌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min elevmappe var også «borte» (inneholdt ingen dokumenter) men jeg hadde heldigvis alle dokumenter selv😌

Åh, så bra du tok vare på alt selv! Min utfordring er at jeg ikke har noen dokumenter selv på dette. Jeg fikk liksom ikke blåmerker av mobbingen, det var liksom mest verbalt, sosialt og perioder hvor jeg ble kastet søppel på, bøkene mine ble kastet etter meg og lignende. Jeg ble ikke slått til blåmerker, men jeg fikk trusler, og mye mobbing skjedde også på nett. Jeg tok jo ikke screenshots eller fortalte noen om det fordi det var så flaut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åh, så bra du tok vare på alt selv! Min utfordring er at jeg ikke har noen dokumenter selv på dette. Jeg fikk liksom ikke blåmerker av mobbingen, det var liksom mest verbalt, sosialt og perioder hvor jeg ble kastet søppel på, bøkene mine ble kastet etter meg og lignende. Jeg ble ikke slått til blåmerker, men jeg fikk trusler, og mye mobbing skjedde også på nett. Jeg tok jo ikke screenshots eller fortalte noen om det fordi det var så flaut.

Hei, råder deg til å undersøke om det faktisk foreligger dokumentasjon på dette. Uten tror jeg det er nytteløst. Ta en avgjørelse om hva du vil gjøre videre hvis det skulle vise seg at det finnes bevis.

Anonymkode: 6c530...1eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ødelagt først engang også kom jeg i kontakt med religiøse de kun supplerte meg enda mer til å være en tøyfille i samfunnet. Dermed fikk jeg aldri gjort noe med det. 

Jeg puster fortsatt, og prøver å håndtere livet så godt det lar seg gjøre. Men en jobb er det som vil bidra til å rette fokus på det som gir verdi. 

Anonymkode: 918eb...052

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, råder deg til å undersøke om det faktisk foreligger dokumentasjon på dette. Uten tror jeg det er nytteløst. Ta en avgjørelse om hva du vil gjøre videre hvis det skulle vise seg at det finnes bevis.

Anonymkode: 6c530...1eb

Enig her. Realiteten er at det kreves en grundig dokumentert sak for å ha en sjangs :(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hadde de ikke laget noen elevmappe på deg?! Det er dette jeg frykter skal skje meg også. Føler det er litt sånn at de barna som er vanskeligstilte og som sliter med for eksempel mobbing blir holdt skjult fordi det ikke skal kunne gjøres søksmål mot skolen/kommunen i senere tid. Og nå har det jo også gått rundt 15 år siden det verste i mitt tilfelle skjedde, så jeg er redd for at alt er gått tapt, nå som jeg endelig er klar for å kjempe.

Det er synd at du ikke kom deg særlig langt og at dokumentene ikke ble tatt vare på :( trist når det er det som skal til i noen tilfeller for å komme seg videre - å bli hørt og faktisk kunne legge ansvaret på andre enn seg selv.

Nei, det fantes ikke et eneste dokument med mitt navn på... Det eneste jeg fant i byarkivet var journalen fra helsestasjonen, men den inneholdt jo ikke noe nyttig mtp å gå til sak mot kommunen... Jeg tror klasseforstanderen på barneskolen tok med seg alt som angikk elevene sine, for en gang jeg møtte på ham sa han at han hadde funnet navneendringspapirene mine skolen fikk, da var han pensjonist så han skulle ikke hatt det hjemme hos seg selv...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 17.18):

Enig her. Realiteten er at det kreves en grundig dokumentert sak for å ha en sjangs :(

AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 18.14):

Nei, det fantes ikke et eneste dokument med mitt navn på... Det eneste jeg fant i byarkivet var journalen fra helsestasjonen, men den inneholdt jo ikke noe nyttig mtp å gå til sak mot kommunen... Jeg tror klasseforstanderen på barneskolen tok med seg alt som angikk elevene sine, for en gang jeg møtte på ham sa han at han hadde funnet navneendringspapirene mine skolen fikk, da var han pensjonist så han skulle ikke hatt det hjemme hos seg selv...

Så trist å høre. Jeg tror det eneste jeg kan få tak i er journalen fra BUP hvor jeg forklarte at jeg ble mobbet, men det stopper det nok, dessverre. Ser at jeg har en svak sak og må bare legge det bak meg :( jeg har likevel mange vitner, både min ene forelder som ofte gikk på skolen for å spørre hva f*** de holdt på med som ikke stoppet mobbingen, samt en venn på skolen som også ble mobbet og kan bekrefte akkurat hva som skjedde. Jeg har selv skrevet et dokument om ting som skjedde, men det tror jeg ikke hjelper meg så mye.

Men, jeg har også et behov for dette med tapt barndom. At systemet ikke plukket meg opp, selv etter at jeg selv ba på mine knær til helsevesenet om å bli plassert i fosterhjem, eller få fast bosted hos den andre forelderen min. Hva slags dokumenter må man ha for å få dette til? Jeg vet forelderen min har brukt utallige tusen kroner på advokat for å få omsorgsretten for meg, det ble brukt timer på timer hos familievernkontoret, men vedkommende ble ikke hørt fordi den andre forelderen var ekstremt manipulativ. 

Jeg ble en gang konfrontert av min ene forelder da det kom et brev fra BUP som hadde forklart at jeg ønsket å bli plassert et annet sted, men det turte jeg ikke forklare til vedkommende fordi jeg ble manipulert og truet. Ingenting ble gjort videre, og slik jeg forstod det på vedkommende etter hen hadde ringt BUP var at "det har blitt gjort en feil og blitt sendt til feil person" selv om mitt navn og fødselsdato stod skrevet på brevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...