@lfa Skrevet 11. mars 2002 #1 Skrevet 11. mars 2002 Jeg har truffet en mann der ting etterhvert begynner å bli mer seriøst... Men ting er samtidig litt komplisert... Jeg er selv alenemor med et barn jeg har hovedomsorg for, og han har også to barn som han har regelmessig samvær med. Problemet gjelder altså hans eks... Hun er veldig flink til å bruke barna i mot ham... True med at han ikke får ha samvær hvis han ikke følger hennes "kommandoer"... etc...' Ikke akkurat voksen oppførsel, heller veldig egoistisk... Derfor har han utsatt å fortelle henne at han nå har funnet en ny. Jeg har heller ikke møtt barna hans ennå. Jeg er forferdelig redd for at hun skal gjøre noe som går utover hans samvær og forhold til barna sine... Så nå lurer jeg på om det er noen andre med lignende erfaringer der ute, og om det er noen som har noen gode råd... Hvorfor hun oppfører seg som hun gjør, aner jeg ikke. Det er ikke fordi hun ikke er over ham, eller vil ha ham tilbake, det er vel mer at hun vil ha kontroll... Og hun er virkelig ikke helt god i hodet... Og hva kan man egentlig stille opp med dersom hun ikke lar ham få ha samvær med ungene? 12
Kristian (71) Skrevet 11. mars 2002 #2 Skrevet 11. mars 2002 Uff..... jeg blir så trist når jeg leser om alle brutte forhold der barna blir skadelidende. Barna er den eneste uskyldig part, og skal straffes med at foreldrene bruker dem som maktmiddel for å oppnå "sitt eget beste". Jeg har egentlig ikke noe råd til deg @lfa, annet enn at hun og han må sette seg ned å skriftlig forsøke å komme frem til en samværsording som skal følges fast. Slik at det blir vanskelig for henne å få han til å tilpasse seg hennes "komandoer". Når den ene parten bevist saboterer samvær, vil det for den andre parten bli en evig kamp for å få muligheten til å se sine barn. Jeg er redd dere vil måtte slite med dette i lang tid fremover. 12
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2002 #3 Skrevet 11. mars 2002 Har ikke peiling på hva som kan gjøres i en sånn situasjon, har aldri vært der selv. Men noe må man da kunne gjøre som faller ut til alles beste?? Hva med å bli kjent med dama? Jeg vet med meg selv at hadde jeg kjent min eks` nye kjæreste, hadde jeg vært mye vennligere innstilt. Men så enkelt er det kanskje ikke. Noe så komplisert da. *bryner hjernen* Du @lfa, dette var kjempeleit å lese. Beklager at jeg ikke kan komme med noen konstruktive råd, men jeg tenker iallefall på dere... Håper det ordner seg til det beste for alle. Klem fra12
RaGnA Skrevet 12. mars 2002 #4 Skrevet 12. mars 2002 Hei @lfa! Dette var litt trist å høre @lfa. Ja, hva kan du gjøre?? Jeg har ei venninne med et lignende problem.(det har bedret seg nå, faktisk!) Hun fant ut at hun selv ikke kunne gjøre noe spesielt, for å bedre situasjonen, siden det egentlig var en konflikt mellom dem, og ikke en hun selv var direkte innvolvert i. Hun gjorde det hun kunne for å støtte han, og var veldig ivrig, for å bli godt kjent med barna hans. Og hun har fått et godt forhold til dem nå. (barna og han selvfølgelig ) Men det meste ble løst, da de, ble enige om faste samværstider. Noe de kanskje ikke har? Ups..noe jeg ikke fikk med meg; jeg vet ikke helt jeg, om hun kan nekte han samvær med barna, det må iallefall være en usedvanlig god grunn!! (Tror faktisk ikke hun har lov å nekte han det! ) Nei, jeg vet ikke, jeg @lfa...Håper det ordner seg iallefall! Noen gode råd hadde jeg visst ikke.... _________________ RaGnA 1212[ Dette Innlegg er endret av: RaGnA den 2002-03-12 19:01 ]
@lfa Skrevet 12. mars 2002 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2002 Jeg tror ikke de har noen skriftlig avtale. Han arbeider på plattform, og er derfor en del borte. Hittil har han hatt ungene første helga han er hjemme og utenom det annen hver helg, og en dag i uka (en dag til neste). Litt fleksibilitet har det selvfølgelig vært innimellom. Langhelger osv... Men det er altså det faste opplegget de kjører. Utenom det, så hender det rett som det er at hun ringer ham for å be ham levere/hente ungene i barnehage/skole fordi hun rett og slett ikke gidder selv... Holder han da på med noe annet, og det ikke passer akkurat da, og ymter frempå om et "nei" fordi hun tross alt har mulighet til å gjøre det selv, så begynner hun å true med at han ikke får ha ungene i helga o.l.... Så det som bekymrer meg, er hvordan hun vil reagere den dagen hun får vite at han har funnet en ny... Hva hun sier og mener, bryr meg mindre, men det at hun allerede har så stor "makt" når hun bruker ungene som utpressingsmiddel, bekymrer meg masse.... Jaja.... finner vel forhåpentligvis ut av det... 12
Gjest Hilde Skrevet 12. mars 2002 #6 Skrevet 12. mars 2002 Det er kanskje litt feil å gi råd når man ikke er eller har vært i denne situasjonen selv. Men jeg synes ofte at man blander barna inn i nye kjæreste-forhold litt for tidlig. Sier ikke at det er slik i ditt tilfelle, Alfa, men ofte er det ihvertfall slik. En venninne av meg fikk seg også en kjæreste en stund etter at hun var skilt, men hun er aldri sammen med ham når barna hennes er hos henne. Hvor lenge hun skal holde på slik aner jeg ikke, men det er ihvertfall slik hun ønsker å ha det akkurat nå. 12
@lfa Skrevet 12. mars 2002 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2002 Skulle jeg latt være å møte ham så lenge jeg har sønnen min, så er det ikke mye jeg hadde sett til ham... Jeg har derimot holdt meg langt unna når han har barna sine... Men man kommer jo en gang til et punkt der det blir naturlig å møte de... 12
Væren Skrevet 13. mars 2002 #8 Skrevet 13. mars 2002 Ettersom hun virker svært dominerende og egoistisk, hadde det kanskje vært tryggest å fått en skriftlig avtale dem i mellom. Han kan nok risikere å måtte "danse etter hennes pipe" i mange år framover dersom hun truer ham etter eget forgodtbefinnende. Det er vondt at han skal måtte "gå på nåde" for å få treffe sine egne barn! Jeg kjenner til et par tilfeller der mor bruker barna for alt de er verdt mot eks'en, og det er jammen ikke bare-bare! For det første må det være et voldsomt press for ham å ha det på denne måten, og for det andre kan det vanskeliggjøre forholdet dere i mellom dersom han skal måtte jenke seg etter hennes ønsker hele tiden. Kanskje blir han nødt til å avlyse deres planer, da hun forventer at han skal stille opp en lørdagskveld hun trenger barnevakt - ellers kan han bare glemme å få se ungene på en stund! Det kalles maktmisbruk, og det skjer! Han må kunne stå fritt til å leve sitt eget liv i framtiden, uten å være engstelig for at dette skal gå utover kontakten med barna. En skriftlig avtale hadde nok vært på sin plass. Antagelig vil hun kanskje komme til å motarbeide dette også, siden hun da ikke vil kunne manipulere ham etter eget behov og ønske på samme måte som før! Det finnes advokater som er spesialister på dette området, og det hadde kanskje vært lurt å i hvert fall legge fram saken og forhørt seg litt om hva som vil være lurt å foreta seg. Selv har jeg ikke opplevd denne problemstillingen, og har ikke noe fasitsvar, men jeg mener bestemt at tingene må inn i avklarte, faste og ordnede former, slik at det ikke er noe å diskutere, verken OM eller NÅR han skal få samvær med barna. Klem til deg! 12
@lfa Skrevet 16. mars 2002 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2002 De har faktisk en skriftlig avtale. Og det er jo godt, da. Men jeg håper virkelig hun slutter å manipulere på den måten... Skjønner ikke helt hva hun prøver på... Om det er det å ha "makt" som er så viktig? Og siden de faktisk har en skriftlig avtale, så må hun vel skjønne at hun ikke kommer noen vei med å true og manipulere? Uansett så er det i alle fall slitsomt at hun gjør det, avtale eller ikke.... Og å bruke barna på den måten, er helt forkastelig.....mener nå jeg.... 12
Litago Skrevet 16. mars 2002 #10 Skrevet 16. mars 2002 Uffameg, ingen god situasjon. Hvis hun virkelig skrur til tommeskruen når han forteller om deg, så tror jeg at han kan få hjelp fra en forening som kaller seg 2 Foreldre. En kamerat av meg er medlem av den og de har gitt ham mange gode råd i forbindelse med hans rett, eller rettere sagt barnas rett til å se sin far. Tror det er også veldig viktig at du ikke går aktiv inn i denne konflikten. "Nye kjærester" gjør ofte vondt værre. Lykke til @lfa-vennen! Litago
Matas Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Matas, mod.
Anbefalte innlegg