Gå til innhold

Bestille strømavtale for en annen person?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Har en søster som har betalingsanmerkninger og får derfor ikke tegnet strømavtale. Dermed får hun kun dyr strøm på leveringsplikt. 

Kan jeg tegne strømavtale for hennes leilighet? Selvom jeg bor en annen plass i egen bolig. Slik at hun slipper denne ekstra dyre strømmen på leveringsplikt. 

Anonymkode: 3a601...80d

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei. 

Har en søster som har betalingsanmerkninger og får derfor ikke tegnet strømavtale. Dermed får hun kun dyr strøm på leveringsplikt. 

Kan jeg tegne strømavtale for hennes leilighet? Selvom jeg bor en annen plass i egen bolig. Slik at hun slipper denne ekstra dyre strømmen på leveringsplikt. 

Ja, det kan du gjøre.  Da er det du som har ansvaret.  Jeg advarer på det sterkeste da jeg selv gikk i samme fella og ble grovt utnyttet.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan bestille tibber da

Anonymkode: 2a706...f4d

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan du gjøre.  Da er det du som har ansvaret.  Jeg advarer på det sterkeste da jeg selv gikk i samme fella og ble grovt utnyttet.

Å, hvordan da? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun kan bestille tibber da

Anonymkode: 2a706...f4d

Hva er tibber? 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å, hvordan da? 

Vedkommende brukte strøm og vred seg unna da jeg ga beskjed om at regningen var kommet og kostet x kr for y måned. Jeg sa at jeg måtte ha pengene på min konto den og den dato.  Alltid unnskyldninger for dårlig råd og spørsmål om å betale senere.   Jeg var jo nødt til å betale regningen uansett.

Det er jo det samme som å låne bort penger. Ikke lån bort mer enn du har råd til å tape.

Det er nesten umulig å si opp en strømavtale knyttet til en annen adresse også. For meg løste det seg da vedkommende flyttet og huseieren kontaktet strømleverandøren og fikk flyttet det over på seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Har å betalingsanmerkning men hadde ingen problemer med å få tegnet ordinær strømavtale.

Anonymkode: b5f23...1e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har å betalingsanmerkning men hadde ingen problemer med å få tegnet ordinær strømavtale.

Å, nå nylig? 

Hvilket selskap? 

AnonymBruker
Skrevet

Tipper man må  mer enn en betalingsanmerkning for at man ikke skal få ordnet seg en strømavtale. Hadde styrt unna å lage en avtale i ditt navn der, som noen andre sier, så sitter du med ansvaret, og det blir bare bråk når hun først begynner å tenke at hun ikke trenger å betale. Folk med dårlig økonomisk styring ser fort etter slike muligheter: hvem kan droppe å betale først. Og det blir garantert deg! 

Ville heller sett på hvordan hun kan få nedbetalt gjelda si, og få slettet betalingsanmerkningene. 

Leser nå at en del kraftleverandører kan være slappe på kredittsjekk, så det kan være verdt å prøve alle leverandørene. Kan dog være at de har blitt ekstra ivrig på kredittsjekk i disse tider. En kredittsjekk koster veldig mye mindre enn en mnds strømregning nå!

Anonymkode: d1767...7b0

Skrevet

Alle i Norge kan tegne strøm avtale (vanlig, hos Hafslund), selv med betalingsanmerking.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det er ei snill. Du får neppe pengene dine og vedkommende kan bruke så mye strøm som vedkommende vil. Dessuten så kan det bli vanskelig å si opp strøm på en bolig dersom ingen sitt navn tar over. Så dette kan rett og slett bli sjukt dyrt for deg, med mindre du er superik og har råd til det. Greit å være snill, men du trenger ikke å være dumsnill. 

Husk denne personen har satt seg i situasjonen selv. Og når vedkommende ikke har tatt tak før, så skjer det neppe om du tar over. Hvis du absolutt vil hjelpe, får du heller bidra med penger så hele eller deler av regningen blir betalt

Anonymkode: 10568...18d

Skrevet

Dersom du gjør dette må du være forberedt på å dekke hele kostnaden selv. Dere kan avtale at hun skal betale for strømmen men gjør hun ikke det er du fortsatt den eneste ansvarlige ovenfor strømselskapet.

Så har du råd til det, og fortsatt lyst, kjør på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/9/2022 den 7.25):

Å, nå nylig? 

Hvilket selskap? 

I høst.  Arva

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan fint få strømavtale med betalingsanmerkning. I alle selskaper. 

Anonymkode: 312d4...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...