Gå til innhold

Oppmuntret til å holde barn hjemme - redusert betaling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en Mail fra bhg om at på grunn av sykdom måtte de redusere åpningstiden. Men i samme mail står det at de oppfordrer til å holde barna hjemme eller finne annen type pass. Dette gjalt i perioden fom 1/3 tom 7/3. 
Jeg holdt mitt barn hjemme, og brukte eldre søsken og besteforeldre til å hjelpe til med pass. Det som forundrer meg er at det ikke er nevnt en plass at de som ikke benytter barnehage skal bli kompensert for den uka. Og hvis man ikke blir det, hadde det vært fint om det sto noe om det, eller er jeg helt på viddene? 

Anonymkode: 3e647...c01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du står fritt til å disponere barnehagen, så du får selvfølgelig ikke redusert betaling.

Anonymkode: 78eb5...bb3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det hadde vært en fin gest fra barnehagen om de hadde gjort det. Foreldrebetalingen er kun en liten del av budsjettet deres, så det hadde ikke kostet dem så mye, samtidig som pengene ville betydd mye for mange familier. Jeg tror flere ville fulgt oppfordringen dersom de hadde fått en refusjon også, så barnehagene hadde tjent på det.

Anonymkode: 02382...ed3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke forventer, de ansatte skal fortsatt lønnes, bygget skal driftes, strømmen betales osv 

Anonymkode: 37634...58d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Fikk samme forespørsel fra bhg, de skrev da samtidig at de som kunne holde barna hjemme fikk det refundert på neste faktura. 

Anonymkode: 1b613...266

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg syns det hadde vært en fin gest fra barnehagen om de hadde gjort det. Foreldrebetalingen er kun en liten del av budsjettet deres, så det hadde ikke kostet dem så mye, samtidig som pengene ville betydd mye for mange familier. Jeg tror flere ville fulgt oppfordringen dersom de hadde fått en refusjon også, så barnehagene hadde tjent på det.

Barnehagene koster det samme selv om de holder stengt.

Anonymkode: 876f8...36b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnehagene har det trangt nok fra før av, de har liiiite å gå på fra før av, og utgiftene er fortsatt de samme. 

Men enn mor i perm eller en far som er hjemme fra offshore jobb har minimal endring i utgifter ved å holde ungen hjemme (går et par brødskiver mer, men sparer på reisevei)

Anonymkode: d9ee4...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kommunal bhg og vedtekter som sturer slikt. Hvis bhg er stengt så det blir mindre enn 7t oppholdstid får vi redusert betaling. Fikk også oppfordringer om å levere sent og hente tidlig osv, men da var det jo ikke stengt. De fant løsninger. I stedet for å rope om redusert betaling bidro jeg det jeg kunne med å levere senere, hente tidligere og ha barna hjemme. Nettopp for at bhg ikke skulle måtte stenge ned avdelinger eller hele bhg. VELDIG glad de ikke måtte det. Takket være at vi alle bidro litt. 

Anonymkode: 5063b...3c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Barnehagene koster det samme selv om de holder stengt.

Anonymkode: 876f8...36b

De gjør de jo ikke. En av de store merutgiftene er å dekke opp alt sykefraværet. Har 5 ansatte egenmeldingsdager og det skal settes inn vikar for de 5, er det en stor kostnad. Får de ikke tak i vikarer, slik er det jo nå, ja så har de ikke den vikarutgiften. De sparer mange tusen på at foreldre holder barna hjemme og de kan slippe å betale for vikarer (som de jo uansett ikke får tak i).

Anonymkode: e294d...9c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnehagene har det trangt nok fra før av, de har liiiite å gå på fra før av, og utgiftene er fortsatt de samme. 

Men enn mor i perm eller en far som er hjemme fra offshore jobb har minimal endring i utgifter ved å holde ungen hjemme (går et par brødskiver mer, men sparer på reisevei)

Anonymkode: d9ee4...9ec

De sparer jo på vikarbudsjettet? I tillegg til mat og materiell og generell slitasje men det utgjør sikkert ikke så mye.

Her omkring er det ingen nordsjøarbeidere og mødre i permisjon er det ikke så mange av. De fleste må ta ubetalt fri eller bruke feriedager, og da er der fint å i hvertfall litt kompensasjon. Det ville nok bidratt til at flere fulgte oppfordringen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De gjør de jo ikke. En av de store merutgiftene er å dekke opp alt sykefraværet. Har 5 ansatte egenmeldingsdager og det skal settes inn vikar for de 5, er det en stor kostnad. Får de ikke tak i vikarer, slik er det jo nå, ja så har de ikke den vikarutgiften. De sparer mange tusen på at foreldre holder barna hjemme og de kan slippe å betale for vikarer (som de jo uansett ikke får tak i).

Anonymkode: e294d...9c8

Nei det gjøt de ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det gjøt de ikke

Jo, en vikar en dag i barnehagen her koster barnehagen ca 3000 kr, det er ikke bare lønn til vikaren som koster. Sparer de 5 vikarer blir det en del, en del mer enn å redusere betalingen for de som tar fri.

Anonymkode: 04cc7...02f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente redusert betaling!

Anonymkode: 7ced4...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Her har bhg vært stengt flere dager pga høyt sykefravær blant de ansatte, og vi har flere ganger fått oppfordring om å holde barnet hjemme om vi har mulighet til det. 

Vi har ikke fått redusert betaling (og heller ikke falt meg inn å kreve det). Man har krav på å bruke omsorgsdager om bhg er stengt, og det er frivililig å holde dem hjemme. Om du fikk gratis pass til dine barn, så har du jo ikke tapt noe penger. Vi har ikke holdt vårt barn hjemme.

Anonymkode: 7034c...a01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke forvente, men det hadde jo vært lurt av barnehagen å tilby det, hvis de vil at flest mulig skal holde barna hjemme. Folk mister fort en tusen kroner per dag om de kan ta ubetalt fri, og da ville refusjon vært et hyggelig plaster på såret selv om man fortsatt gikk i minus.

For barnehagen betyr slike småsummer lite, for familiene kan det være akkurat det som skal til for at de skal klare å betale strømregninga for å sette det på spissen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og barnehagen kan strengt tatt ikke forvente at foreldre tar fri for å holde barna hjemme heller, men det er nå det de ber om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og barnehagen kan strengt tatt ikke forvente at foreldre tar fri for å holde barna hjemme heller, men det er nå det de ber om.

Ts skriver "oppmuntre". Det er ikke det samme som at de forventer, nei... De oppmuntrer de som har mulighet til det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk lignende mail for en stund siden og hadde mulighet til å holde barnet hjemme i 3 dager og to korte dager. Det gjorde vi med glede for å hjelpe de fantastiske menneskene som jobber på avdelingen. Vi var flere foreldre som hadde mulighet, og takkemailen vi fikk etterpå var betaling nok for vår del. De var takknemlige for at så mange hadde stilt opp. Med det sagt så har vi korte dager nesten hver dag selv om vi betaler for 100%.

Anonymkode: 42477...730

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts skriver "oppmuntre". Det er ikke det samme som at de forventer, nei... De oppmuntrer de som har mulighet til det. 

Da vil jeg "oppmuntre" barnehager til å gi refusjon i slike tilfeller. Det vil lønne seg på sikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som ønsker dette, dere bør jo ta det opp med foreldrerepresentantene slik at det kan drøftes i SU (samarbeidsutvalget). Har ikke alle barnehager noe slikt?

Anonymkode: 53db5...e6a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...