Gå til innhold

Graves sykdom (høyt stoffskifte). Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! :) 

Jeg lurer på om noen kan dele litt om sine erfaringer med høyt stoffskifte. Jeg har selv gått i lengre tid og følt meg trett, sliten og veldig ukonsentrert, og jeg trodde jeg kanskje hadde lavt stoffskifte. Når jeg tok prøver viste det seg derimot at jeg hadde middels høyt stoffskifte, og at jeg hadde begge antistoffene (TRAS og anti-TPO). På grunn av TRAS fikk jeg diagnosen Graves. Jeg har ikke begynt på medisin enda, da jeg ønsker å avvente dette (på grunn av ny jobb i nytt selskap, jeg er litt redd for hvordan medisinering vil påvirke meg. Legen sa at dette var greit, siden stoffskiftet bare var middels høyt). 

Den siste uken har jeg følt meg litt mer opplagt, men jeg har av og til perioder der jeg føler meg lettere "hyper", samt andre perioder der jeg føler meg litt småskjelven og uvel, nesten som når man kjenner på at man virkelig kvir seg til noe. Utover dette har jeg ikke merket noe, men jeg hører om folk som forteller om drastisk vektnedgang, dårlig mage, mye skjelvinger osv. Er det noen som vet om stoffskiftet pleier å gradvis øke slik at man får mer av disse bivirkningene etter hvert? Mtp. jobbsituasjon prøver jeg å vurdere hva som er "best" å gjøre de første 6 månedene, for å unngå at det påvirker meg for mye i jobben. Jeg vet det sikkert høres rart ut å prioritere jobben, men dette er drømmejobben min og noe jeg har jobbet målrettet mot i veldig mange år, så det er veldig viktig for meg.

Er det noen som har erfaringer de kan dele med hvordan de opplevde behandlingen? Min lege har fortalt at jeg først skal gå på medisin som stopper opp stoffskiftet, for så å begynne på Levaxin og slik stabilisere stoffskiftet. Det høres jo i og for seg easy peasy ut, men har jeg vil gjerne høre dersom noen har noen erfaringer med dette, slik at jeg kan forberede meg litt :) 

Anonymkode: a33b5...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde Graves. Det som er viktig å vite er at høyt stoffskifte kan være farlig. Du bør ikke gå med ubehandlet høyt stoffskifte. Det skal også behandles av spesialist (endokrinolog), ikke fastlegen. 

Min endokrinolog sa at i enkelte tilfeller kunne høyt stoffskifte plutselig øke kraftig og det var derfor ikke noe man avventet å medisinere. 

Hvorfor kan du ikke ta medisin og jobbe samtidig?

Anonymkode: 876ee...429

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt graves.

Begynte på medisiner, og sjekket stoffskifte for lite regelmessig. Endte med lavt stoffskifte, mistet mye hår, følte meg slapp, trett.. fikk justert dosen, og etter 1 år ca så ble det liggende stabilt. 3 år senere er det forsatt stabilt.

Anonymkode: 05a50...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det i flere rundet. Veldig uprofft av legen å utsette behandling, det kan øke ganske plutselig og da være en stor belastning for hjertet. Skjønner ikke helt hva du er redd for ifm ny jobb, det tar jo bare stoffskiftet gradvis ned til normalt nivå.

Anonymkode: da924...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke erfaring med Graves, men Hashimotos (lavt st) Som oftest er det ingen easy peacy greie, vil jeg si. Kjenner til flere forsåvidt. Det er det fastlegene later til å tro, fordi de ikke kjenner på kroppen selv hvordan det er å bli rammet av alvorlig, kronisk sykdom, med kluss i hormonene som styrer og påvirker mye i kroppen. Mange med meg vil påstå at legene har for  lite greie på endokrine sykdommer som disse og vi blir ofte usams med fastlegene rundt medisinering for eksempel. Vi er forskjellige og bivirkningene kan ramme litt ulikt, også pga påvist antistoffer og tras. Vi er mange som ikke fungerer verken på høyt eller lavt stoffskifte, til tross for medisinering. Det finnes flere typer medikamenter og noen av de får vi ikke tilgjengelig hos fastlegen, og dermed kan det bli en kamp om å få de riktige for den enkelte. Det kreves tid å få justert til en riktig dosering. Symptomene kan desverre også være der til tross for medisiner. Når du etterhvert har fått senket det høye og går over til å bli "varig" lav på stoffskifte kan du, i allefall i starten, oppleve utmattelse/fatigue, hjernetåke, ofte treg mage og hukommelsevansker, iskalde fingre og føtter, nedstemt, angst, frostrier, stålull hår, tørr hud. Dette er de vanligste symptomene på lavt st. Får tro og håpe med tiden at medisineringen blir suksessfull for deg 🤞God bedring. 

Anonymkode: aac10...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det, høsten 2020, tok vel et halvt år med Neo-merkazole før jeg hadde stabilisert det, da måtte jeg begynne på levaxin og det gjør jeg fremdeles.

Er enig med de som sier det er betenkelig at legen vil utsette medisineringen. Det er MYE enklere å leve med litt lavere stoffskifte enn litt for høyt stoffskifte, etter min erfaring, og det er vel også relativt mye mer farlig.

Jeg føler meg helt gira når jeg har høyt stoffskifte, øynene stirrer og jeg blir hektisk. Med lavt stoffskifte eser jeg bare ut, men fremstår ellers normal. 

Jeg ville ha byttet lege til en som tok dette seriøst.

Anonymkode: be811...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS her.

Det skal sies at legen (endokrinolog) anbefalte meg å starte behandling altså! Men jeg er så redd for at jeg skal bli skikkelig slapp og trøtt og få sånn hjernetåke som folk beskriver, og at dette går ut over jobben jeg nettopp har startet i. Jeg så en dame i familien til samboeren min, som gikk helt i kjelleren etter hun begynte på behandling. Så det er jo derfor jeg ikke ønsker å starte behandlingen helt enda. Vil liksom vente til jeg har komt litt mer inn i jobben.

Jeg tenker jo litt at så lenge jeg ikke har disse verste symptomene (vektnedgang, skjelving osv.) så bør det gå fint? Men at jeg heller kan starte behandlingen så snart jeg merker noe sånt.

Hvor lang tid tok det for dere før dere begynte å merke på disse symptomene?

Anonymkode: a33b5...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lang tid tok det for dere før dere begynte å merke på disse symptomene?

Jeg fikk de symptomene du beskriver av sykdommen, ikke medisinene. Oppførte meg som at jeg skulle være dement, hadde setningen mer enn fem ord hadde jeg glemt begynnelsen når slutten kom. Og det er dessverre ingen overdrivelse. 

Tror det startet gradvis og ble verre. Husker ikke helt 😕 Vektnedgang og skjelving fikk jeg egentlig aldri, men anfall av voldsom rask puls, stirring, hjernetåke, angst og forvirring. 

Anonymkode: 876ee...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...